Мета уроку:
Тема: Ймовірність випадкової події
Мета уроку:
Тип уроку:
Обладнання: картки для індивідуального опитування, самостійна робота, презентація, відео, міні-конспект, листи оцінювання
Хід уроку
І. Організаційний етап
Ми з вами продовжуємо вивчати розділ «Елементи прикладної математики». І сьогодні вивчимо ще одну тему даного розділу. А щоб вивчити щось нове необхідно пригадати пройдений матеріал.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Листи оцінювання
Індивідуальні картки: Серед запропонованих обрати парні та непарні:
12,43,56,89,90,321,34,235,456,567,78,100.
Фронтальне опитування:
ІІІ. Мотивація навчання
Епіграфом нашого уроку будуть слова:
«Від шахової гри - аристократки марної – теорії достойної не народилось жодної, а гра у кості, хоч і примітивна, науку про ймовірність народила дивну. Воістину в науці, як в житті: найглибша мудрість в простоті» Г.П.Бевз.
ІV. Формулювання мети і завдань уроку.
Чи можна якимось чином оцінити шанс появи результату, який нас цікавить? Відповідь на це питання дає розділ математики, що називається теорія ймовірностей.
Тема сьогоднішнього уроку: ймовірність випадкової події.
Теорія ймовірностей – це математична наука, що вивчає закономірності випадкових процесів і подій.
Яку мету ви поставите на сьогоднішній урок?
Мета:
Корисність одержуваних знань полягає як у тому значенні, яке мають ці знання для розуміння і пізнання закономірностей оточуючого нас світу, так і можливості їх безпосереднього застосування при вивченні інших наук і в повсякденному життєвій практиці.
А ще даний вивчення даного розділу математики підготує нас до:
V. Викладення нового матеріалу
Зародження теорій ймовірностей відбулося у пошуках відповіді на питання: як часто відбувається та чи інша подія в серії випробувань?
Як зародилася наука теорія ймовірностей? Хто з видатних вчених присвятив свої праці саме ймовірності?
Що називають випробуванням? Експериментом? Подією?
Під експериментом (випробуванням) розуміють деяку сукупність умов, в яких спостерігається те або інше явище, фіксується той або інший результат.
Слово “подія” в побуті застосовують до значних явищ (день народження, іспит, весілля), а в математиці – до всіх можливих наслідків ситуації, що розглядається наприклад при киданні гральної кістки подія-це випадання тієї або іншої грані.
Подією називається усякий факт, який в результаті експерименту може відбутися або не відбутися.
Наведіть приклади подій.
Події будемо позначати великими літерами латинським А, В, С.
Приклади подій:
• черепаха навчитися говорить;
• вода в чайнику, що стоїть на гарячій плиті закипить;
• ви виграєте беручи участь у лотереї;
• ви програєте партію в шахи;
• на наступному тижні може зіпсуватися погода;
• ви натиснули на дзвінок, а він не задзвонив;
• після четверга буде п’ятниця;
• влітку у школярів будуть канікули;
• взимку випадає сніг;
• при включенні світла, лампочка перегорить
Об’єднайте події у групи. За якими ознаками ви це зробили? Узагальніть визначення.
Події, які за даних умов обов’язково відбуваються, називають достовірними (зміна дня і ночі) події, які за даних умов не можуть відбутися, називають неможливими події, які за даних умов іноді відбуваються, а іноді не відбуваються, називаються можливими або випадковими. Події, можливості настання яких однакові називаються рівноможливими або рівноімовірними (підкидання монети).
Ймовірністю події називається чисельна міра ступеня об'єктивної можливості появи події в результаті нового експерименту.
Чому буде дорівнювати імовірність події:
• черепаха навчитися говорить
• вода в чайнику, що стоїть на гарячій плиті закипить
• ви виграєте беручи участь у лотереї
Властивості ймовірності будь-якої події:
0 ≤ P(A) ≤ 1
Якщо A – вірогідна подія, то P(A)=1
Якщо A – неможлива подія, то P(A)=0
Якщо A – випадкова подія, то 0≤ P(A) ≤ 1
Ймовірність події А як можливого виходу деякого експерименту визначається відношенням кількості випадків, що сприятливі для події А, до загальної кількості випадків у даному експерименті. Таким чином, якщо m – кількість випадків, що сприятливі для події А, а n – загальна кількість випадків у даному експерименті, то ймовірність події А Випадкові події
VІ. Формування вмінь і навичок учнів
Приклад 1. Знайдiть iмовiрнiсть того, що в результатi пiдкидання грального кубика випаде парне число очок.
Розв’язання:
Ймовірність події А обчислюється за формулою: Р(А)=m/n. Дана подія може відбутися трьома способами: випало 6 очок, випало 4 очка, випало 2 очка. Отже m=3. Всьго можливо шість подій під час даного експерименту, тому n=6. Тоді Р(А)=3/6=1/2=0,5=50%.
Відповідь : ½ або 50%
Алгоритм для розв’язання задач за допомогою класичного визначення:
Приклад 2. В урнi мiститься 10 однакових за розмiром кульок: 6 жовтих i 4 синiх. Кульки перемiшали. Знайдiть iмовiрнiсть того, що навмання вибрана кулька буде:
Розв’язання:
Подія А може відбутися чотирьма способами, подія В-шістьма, подіяС-неможлива подія, подія D така, що завжди відбудеться. Одну кульку можна витягнути десятьма способами. Тому Р(А)=4/10=2/5=0,4=40%, Р(В)=6/10=3/5=0,6=60%, Р(С)=0, Р(D)=1=100%.
Приклад 3: У лотереї 100 квитків, з них 5 виграшних. Яка ймовірність програшу?
Чим дана умова відрізняється від попередніх? Чи можемо ми одразу обчислити імовірність? Чому?
А – програти: результатів – 100; Шанс = 100-5 = 95, тоді Р (А) =
VII. Робота з завданнями ДПА
З натуральних чисел від 1 до 24 учень навмання називає одне. Яка імовірність того, що це число є дільником числа 24?
Дільники числа 24: 1,2,3,4,6,8,12,24 =8
Р(А)=8/24=1/333%
VІII. Самостійна робота (за окремими завданнями)
Задача 1
Під час виборів президента в країні X було проведене вибіркове опитування виборців «Exit poll». За результатами опитування 10000 виборців виявилося, що 900 виборців віддали свій голос претендентові C. Яка імовірність того, що претендент С виграє вибори?
Розв’язання:
Задача 2
У локальній мережі міститься 100 комп’ютерів. Протягом години звертається до сервера 8 комп’ютерів. Яка імовірність того, що це був 1-й комп’ютер?
Розв’язання:
Задача 3
Конференція продовжується три дні. У перший і другий день виступають по 15 доповідачів, у третій – 20. Яка імовірність того, що доповідь професора Буракова випаде на третій день?
Розв’язання:
4
Задача 4
У спортивних змаганнях «Козацькі забави» прийняли участь 3 хлопці з 10 класу, 4 хлопців 9-Б класу, 2 із 9-А класу, 1 з 11. Яка імовірність того, що виграє випускник?
Розв’язання:
Задача 5
Набираючи номер телефону, абонент забув останню цифру. Знайти ймовірність того, що номер набрано правильно (подія A), якщо відомо, що цифра непарна.
Розв’язання:
Задача 6
Набір для гри в доміно має 28 кісточок. Навмання беруть 2 кісточки. Вони виявляються не дублями. Знайти ймовірність, що третя навмання взята кісточка виявилася дублем.
Розв’язання:
Задача 7
В цеху по виготовленню м'ячів для гольфу в одній коробці було 67 правильної форми мячів та 23 мячі з дефектами в іншій. Мячі зсипали в одну коробку. Яка ймовірність того, що навмання витягнутий м'яч буде бракованим ?
Розв'язанняЗагальне число рівноможливих подій рівне кількості всіх мячів
n=67+23=100.
Число сприятливих події, яка полягає у витягненні бракованого мяча рівне їх кількості
m=23.
За формулою ймовірності знаходимо
Ймовірність витягнути бракований м'яч рівна 0,23.
Резерв:
У ящику лежать 8 червоних, 2 синіх, 20 зелених олівців. Ви навмання виймаєте олівець. Яка ймовірність того, що це червоний олівець? жовтий олівець? Не зелений олівець? Яка кількість олівців потрібно витягнути, щоб з ймовірністю, яка дорівнює 1, серед них був зелений олівець?
А – витягнуть червоний олівець: Результатів 20 +8 +2 = 30; Шансів 8;
Р (А) =
В – жовтий олівець: Результатів – 30; Шансів 0; Р (В) = 0
С – не зелений олівець: Шансів 30; результатів 30-20 = 10; Р (С) =
Домашнє завдання
Дослід: підкинути монету 20 разів і підрахувати скільки разів випав орел. Обчислити імовірність за формулою
У шухляді письмового столу лежать 12 олівців однакової форми і розмірів, з яких 4 олівці - кольорові, а інші - прості. Яка ймовірність того, що, відкривши шухляду, навмання взятий олівець буде простий?
З 40 стандартних і 4 нестандартних деталей для контролю взято навмання вісім, які виявилися стандартними. Знайти ймовірність того, що наступна взята навмання деталь буде стандартною.
Творче завдання: скласти міні-проект «Імовірність випадкової події у моєму житті»
VII. Підведення підсумків уроку
Дидактична гра «Назви математичний термін»
Учні ланцюжком називають нові математичні терміни, які вони вивчили в темі «Ймовірність випадкової події»
Контрольно запитання
1) випадкової події; 2) неможливої події; 3) вірогідної події.
Сьогодні ми з вами навчилися розв’язувати задачі на знаходження ймовірності, ознайомилися з новими поняттями. У житті часто доводиться діяти так, щоб шанси на успіх були якнайбільшими, випадкову подію не можна передбачити, але можна знайти її імовірність. Мені б хотілося щоб ви реально оцінювали свої шанси і можливості. Дякую за урок