Тема уроку. Портландцемент, його властивості.
Формування компетентностей:
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Методи проведення: словесні, наочні, практичні, інтерактивні.
Міжпредметний зв'язок: хімія, спецтехнологія кам’яних робіт, виробниче навчання з професії «Муляр,штукатур».
Комплексно – методичне забезпечення уроку: власні ґаджети учнів, блок вправ, генерованих на платформі LearningApps.org, вправа, зроблена за допомоги програми генераторів Q - кодів комп’ютер.
Етапи уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація навчального матеріалу
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати новий вид в’яжучого матеріалу, який самий ви дізнаєтесь коли виконаєте вправу за допомогою інтерактивної вправи LearningApps.org. Якщо правильно надасте відповіді на запитання, то відкриється картинка із зображенням в’яжучого яке будемо сьогодні вивчати
Вправа «Впізнай в’яжучий матеріал» https://learningapps.org/watch?v=pkp5kk27j22
Глина
Повітряне в’яжуче
Гіпс
ІІІ. Мотивація уроку.
Кажуть, що «Цемент – хліб будівництва». Це дійсно так. На сьогоднішній день цемент є найпоширенішим в’яжучим матеріалом. Він застосовується не тільки як самостійне в’яжуче, а також на його основі виготовляють різноманітні вироби і сучасні будівельні суміші. Завдяки чому ж портландцемент має таке широке застосування. Сьогодні на уроці ми вивчимо властивості та різновиди портландцементу.
Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План ( записаний на дошці).
Портландцемент – гідравлічна в’яжуча речовина, яку одержують в результаті тонкого подрібнення випаленої до спікання при температурі 14500С суміші, що складається з вапняку 75% і глини 25%. Спечений продукт у вигляді гранул розміром 10 – 40 мм з якого виготовляють портландцемент, називається клінкер. Гіпс в кількості 3 – 5% додається на стадії помелу клінкера для регулювання термінів тужавлення.
А також для покращення деяких властивостей і зниження вартості цементу допускається введення у цемент активних мінеральних добавок до 15%.
Технологія виробництва портландцементу досить енергоємна і складається з наступних етапів:
За допомогою комп’ютера викладач демонструє процес виробництва портландцементу.
( посилання на презентацію https://cutt.ly/l3cTbFt )
№ 008 (розмір чарунок 0,08 мм). Згідно з стандартом, через сито № 008 повинно пройти не менше 85% цементу.
4. Твердіння цементу (твердіння портландцементу можна прискорити введенням добавок (хлористий калій, хлористий натрій та ін). При змішуванні портландцементу з водою утворюється желеподібна суміш, що поступово перетворюється в цементний камінь. Під час твердіння портландцементу відбуваються складні хімічні й фізичні явища і виділяється тепло.
Важливо, щоб були створені відповідні умови по вологості і температурі.
Не бажано проводити бетонування при негативних температурах без додавання антиморозних присадок. Інакше вода в суміші застигне. Через це зупиниться процес гідратації. І навіть якщо вона знову відтане, розірвані зв'язки усередині матеріалу вже не з’єднати.
Важливо закривати його як від дощу, морозу, так і від прямих сонячних променів.
Міцність портландцементу наростає нерівномірно: на 3 добу вона досягає 40 – 50% марки цементу, а на 7 добу 60 – 70%. Далі ріст міцності цементу ще більше сповільнюється, і на 28 добу досягає марочної міцності.
Марки за міцністю: 300, 400, 500, 550, 600.
Для задоволення потреб сучасного будівництва в цементі, промисловість на основі портландцементного клінкеру випускає різноманітні види портландцементу.
Шлакопортландцемент випускають трьох марок: 300, 400, 500. За корозійною стійкістю і водостійкістю він перевершує звичайний портландцемент, але твердне повільніше, що в процесі висихання не утворюється тріщин. Вадою шлакопортландцементу вважається нижча порівняно зі звичайним портландцементом морозостійкість.
V. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ви познайомились з гідравлічним в’яжучим матеріалом – портландцементом. Визначили, які властивості він має. Розглянули різновиди портландцементу і чим вони відрізняються від звичайного портландцементу.
Рефлексія: що сподобалось на уроці, які виникли складності.
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
А тепер ми з’ясуємо наскільки ви засвоїли нову тему, для цього виконаємо дану вправу.
Вправа «Так або ні»
Портландцемент застосовують для:
1. 2.
4.
3. 4.
5. 6.
7. 8.
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити конспект.
2. Вивчити матеріал за підручником Нікуліної А.С. « Кам’яні роботи», І частина, ст. 198 - 203.
Додаток 1.
Презентація з теми « Портландцемент, його властивості, застосування»