Математика для 5 класу у віршах

Про матеріал
Матеріали, вміщені у посібнику спрямовані на формування поняття про натуральні числа і дії над ними; геометричні фігури і величини; множення і ділення натуральних чисел, квадрат і куб числа; дробові числа; середнє арифметичне; відсотки; масштаб. У посібнику на кожну тему написано вірші, які допомагають логічно міркувати, розвивають пам'ять, мислення, уявлення про геометричні фігури, вміння спостерігати і порівнювати.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і  науки, молоді та спорту України

Семенівський районний методичний кабінет

Семенівський навчально-виховний комплекс №1  імені М.М. Хорунжого

                 

                                                                          

 

 

 

 

 

МАТЕМАТИЧНА ПОЕЗІЯ

(курс математики 5 класу у віршах) 

 

 

 

 

 

Автор:

 

Власюк Лариса Михайлівна учитель математики вищої кваліфікаційної категорії, вчительметодист

 

Семенівського навчально-виховного

комплексу  №1 ім. М.М.Хорунжого

 

 

 

 

 

 

 

 

СЕМЕНІВКА – 2018

 

ВЛАСЮК ЛАРИСА

МИХАЙЛІВНА

 

 

Вчитель математики вищої категорії, вчитель-методист Семенівського навчально-виховного комплексу №1 ім. М.М.Хорунжого. Стаж 23 роки.

 

Посібник підготовлений відповідно до вимог Програми "Математика у 5 класі". Матеріали, вміщені у посібнику спрямовані на формування поняття про натуральні числа і дії над ними; геометричні фігури і величини; множення і ділення натуральних чисел, квадрат і куб числа; дробові числа; середнє арифметичне; відсотки; масштаб. У посібнику  на кожну тему написано вірші, які допомагають логічно міркувати, розвивають пам'ять, мислення, уявлення про геометричні фігури, вміння спостерігати і порівнювати. 

Працюючи над створенням посібника я ставила перед собою такі завдання: 

-  показати учням зв'язок математики з літературою, формувати філософське сприймання світу як органічне поєднання духовності і науковості; 

-  розширити кругозір учнів, збагатити їх інтелект, виховувати в них свідоме ставлення до одержання знань; 

-  зацікавити учнів, виробити у них стійкий інтерес до вивчення  математики, внести елемент незвичайного, нестандартного, захоплюючого, розвивати нестандартність мислення, творчу активність, швидку реакцію.

Багато видатних вчених – математиків були глибокими шанувальниками художнього слова, а дехто з них навіть досяг успіхів у галузі художньої літератури. 

Наука і мистецтво поєднує прагнення до пізнання і творчості. Вони належать до людської цивілізації, а тому збагачують одне одного. Розум і душа, інтелект і натхнення, математика і поезія – це два крила нашої долі, які несуть нас до щастя. Вони не можуть не захоплювати своєю

витонченістю і красою. Недарма відомий математик 

О. Казанцев сказав: „Математика – пісня розуму”.

Так, поезія може надати огранки математичним фактам і задачам, щоб ті засяяли ще яскравіше. 

Хто сказав, що математика і поезія – несумісні?

Ще зовсім недавно наші школярі молодшої і середньої школи сприймали і пізнавали світ саме за допомогою віршиків і ми, вчителі, погоджуємось, що дитина, у якої гарно розвинена пам`ять, може подолати будь-яку науку.   Тож як чудово, коли математичне правило чи означення можна ось таким чином засвоїти: через поезію, пісню чи мультимедійний ролик! складна програма з математики перестає бути цікавою, як би вчитель не старався, якщо учні не в повній мірі усвідомлюють значення слів у правилах, а частенько і самих правил.

Мої ж правила короткі та інформативні (перевірено моїми учнями-п`ятикласниками Семенівського навчально-виховного комплексу №1 імені М.М.Хорунжого), тому охоче поділюся ними.

Я  сподіваюся, що за допомогою наведених у посібнику прикладів, мені вдалося переконати скептиків в тому, що література і математика – це два могутніх знаряддя пізнання світу, частиною якого є й сама людина. Не протистояння, а поєднання мистецтва і науки вносить гармонію і красу у світ!

Будьте різнобічно освіченими!

Проникаючи в зоряні далі, В таємниці земної кори,

Математика всіх закликає:

Ти міркуй, фантазуй і твори!

         

 

 

 

 

Натуральні числа                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гарні числа натуральні Добрі друзі при лічбі,

Лік з нуля не починають. Знаєш ти про це, чи ні?

 

 

 

 

 

 

                Про нуль                                                                               

 

 

 

 

Я Нулик чарівний, на жарти мастак, Із діркою бублик – мій фірмовий знак. Із бублика дірку я враз залишу, Якщо я у множник себе запишу.

Я Нулик чарівний, на жарти мастак, Із діркою бублик – мій фірмовий знак. Коли поділюсь я на інше число,

Не стане числа, так, немов не було.

 

«Нуль»

 

Нуль серед чисел – не король.  Одначе знає свою роль.

Навіть мільйони-королі  Йдуть старцювати без нулів. А зараз слухайте про те, Який в нуля авторитет.  Колись було, та вже пройшло, Нуль не вважали за число.  Сміялись з нього, ображали, І, як не дивно, зневажали.

Нумо, спробуйте відняти, 

До числа той нуль додати. Вже готово? Щоб там не було, Те саме матимем число. А як множником нуль стає,  То все поставить на своє.

Як не мудруй, як не крути,

В добутку нуль одержиш ти.

На нуль ділити вам охота?

Діліть-діліть – наб'єте гуль.

Даремна, друзі, ця робота. Ніщо не ділиться на нуль.

Причина? Можу пояснити 

У чому справа, в чому суть. Немає сенсу щось ділити На те, чого не може буть.

         

 

 

 

Одиниця  

 

 

 

 

 

Знайте всі: без Одиниці,   

Хоч яка вона мала,

Не могло б на світ з’явитись Ні єдиного числа.

Числам тісно, їх чимало.

Збільшенню межі нема. Та всі числа, щоб ви знали, Одиниця нам дала.

 

 

 

 

 

Знаки дій                                      

 

 

 

 

У країні числовій

Знаки дій – це зв’язкові. Числа знаки вибирають,Знаки ці за друзів мають.

Разом з ними числа звично

Творять світ математичний.

 

Плюс

Усе, що є в світі, я можу додати, На втрати й прибутки я можу вказати. Великі учені, митці, бізнесмени Нічого робити не можуть без мене.

Завжди пам’ятай, намотавши на вус,-

Хрещатий мій знак називається Плюс.

 

Сполучний закон додавання

Як захочеш додавай І доданки сполучай.

В результаті буде сума  Така ж сама, - так і знай.

 

Мінус

Дія моя-протилежна Плюсу,

Іменем Мінус мене називають Маю я велич свою і красу.Чарівною паличкою позначаюсь.

 

Знак множення

Пригляньтесь уважно! Я плюсоподібний, Бо Плюс в математиці – братик мій рідний. Два множим на два, чи додаємо дві двійки, А вийде щоразу чотири та й тільки. Всі речі у світі додати Плюс може, А я всякі числа за мить перемножу. Пишатись собою причину я маю, Я множу і числа нові здобуваю. 

 

Множення чисел

Ми отримали задачу

5 помножити на 3

Чи покластись на удачу

Піди знай і розбери.

Додавати нас навчили, починаємо з азів: Треба взять п`ятірку тричі Чи троячку п`ять разів.

 

 

Переставний закон множення

5 на 3 чи 3 на 5, як не перемножиш, В результаті лиш 15 Ти отримать зможеш.

 

Розподільний закон множення

Множити число на суму Важко, чи зумію? -Довго ти не думай думу Я секрет відкрию:

Це число помножим хутко

На доданок кожний І отримані добутки В суму скласти можна.

 

Знак ділення

 

Знак множення створювать добуток вміє, Я ж майстер відомий зворотної дії.

Ділене всяке мої дві краплинки

За мить перетворять на частки-частинки, У математиці я не простак! Я дуже важливий: я ділення знак!

 

  

 

 

Точка

 

 

 

Я – невидимка. У цьому суть моя.

Мене лиш дотиком пера чи крейди зображають, Настільки я за розміром мала, Що буквою одною позначають.

Та все ж запевнить можу кожного, Що математиці я користь принесла:

Без точок – ліній і фігур нема, Бо кожна з них – то точок множина.

 

Пряма

Ось так: Я – лінія пряма,

Всього один лиш вимір маю, І ні початку в мене, ні кінця  немає. Це й дитина знає.

Буваю я горизонтальною, А схочу, стану вертикальною. Як всесвіт нескінченна я, І в цьому правда й суть моя.

 

Відрізок

Частиною прямої звуся я, І хоч хвалитись начебто нечемно, Та я скажу: між точками двома Я найкоротша відстань достеменно.

Двома я буквами великими позначений І нахил будь-який для мене передбачений.

 

Ламана                                        

 

Відрізок схожий на лозину,

Яку в кутку поставив тато,

Та в ламану він перетвориться в хвилину, Якщо лозину нагло поламати.

 

 

 

 

Промінь                                                  

 

 

 

 

Якщо в прямій початок мається, Та в ній кінця не видно й краю, Це просто «Промінь» називається. Тепер і я це твердо знаю.

 

Координатний промінь                          

 

 

Координатний промінь – штука звична.

Початок має, напрямок стрілою,

Однакові відрізки одиничні, Ось він – накреслений школярською рукою.

 

 

 

 

 

Кут                                                         

 

 

Я – кут.

Мені вершина служить головою,

А те, що звете ви ногами, Всі називають сторонами.

Буваємо ми різні :

І прямі, і гострі і тупі брати мої.

Тупий – мій старший брат, Величний і прекрасний,

Запам`ятайте моє слово:

Він завжди більший від прямого.


А гострий – мій молодший брат, Його ми щиро поважаємо,

Він завжди менший від прямого.

І це ми твердо пам`ятаємо.

Цікава дуже я фігура,

Непередбачлива натура,

Навкруг вершини сторону мою лиш

покрути,

Й щоразу різні матимеш кути.

 

Величина кута

Запам'ятай, мій друже, як належить:

Від довжини сторін я не залежу, Хоч на край світу їх продовжу я, Не зміниться моя величина.

 

 

 

 

 

Бісектриса кута                             

 

 

Бісектриса – довга криса Із куточка вибігає,

Навпіл ділить і тікає.

 

Квадрат і куб числа

Якщо число саме на себе перемножиш, 

То матимеш «квадрат» твого числа,  А якщо тричі перемножити захочеш –  Оце вже буде «куб» цього числа.

 

 

Числові і буквені вирази. Формули            

 

 

Візьмем числа, знаки дій,

І дужки ще десь розставим, Маєм вираз числовий Це вже точно. Ми це знаєм.

 

А якщо у вираз цей Ще десь букву записати, -  Буквеним його назвем.

Треба це запам`ятати.

 

Якщо ж взяти букви чемно

Та між ними вставить дії, Формулу дістанем певну На знаходження події.

 

Рівність. Рівняння. Корінь рівняння 

 

Знак «дорівнює» – відомий. Бачили його не раз.

Є у виразі – чудово,

Рівністю став вираз враз.

 

Якщо ж рівність букву має,

Що зоветься невідомим, –  То утворене рівняння,

Може мати власний корінь.

 

– Що  за корінь? Дерев`яний?

Як зуміли відірвати? – Ні, число, яке в рівняння  Можна сміло підставляти.

І тоді рівняння враз В рівність перетвориться. Ми рівняння розв`язали, В нас робота спориться.

 

Многокутник

Якщо ламану замкнути

Й кінці пальцем придавить, Утвориться многокутник, Який має різний вид.

                                                                           

 

 

Трикутник    

 

 

 

 

 

Ось вам човник-пустунець, Геометричний молодець. У трикутники-вітрила дмуха вітерець щосили.          

          

 

 

 

Ромб                                                        

 

 

 

 

 

 

 

В формі ромба змій яскравий пролітав над нашим краєм. На потіху дітворі, танцював він угорі. 

         

 

 

 

Як квадратом не крути, — в нього лиш прямі кути, ще й однакові всі боки, щоб ніхто не мав мороки.

 

                                   

Якщо фігури скласти, 

Як карти у колоді

І співпадуть всі сторони,  Вершини і кути.

Такі фігури рівними Звать прийнято в природі. Вони таки однакові, Хоч як їх не крути.

 

 

 

 

Трикутники, як люди

Всі мають різний вид І вивчить треба буде Нам кожен їхній тип. Якщо сторони всі рівні –

Він рівносторонній,

Ну а різні – відповідно, Він різносторонній. Якщо рівних сторін дві, То третя основа. Рівнобедрений тоді, Пам`ятай це слово.

А якщо трикутник має Окрім гострих, кут прямий – Прямокутним називаєм Ми трикутничок такий.

Є іще і тупокутний, гострокутний також є Вчителя уважно слухай, Він означення дає.

 

Сума кутів трикутника і чотирикутника

Трикутник такий чудернастий І має всього три кути.

Як суму їх в градусах скласти – 180 матимеш ти.

 

Якщо ж цих кутів аж чотири, То й назва фігури не та.

Це чотирикутник. А сума Кутів вдвічі більша. Отак!

Неважко тепер нам помножить

І вірний добуток дістать

Це в градусах маємо, схоже, Та ні, - точно, - 360.

 

Нерівність трикутника

Ще один закон, розумники, Вже ніхто з вас не забуде:

Сума двох сторін трикутника

Завжди більша за третю буде.

 

Прямокутник і його площа

Прямокутник – не квадрат. Хоч кути усі й пряменькі Сторони у нього, брат, Протилежні лиш рівненькі. Ще цікава дивина – Довжина і ширина.

Сторони ці назви мають.

Так їх в школі називають.

Їх помножу. Не дивуйтесь!

Маю площу. Полюбуйтесь!

 

 

 

Куб                                                     

 

 

 

 

Не минайте, зупиніться!

На це чудо подивіться! Гляньте зверху, знизу, збоку –  Всюди красень я нівроку.

Красень я небезталанний.

Мій талант багатогранний.

Гарний я? Кажіть скоріше!

Адже збоку вам видніше.

Знає кожен математик:

Мої грані – це квадрати.

А хто зможе здогадаться ,

Скільки ребер тут? (Дванадцять)

 

Прямокутний паралелепіпед                           

 

 

Дуже схожий я на куб

Тільки є нюанси тут Рівні грані протилежні Між собою незалежні.

Рівних граней аж три пари,

Ребер теж число є парне. По чотири рівних – тричі Аж порахувати кличе. А вершин, так, як і в куба Точно так же вісім буде.

 

Величини та їх значення

 

Додавав школяр один  8 тон і 7 годин.

І таку нашкрябав суму, Навіть курям стало сумно. Величини щоб додати Треба правило це знати: Лиш однакові додать Можем міри, і віднять. 3 години, 2 хвилини –  Перетворюй у хвилини.

Перетвориш – додавай, Міру меншу залишай

І тоді не буде гірко

Зошит здать на перевірку.

         

                      

Якщо числа дані цілі, З ними ми працюєм сміло. А ще числа є дробові, Їхні записи чудові.

Вони мають риску дробу, - Дії ділення подобу.

Угорі стоїть чисельник,

Унизу сховавсь знаменник

Він покаже нам, на скільки

Поділили ми пиріг,

А чисельник – скільки з`їсти Цих шматочків кожен зміг.

 

Порівняння дробів з однаковими знаменниками  

 

 

Є два дроби і у них Однакові знаменники.

Різні числа угорі, Різні там чисельники. Дроби легко порівняти Знаючи цей віршик: Більшим буде з них той дріб, Де чисельник більший.

 

 

 

 

Правильні і неправильні дроби

 

 

 

З`їсти 5 шматків із трьох

Це якось неграмотно, Тому, де чисельник більший, Дріб зовуть – неправильним.

 

Дріб дві п`ятих чи три сьомих

Де чисельник менший Зовуть правильним звичайним Зрозуміти легше.

 

Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками

 

              

 

Щоб додати кілька дробів                       

З рівними знаменниками Ти знаменник залиши,

Додай самі чисельники.

Що? Віднять ці дроби треба?

Сміливіше приступай. Віднімай лише чисельники, А знаменник залишай.

Мішані числа

 

Що за числа? Це щось нове.

Є і ціле, і дробове,

Різні числа намішали

Й мішаним число назвали.

 

Перетворення мішаного числа в неправильний дріб

Ми помножимо знаменник 

На цілесеньке число, Додамо туди чисельник, Аби весело було.

Все запишемо в чисельник Новий дріб вже маєм, чув?

А знаменник? Що знаменник? Залишай, який і був.

 

 

Десяткові дроби     

 

 

Якщо маєм числа: десять,

Сто чи тисяча, мільйон

І усі вони в знаменник

Рвуться, наче батальйон Пам`ятай: ці числа нові Називають десяткові.

А нулі щоб не писать,

Їх же може бути й п`ять, Дріб запишем через кому. Буде легко рахувать.

 

 

Порівняння десяткових дробів

Знов задачка, от задачка:

Дроби порівняти.

Потихеньку, помаленьку,

Цілі і десяті,

Соті, тисячні і доти,

Поки різні знайдеш

Знайшов більше, - то й дріб більший. Так і порівняєш.

 

Додавання і віднімання десяткових дробів

 

Щоб додати чи відняти

Дроби десяткові,

Треба думати і знати Основну умову:

Запиши ці числа в стовпчик, Рівно щоб стояли.

Цілі так, як у молодших Класах вас навчали. Під десятими – десяті, Й далі так зразково… Під комою постав кому.  Це обов`язково!

 

Множення десяткових дробів

Щоб помножить між собою

Дроби десяткові,

Треба множить так, мов коми Й не було ніколи. Не спіши казати: «Ох», Нелегка це справа.

Далі в множниках обох

Рахуй знаки справа. Суму знаків пам`ятай, В результаті відділяй. Відкидай же сміло Справа і наліво.

 

 

Окремі випадки множення десяткових дробів

 

Десятковий дріб помножимо Ми на 10 вправно. Кому зразу переносимо На один знак вправо. Щоб помножити на 100, - Вправо на два знаки. Не забуде вже ніхто Цю просту ознаку.

 

А якщо помножить треба На одну десяту, Кому нести є потреба Вліво, а не вправо.

 

Як помножиш на один,

То число не зміниться,

А якщо на нуль помножиш, - Воно кудись подінеться.

 

 

 

 

Ділення десяткового дробу на розрядну одиницю

 

 

На розрядну одиницю                          

100 ти поділить схотів? Неси кому, наче птицю Вліво на кількість нулів.

А при діленні на десять На один знак віднеси

Головне, нести уліво! Чи запам`ятав це ти?

 

 

Основна властивість дробу                

 

 

Пам`ятай! Ти маєш право

На одне і те ж число

Множить чи ділить чисельник  І знаменник заодно.

Головне, щоб це число

Відмінне від нуля було.

 

 

 

Ділення десяткових дробів  

 

Ой, як важко, як нелегко

Дроби десяткові Поділить одне на одне, Вони ж мають коми! Перенось у дільнику

Кому доти вправо,

Поки стане він числом Цілим, натуральним.

Скільки знаків переніс?

Порахуй у ньому

І на стільки ж ти неси В діленому кому.

Маєш нові два числа, Дільник вже без коми. Як ділить на натуральне Тобі вже відомо.

 

 

 

Масштаб

 

 

 

Чи ти думав, що на карті

На географічній Стоїть слово, тобто термін Геть математичний.

Слово це – масштаб. Побачив? Придивись, в куточку.

Він зумів велике місто

Перетворить в точку.

Що за цифри біля нього?

Що то означає?

І який же справжній розмір? Це хто-небудь знає? Аби всю нашу країну

Ми ураз побачили Її зменшили суттєво Й на карті позначили. В скільки разів зменшили На масштабі вказано.

Тож навіть географія 

З уроком нашим зв`язана.

 

Середнє арифметичне

 

 

Ми вивчимо сьогодні 

Ознаку феєричну І вмітимем знаходить Середнє арифметичне. Для цього усі числа

У суму ми складаємо, Поділим на їх кількість,- От і середнє маємо.

 

Дріб від числа

Як знайти дріб від числа?

Десь підказочка була. Треба дріб з числом помножить І готово! Всі діла.

 

Відсотки                                         

 

 

 

 

 

 

Що за «звір» такий – відсоток?

Чуть про нього часто. Від числа це одна сота, То й ділімо на сто.

А як виразить число

У відсотках треба, - Множимо його на сто Й мучитись не треба.

 

 

 

% від числа

 

 

 

Щоб знайти якийсь відсоток 

Від числа, яке дано,

Ми його на сто поділим І помножим на число.

         

Список використаних джерел

 

1.     Леся Вознюк. Авторський блог. Вивчаємо фігури.

2.     Л. М. Лісна. Авторський блог. Матеріали для активізації пізнавальної діяльності.

3.     Бевз Г. П., Бевз В. Г. Математика: Підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Зодіак – ЕКО, 2005. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1355
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку