Скарбничка математичних ідей
Відсотки. Основні задачі на відсотки.
Вчитель математики
Шеремет В.П.
Удайцівська ЗОШ І-ІІ ступенів
Пропонований матеріал можна використовувати для вивчення, повторення та систематизації знань учнів з теми «Відсотки».
З поняттям «відсоток» учні вперше знайомляться у 5 класі. Поняття «відсоток» тісно пов´язане з десятковими дробами. Відсотки – одна з найважливіших тем шкільного курсу математики, тому обов´язково потрібно ознайомлювати учнів із цим поняттям в обсязі, необхідному для уроків фізики, хімії, біології, економіки та повсякденного життя. Головна мета вивчення теми – формувати розуміння поняття «відсоток», ознайомити учнів зі знаходженням відсотків від числа і числа за його відсотками як окремого випадку знаходження числа за його дробом.
Мета: формувати в учнів уміння самостійно визначати тип задачі на відсотки та навички обчислювати відсотки від числа, число за його відсотками та відсоткові відношення двох чисел; розкрити практичну необхідність вивчення теми «Відсотки» в шкільному курсі; розвивати інтерес до математики, прагнення до самовдосконалення.
***ІСТОРИЧНА ДОВІДКА.
Відсотки та способи їх обчислення мають дуже давню історію. Ідея подання частин цілого в одних і тих самих частках застосовували ще в стародавньому Вавилоні. Досить довго під відсотком розуміли прибутки і збитки на кожні 100 крб. Пропонували таке означення: «Процент – це прибуток, одержаний із кожних 100 крб капіталу, відданого на певний строк». Застосовували їх лише для грошових розрахунків. Згодом проценти почали застосовувати в господарських розрахунках на промислових підприємствах. У Стародавньому Римі були поширені грошові розрахунки з відсотками. Римляни називали відсотками гроші, які платив боржник кредитору за кожну сотню. Римський сенат установив максимально доступний відсоток, що стягували з боржника. У Європі за часів середньовіччя існували спеціальні таблиці обчислення відсотків у конторах та підприємствах, які тримали в таємниці. Уперше ці таблиці опублікував 1584 року Симон Стевін. Фламандський учений, військовий інженер, він першим у Європі відкрив десяткові дроби, опублікував таблицю для обчислення складних відсотків, яку використовують в торгівельно-фінансових операціях. Нашого часу проценти застосовують у багатьох сферах життя і галузях науки, в Україні вони дістали назву «відсоток». Знак відсотка % виник унаслідок скорочення виразу «per 100» («пер центо» означає «на сто»), який зустрічається в італійських рукописах періоду середньовіччя. Знак % почали застосовувати з середини 19 ст.
КОРИСНО ЗНАТИ:
ЦІЛЕ – 100%; ЧВЕРТЬ – 25%; ПОЛОВИНА – 50%; П´ЯТА ЧАСТИНА – 20%; ТРИ ЧВЕРТІ – 75%.
***Збільшення на 100% означає збільшення в 2 рази;
***Збільшення на 500% означає збільшення в 6 разів;
***Збільшення на 50% означає збільшення в 1,5 рази;
***Зменшення на 50% означає зменшення в 2 рази;
***Зменшення на 100% означає обнуління початкової вартості.
****************************
НЕ ДОСТАТНЬО ОПАНУВАТИ ПРЕМУДРІСТЬ, ПОТРІБНО ЩЕ ВМІТИ НЕЮ КОРИСТУВАТИСЯ. ЦИЦЕРОН.
Теоретичні відомості:
-
Відсоток – це одна сота частина. Одна сота частина метра – це один сантиметр. Одна сота частина гривні – це одна копійка. 1%=
= 0,01.
-
100% деякої величини – це сама величина. 100%=1; 3%=0,03; 50%=0,5; 132%=1,32.
-
Основні задачі на відсотки. Знаходження відсотків від даного числа. 1)Поле має площу 200га, 5% цього поля засадили капустою. Знайти площу, засаджену капустою.
200:5=2(га) – площа, що припадає на 1%; 2
5=10(га) – площа поля, засаджена капустою. Відповідь: 10 га.
Знаходження числа за його відсотками. 2)Картоплею засадили 20 га, що становить 5% площі всього поля. Знайти площу поля.
20:5=4(га) – площа, що припадає на 1%; 4·100=400(га) – площа всього поля. Відповідь: 400 га.
Відсоткове відношення двох чисел.
3)Поле має площу 200 га, 10 га засадили полуницею. Скільки відсотків поля засадили полуницею?
Площа всього поля становить 100%. 200:100=2(га) – площа, що припадає на 1%; 10:2=5(%) – засадили полуницею. Відповідь: 5%.
Інший спосіб: 10:200·100%.
-
Запишіть у вигляді десяткового дробу: 1%; 7%; 12%; 200%; 3,6%; 45%.
-
У книзі 240 сторінок. Оля прочитала 15% книги. Скільки сторінок прочитала Оля?
-
У саду росте 250 яблунь, з них ранньостиглих – 70%, а середньостиглих – 36% кількості ранньостиглих. Решта - пізні сорти. Скільки пізньостиглих яблунь росте в саду?
-
Знайдіть 2% від 800 кг; 4% від 1200 м; 5% від 4100 т; 19% від 2 дм.
-
Скільки відсотків доби становлять: 12 годин; 6 годин; 24 години; 36 годин; 18 годин.
-
Знайдіть число, 20% якого становлять 7.
-
У саду 360 дерев, 25% від цієї кількості становлять вишні та черешні. Скільки вишневих та черешневих дерев у саду?
-
Ощадний банк платить вкладнику 30% річних. Скільки виплатить банк вкладнику через рік, якщо вклад становить 865 грн?
-
У школі 800 учнів, із них дівчаток на 16% більше, ніж хлопчиків. Скільки дівчаток і скільки хлопчиків навчається у школі?
-
Із пшениці отримали 80% борошна. Скільки було взято пшениці, якщо отримано 560 кг борошна?
-
Товар після знижки на 10% був проданий за 180 грн. Скільки коштував товар до знижки?
-
У класі 30 учнів, серед них 15 хлопчиків. Який відсоток учнів становлять дівчатка?
-
Довжина прямокутної ділянки землі 650 м, а ширина становить 80% довжини. З кожного гектару цього поля зібрали по 40 ц пшениці. Скільки пшениці зібрали з усієї ділянки?
-
Мідна руда містить 6% міді. Скільки міді міститься у 250 т мідної руди?
-
Хлопчик прочитав 60% сторінок книги і йому залишилось прочитати ще 160 сторінок. Скільки сторінок має книга?
ЛІРИЧНА ПАУЗА:
Що за диво-дивина:
Два нулі, риска – одна?
Хай підкаже нам знаток,
Зветься запис це - …(відсоток).
Одна сота від числа.
Результат – відсоток.
Але був колись момент,
Звався результат - …(процент).
Щоб відсоток, усім на зло,
Перетворити на число,
Що потрібно тут зробити?
Його на сто нам…(поділити).
ІСТОРИЧНІ ЗАДАЧІ:
-
У кафедральній скарбниці на Вавелі у Кракові (Польща) зберігається золотий хрест часів княжої України, увесь покритий орнаментом. Серед того чарівного орнаменту є самоцвіти і перли. Перлів – 100. Скільки самоцвітів має цей хрест, якщо їх 60% від кількості перлів?
-
Перший в Україні висотний будинок – Держпром – збудований в Харкові в 1925-1929 роках. Скільки дверей він має, якщо кількість дверей становить 25% від загальної кількості 6 000 вікон і дверей?
-
У Києві 60 мостів, а це 15% від кількості мостів у Венеції. Скільки мостів має місто на воді Венеція?
-
Дзвіниця Києво-Печерської Лаври має 11 дзвонів. Вага найбільшого Братського дзвону становить 34% від ваги всіх дзвонів, Успенського – 20%, Орла – 11%, Благовісного – 3%, раннього і найстарішого – Балику – по 4%. Скільки важить кожен із цих дзвонів окремо і скільки разом усі 11, якщо неназвані 5 дзвонів важать 1 200 пудів?
-
У найбільшому в Україні ландшафтному парку «Веселі Боковеньки», що біля Кіровограда, старий дендропарк займає 15% від загальної площі, лісопарк – 40%, нові насадження – 10%. Решту займають дослідні лісові культури. Площа під ставками та луками на 54,3 га менша, ніж під лісопарком. Яка площа всього парку і скільки гектарів відведено під старий дендропарк, лісопарк, нові насадження, ставки та луки й дослідні лісові культури?
***Розв´язати усно:
***Жартівлива математика. Після того як барон Мюнхаузен витягнув себе за чуба з болта, він сказав: - Я висмикнув 120% свого волосся; - Я висмикнув 60% свого волосся і став зовсім лисим;
-
Я висмикнув 1,2% свого волосся;
-
Я висмикнув 35% свого волосся, а ті 75%, що залишилося, геть посивіли. Які з цих висловлювань можуть бути правдивими?
КАЗКОВІ ЗАДАЧІ:
-
Для перевезення золота з печери Алі-Баба взяв трьох віслюків. На одного віслюка він завантажив 34% усього золота, на другого – 27%, а на третього – 29%. Чи все золото вивіз із печери Алі-Баба?
-
У печері розбійників Алі-Баба знайшов 480 кг золота і срібла. Золото становило 45% скарбу. Скільки кілограмів срібла знайшов Алі-Баба?
-
За два дні Змій Горинич з´їв 125 кг мухоморів, причому першого дня він з´їв 46% усіх мухоморів. Скільки кілограмів мухоморів він з´їв другого дня?
-
Пан Матроскін поклав до банку 1 400 грн під 10% річних. Яка сума буде на рахунку через рік?
-
Чебурашка, Крокодил Гена та Шапокляк ловили рибу. Чебурашка упіймав 37% від усієї риби, Гена – 25%, а Шапокляк упіймала решту – 152 рибини. Скільки всього риби впіймали?
-
Чебурашка і Гена збирали урожай яблук у своєму саду. Чебурашка зібрав 47% усього врожаю яблук. Скільки відсотків урожаю зібрав Гена?
-
За чотири дні яхта капітана Врунгеля «Біда» пройшла всю відстань. Першого дня було пройдено 29% цієї відстані, другого – 36%, третього – 21%, а четвертого – решту. Скільки відсотків відстані пройшла яхта четвертого дня?
-
Пан Матроскін зібрав зі свого городу 1 200 кг овочів. З них 25% становлять помідори, 48% - картопля, а решта – морква. Скільки моркви зібрав пан Матроскін?
1.Під час виготовлення пюре зі слив 28% маси йде у відходи. Скільки кілограмів слив треба взяти, щоб дістати 3,6 ц пюре?
2. На стадіоні займаються різними видами спорту 50 учнів, 22 з них грають у футбол. Скільки відсотків від числа всіх учнів становлять ті, що грають у футбол?
3. Число збільшили на 200%. У скільки разів отримане число більше від даного?
5.Банк виплачує 15% річних. Через рік вкладник вирішив забрати гроші. Яку суму отримає вкладник, якщо його вклад становив 440 гривень?
6. У домашній бібліотеці Марійки було 50 книжок. Згодом їх стало 150. На скільки відсотків зросла кількість книжок у бібліотеці Марійки?
7. Як зміниться величина дробу, якщо чисельник збільшити на 100%, а знаменник зменшити на 50%?
8. Товар подешевшав на 20%. На скільки відсотків більше можна купити товару на таку саму суму грошей?
9. Ресторан швидкого харчування в рекламних цілях спочатку знизив ціну комплексного обіду на 20%, але згодом нову ціну підвищив на 30%. На скільки відсотків кінцева ціна обіду є більшою за початкову?
ЗАДАЧІ:
-
Знайдіть число, якщо 4% його дорівнює 41.
-
Знайдіть число, якщо 2% його дорівнює 2,4.
-
У класі 30 учнів, серед них 15 хлопчиків. Який відсоток учнів становлять дівчатка?
-
Молоко містить 4% жиру. Скільки жиру міститься в 800 кг молока?
-
Скільки відсотків становить число 19 від числа 100?
-
У змаганнях взяли участь 15 шестикласників і 60 семикласників. Який відсоток учасників змагання становлять шестикласники?
Відсоткові розрахунки.
-
Запиши у вигляді десяткового дробу: 3%=…………….; 2,3%=……………….; 27%=…………………; 135%=……………………; 0,8%=……………….; 0,09%=……….
-
Запиши у вигляді відсотків: 0,02=………………; 0,25=……; 29,5=……………..
-
Знайди: 35% від 200 грн; ………….…….………………………………………..
…………………………………………………………………………………………137% від 2,5 кг………………….
……………………………………………………………..
-
Знайди число: 25% якого становлять 400; ……………………………………………………….
……………………………………………………………………………… 138% якого становлять 1000 грн;…………
………………………………………………………………………… 0,5% якого становлять 0,02 кг…………………
………………………………………………………………
-
Запиши у відсотках відношення: 3:5=…………………………………………………….
27:135=……………………………………………………….
50:0,25=………………………………………………………
0,83:1,66=…………………………………………………….
-
Руда містить 56% заліза. Скільки заліза можна одержати з 1000 т такої руди?
-
Скільки кілограмів жиру міститься в 900 кг молока, жирність якого 4%?
-
Скільки буряків цукристістю 16% треба переробити, щоб одержати 1000 т цукру?
Література
-
Капіносов А.,Гаук М.,Кондратьєва М., Дидактичні матеріали для тематичних атестацій з математики. 5 клас, - Тернопіль: Підручники і посібники, 2001.
-
Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С.,Математика: підручник для 5-го класу. – Х.: Гімназія. 2005.
-
Черватюк О.Г., Шиманська Г.Д., Елементи цікавої математики на уроках математики. Посібник для вчителів. – К.: Радянська школа. 1968.