Мандрівний філософ Григорій Сковорода. Байки "Зозуля та Дрізд", "Бджола та Шершень"

Про матеріал

Урок засвоєння знань з літературного читання (за науково-педагогічним проектом "Інтелект України") у 4 класі.Мета уроку: розкрити багатогранність видатної постаті Г. Сковороди - філософа, просвітителя, поета; познайомити учнів з поетичною та байкарською спадщиною Сковороди, його філософськими поглядами. В ході уроку учні засвоюють основні факти з життя Григорія Сковороди, знайомляться з ідеалами байкаря. Аналізуючи зміст байок "Зозуля та Дрізд" і "Бджола та Шершень" вчаться визначати мораль(силу) байки, формулюють власне розуміння творів.

Перегляд файлу

Мандрівний філософ Григорій Сковорода. Афоризми. Байки «Зозуля та Дрізд», «Бджола та Шершень»

Літературне читання 4 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель – Бурдейна Людмила Олегiвна

 

Тема уроку: Життя і творчість Григорія Сковороди – філософа, просвітителя, поета. Повчальний характер байок «Зозуля та Дрізд» і «Бджола та Шершень».

Мета: розкрити багатогранність видатної постаті  Г. Сковороди – філософа, просвітителя, поета; ознайомити учнів з поетичною та байкарською спадщиною Г. Сковороди, його філософськими поглядами; розвивати вміння аналізувати, коментувати зміст творів; розкривати алегорію байок, визначати мораль; виховувати високі моральні якості; розвивати уважність, вдумливість логічне мислення, розширювати кругозір, виховувати любов до краси рідного слова.

Тип уроку:     засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, згідно теми уроку, ілюстрації, мультимедійні засоби наочності, дидактичний матеріал, аудіо записи.

Завдання уроку:

  1.              Засвоїти основні факти з життя Г. Сковороди.
  2.              Мати уявлення про його ідеали.
  3.              Проаналізувати зміст байок Г. Сковороди

 «Зозуля та Дрізд» і «Бджола та Шершень».

  1.              Повторити жанрові особливості байки.
  2.              Сформулювати власне розуміння творів.

 

Учні повинні вміти:

розповісти про життя Г. Сковороди,

 сформулювати власне розуміння актуальності для сучасників положень  Сковороди;

 аналізувати байки-притчі;

 сформулювати власне розуміння творів.

 

Хід  уроку

І. Організаційний момент.

      Сьогодні у нас незвичайний урок.

      В світ байки сьогодні ми зробимо крок.

      Із байкою  ми зустрічались не раз

      І знову вона завітає до нас.

      Не просто слухати, а чути.

      Не просто дивитися, а бачити.

      Не просто відповідати, а міркувати,

      Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.              Прочитай, поступово прискорюючи темп. Відтвори з пам’яті.

 

 

 

 

 

 

 

  1.              Пригадай і запиши авторів та заголовки твоїх улюблених байок.

_______________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

  1.              Конкурс «Найрозумніший».

Якщо за одну хвилину правильно виконаєш завдання, ти – переможець. Розфарбуй свою нагороду!

  •   Визнач, як називаємо гостру критику чогось із висміюванням, а то і гнівним засудженням вад, негативних людських рис і явищ життя:

А порівняння;      Б сатира;          В антонім.

  •   Укажи ім’я засновника жанру байки:

А Жан де Лафонтен;  Б Езоп;   В Григорій Сковорода.

  •   Відображення людських стосунків і характерів в образах тварин, рослин, речей – це…

А порівняння;       Б алегорія;    В фразеологізм.

  •   Підкресли «зайве» слово:

Байка, мораль, алегорія, гумор, сатира, детектив.

                                                        

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1.                                  Послухай, як описав Григорія Сковороду один із його учнів Михайло Ковалинський

C:\Users\PC\Desktop\загружено.jpg
Григорій

Сковорода

(1722- 1794)                                                              

 

Яким ти уявляєш письменника?

 

 

  1.              Виконай вправу «Фотоапарат»

C:\Users\PC\Desktop\загружено (1).jpg

  1.              Хвилинка Знайка. Розповідь учителя.

     Григорій Савич Сковорода (1722- 1794) – видатний український письменник, філософ, педагог.

     Маючи від природи гарний голос, хлопчиком потрапив до хору російської імператриці, де на нього чекали безтурботне життя й визнання. Проте Григорій Сковорода обрав інше життя. Він прагнув побачити світ, зрозуміти його й розповісти, що в ньому відбувається. Байдужий до матеріальних статків, намагався своїми творами вчити доброчесності.

     Сьогодні широко відомі влучні вислови Григорія Сковороди. Наприклад: «Краще мені сухар з водою, аніж цукор з бідою», «Добре братство краще за багатство», «Життя не красне довготою, а красне добротою», «Хто труда не докладе, той до добра не прийде», «Дурень шукає видного місця, а розумного й у кутку видно».

  1. Інтерактивна вправа «Ґронування»

  1.              Фізкультхвилинка
  2.              Робота над байкою Г. Сковороди «Зозуля та Дрізд»
  1.              Тлумачний словничок

Дрізд – невеликий співочий птах, що живе в лісах, гніздиться на деревах, кущах, землі.

У сім – тут: у цьому.

Гультяйство – ледарство.

Їдучий – дошкульний.

Без ослабу – без послаблення.

Се – це.

Сократ – відомий давньогрецький філософ.

  1.              Вправа «Повітряні кульки»

Прочитай слова та сполучення слів на одному видиху. Спробуй відтворити з пам’яті.

дрізд                             підкинувши

у сім гультяйстві            занедбавши

їдучішу                            призначеного

без  ослабу                      охочіше

се                                      нудьгувати

                                              Сократове                        джерело

  1.              Вправа «Черепаха і Сорока».
    Прочитай уривок тексту, поступово прискорюючи темп.

C:\Users\PC\Desktop\images.jpg                                                                        C:\Users\PC\Desktop\images (1).jpg

 ,

 

 

  1.               Читання байки Григорія Сковороди «Зозуля та Дрізд» (зі скороченням) разом з учителем

Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.

  •                   Чи тобі не нудно? – питає його. – Що ти робиш?
  •                   Співаю, - відказує Дрізд. – Хіба не чуєш?
  •                   Я співаю частіше від тебе, проте однаково нудно…
  •                   Так ти ж, пані, тільки те й робиш, що, підкинувши в чуже гніздо свої яйця, з місця на місце перелітаєш, співаєш, п’єш та їси. А я сам годую, бережу і вчу своїх дітей, а працю свою полегшую співом.

Сила: багато хто, занедбавши споріднену їм роботу, лише співають, п’ють та їдять. У сім гультяйстві вони терплять їдучішу нудьгу, ніж ті, хто працює без ослабу. Співати, пити та їсти – не робота, а лише крихітний хвостик із головного, призначеного нам діла. А хто для того їсть, п’є та співає, щоб охочіше після відпочинку взятися до роботи, як до покликання свого, тому ніколи нудьгувати: щодня він і працює, і відпочиває, і се про нього приказка: «Добрій людині щодня свято». Робота наша – джерело радості. І тепер можна зрозуміти таке Сократове слово: « Дехто живе для того, щоб їсти і пити, а я п’ю та їм для того, щоб жити».

  1. Виконай завдання Питайлика.
  • Знайди в тексті й підкресли речення про те, як Дрізд характеризує Зозулю.
  • Як автор називає мораль у байці? Чому? Обґрунтуй свою думку.
  • Поміркуй, яке прислів’я найточніше передає силу байки «Зозуля та Дрізд»?

А  У всякої пташки свої замашки.

Б   З праці радість, а з безділля – смуток.

В   Про те зозуля кує, що свого гнізда не має.

  1. Завдання Знайка. Прочитай і перекажи текст.

                                  Афоризми

     Афоризм – це короткий влучний оригінальний вислів, що вважають усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло, у дуже виразній, легкій для запам’ятовування формі. Афоризми роблять наше мовлення більш переконливим.

     Мандрівний філософ і письменник Григорій Сковорода – автор багатьох афоризмів. Наприклад: «Не за обличчя судіть, а за серце», «Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений».

  • Поєднай стрілочками фразеологізми та їх тлумачення.

 

 

                                               

 

 

                                              

  1. Робота над байкою Григорія Сковороди «Бджола та Шершень».
  1.                                                                     Тлумачний словничок.

Одначе – однак, усе-таки, утім.

Без пуття – без користі.

Радник – тут: особа, яка обіймає службову посаду.

Шершень – велика комаха родини Оси, переважно жовтого забарвлення з червоно-бурим відтінком.

Братія – тут іронічно: люди одного суспільного середовища.

Каратися – страждати.

  1.                                                                     Вправа «Повітряні кульки».

             одначе                               каратися

             без пуття                              приносячи

             раднику                                по-злодійському

             Шершень                             незрівнянно

             братія                                   природженому          
3) Вправа  «Черепаха і Сорока».

                                                                                                          

 

 

 

 

 

4) Читання байки Григорія Сковороди «Бджола та Шершень» (зі скороченням)                                 

- Скажи мені, Бджоло, чого ти така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі. Видно, що ви без пуття закохані в мед.

-        Ти поважний дурень, пане раднику, - відповіла Бджола. – Мед любить їсти й ведмідь, і Шершень теж не проти того. І ми могли б по-злодійському добувати, як часом ваша братія й робить, коли б ми лише їсти любили. Але нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені й будемо такі, доки помремо. А без сього жити, навіть купаючись у меду, для нас найлютіша мука.

Сила: Шершень – се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого й народжені на те тільки, щоб їсти, пити й таке інше. А Бджола – се символ мудрої людини, яка в природженому ділі трудиться. Багато шершнів без пуття кажуть: нащо сей, до прикладу, студент учився, а нічого не має? Нащо мовляв, учитися, коли не матимете достатку?.. Замкни в достатку бджолу, чи не помре з туги, у той час, коли можна їй літати по квітконосних лугах?Що гірше, ніж купатися в достатку й смертельно каратися без природженого діла? Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла. І немає більшої радості, аніж жити за покликанням.

 

  1.                      Виконай завдання  Питайлика.

 

  •                 Підкресли персонажів байки.
  •                 Виділи в тексті слова, якими Бджола пояснює своє призначення.
  •                 Прочитай байку в особах.
  •                 Поміркуй, яке прислів’я найточніше передає мораль цієї байки:

А  Бджола мала, а й та працює.

Б  Одна бджола меду не наносить.

В  Щира праця душу звеселяє.

ІV. Підсумок уроку.

  1. Гра  «Вірю  -  не вірю»

Чи вірите ви, що…

  •      Григорій  Сковорода народився у сім’ї  дяка?( Ні)
  •      Г.Сковорода з власної ініціативи покинув придворну капелу у Петербурзі і повернувся додому? (Так)
  •      Навчався у Києво-Могилянській академії, знав 6 мов? (Так)
  •      Саме завдяки близькості до природи й народу формувалися філософські погляди Г.Сковороди? (Так)
  •      Ще за життя мандрівний філософ Г.Сковорода, не маючи матеріальних статків і певного місця проживання, став відомим на всю Україну?(Так)
  •      За твердженням Г.Сковороди, найголовніше у житті – займатися улюбленою («сродною») працею? (Так)
  1. Особливість байок Г.Сковороди:

1.  Прозова форма  (як у Езопа).

2.  Складається з 2-х частини:

І - стислий виклад якоїсь події, факту;

ІІ- об’ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як назвав її Г.Сковорода, — «сила».

3.  Перевага надається  ІІ частині – моралі.

4.  Діалогічна форма викладу.

5. Виразний, по-філософськи переданий зміст.

  1. Творче завдання.

Скласти сенкан з ключовим словом «праця».

Праця.

Корисна, цікава.

Виконую, стараюся, захоплююся

Улюблена справа – еліксир для душі.

Результативність.

 

V. Домашнє завдання.

 Зошит для домашніх завдань. Урок 7. За бажанням зроби ілюстрацію до однієї з байок Григорія Сковороди.

 

doc
Додано
21 січня 2018
Переглядів
3546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку