1
Білозерська районна державна адміністрація
Відділ освіти, молоді і спорту
Районний центр по обслуговуванню закладів освіти
Білозерської районної ради
Районний методичний кабінет
Математика з екологічним тлом
Збірка задач
Білозерка – 2018 р.
Математика з екологічним тлом. Збірка задач. Укладачі: Антонюк А.В., Лисенко Н.В.. – Білозерка: Районний методичний кабінет РЦОЗО 2018. – 52 с.
Рецензенти:
Г.П. Досенко, методист районного методичного кабінету,
районного центру по обслуговуванню закладів освіти
Білозерської районної ради Херсонської області.
О. В. Кохановська, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики викладання навчальних дисциплін Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.
Укладачі:
Антонюк А.В. учитель математики Олександрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Білозерської районної ради Херсонської області, спеціаліст.
Лисенко Н.В. заступник директора з науково-методичної роботи, вчитель хімії та інформатики Олександрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Білозерської районної ради Херсонської області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель.
Дана збірка призначена для вчителів, тьюторів при проведенні уроків та викладенні факультативних курсів, спецкурсів та курсів за вибором з математики у 1-6 класах. Матеріали збірки можуть бути використані як додаткові завдання до підручників.
Схвалено науково-методичною радою районного методичного кабінету КУ «РЦОЗО»
(Протокол №__ від ______.2018р.)
ЗМІСТ
Вступ…………………………………………………………….4
РОЗДІЛ 1. Задачі для 1 – 4 класів……………………………..8
РОЗДІЛ 2. Задачі для 5 класу…………………………………15
РОЗДІЛ 3. Задачі для 6 класу………………………………...39
Висновки……………………………………………………….47
Список використаних джерел……………………………….49
Додаток А……………………………………………………….51
ВСТУП
В умовах науково-технічної революції питання взаємодії суспільства з природою набули особливої гостроти і актуальності. Екологічна катастрофа, про яку до недавнього часу говорили як про далеке майбутнє, сьогодні набуває реальних контурів. Сучасний рівень розвитку виробництва обумовив такі зміни в стані навколишнього середовища, при яких виникла загроза існуванню живої природи. Про це свідчить всезростаючий перелік глобальних і регіональних екологічних проблем.
Екологія поряд з економікою і національними відносинами стала однією з болючих проблем країни. Про це свідчить те, що сьогодні 20 % населення України мешкає в екологічно небезпечних зонах, а 35-40 % в екологічно важких умовах. Підготовка до життя покоління, здатного оптимізувати взаємовідносини між суспільством і природою, – соціальне замовлення сучасній школі.
У даний час загальна середня освіта знаходиться на етапі модернізації та оновлення системи і змісту освіти. Одним із завдань освіти стає формування екологічної свідомості. Це не тільки любов і дбайливе ставлення до всього живого, але і почуття особистої відповідальності за те, що відбувається навколо, потреба діяти. Екологічна освіта включає в себе організацію навчальної діяльності, що передбачає формування знань про довкілля, через природу, всередині природи, для природи.
Екологічні проблеми займають важливе місце серед актуальних проблем сучасності. Займатися екологічним вихованням треба з раннього віку. Вже з дитинства необхідно виховувати людяність, доброту, відповідальне ставлення до природи, до людей, які живуть поруч, і до нащадків, яким потрібно залишити землю придатною для повноцінного життя. Екологічне виховання повинно вчити дітей розуміти і себе, і все, що відбувається навколо. Успіх вирішення екологічних проблем багато в чому визначається рівнем екологічної освіти дітей.
Розкриті можливості для формування в учнів відповідального ставлення до природи, власного здоров’я, нового світосприйняття та новий підхід до діяльності, що ґрунтується на формуванні ноосферо-гуманітарних та екологічних цінностей, підвищення рівня екологічної свідомості, розвитку пізнавальних інтересів учнів, розширення їх світогляду.
Розв’язування математичних задач екологічного змісту змусить учнів перейнятися проблемами екології та не допускати в майбутньому помилок, пов’язаних з непродуманим натиском на природу. Як і всі інші науки, математика виникла з практичної потреби людей. Цілі відділи математики створюються для аналізу явищ природи і для вирішення технічних завдань. Як і в екології, в математиці існують два основних джерела наукових відкриттів: практика та потреба систематизації знайдених фактів, їх аналіз, систематизація, з’ясування їх взаємозв’язку. Математика створює умови для розвитку вміння давати кількісну оцінку стану природних об’єктів і явищ, позитивних і негативних наслідків діяльності людини в природному і соціальному оточенні. А дослідженням взаємин живих організмів між собою і середовищем їх проживання займається наука екологія.
Екологізація математичної освіти означає формування нового світосприйняття та новий підхід до діяльності, що ґрунтується на формуванні ноосферо-гуманітарних та екологічних цінностей. Математика та екологія досить тісно переплітаються. Слід пам’ятати про те, що екологізація математики дає можливість дослідити процес розвитку людських знань в просторі та часі.
Роль математики в екологічному вихованні полягає в тому, що методом доцільно дібраних задач, функціональних залежностей можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль математики у пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду.
З метою формування екологічних знань на уроках математики слід добирати систему задач, яка розкриває питання: споживання води в Україні, значення рослин у житті людини, скорочення лісових ресурсів та його наслідки, значення тварин у природі та в житті людини тощо.
Екологічне виховання учнів на уроках математики слід здійснювати в таких напрямах:
Дидактичні матеріали, необхідні для здійснення екологічного виховання на уроках математики, можна систематизувати за напрямами :
Важливою вимогою до методів навчання є те, що вони повинні стимулювати інтерес до еколого-математичного матеріалу і сприяти розвитку мотивації природоохоронної діяльності учнів. Значною мірою реалізації цих вимог відповідають пізнавальні ігри (ділові, рольові), навчальні дискусії, створення емоційно-моральних ситуацій.
Використання на уроках математики екозадач є показником рівня екологічної свідомості, від якої залежить ставлення людей один до одного та до навколишнього середовища. Введення на уроках математики цікавих екозадач, які навчатимуть взаємозв’язкам, що існують в навколишньому світі, відіграє велику роль, виховує та розвиває школярів. Також використання подібних задач сприяє розвитку загальної культури, підвищує математичні, екологічні, економічні знання школярів.
Під час добору задач доцільно дотримуватися певних вимог. Задача має демонструвати практичне застосування математичних ідей і методів та ілюструвати матеріал, що викладається на певному уроці, містити відповідні або інтуїтивно зрозумілі учням поняття і терміни, а також реальні числові дані, що не ведуть до громіздких обчислень. За таких умов використання прикладної задачі, складеної на матеріалах суміжних предметів, дає педагогічний ефект. Практика свідчить про доцільність проведення уроків математики з інтегрованим змістом. Зокрема, використання задач з екологічним сюжетом на основі краєзнавчого матеріалу, довкілля. За умови розв’язування таких задач знання учнів поповнюються цікавими відомостями про навколишній світ, розвивається і вдосконалюється математична мова, увага, самостійне творче мислення, виховуються елементи основ екологічної культури.
Текстові задачі дозволяють розкрити питання про середовище проживання, турботи про нього, раціональне природокористування, відновлення та примноження природних багатств. Кожен курс математики може вносити вклад у формуванні екологічної свідомості.
РОЗДІЛ 1
Задачі для 1 – 4 класів
1 КЛАС
Дії додавання і віднімання у межах 10
1) Наблизившись до мурашника, діти побачили з однієї сторони 5, а з другої 3 стежинки, які проклали мурашки. Скільки всього стежинок проклали мурашки?
2)На одній лісовій вирубці Оля посадила 6 дерев, а Василько – 4. Скільки дерев посадили на вирубці Оля і Василько разом?
3) Для зменшення кількості шкідливих комах у лісі перший клас працював 3 дні над очищенням від сміття, сухих і гнилих гілок, а другий – 4 дні. Скільки днів діти працювали над очищенням лісу від сміття, , якщо вони працювали не в один і той же день?
4)Сова знайшла кубло, в якому було 7 мишенят. 5 мишенят вона з’їла, а решта втекли. Скільки мишенят втекло?
5) На гілочці ліщини було 9 квіточок. З них бджоли запилили 6 квіточок. Скільки квіточок не дадуть плодів.
6) Гуляючи лісом, діти побачили дві ящірки, що полювали на комах. Одна ящірка втекла в нірку. Скільки ящірок залишилося зовні?
Збільшення та зменшення числа на кілька одиниць
1) Щоб врятувати дерево від гусениць, кільця на стовбурі намащують спеціальним клеєм. За деякий час лісник помастив 9 дерев, а його син – на 2 дерева менше. Скільки дерев помастив син ?
2) Сова знищила за добу 5 мишей, а кажан – на 2 миші менше. Скільки мишей знищив за добу кажан?
3) Під одним дубом лежало 8 жолудів, а під другим – на 2 жолуді більше. Скільки жолудів лежало під другим дубом?
4) Зайчик важить 2 кг, а лисичка – на 4 кг більше. Скільки важить лисичка?
5) У білочки в дуплі лежало 5 засушених грибочків, а лісових горішків – на 5 більше. Скільки лісових горішків лежало у дуплі у білочки?
6) Дикий кабан живе 10 років, а білка – на 3 роки менше. Скільки років живе білка?
Задачі на різницеве порівняння
1) У павука 8 очей, а у жука – 2. На скільки очей більше у павука, ніж у жука?
2)Лісник за певний час підживив мінеральними добривами 10 молодих ялинок, а Миколка – 7. На скільки більше молодих ялинок підживив лісник, ніж Миколка за один і той же час? Склади аналогічну задачу і розв’яжи її?
3) Для лісових мешканців поклали сіль. 10 кг солі злизали лосі, а козулі злизали 7 кг солі. На скільки більше кілограмів солі злизали лосі?
4) Взимку до лісової годівниці із сіном прийшло 8 лосів і 3 козулі. На скільки менше прийшло до годівниці козуль, ніж лосів?
5) Береза має висоту 8 м, а клен – 4 м. На скільки метрів клен нижчий за березу?
6) Маса яйця шпака 6г, а маса яйця зозулі 3г. На скільки грам яйце зозулі легше, ніж яйце шпака?
Одиниці маси
1) Вага звичайної черепахи 2 кг, а вага звичайної лисиці 8 кг. На скільки кг лисичка важча?
2) Маса головного мозку їжака 3г, маса головного мозку кішки – 3г. Що можна сказати про масу мозку їжака і про масу мозку кішки?
3) Лисиця важить 8 кг, а зайчик на 6 кг легший. Яка вага зайця?
Міри довжини
1) Одна черепаха проповзла 3 м, а друга - на 1 м менше. Який шлях проповзла друга черепаха?
2) Висота стебла однорічного сіянця сосни 5 см, а довжина його корінців 12 см. Накреслити в зошиті відрізки, що відповідають висоті однорічного сіянця і довжині його корінця.
3) Жаба може дістати черв’яка або іншу здобич на відстані 10 см. Накреслити в зошиті відрізок, довжина якого дорівнює відстані, на якій жаба може дістати черв’яка.
2 КЛАС
Міри довжини
1) Довжина стрибка у зайця 3 м. скільки стрибків повинен зробити заєць, щоб подолати відстань 18 м?
2) Довжина дзьоба у лелеки 19 см, а в чаплі – на 6 см менша. Який завдовжки дзьоб у чаплі?
3) Висота дуба 40 м, а висота осики – 35 м. На скільки метрів висота осики менша за висоту дуба?
Міри маси
1) Для лісових мешканців поклали 29 кг солі-лизунця. 15 кг солі злизали лосі, 8 кг – козулі, а решту солі – інші мешканці лісу. Скільки кг солі злизали лосі, козулі, інші мешканці лісу?
2) Маленьке ведмежа важить 800 грамів. Скільки важать двоє ведмежат?
3) У однієї ведмедиці родиться двоє ведмежат. Скільки ведмежат буде у чотирьох ведмедиць?
4) У ведмедиці з’являється двоє ведмежат у три роки. Скільки ведмежат з’явиться на світ у ведмедиці за 12 років?
5) Лисиця важить 8 кг, а вовк – 80 кг. Скільки кг разом важать лисиця і вовк?
3 КЛАС
Міри довжини
1) Висота тополі на 14 метрів більша від верби, а дуба на 13 м більша від висоти тополі. Яка висота кожного дерева, якщо разом їх висота становить 104 метри?
2) Від дуба до сосни відстань, між якими становить 62 м, йшов їжак, а на зустріч йому заєць. Хто з них був далі від дуба і на скільки метрів, коли їжак пройшов 18 м, заєць 43 м?
3) Довжина тіла лисиці становить 90 см. Яка довжина тіла у чотирьох таких лисиць?
4)За секунду грак пролітає 10 м, ластівка на 35 метрів більше, орел у 3 рази більше за грака. Яку відстань пролітає кожний птах за хвилину?
5) Смерека за рік підростає в середньому на 16 см. Висота смереки 12 метрів. Яка висота сосни, якщо її вік такий же як і в смереки, але в рік вона виростає на 20 см?
4 КЛАС
Міри маси
1) Із 100 кг свіжих шишок можна отримати 2 кг чистого насіння Скільки потрібно шишок, щоб отримати 6 кг чистого насіння? Насіння ялини і сосни потрібне для розмноження хвойних дерев. Відомо, що крони ялини в межах квадрата із стороною 100 метрів затримують до 32 тонн пилу, а сосни – до 36 тонн пилу.
2) Одна сова з’їдає за літо 1000 польових мишей, зберігаючи при цьому одну тонну зерна. Скільки мишей знищать за літо і скільки тонн пшениці збережуть чотири сови?
3) Мурашка важить всього 5 млг тягне жука масою 50 млг. У скільки разів маса ноші важча за масу мурашки?
4) Найбільш великі у світі хижаки – ведмеді. Середня вага бурого ведмедя становить 250 кг. Біля Аляски була знайдена ведмедиця вага якої перевищувала середню на 750 кг. Скільки тонн і кілограмів важила бура ведмедиця, яку знайшли біля Аляски?
5) Заєць, ведмідь і лисиця важать 316 кг, заєць і лисиця разом важать 15 кг, лисиця і ведмідь – 314 кг. Яка маса кожного звіра окремо?
6) Мурашина сім’я за 50 днів знищує приблизно 30 кг 750г шкідливих комах. Скільки шкідливих комах може знищити мурашина сім’я за літні місяці?
7) Відомо, що з 60 кг макулатури можна виробити стільки паперу, скільки його виробляють з одного великого дерева. Скільки дерев зберегли учні двох класів, якщо один клас зібрав 300 кг макулатури, а другий – 360 кг?
8) Середня вага білого ведмедя – 700 кг, а бурого – 250 кг. На скільки кг важчий білий ведмідь від бурого?
9) 100м липи дає 10 кг меду. Скільки меду дасть ділянка прямокутної форми у якої ширина 50 м, а довжина 100м?
РОЗДІЛ 2
Задачі для 5 класу
2.1. Позначення і читання, додавання і віднімання натуральних чисел
Записати цифрами числа, які зустрічаються в тексті.
1.Учні школи посадили дві тисячі п’ятдесят дубів, сосни звичайної десять тисяч вісімсот сорок, а модрини вісімсот двадцять п’ять штук.
Яка переважає лісоутворююча порода дерев? Яке екологічне значення мають сосна і модрина?
2. Довжина річки Дніпро дев’ятсот вісімдесят один кілометр; Південного Бугу – вісімсот шість кілометрів; Прип'яті – двісті шістдесят один кілометр.
Які ви знаєте джерела забруднення річок? Яке значення річок в природі і в господарській діяльності людини?
3. За останню тисячу років з лиця Землі зникло сто двадцять три види звірів, сто сорок сім видів птахів, двадцять п’ять видів риби.
Чим ви поясните таку ситуацію? Які заходи запропонували б ви для примноження тваринного світу?
4. В Україні надходження забрудників у розрахунку на душу населення становить сто двадцять п’ять кілограмів в атмосферу, сто дев’яносто сім кілограмів в поверхневі води, дев’ятсот дев’яносто сім кілограмів в ґрунти. Обчислити скільки всього забрудників припадає на душу населення в Україні.
Які заходи, на вашу думку, необхідно проводити по охороні внутрішніх вод, ґрунтів, повітря?
5. Одним із заходів у справі охорони навколишнього середовища є створення заповідних територій. Заповідний фонд Ізяславського держлісгоспу становить шістнадцять об’єктів, площею дві тисячі двісті тридцять вісім гектарів.
Який ваш внесок в охорону і відтворення рослинного і тваринного світу нашого краю? Що потрібно робити, щоб в сади і парки привабити птахів?
6. Дніпровсько-Бузький лиман, що знаходиться біля нашого села складається з витягнутого в субширотному напрямку Дніпровського лиману (довжина п’ятдесят п’ять км, завширшки до сімнадцяти км), а також вузького (завширшки від п’яти до одинадцяти км) та колінчастого Бузького лиману, витягнутого в субмеридіональному напрямку, довжиною сорок сім км. Середня глибина шість — сім м, найбільша — дванадцять м.
Як ми повинні боротися з забрудненням лиману? Що потрібно робити, щоб збільшити кількість риби в лимані?
7. Вміст забруднюючих речовин в стічних водах Херсонщини у 2009 р. був чотири тисячі сімсот шістдесят тонн, а у 2008 р. - меншим на сімсот п’ятдесят тонн. Який був вміст забруднюючих речовин у стічних водах у 2008 р.?
2.2. Множення і ділення натуральних чисел
Екологічні проблеми виникли не сьогодні. Але в наші дні ситуація різко погіршилася. Тому, звертаючи пильну увагу на екологію, людина намагається насамперед зберегти саму себе. Але, рятуючи себе, необхідно врятувати природу. Що кожен з вас може зробити, щоб зберегти ліс?
У кого з ваших батьків є автомобіль? В яких цілях він використовується? Якими іншими видами транспорту можна користуватися, щоб покращити стан атмосфери?
Якої шкоди завдає куріння людині?Чому шкідливо перебувати у приміщенні де курять?
Яке значення лісу в природі? Чому ми говоримо «Ліс – це наше багатство»?
7. Сільські райони щорічно споживають 840 м3 води на одну людину Яка кількість води щорічно потрібна нашому селу, населення якого близько 3060 чоловік ?
Відповідь. 2570400 м3.
8. Шкільний квітник має форму прямокутника розмірами 4×20 (м). Посередині учні 8 класу вирішили розбити прямокутний газон, площа якого становить четвертину площі всього квітника. Якої ширини була створена доріжка біля газону?
Відповідь. 1 м .
9. Щоб мати чисту воду в кожній оселі не обов’язково бурити свердловину, можна оберігати від забруднення запаси води за допомогою очисних споруд. В Україні є споруди, здатні очищати 5 млн. м3 води за добу. Скільки кубічних метрів води можуть очистити вони:
а) за місяць; б) за рік?
Відповідь. 150 млн. м3, 1800 млн. м3.
10. Обчислити, скільки кубічних метрів повітря очистять від автомобільних вихлопних газів 25 каштанів, посаджених уздовж дороги, якщо одне дерево очищає зону довжиною 100 м, шириною 12 м, висотою 10 м?
Відповідь. 300 000 м3.
11. Дуб вбирає 85 л води щодня, осика – 462 л за тиждень, а береза – 1800 л за 30 днів. Розмістити назви цих дерев у порядку збільшення кількості води, яку вони вбирають за один день.
Відповідь. Береза, осика, дуб.
12. За одну годину роботи автомобільного двигуна спалюється 200 л кисню. Добова норма, необхідна для дихання однієї людини, - 80 л кисню. Скільки добових норм кисню спалюється щоденно майже 160 автомобілями жителів села Хролі під час поїздки на роботу (Шлях займає 1 год.)?
Відповідь. 400.
13. Полічено, що над площею 1 км 2 зелених насаджень збирається пилу на 50 т менше, ніж над такою самою площею поля. На скільки менше пилу міститься над 10 га лісонасаджень, ніж над такою самою площею поля?
Відповідь. 5 т.
14. На скільки дерев збільшиться наш сквер, якщо кожен учень школи посадить по два деревця?
Відповідь. На 426 дерев.
15. Дуже красиве дерево та корисне дерево акація (чому?) росте на території шкільного подвір’я. Дерево акації полили водою, і через 5 годин після полику вода піднялася на висоту 7м 70см. Обчисліть швидкість переміщення води в стовбурі акації.
Відповідь. 154 см/год.
16. Обчисліть, скільки потрібно картоплі, щоб посадити її на шкільній ділянці, довжина якої 30 м, ширина 20 м, а на 1 а у середньому йде 40 кг картоплі.
Відповідь. 240 кг.
17. У школі пошкоджено водопровідний кран. За 1 с з нього капає дві краплі води, а за 12 хв набігає повна склянка води. Скільки води втрачається за добу? За місяць? (Вважати, що 5 склянок води становить 1 л.). Що необхідно зробити, що уникнути цих витрат?
Відповідь. 24 л, 720 л.
18. На скільки чоловік вистачило б води втраченої з попередньої задачі. Якщо за добу людина витрачає в середньому 100 л води?
Відповідь. За місяць витрат вистачить на тиждень людині.
19. Після уроків у класах школи зібрано 1 кг паперового сміття. Якщо учні школи залишатимуть щодня таку кількість паперу, то скільки його пропаде за 190 навчальних днів у нашій школі? В 50 школах району? Яку площу лісу буде вирубано даремно, якщо для виробництва 1 т паперу потрібно приблизно 900 м² лісу? (Як можна використати паперові відходи, якщо вони вже є?).
Відповідь. 190 кг, 171 м², 9500 кг, 8550 м².
20. В нашому ставку живуть бактерії, що, знаходячись в поживному середовищі, діляться навпіл кожні півгодини. Скільки бактерій утвориться з однієї через 10 год.?
Відповідь. 1048576.
21. Якщо не вимкнути протягом дня одну електричну лампочку потужністю 100 Вт, то втрати електроенергії за 10 год становитимуть 1 кВт. Скільки грошей витратить ваша сім’я даремно, якщо забути вимкнути одну лампочку потужністю 100 Вт, за місяць? За рік?
22. Для виробництва 40 кг цукру витрачається 1 кВт/год електроенергії. Скільки цукру додатково можна виробити, якщо кожен житель країни зекономить 1 кВт/год електроенергії? (Населення України становить близько 48 млн. чоловік).
Відповідь. 1 200 000 кг.
2.3. Звичайні дроби та дії над ними
Поясніть чому доцільно збирати макулатуру?
Чи потрібно збільшувати площі лісів? Чи любите ви перебувати в лісі? Що означає бути на природі?
Для чого потрібен кисень людині? Доведіть що в класі є повітря?
Що потрібно зробити, щоб запобігти руйнуванню берега?
2.4. Десяткові дроби та дії над ними
Порівняйте ефект освітлення ламп розжарювання та енергозберігаючих.
Чому не можна руйнувати мурашники? Що потрібно зробити для їх охорони?
Які ви знаєте підприємства, що знаходяться поблизу нашого району, в нашому районі, що забруднюють довкілля?
37,5+68,5= |
58 см – довжина крил лелеки;
|
104,8-29,8= |
7 – стільки яєчок відкладає самка лелеки;
|
80,24-30,24= |
14 – днів будує гніздечко соловейко;
|
18,3+2,5-6,8= |
50 шт. – соловейко знищує за день гусені;
|
15,8-8,8= |
75 км\год – швидкість польоту шпаків;
|
44,3+13,7= |
106 – є видів шпаків. |
Проведіть стрілку від відповіді до числа і ви дізнаєтесь, що воно означає.
Яку користь для сільського господарства приносять птахи?
Яку роль відіграє ліс у кругообігу води в природі?Яке значення вологи для рослин і тварин?
Чому мурашки називаються санітарами лісу? Яке значення мають залишки перегнивших рослин і тварин в ґрунті?
Яке значення води в природі? Де зустрічається вода в природі? Чи може існувати людина без води?
Які лікарські рослини ростуть на наших скелях? Чому більшість санаторіїв, де лікують органи дихання, будують в хвойних лісах?
Чи завжди мирний атом є мирним?
10. Лежачи спокійно, людина вдихає 15 л кисню за 1 год., коли читає книжку мовчки – в 1,16 рази більше, а коли читає вголос – в 1,48 рази більше ніж лежачи. Скільки кисню вдихають учні 8 – го класу за 1 год., якщо14 учнів люблять читати книжки мовчки, а 14 – вголос.
Відповідь. 243,6 л, 310,8 л.
11. Блискавка рухається від хмари до землі зі швидкістю 100 км/с. Грозова хмара знаходиться на висоті 2570 м. Скільки часу рухатиметься блискавка до землі?
Відповідь. 0,0257 с.
12. Людина робить за 1 хв 15 видихів, забираючи 0,55 л повітря за кожний вдих. Яку масу повітря вона вдихає за 1 год.? Яку масу повітря вдихають 28 учнів 8 класу за урок контрольної роботи з алгебри, якщо маса 1 л дорівнює 1,3 г?
Відповідь. 10,73 г.
13. За нормою на кожного учня в класі повинно припадати не менш як 4,5 м³ повітря. Чи можна розмістити учнів 8 класу в кабінеті, довжина якого 9 м, ширина менша від довжини в 1,5 рази, а висота в 2 рази менша від ширини?
Відповідь.162м³, 36 чоловік.
14. 1 кВт/год електроенергії коштує 15,6 к. Якщо кожен учень щотижня зекономить 1 кВт/год електроенергії, то скільки коштів заощадить наш клас за тиждень? За рік? Усі учні нашої школи за тиждень? За рік?
15. Автомобілі дістають енергію для руху від згоряння суміші бензину з киснем, що є в повітрі. Для згоряння 1 кг бензину потрібно 3,46 кг кисню. 1 кг повітря містить 0,21 кг кисню, маса 1 л бензину – 0,75 кг, а 1 м³ повітря – 1,29 кг. Скільки кубічних метрів повітря використовує автомобіль для згоряння 1 л бензину?
Відповідь. 9,579 м
16. У 100 г чорної смородини міститься майже 250 мг вітаміну С (1 мг = 0,001 г). Визначте вміст вітаміну С в грамах у 1 кг чорної смородини. Скільки добових доз вітаміну С для дорослої людини замінює 1 кг чорної смородини, якщо 1 добова доза 0,05 г?
Відповідь. 50.
17. Учень 7 – го класу за 5 днів з’їдає 1,2 кг яблук. Скільки днів йому потрібно, щоб з’їсти 24 кг яблук?
Відповідь. 100 днів.
18. Маса вітаміну Е, щоденно необхідна людині, становить 0,25 маси вітаміну С. Яка добова потреба у вітаміні Е, якщо вітаміну С людина повинна вживати в день 60 мг?
Відповідь. 15 мг.
2.5. Відсотки
Туя – це один із видів хвойних дерев. З якою метою висаджують тую в населених пунктах?
Які водорості поширені у водоймі? Чи водиться там риба? Яка?
Що таке ерозія ґрунтів ? Які чинники впливають на руйнування ґрунтів?
Як людина сприяє охороні ґрунтів від ерозії? Яке значення дощових хробаків на ґрунтоутворення?
Більшу частину земної кулі займають ліси. Ми можемо відпочивати в тіні дерев, дихати свіжим чистим, збагаченим киснем повітрям. Це будинок в якому живуть звірі та птахи. Охороняйте бережіть ліс! Як ви охороняєте і бережете ліс? Чому ліс називають легенями планети?
Які енергозберігаючі засоби ви запропонували б для своєї оселі?
Що для птаха більш небезпечне : нестача тепла чи нестача їжі?
Чи бачили ви мурашникиі? Як потрібно охороняти мурашники? Чому мурах називають санітарами лісу?
9. Навесні на території школи учні 8 класу повинні були посадити 16 дерев. Вони перевиконали план на 25%. Скільки дерев було посаджено?
Відповідь. 20 дерев.
10. Навколо нашого села існують місця, які постійно зменшують кількість кисню, що так необхідний людині для дихання. Наша атмосфера містить 70% азоту, 2% вуглекислого газу, 9% домішок. Визначте відсотковий вміст кисню в повітрі.
Відповідь. 9%.
11. Навесні учні нашої школи під час проведення акції «Посади дерево» посадили 60 саджанців. Та, незважаючи на догляд за ними, прийнялись не всі деревця. Їх було 48. Який процент саджанців прижився і буде очищати повітря в нашому селі?
Відповідь. 80%.
12. В нашій школі часто відключають воду. Тому, з метою одержання екологічно чистої води для школи, необхідно пробурити свердловину. За перші 100 м треба заплатити 800 грн, а за кожні наступні 100 м на 10% більше, ніж за попередні. Скільки грошей школа має заплатити бригаді бурильників за 600 – метрову свердловину?
Відповідь. 6172,488 грн.
13. Під час роботи на пришкільній ділянці учні 6 класу посіяли моркву і чекали перших сходів. Коли пройшло 9 днів, залишилось чекати ще 6. Скільки відсотків нам ще залишилось чекати?
Відповідь. 40%.
14. Ми в кабінеті математики вирощуємо кімнатні рослини. Вони здатні протягом 24 год поглинути до 87% шкідливих речовин з повітря. Яка частина шкідливих речовин залишається в повітрі? Як можна ще зменшити їх кількість?
Відповідь. 13% .
15. Заощаджуйте всюди енергію! Пам’ятайте, що одна лампочка на 100 Вт дає на 20% більше світла, ніж дві на 60 Вт. Як зміниться освітленість кабінету математики, якщо люстри в ньому містять 18 лампочок? Чи досить для поліпшення освітленості та економії фінансування, якщо в кожну люстру буде поставлена тільки одна лампочка на 100 Вт?
Відповідь. 180%, так 120%
16. Маса рюкзака з підручниками учнів молодших класів повинна становити маси тіла дитини (згідно з санітарними нормами). Знайдіть масу свого рюкзака. Чи дотримано санітарну норму?
17. При диханні через ніс затримується пилу на 60% більше, ніж при диханні через рот. У скільки разів при диханні через ніс затримується пилу більше ніж при диханні через рот.
Відповідь. В 1,6 раз.
18. Щоб полити посаджені кущики калини необхідно принести 12 відер води. Роман приніс 6 відер, Володя – 3. Скільки відсотків відер води ще залишилось принести? Розв’яжи задачу двома способами.
Відповідь. 25%.
19. В нашій школі працює майстерня. Група дослідників, під час роботи над екологічним проектом, запропонувала економити електроенергію для роботи майстерні. Один із учнів запропонував зменшити витрати енергії на 30%, другий на 50%, а третій на 20%. Вирішили застосувати всі три пропозиції. Можна подумати, що майстерня зовсім не буде витрачати електроенергії. Чи це так?
Відповідь. Ні.
20. На лісовій ділянці приріст деревини за рік становить 10 %. Яка кількість деревини буде на ділянці через 6 років, якщо початкова кількість деревини становить 20 000 м³?
Відповідь. 35 431,22 м³.
21. В середньому житель нашого села проживає 64 роки. За статистикою 8% з них ми проживаємо за рахунок медицини. На скільки років лікарі подовжують життя?
Відповідь. На 5,12 роки.
22. В 2007 році на гасіння пожеж було затрачено 99 224 грн., а в 2008 році – 74418 грн. На скільки відсотків зменшились затрати грошей?
Відповідь. На 25%.
Океан є природним транспортним шляхом. Чи є морські судна забруднювачами води?
а) одиниць,
б) десятків,
в) сотень.
Назвіть підприємства розміщені на території Білозерського району, котрі забруднюють природу?
Яке значення мають бобри для збереження навколишнього середовища?
4. Мурашки корисні і є друзями та захисниками лісу. В середньому в одному гнізді їх може бути до 300 тисяч (300000). Скільки комах в середньому буде у 15 таких мурашниках? Відповідь округліть до:
а) сотень тисяч,
б) мільйонів.
Чим корисні мурашники для природи?
РОЗДІЛ 3
Задачі для 6 класу
1. Учні 8 класу посадили дерева на території школи. Серед них були берези, сосни та липи. Береза живе 250 років, сосна – у 2 рази довше, ніж сосна, а ялина – у 1 рази довше за липу. Скільки років живе сосна, липа, ялина?
Відповідь. 600 р., 840 р, 1008 р.
2. В нашому ставу, незважаючи на забрудненість, розмножується і підростає риба. Сазан відкладає за літо 450 000 ікринок, лящ - від того, що сазан, а короп – в 1рази більше від того, що сазан і лящ разом. Скільки ікринок відкладає короп за літо в нашому ставу?
Відповідь. 800 000 ікринок.
1. Учні 6 класу зібрали 260 кг макулатури. А відомо, що 20 кг макулатури зберігають одне дерево. Скільки дерев зберегли учні 8 класу? (Усно)
Відповідь. 13 дерев.
2. 1 м3 неочищених стічних вод забруднює в середньому 50 м3 чистої води. Скільки води щодоби оберігатиметься від забруднення, якщо протягом цього часу споруди очищатимуть води 1,2 тис. м3.
Відповідь. 24 000 м3
3. 200 чоловік видихають 2 кг вуглекислого газу за годину, його може поглинути 1 га лісу. Скільки гектарів лісу повинно рости біля нашої школи, якщо в ній приблизно 250 учнів, вчителів та технічних працівників разом?
Відповідь. 1,25 га
4. На водоочисній станції для очищення води застосовують хлорне вапно. Яка кількість хлорного вапна необхідна для хлорування 1000 м3 води, якщо на 1000 см3 води треба 0,001 г хлору?
Відповідь. 1 кг.
5. Для роботи на пришкільній ділянці учні 6 класу отримали наступні результати. Рослини під час росту активно забирають з ґрунту азот. Якщо цей процес не контролювати і не вносити азотні добрива, то дуже швидко ґрунти виснажуються. Побудуйте стовпчасту діаграму використання рослинами азоту з ґрунту, якщо: жито озиме потребує 31 кг, пшениця озима – 37 кг, льон – 80 кг, картопля – 6,2 кг азоту. Умова задачі допоможе визначити, яку культуру після збору врожаю треба висівати наступного року на дану площу, щоб зберегти родючість ґрунту і економно використати добрива.
6. Мінімальний, необхідний 12 – літньому школяреві, об’єм молочних продуктів відноситься до всього об’єму рідини, що він випиває за день, як 3 : 20. Скільки молока, кефіру або ряжанки повинен випивати восьмикласник, якщо всього в його денний раціон входить 2 л рідини?
Відповідь. 0,3 л.
7. Маса вітаміну С, щоденно необхідна людині, відноситься до маси вітаміну Е як 4 : 1. Яка добова потреба у вітаміні Е, якщо вітаміну С людина повинна вживати в день 60 мг?
Відповідь. 15 мг.
8. Співвідношення в раціоні маси ковбас і сосисок до маси м’яса і риби повинне бути не більше ніж 2 : 5. Скільки грамів ковбасних виробів за тиждень не нашкодять здоров’ю, якщо всього за тиждень школяр з’їдає 2,1 кг м’ясних, рибних і ковбасних блюд?
Відповідь. 0,84 кг.
1. Пропонуємо згадати назви дерев, кущів, які ростуть на території села, і розв’язати задачу.
Тривалість життя дуба становить 1500 років, липи – 800, сосни – 450 років, ялини – 350, берези – 150, верби – 100 років. Побудувати діаграму тривалості життя цих дерев.
2. Під час проведення акції по озелененню території нашого села Олександрівка учнями школи було висаджено тополі, верби та дуби. Тополя може вирости висотою 85 метрів, верба – на 14 метрів нижче, ніж тополя, а дуб – на 27 метрів вища, ніж верба. Побудуйте діаграму висот дерев, що ми посадили.
3. Викиди забруднюючих речовин від автотранспортних засобів за рік в Херсонській області склали 4 996 тис. тонн, у тому числі: сажі – 0,025 тис. тонн, оксиду вуглецю – 33.5 тис. тонн, оксиду азоту – 1.7 тис. тонн, вуглеводню – 10, 5 тис. тонн, діоксиду сірки – 0,15 тис. тонн. За даними значеннями побудуйте стовпчасту та кругову діаграми.
4. Тривалість життя дуба становить 1500 років, липи – 800, сосни – 450 років, ялини – 350, берези – 150, верби – 100 років. Побудувати діаграму тривалості життя цих дерев.
5. Статистика за викидами в атмосферу за 2014 рік, тис тонн:
За даними значеннями побудуйте стовпчасту та кругову діаграми.
1. Під час екологічної толоки учні школи посадили 88 берізок. На першій ділянці посадили в 3 рази більше саджанців, ніж на другій. Скільки дерев посадили на кожній ділянці?
Відповідь. 66 берізок, 22 берізки.
2. Щоб яр не збільшувався, його необхідно засадити деревами. Учні 6 класу посадили восени 26 дерев, а навесні ще запланували посадити на ½ цієї кількості більше. Скільки всього саджанців буде посаджено навколо яру?
Відповідь. 65 дерев.
3. В нашому селі є став. В ньому живе багато риби. Та на жаль не вся вона виживає. Багато тому є причин: це і стічні води, і рибалки, що все літо сидять на березі ставу. Коли в одного рибалки запитали, яка маса спійманої риби , він сказав : «Я думаю, що маса хвоста 1 кг, маса голови така, як маса хвоста і половини тулуба, а маса тулуба дорівнює масі голови і хвоста разом». Яка маса риби?
Відповідь. 8 кг.
4. За нашим класом закріплена клумба, на якій навесні ми посадили три кущі троянд. До кінця навчальної практики на них розквітло 15 троянд. Коли на одному кущі розквітло ще 3 троянди, то на всіх кущах троянд стало порівну. Скільки троянд було спочатку на кожному кущі?
Відповідь. 3; 6; 6.
5. Щоб побудувати навколо дослідної ділянки, яка має форму квадрата, огорожу, уздовж кожної сторони треба встановити 10 стовпчиків. Скільки всього потрібно стовпчиків?
Відповідь. 36 стовпчиків.
ВИСНОВОК
Важливу роль у вирішенні проблеми збереження життя на Землі відіграє математика. При розв’язуванні екологічних задач реалізується практична спрямованість навчання, оскільки математичний метод застосовується до розв’язання життєвої, практичної ситуації – ситуації екологічного неблагополуччя планети.
При вирішенні екологічних задач у школярів виробляється уміння застосовувати в житті числа, міркувати над проблемами екології та розв’язувати текстові задачі на уроках. Екологічне виховання школярів формує любов, повагу до навколишнього середовища і патріотичну свідомість. Також використання екологічних задач розвивають інтерес до уроку і підвищують значення екології в житті людини.
Не менше важливе значення у формуванні екологічної компетентності учнів має проведення інтегрованих уроків: математика-біологія, математика-екологія, математика-географія, математика-хімія. Адже інтегрований урок об’єднує блоки знань із різних навчальних предметів, що дає змогу пізнавати певне явище всебічно.
Екологізація математики сприяє отриманню учнями знань про навколишній світ і його екологічні проблеми, здійснюється мотивація навчальної діяльності учнів, розв’язуються деякі питання задач екологічного виховання, формуються уявлення про роль математики у вирішенні екологічних проблем, виховується інтелектуальна якість особистості – компетентність (вміння бачити проблему, володіти способами вирішення та досягати успіху). Введення екологічних аспектів в математику, як показують спостереження, не є простою справою. Це вимагає від викладача нових знань, зміни сформованих стереотипів мислення і викладання, розробки нових методик та курсів тощо. Можна сміливо сказати, що на багатьох заняттях в процесі вивчення математики при поясненні теми можна підібрати такий матеріал, в якому буде присутній елемент екологічного виховання, а також буде міститися компонент обов’язкової програми з математики. Рішення задач з екологічним змістом впливає в цілому на якість математичних знань учнів, сприяє їх загальному розумовому розвитку, в деякій мірі сприяє розвитку дослідницьких навичок.
Таким чином, включаючи в освітній процес на уроках математики завдання з екологічним змістом, вирішуються такі навчальні та виховні завдання:
Отже, формування екологічної компетентності учнів на уроках математики сприяє їх всебічному розвитку, самовдосконаленню, розвиває здатність застосувати опановане в професійній діяльності, використовувати набуті знання в повсякденному житті.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
http://olga-kozachok.wixsite.com/matemat/blank-10
Додаток А
Відомості, які можна використати для складання задач