Урок засвоєння знань з літературного читання (за науково-педагогічним проектом "Інтелект України") у 4 класі.Мета уроку: розкрити багатогранність видатної постаті Г. Сковороди - філософа, просвітителя, поета; познайомити учнів з поетичною та байкарською спадщиною Сковороди, його філософськими поглядами. В ході уроку учні засвоюють основні факти з життя Григорія Сковороди, знайомляться з ідеалами байкаря. Аналізуючи зміст байок "Зозуля та Дрізд" і "Бджола та Шершень" вчаться визначати мораль(силу) байки, формулюють власне розуміння творів.
Мандрівний філософ Григорій Сковорода. Афоризми. Байки «Зозуля та Дрізд», «Бджола та Шершень»
Літературне читання 4 клас
Вчитель – Бурдейна Людмила Олегiвна
Тема уроку: Життя і творчість Григорія Сковороди – філософа, просвітителя, поета. Повчальний характер байок «Зозуля та Дрізд» і «Бджола та Шершень».
Мета: розкрити багатогранність видатної постаті Г. Сковороди – філософа, просвітителя, поета; ознайомити учнів з поетичною та байкарською спадщиною Г. Сковороди, його філософськими поглядами; розвивати вміння аналізувати, коментувати зміст творів; розкривати алегорію байок, визначати мораль; виховувати високі моральні якості; розвивати уважність, вдумливість логічне мислення, розширювати кругозір, виховувати любов до краси рідного слова.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: виставка літератури, згідно теми уроку, ілюстрації, мультимедійні засоби наочності, дидактичний матеріал, аудіо записи.
Завдання уроку:
«Зозуля та Дрізд» і «Бджола та Шершень».
Учні повинні вміти:
розповісти про життя Г. Сковороди,
сформулювати власне розуміння актуальності для сучасників положень Сковороди;
аналізувати байки-притчі;
сформулювати власне розуміння творів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
В світ байки сьогодні ми зробимо крок.
Із байкою ми зустрічались не раз
І знову вона завітає до нас.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
_______________________________________________________________________________________________________________________.
Якщо за одну хвилину правильно виконаєш завдання, ти – переможець. Розфарбуй свою нагороду!
А порівняння; Б сатира; В антонім.
А Жан де Лафонтен; Б Езоп; В Григорій Сковорода.
А порівняння; Б алегорія; В фразеологізм.
Байка, мораль, алегорія, гумор, сатира, детектив.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Григорій
Сковорода
(1722- 1794)
Яким ти уявляєш письменника?
Григорій Савич Сковорода (1722- 1794) – видатний український письменник, філософ, педагог.
Маючи від природи гарний голос, хлопчиком потрапив до хору російської імператриці, де на нього чекали безтурботне життя й визнання. Проте Григорій Сковорода обрав інше життя. Він прагнув побачити світ, зрозуміти його й розповісти, що в ньому відбувається. Байдужий до матеріальних статків, намагався своїми творами вчити доброчесності.
Сьогодні широко відомі влучні вислови Григорія Сковороди. Наприклад: «Краще мені сухар з водою, аніж цукор з бідою», «Добре братство краще за багатство», «Життя не красне довготою, а красне добротою», «Хто труда не докладе, той до добра не прийде», «Дурень шукає видного місця, а розумного й у кутку видно».
Дрізд – невеликий співочий птах, що живе в лісах, гніздиться на деревах, кущах, землі.
У сім – тут: у цьому.
Гультяйство – ледарство.
Їдучий – дошкульний.
Без ослабу – без послаблення.
Се – це.
Сократ – відомий давньогрецький філософ.
Прочитай слова та сполучення слів на одному видиху. Спробуй відтворити з пам’яті.
дрізд підкинувши
у сім гультяйстві занедбавши
їдучішу призначеного
без ослабу охочіше
се нудьгувати
Сократове джерело
,
Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.
Сила: багато хто, занедбавши споріднену їм роботу, лише співають, п’ють та їдять. У сім гультяйстві вони терплять їдучішу нудьгу, ніж ті, хто працює без ослабу. Співати, пити та їсти – не робота, а лише крихітний хвостик із головного, призначеного нам діла. А хто для того їсть, п’є та співає, щоб охочіше після відпочинку взятися до роботи, як до покликання свого, тому ніколи нудьгувати: щодня він і працює, і відпочиває, і се про нього приказка: «Добрій людині щодня свято». Робота наша – джерело радості. І тепер можна зрозуміти таке Сократове слово: « Дехто живе для того, щоб їсти і пити, а я п’ю та їм для того, щоб жити».
А У всякої пташки свої замашки.
Б З праці радість, а з безділля – смуток.
В Про те зозуля кує, що свого гнізда не має.
Афоризми
Афоризм – це короткий влучний оригінальний вислів, що вважають усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло, у дуже виразній, легкій для запам’ятовування формі. Афоризми роблять наше мовлення більш переконливим.
Мандрівний філософ і письменник Григорій Сковорода – автор багатьох афоризмів. Наприклад: «Не за обличчя судіть, а за серце», «Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений».
Одначе – однак, усе-таки, утім.
Без пуття – без користі.
Радник – тут: особа, яка обіймає службову посаду.
Шершень – велика комаха родини Оси, переважно жовтого забарвлення з червоно-бурим відтінком.
Братія – тут іронічно: люди одного суспільного середовища.
Каратися – страждати.
одначе каратися
без пуття приносячи
раднику по-злодійському
Шершень незрівнянно
братія природженому
3) Вправа «Черепаха і Сорока».
4) Читання байки Григорія Сковороди «Бджола та Шершень» (зі скороченням)
- Скажи мені, Бджоло, чого ти така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі. Видно, що ви без пуття закохані в мед.
- Ти поважний дурень, пане раднику, - відповіла Бджола. – Мед любить їсти й ведмідь, і Шершень теж не проти того. І ми могли б по-злодійському добувати, як часом ваша братія й робить, коли б ми лише їсти любили. Але нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені й будемо такі, доки помремо. А без сього жити, навіть купаючись у меду, для нас найлютіша мука.
Сила: Шершень – се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого й народжені на те тільки, щоб їсти, пити й таке інше. А Бджола – се символ мудрої людини, яка в природженому ділі трудиться. Багато шершнів без пуття кажуть: нащо сей, до прикладу, студент учився, а нічого не має? Нащо мовляв, учитися, коли не матимете достатку?.. Замкни в достатку бджолу, чи не помре з туги, у той час, коли можна їй літати по квітконосних лугах?Що гірше, ніж купатися в достатку й смертельно каратися без природженого діла? Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла. І немає більшої радості, аніж жити за покликанням.
А Бджола мала, а й та працює.
Б Одна бджола меду не наносить.
В Щира праця душу звеселяє.
ІV. Підсумок уроку.
Чи вірите ви, що…
1. Прозова форма (як у Езопа).
2. Складається з 2-х частини:
І - стислий виклад якоїсь події, факту;
ІІ- об’ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як назвав її Г.Сковорода, — «сила».
3. Перевага надається ІІ частині – моралі.
4. Діалогічна форма викладу.
5. Виразний, по-філософськи переданий зміст.
Скласти сенкан з ключовим словом «праця».
Праця.
Корисна, цікава.
Виконую, стараюся, захоплююся
Улюблена справа – еліксир для душі.
Результативність.
V. Домашнє завдання.
Зошит для домашніх завдань. Урок 7. За бажанням зроби ілюстрацію до однієї з байок Григорія Сковороди.