ЕКОНОМІЧНИЙ ЗМІСТ ТА ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ МАРКЕТИНГУ
В умовах розвинутої ринкової економіки поняття маркетингу повинен знати кожен, хто має якесь відношення до торгівлі, ринку, товарів. Нехай то продавець чи покупець, здобувач освіти чи підприємець, домогосподарка чи успішна бізнес-леді.
З одного боку, маркетинг – це наукова дисципліна, яка включає найрізноманітніші елементи, рекламу, цінову політику, вивчення психології споживачів. Вважати його суто рекламою – неправильно, це більш складна наука, яка передбачає цілий ряд дій фахівців, що починаються задовго до появи товарів або послуг, і не закінчуються навіть після продажу продукції споживачеві.
Суть дисципліни полягає у вивченні ринку для якісного просування продукту, управління взаємовідносинами з покупцями, щоб в результаті принести прибуток для компанії.
Школа маркетингу з’явилася в XX столітті. Перші курси були прочитані в деяких навчальних закладах в різних штатах США.
З іншого боку, маркетинг – це концепція ринку, яка управляє виробництвом продукції та її збутом. Під маркетингом варто розуміти процеси, пов’язані з соціальною сферою, сферою управління, спрямованої на задоволення потреб не тільки окремого індивіда, а груп людей, пропонуючи послуги або товар. Маркетинг – це діяльність, що спрямована на комплексне вивчення ринку і споживчі запити, щоб задовольняючи потреби споживача, отримувати з цього прибуток.
Таким чином, студенти та школярі вивчають маркетинг в навчальних закладах, а підприємці та виробники – застосовують вже його на практиці на своїх підприємствах.
Мета маркетингу – задовольнити потреби клієнтів. Багато хто помилково думає, що мета у продажу товарів або послуг, їх просуванні будь-якими можливими способами, іноді навіть включаючи обманні прийоми, але це невірне розуміння цілей.
У вузькому розумінні, суть діяльності маркетингу полягає в залученні нового покупця, і збереженні вже існуючого клієнта, враховуючи, що запити регулярно змінюються.
Якщо основна мета – задовольняти потреби клієнтів, то завдань трохи більше.
Головне завдання – оцінити ринкові сегменти, зрозуміти їх особливості, і підібрати той, що компанія зможе найкраще обслужити. Іншими словами, головним завданням є вибір найбільш вигідного сегменту ринку. Якщо маркетологи з цим вибором впораються на відмінно, то фірма створить продукт вищої якості, збільшить свій прибуток, оскільки покупці обраної цільової групи будуть задоволені.
Відповідно, завдань маркетингу досить багато:
1. Дослідити, чого потребують покупці і потенційні клієнти компанії.
2. Розробити нові товари чи послуги, враховуючи зміни потреб споживача.
3. Оцінити ринок, спрогнозувати його, включивши в прогноз дослідження про конкурентів.
4. Сформувати каталог.
5. Регулювати ціноутворення.
6. Розробити ринкову стратегію фірми.
7. Збут товарів.
8. Обслуговування після того, як люди купили товари або послугу.
Кожен маркетолог повинен чітко розуміти основні поняття маркетингу – відчуття нестачі , потреба, товар, попит, угода, ринок та ін.
Принципи ведення бізнесу, як і принципи маркетингу, формуються на основі цих понять. Отже:
- відчуття нестачі — відчуття людиною нестачі чогось;
- потреба — відчуття нестачі, що набуло специфічної форми відповідно до культурного рівня та особистості людини;
- товар — усе, що може використовуватися для задоволення потреб людини;
- попит — потреба, підкріплена платоспроможністю споживача;
- угода — комерційний обмін цінностями між двома сторонами;
- ринок — механізм зустрічі покупця і продавця.
Важливо при застосуванні маркетингу правильно організувати на підприємстві маркетингову кампанію.
Маркетингова кампанія – це діяльність підприємства, яка складається з декількох етапів по освоєнню ринку, при якій товар буде проданий дуже легко, при цьому принесе компанії максимальний профіт при оптимальному використанні умов маркетингового середовища. Маркетингова кампанія обов’язково повинна включати рекламу.
Реклама – це популяризація товарів, видовищ, послуг підприємства з метою привернути увагу покупців, споживачів, глядачів, замовників тощо, поширення інформації про когось, щось для створення популярності, а також візуальна та інша медіа-продукція — плакати, оголошення, відеокліпи, що використовуються як засіб привертання уваги потенційних споживачів.
Маркетингове середовище – це сукупність активних суб'єктів і сил, що діють у межах і за межами підприємства та впливають на можливості керівництва службою маркетингу встановлювати і підтримувати з цільовими клієнтами відносини успішного співробітництва.
Розрізняють багато видів маркетингу.
І. В залежності від стану попиту: конверсійний, стимулюючий, розвиваючий, ремаркетинг, синхронний, підтримуючий, протидіючий, демаркетинг, страховий.
ІІ. В залежності від охоплення ринку: масовий, цільовий, диференційований, індивідуальний.
ІІІ. Інші: івент-маркетинг, афілійований , екологічний тощо.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДО ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Для якої економічної системи найбільш притаманне поняття «маркетинг»?
А. командно-адміністративної економіки
Б. змішаної економіки
В. ринкової економіки
2. Що таке «маркетинг»?
А. наукова дисципліна, яка включає найрізноманітніші елементи, рекламу, цінову політику, вивчення психології споживачів
Б. концепція ринку, яка управляє виробництвом продукції та її збутом
В. обидві відповіді є відними
3. Коли і де почали вперше вивчати маркетинг?
А. в 20 столітті в США
Б. в 19 столітті в Німеччині
В. у 18 столітті в Англії
4. Яка основна мета маркетингу?
А. вивчити основні поняття маркетингу
Б. задовольнити потреби клієнтів
В. сформувати маркетингову концепцію
5. Що є головним завданням маркетингу?
А. оцінити ринкові сегменти, зрозуміти їх особливості, і підібрати той, що компанія зможе найкраще обслужити
Б. розробити ринкову стратегію фірми
В. оцінити ринок, спрогнозувати його, включивши в прогноз дослідження про конкурентів
6. «Відчуття нестачі, що набуло специфічної форми відповідно до культурного рівня та особистості людини» - це:
А. потреба
Б. попит
В. товар
7. «Усе, що може використовуватися для задоволення потреб людини» - це:
А. потреба
Б. попит
В. товар
8. Що таке комерційний обмін цінностями між двома сторонами?
А. угода
Б. попит
В. реклама
9. Що таке механізм зустрічі покупця і продавця?
А. маркетингове середовище
Б. ринок
В. маркетингова кампанія
10. Що таке реклама?
А. сукупність активних суб'єктів і сил, що діють у межах і за межами підприємства та впливають на можливості керівництва службою маркетингу встановлювати і підтримувати з цільовими клієнтами відносини успішного співробітництва
Б. діяльність підприємства, яка складається з декількох етапів по освоєнню ринку, при якій товар буде проданий дуже легко, при цьому принесе компанії максимальний профіт
В. популяризація товарів, видовищ, послуг підприємства з метою привернути увагу покупців, споживачів, глядачів, замовників тощо, поширення інформації про когось, щось для створення популярності, а також візуальна та інша медіа-продукція
ЗАВДАННЯ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ
1. Обґрунтуйте об’єктивну необхідність вивчення основ маркетингу в сучасних закладах освіти
2. Обміркуйте та наведіть приклади деяких з наведених видів маркетингу
3. Створіть рекламу (рекламне звернення, пост) для продукції «власного» підприємства
4. Опишіть сучасного, на Вашу думку, маркетолога
5. Складіть анкету для маркетингового опитування споживачів продукції одного з відомих Вам підприємств м. Мелітополя