Матеріали для повторення теми "Відсотки".
Скарбничка математичних ідей
Відсотки. Основні задачі на відсотки.
Вчитель математики
Шеремет В.П.
Удайцівська ЗОШ І-ІІ ступенів
Пропонований матеріал можна використовувати для вивчення, повторення та систематизації знань учнів з теми «Відсотки».
З поняттям «відсоток» учні вперше знайомляться у 5 класі. Поняття «відсоток» тісно пов´язане з десятковими дробами. Відсотки – одна з найважливіших тем шкільного курсу математики, тому обов´язково потрібно ознайомлювати учнів із цим поняттям в обсязі, необхідному для уроків фізики, хімії, біології, економіки та повсякденного життя. Головна мета вивчення теми – формувати розуміння поняття «відсоток», ознайомити учнів зі знаходженням відсотків від числа і числа за його відсотками як окремого випадку знаходження числа за його дробом.
Мета: формувати в учнів уміння самостійно визначати тип задачі на відсотки та навички обчислювати відсотки від числа, число за його відсотками та відсоткові відношення двох чисел; розкрити практичну необхідність вивчення теми «Відсотки» в шкільному курсі; розвивати інтерес до математики, прагнення до самовдосконалення.
***ІСТОРИЧНА ДОВІДКА.
Відсотки та способи їх обчислення мають дуже давню історію. Ідея подання частин цілого в одних і тих самих частках застосовували ще в стародавньому Вавилоні. Досить довго під відсотком розуміли прибутки і збитки на кожні 100 крб. Пропонували таке означення: «Процент – це прибуток, одержаний із кожних 100 крб капіталу, відданого на певний строк». Застосовували їх лише для грошових розрахунків. Згодом проценти почали застосовувати в господарських розрахунках на промислових підприємствах. У Стародавньому Римі були поширені грошові розрахунки з відсотками. Римляни називали відсотками гроші, які платив боржник кредитору за кожну сотню. Римський сенат установив максимально доступний відсоток, що стягували з боржника. У Європі за часів середньовіччя існували спеціальні таблиці обчислення відсотків у конторах та підприємствах, які тримали в таємниці. Уперше ці таблиці опублікував 1584 року Симон Стевін. Фламандський учений, військовий інженер, він першим у Європі відкрив десяткові дроби, опублікував таблицю для обчислення складних відсотків, яку використовують в торгівельно-фінансових операціях. Нашого часу проценти застосовують у багатьох сферах життя і галузях науки, в Україні вони дістали назву «відсоток». Знак відсотка % виник унаслідок скорочення виразу «per 100» («пер центо» означає «на сто»), який зустрічається в італійських рукописах періоду середньовіччя. Знак % почали застосовувати з середини 19 ст.
КОРИСНО ЗНАТИ:
ЦІЛЕ – 100%; ЧВЕРТЬ – 25%; ПОЛОВИНА – 50%; П´ЯТА ЧАСТИНА – 20%; ТРИ ЧВЕРТІ – 75%.
***Збільшення на 100% означає збільшення в 2 рази;
***Збільшення на 500% означає збільшення в 6 разів;
***Збільшення на 50% означає збільшення в 1,5 рази;
***Зменшення на 50% означає зменшення в 2 рази;
***Зменшення на 100% означає обнуління початкової вартості.
****************************
НЕ ДОСТАТНЬО ОПАНУВАТИ ПРЕМУДРІСТЬ, ПОТРІБНО ЩЕ ВМІТИ НЕЮ КОРИСТУВАТИСЯ. ЦИЦЕРОН.
Теоретичні відомості:
200:5=2(га) – площа, що припадає на 1%; 25=10(га) – площа поля, засаджена капустою. Відповідь: 10 га.
Знаходження числа за його відсотками. 2)Картоплею засадили 20 га, що становить 5% площі всього поля. Знайти площу поля.
20:5=4(га) – площа, що припадає на 1%; 4·100=400(га) – площа всього поля. Відповідь: 400 га.
Відсоткове відношення двох чисел.
3)Поле має площу 200 га, 10 га засадили полуницею. Скільки відсотків поля засадили полуницею?
Площа всього поля становить 100%. 200:100=2(га) – площа, що припадає на 1%; 10:2=5(%) – засадили полуницею. Відповідь: 5%.
Інший спосіб: 10:200·100%.
ЛІРИЧНА ПАУЗА:
Що за диво-дивина:
Два нулі, риска – одна?
Хай підкаже нам знаток,
Зветься запис це - …(відсоток).
Одна сота від числа.
Результат – відсоток.
Але був колись момент,
Звався результат - …(процент).
Щоб відсоток, усім на зло,
Перетворити на число,
Що потрібно тут зробити?
Його на сто нам…(поділити).
ІСТОРИЧНІ ЗАДАЧІ:
***Розв´язати усно:
***Жартівлива математика. Після того як барон Мюнхаузен витягнув себе за чуба з болта, він сказав: - Я висмикнув 120% свого волосся; - Я висмикнув 60% свого волосся і став зовсім лисим;
КАЗКОВІ ЗАДАЧІ:
1.Під час виготовлення пюре зі слив 28% маси йде у відходи. Скільки кілограмів слив треба взяти, щоб дістати 3,6 ц пюре?
2. На стадіоні займаються різними видами спорту 50 учнів, 22 з них грають у футбол. Скільки відсотків від числа всіх учнів становлять ті, що грають у футбол?
3. Число збільшили на 200%. У скільки разів отримане число більше від даного?
5.Банк виплачує 15% річних. Через рік вкладник вирішив забрати гроші. Яку суму отримає вкладник, якщо його вклад становив 440 гривень?
6. У домашній бібліотеці Марійки було 50 книжок. Згодом їх стало 150. На скільки відсотків зросла кількість книжок у бібліотеці Марійки?
7. Як зміниться величина дробу, якщо чисельник збільшити на 100%, а знаменник зменшити на 50%?
8. Товар подешевшав на 20%. На скільки відсотків більше можна купити товару на таку саму суму грошей?
9. Ресторан швидкого харчування в рекламних цілях спочатку знизив ціну комплексного обіду на 20%, але згодом нову ціну підвищив на 30%. На скільки відсотків кінцева ціна обіду є більшою за початкову?
ЗАДАЧІ:
Відсоткові розрахунки.
…………………………………………………………………………………………137% від 2,5 кг………………….
……………………………………………………………..
……………………………………………………………………………… 138% якого становлять 1000 грн;…………
………………………………………………………………………… 0,5% якого становлять 0,02 кг…………………
………………………………………………………………
27:135=……………………………………………………….
50:0,25=………………………………………………………
0,83:1,66=…………………………………………………….
Література
1