Матеріал до уроку
Тема: Другий закон Ньютона. Інертність. Маса тіла
«Природа для нього була відкритою
Книгою, яку він читав без усиль»
Альберт Ейнштейн.
Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування. 2 бала
На нитці, привязаній до штатива, висить металева кулька. Вона перебуває у стані спокою відносно поверхні Землі.
1. Відносно яких тіл ця кулька перебуває у стані спокою ?
2. Чи діють на кульку інші тіла ? Як саме ?
3. Котрі зних діють на кульку істотно ?
4. Що таке сила ?
5.Які види сил ви знаєте ?
6. В яких одиницях вимірюється сила ?
7. Які системи відліку називаються інерціальними ?
8. Сформулюйте перший закон Ньютона.
Актуалізація опорних знань. 2 бала
«Математичні початки натуральної філософії»- аксіоми руху.
1.Які тіла взаємодіють під час падіння яблука, автомобіля, вітрильного човна,руху супутника ?
2. Наведіть приклади дії на тіло кількох сил.
3. Чи може рівнодійна двох сил 2Н і 3 н , що діють на тіло вздовж однієї прямої, дорівнювати 5Н7 6Н ? 7Н?
Теоретичне навчання
Поміркуємо !
Розглянемо малюнок . Що ми з вами бачимо ? 2 бала
Як ви гадаєте , чому тіло може змінити швидкість ?
Як зміниться швидкість при рівнодійній силі ?
Що є причиною зміни швидкості ?
Інертність – властивість тіл, яка проявляється у тому, що тіло зберігає свою швидкість постійною в інерціальній системі відліку, коли на це тіло інші тіла не діють або їх дія взаємно скомпенсована. Коли ж на тіло діють інші тіла, то властивість інертності проявляється у тому, що зміна його швидкості відбувається не миттєво, а поступово. При цьому чим повільніше змінюється швидкість, тим більша інертність тіла.
Мірою інертності тіла є маса. Чим більш інертне тіло, тим більша його маса. Для точного кількісного визначення маси розглянемо замкнену систему, що складається із двох матеріальних точок. Замкненою або ізольованою системою називають систему тіл, настільки віддалених від усіх інших тіл, що ті практично не впливають на систему, яка розглядається. Тіла замкненої системи можуть взаємодіяти тільки між собою.
Прискорення, що купується тілом в результаті впливу на нього, прямо пропорційно силі або рівнодіюча сил цього впливу і обернено пропорційно масі тіла. Це і є другий закон Ньютона.
Приклад розв’язування задач.
Коли до пружини підвісили вантаж масою 5 кг, вона видовжилася на 1 см. Вважаючи, що вантаж перебуває у спокої, визначити, чому дорівнює жорсткість пружини?Яка вага вантажу?
Закріплення знань.
«Дзеркало» (робота в малих групах) 5 бала
Перша група.
1. Визначити прискорення тіла масою 1 кг, на яке діють силою 2 Н.
2. На тіло масою 1 кг, яке рухається з швидкістю 5 м/с, діють протягом 3 с з силою 5 Н в напрямку руху. Чому дорівнює кінцева швидкість руху тіла?
3. На м’яч масою 400 г протягом 0,02 с діяли силою 800 Н. Яку швидкість отримав м’яч при ударі?
Друга група
1. На м’яч масою 500 г протягом 0,03 с діяли силою 400 Н. Яку швидкість отримав м’яч при ударі?
2. На тіло масою 4 кг, яке рухається з швидкістю 5 м/с, діють протягом 7 с з силою 5 Н в напрямку руху. Чому дорівнює кінцева швидкість руху тіла?
3. Порожня вантажівка, що має масу 4 т, почала рухатися з прискоренням 0,3 м/с2. Який вантаж отримав автомобіль, якщо за тієї ж самої сили тяги він рухається з місця з прискоренням 0,2 м/с2?
Третя група
1. З яким прискоренням рухався реактивний літак, що має силу тяги двигунів 90 кН і масу 60 т?
2. На два тіла діють рівні сили. Перше тіло має масу 50 г і рухається з прискоренням 1 м/с2. Друге тіло рухається з прискоренням 1 см/с2. Якою є маса другого тіла?
3. Два тіла, що рухалися назустріч одне одному, зіткнулися і зупинилися. Яке з тіл має меншу масу і в скільки разів, якщо одне з них рухалося зі швидкістю 1 м/с, а інше – 0,5 м/с?
Четверта група
1. Визначити масу m тіла, яке під дією сили F = 12 Н рухається з прискоренням а = 6 м/с2.
2. Визначити масу m тіла, яке під дією сили F = 10 Н рухається з прискоренням а = 5 м/с2.
3. З яким прискоренням а рухається тіло масою m = 3 кг під дією сили F = 6 Н ?
П’ята група.
1. Під дією сили 25 Н пружина розтягується на 5 см. Яку силу потрібно прикласти, щоб розтягнути пружину на 10 см?
2. Під дією сили 30 Н пружина розтягується на 3 см. Яку силу потрібно прикласти, щоб розтягнути пружину на 20 см?
3. Гумова нитка під дією сили 4 Н розтягнулася на 5 см. На скільки сантиметрів вона розтягнеться під дією сили у 8 Н?
Шоста група.
1. Жорсткість пружини становить 25 Н/м. Яку силу потрібно прикласти до пружини, щоб стиснути її на 2 см?
2. До закріпленої одним кінцем у штативі пружини підвісили тягарець масою 150 г. На скільки видовжилася пружина, якщо її жорсткість становить 30 Н/м?
3. Довжина шкали динамометра становить 10 см, межа вимірювання - 4 Н. Якою є жорсткість його пружини ?
Підсумок уроку.
Підбиття підсумків роботи в групах (самоцінювання)
Підкресліть вибране.
а) Чи кожен учень зміг висунути свою пропозицію?
Так .Не зовсім .Ні
б) Чи все обговорили?
Так. Не зовсім. Ні
в) Чи виконали завдання до кінця?
Так. Не зовсім. Ні
2. Підбиття підсумків роботи вчителем.
а) Яка група швидко і правильно виконала завдання?
б) Як працював весь клас?
а) Як працювали окремі учні?
г) Оцінки тим, хто захищав задачу, хто брав активну участь в обговоренні.
Домашнє завдання. Фізика : 10-й кл. підручник (рівень стандарту),2018.
Автор: Головко М.В., Мельник Ю.С., Непорожня Л.В., Сіпій В.В.
§ 10. С.56 -58. Запитання для самоперевірки. Вправа до§ 10 (2с, 4д, 5в).
Додатково. Скласти «Запам’яталку» до вивченої теми