Матеріал до уроку алгебри 9клас "Початкові відомості про статистику. Статистичні дані. Способи подання даних та їх обробки"

Про матеріал
Опис досвіду використання практико орієнтованої задачі на уроці алгебри в 9 класі.
Перегляд файлу

Про урок однієї задачі

Ми живемо в світі, який стрімко змінюється, і вже не вистачає лише обсягу знань і навичок, щоб бути завжди компетентним у будь-якій сфері. Зростаюча важливість постійного саморозвитку і самовдосконалення викликає необхідність учителя сучасного закладу освіти вчити учнів не лише конкретним фактам, але й показувати, як ці знання використовуються в реальному житті. Освіта повинна готувати нове покоління обізнаних громадян, здатних ефективно вирішувати глобальні проблеми. Концепція Нової української школи підкреслює, що в найближчому майбутньому найуспішнішими на ринку праці стануть ті, хто вміє навчатися протягом усього життя, критично мислити, встановлювати та досягати цілей, працювати в команді, взаємодіяти в багатокультурному середовищі і володіти іншими сучасними навичками.

        Отже,одна зі складових якості освіти – компетентність учня у вирішенні реальних проблем та завдань, що виникають у життєвих ситуаціях. На тлі цього практична складова процесу навчання набуває великого значення. Цінністю стають не просто фундаментальні знання, а здатність учня застосувати отримані знання на практиці, здатність працювати у змінених умовах, знаходити особистісний зміст у змісті освіти. Для цього потрібні особливі завдання, які називаються практико орієнтованими або компетентнісно орієнтованими.Це завдання, які формують у учнів вміння бачити їх застосування та використовувати самі ці знання у повсякденному житті. Такі завдання спрямовані на розвиток та перевірку компетентностей, здатностей і навичок учнів, а не просто на переказ конкретних фактів чи знань. Ці завдання акцентують увагу на тому, як учні можуть застосовувати свої знання та навички в реальних ситуаціях, роблять наголос на практичному застосуванні і розвитку різних аспектів особистості, таких як критичне мислення, співпраця, рефлексія, рішучість, комунікація та інші ключові навички.

         Наведу приклад практико орієнтованого завдання, яке отримали мої 9-класники на уроці «Початкові відомості про статистику. Статистичні дані. Способи подання даних та їх обробки».

         Ветеринарний лікар селища Тарасовка пан Коровкін запланував провести вакцинацію домашніх собак від сказу. Для закупівлі вакцини він знайшов спонсора – фермера Іванова. Розпочати вирішили з двох вулиць: Південної та Північної. Усі сім’ї, що проживають на цих вулицях, вказали скільки собак вони тримають. Інформацію зібрали школярі – статисти і свій звіт оформили у вигляді таблиці.

Вулиця

Кількість

родин

                Кількість родин, які тримають

Середнє арифметичне кількості собак на           утриманні

0 собак

1 собаку

2 собаки

3 собаки

Південна

     48

      33

 

         5

 

                 0,5

Північна

 

      23

      12

         1

 

 

 

Деякі учні не подали інформацію вчасно, тому деякі поля в таблиці не заповнені. Але відомо, що на Північній вулиці вдвічі більше сімей тримають по 3 собаки ніж на Південній. Допоможіть ветеринарному лікарю заповнити таблицю і зробити замовлення. Знайдіть в інтернеті інформацію про ціну вакцини в різних інтернет-аптеках і допоможіть фермеру обрати найвигідніший варіант для вкладання його грошей.

Учні розділилися на 2 команди. Для прискорення розв’язання задачі в кожній команді були призначені помічники лікаря Коровкіна і помічники фермера Іванова. Я консультувала помічників Коровкіна. Помічники Іванова впорались із завданням самостійно.

Помічники лікаря доповіли про те, як вдалося заповнити таблицю.

Оскільки середнє арифметичне кількості собак на утриманні 48 родин, що проживають на Південній вулиці дорівнює 0,5, то кількість цих собак дорівнює добутку 48*0,5=24. Загальна кількість сімей, що утримують по 1 або по 3 собаки дорівнює різниці  48 – (33+5) =10. А кількість собак, яка припадає на ці 10 сімей дорівнює різниці  24 – (33*0 + 5*2 ) = 14. Оскільки 14 не ділиться на 3 без остачі, то не можуть 14 собак жити тільки в тих сім’ях які тримають по 3 собаки. Отже розглянемо такі варіанти:

  1.       12 собак живуть в сім’ях з трьома собаками, тоді таких сімей 4, а сімей з 1 собакою 10 – 4 = 6 і в них проживають 6 собак. Але 12 + 6 = 18, а не 14.
  2.       9 собак живуть в сім’ях з трьома собаками, тоді таких сімей 3, а сімей з 1 собакою 10 – 3 = 7 і в них живуть 7 собак. Але 9 + 7 = 16, а не 14.
  3.       6 собак живуть в сім’ях з трьома собаками, тоді таких сімей 2, а сімей з 1 собакою 10 – 2 = 8 і в них живуть 8 собак. І тепер 6 + 8 = 14.

Тепер легко заповнити таблицю.

Вулиця

Кількість

родин

                Кількість родин, які тримають

Середнє арифметичне кількості собак на           утриманні

0 собак

1 собаку

2 собаки

3 собаки

Південна

     48

      33

       8

         5

         2

                 0,5

Північна

     40

      23

      12

         1

         4

                 0,65

 

З’ясувалось, що загальна кількість собак, що проживають в сім’ях на Піденній та Північній вулицях

(8+12)*1 + (5+1)*2 + (2+4)*3 = 50. Отже ветеринарному лікарю необхідно мати 50 доз вакцини від сказу.

           Помічники фермера Іванова доповіли, що на сайті prom знайшли кілька варіантів вакцини від сказу

  1.       «Дефенсор-3 вакцина від сказу для котів і собак», 1 мл  продається упаковкамими по 50 ампул і має ціну 120 грн за упаковку;
  2.       Вакцина «Рабістар», 1доза (від сказу собак) (Рабистар) продається ампулами і має ціну 45 грн за ампулу;
  3.       Вакцина «Рабістар», 5доз (від сказу собак) (Рабистар) продається упаковками по 5 ампул за ціною 145 грн за упаковку;
  4.     Вакцина від шаленства «Біокан R» продається флаконами за ціною 50 грн за флакон.                               

         Прочитавши відгуки про кожну вакцину, учні дали рекомендацію – купити 10 упаковок вакцини «Рабістар», яка продається упаковками по 5 ампул за ціною 145 грн за упаковку.

         Завершився урок рефлексією. Учні висловили свої враження від роботи на уроці. Така діяльність їм сподобалась.

         В якості домашньої роботи учні отримали таке завдання: 1)за результатами роботи учнів-статистів із умови розв’язаної в класі задачі створити 1 частотну таблицю, знайти розмах, медіану, моду і середнє значення отриманої вибірки; 2) створити кругову діаграму отриманої інформації.

 

 

docx
До підручника
Алгебра 9 клас (Істер О. С.)
До уроку
§ 24. Початкові відомості про статистику. Статистичні дані. Способи подання даних та їх обробки
Додано
2 березня
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку