Бесіда для учнів 8-10 класу ,яка пояснуює формування комп,ютерної залежності в 4 стадіях та вплив гаджетів на фізичне здоров,я підлітка,які можуть зруйнувати здоров,я і психіку на довгі роки.Велика роль належить батькам і школі.
Міскун Ольга Олександрівна.
Вчитель біології ,вищої категорії ,старший вчитель
Криворізької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 66
Позакласна робота
Матеріали для бесіди по профілактиці комп,ютерної .. залежності ( 8-10 клас )
На даний час майже більшість учнів середньої ланки не можуть позбавитись постійної потреби в комп,ютерних іграх. Старшокласники вдало намагаються списати контрольні завдання. Тривале перебування в режимі on-line впливає на успішність,на усунення від домашніх обов,язків і конфліктність з батьками,блукаючи в Інтернеті підлітки часто відмовляються від необхідного ..Часто починають спілкуватись с незнайомими людьми,що може нести реальну небезпеку,відмовляються від відпочинку . Звичайно вчитель може провести анкетування для виявлення комп,ютерної залежності, але одним із яскравих маркерів є такий: якщо вам заважають під час сеансу on-line,ви дратуєтесь і виходите із себе ,значить маєте проблему.
Для вчителя.
Учень - прагне до пригод ,не вміє організувати свій вільний час,відсутні захоплення,проблеми з батьками (недостаньо уваги і спілкування),мало друзів..З комп,ютером проблем «немає»,є задоволення,втрачається відчуття часу- компґ.ютер починає керувати ..
Комп,ютерна залежність формується поступово і проходить 4 стадії:
-Стадія легкого захоплення. (роль батьків ,вчителів )
-Стадія захопленості.
-Стадія залежності .
-Стадія уподобання.
В першій стадії учні попадають в віртуальну реальність. Порівнюють віртуальне і реальне. Позитивні .емоції працюють на гормональному рівні,дитина отримує задоволення від комп,ютерної гри,може поділитись враженнями з однокласниками,з якими раніше не мав ніяких відносин.Гра ще не стала повсякденною,а носить ситуаційний характер,. ще батьки контролюють іноді .Постійної потреби ще немає, ще є стадія освоєння можливостей компґ.ютера та набуття навичок.
На другій стадії – стадії захопленості - гра набуває систематичного характеру.Однокласники. діляться враженнями від нових ігор(танчики .наприклад),сам освоїв нові ігри.і якщо дитина не може задовільнити потребу у грі через якісь причини,вона вдається до різних активних дій,аби досягнути свого : грається на перервах,переходить гра і на урок «потайки» навчання не цікавить уже.
В третій стадії залежності змінюється свідомість і само оцінювання .Гра витісняє реальний світ.Ця стадія протікає в двох формах : соціалізованій і індивідуальній.Остання дуже небезпечна так як відіграє роль наркотика.Якщо тривалий час дитина в грі,то вона впаде в такий стан залежності,який в разі заборони ,близький до стану наркотичної ломки,не в фізичних болях,а в психічних розладах: агресія, дратівливість,негативно-депресивний стан ,прострація. При соціалізованій формі залежності контакт з оточенням не втрачається,а навпаки розширюється,хоч це всетаки коло гравців,але є в спілкуванні змагальний характер і відсутня агресія,тому що ця форма не так сильно руйнує психіку і підлітки не занурюються в собі,а навпаки грають за допомогою комп,ютерної мережі групою,або один з одним.
В стадії уподобання спостерігається згасання ігрової активності.Дитина дорослішає,менше часу проводить в іграх,але позбутися від сформованої потреби у віртуальній реальності не може.Стадія триває довго. ( за матеріалами Т.А.Шишковець ).
Все перелічене вище ,говорить про захват комп.ютером мозку та психіки,поведінки,а як змінюється стан функціонування фізіологічних систем організму.? Чи не порушилось здоров,я дитини? Чи не буде відлуння цієї залежності через декілька років? Який буде зір?.Як порушилось харчування? Чи не змінилась постава? Чи не вплинув малорухливий спосіб на рухову активність, на стан кровоносної системи.Є різні думки вчених про вплив випромінювання на роботу мозку і здатність до репродукції . Всі учні нашої школи та їх батьки попереджені про негативний вплив гаджетів .Для того,щоб уникнути проблем,треба нагадати учням,що кожний із нас є унікальним і неповторним і не може бути рабом взагалі і рабом гаджита зокрема,тому треба себе організувати і запам,ятати такі важливі правила :
Працюючи в школі не можна не помітити іншої залежності,не ігрової,а використання гад житів в пошуках відповідей на запитання контрольної роботи чи заліку.Тільки поставлене завданая.як тут же пошук в Інтернеті ,немає спроб подумати,розв,язати задачу чи щось зробити самостійно.В відсутності телефону на уроці результати зовсім інші.Весь час боротьба –вчитель проти телефона,учень потайки намагається списати.шкоду надає собі сам.Тут звичайно потрібна мотивація -навчання потрібне для розвитку мислення,а навчатись треба протягом всього життя.
Думайте .Дбайте про себе. Бажаємо успіхів.