Матеріал до уроку «Творення прикметників» 6 клас

Про матеріал
Матеріал містить теорію, вправи та тести, розраховані на програму 6-7 класів
Перегляд файлу

Творення прикметників

Способи творення прикметників

Якісні

Відносні

Присвійні

1. Префікси: недорогий, безіменний, прадавній, завеликий

 

2. Суфікси, що надають прикметникам нових відтінків у значенні: білявий, чорненький, злющий, здоровенний

 

3. Суфікси, що надають прикметникам нового значення: жилавий, зубастий, язикатий, холодний, колючий

 

 

 

1.Префікси: беззахисний, праісторичний, трансатлантичний

 

2. Суфікси -ськ-, -цьк-, -зьк-, -ан-(-ян-), -ов-, -ев-, -н-: батьківський, паризький, гречаний, дубовий, рожевий, срібний.

 

3. Префікси: не-, без-, над-, до- і суфікси –н-, -ов-, -альн-, -к-: невимовний, безмежний, понадстроковий

1. Суфікси –ин-(-їн-) – для утворення прикметників від іменників І відміни та іменника мати: сестрин, Миколин, материн, Надіїн

 

2. Суфікси –ів-(-їв-), -ов-, -ев-(-єв-) для творення прикметників від іменників ІІ відміни: батьків, Петрове, Андріїв, Василева

 

3. Суфікси –ин-(-їн-), -н, -ач-(-яч-) для творення прикметників від назв тварин: левиний, котячий, солов’їний,

а також з нульовим суфіксом: вовчий, заячий, ведмежий.

 

 

 

 

 

 

  1. Від поданих слів утворіть прикметники, визначте спосіб творення.

Зразок: зоря – зоряний.

Іскра, місто, ліс, сонце, красивий, будинок.

 

  1.   Від поданих слів утворіть якісні прикметники з різними смисловими відтінками у значенні, використовуючи суфікси -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк- (-юсіньк-), -уват-, -ущ- (-ющ-), -енн-, -езн-,

-елезн-.

Зразок: старий – старенький, старесенький, старісінький, старуватий, старющий, старезний.

Білий, синій, молодий, круглий, короткий.

 

  1.   Утворіть відносні прикметники від власних назв  за допомогоюсуфікса ськ-.

Зразок: Галич- галицький.   

Рига, Буг, Чехія, Львів, Прилуки, Збараж, Гадяч, Овруч, Париж, Острог, Золотоноша, Миколаїв, Крим.

 

  1.   Утворіть прикметники від твірних основ іменників, що в дужках. Виділіть словотворчі суфікси і визначте спосіб творення.

(Весна) степ, (голос) жайворонок, (барви) квіти, (дух) аромат, (блакить) небо, (шовк) травичка, (сонце) спів, (дзвін) мелодія, (пшениця) лани.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.    Прочитай текст. Випиши прикметники, познач їх суфікси та префікси.

У РІДНОМУ КРАЇ

Одна Батьківщина, і двох не буває, Місця, де родилися, завжди святі. Хто рідну оселю свою забуває, Той долі не знайде в житті.

У рідному краї і серце співає, Лелеки здалека нам весни несуть. У рідному краї і небо безкрає, Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Тут мамина пісня лунає і нині, Її підхопили поля і гаї.  Її вечорами по всій Україні Співають в садах солов’ї.

І я припадаю до неї устами, І серцем вбираю, мов спраглий води.  Без рідної мови, без пісні, Без мами збідніє, збідніє земля назавжди.

 

  1.   Від поданих слів утвори прикметники префіксальним способом. Виділи твірні основи та префікси.

Мудрий, широкий, міський, дніпровський, водний, вітряний, надійний, значний, народний, гуманний, справжній.

 

  1.    Від поданих слів утвори прикметники суфіксальним способом. Виділи твірні основи та суфікси.

Україна, Львів, Харків, вчитель, ліс, поле, село, місто, Десна, наука, школа, клас, батько, дід, сестра, Київ.

 

  1.   Прочитай уривок з повісті М.Гоголя «Тарас Бульба». Встав пропущені літери. Усно визнач спосіб творення виділених прикметників. Підкресли прикметник найвищого ступеня порівняння. Як він утворився?

Увеч_рі весь степ зовсім мінявся. Він поволі т_мянів і ставав темно-зеленим. По блакитнуватому, темному небу, наче в_летенс___им пензлем, намальовані були ш_рокі смуги з рожевого золота. Зрідка біліли клаптиками ле_кі й прозорі хмарки. Найсвіжіший, чарівний, як морс_кі хвилі, віт_рець тихо гойдався на в_рхівках трави і ледве торкався щік. Уся музика, що звучала вдень, стихала й замінялася іншою.

  1. Установіть, яким способом утворений прикметник. Місяць яснесенький, промінь тихесенький кинув до нас.

а) суфіксальний;

б) префіксальний;

 

в) суфіксально- префіксальний;

г) сполученням основ.

 


  1. В якому рядку прикметник перейшов з однієї групи в іншу?

а) Золотий перстень виблискував на тонких пальцях панночки.

б) У мого дідуся золоті руки.

в) Маринці батьки подарували золотий браслет.

 

  1.  Укажіть рядок ,у якому всі прикметники утворені префіксальним способом

а) колючий, безіменний

б) небалакучий, прадавній

в) чистенький, приголомшивий

г) пригорілий, синюватий


 

  1. Від яких іменників прикметники утворюються за допомогою суфікса –ев- (-єв-) у рядку

А водень, овощ, кущ, вишня

Б липень, тінь, груша, алюміній

В сланець, парча, куля, гелій

Г алича, марля, промінь, ялиця

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
1837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку