Схвалено методичною радою Мирогощанського ліцею Мирогощанської сільської ради.
Протокол № 3 від 14.01.2021 року.
Укладач: Білоус В.М.., вчитель біології, екології Мирогощанського ліцею.
Відповідно до Державного стандарту освіти України обізнаність у природничих науках і технологіях є однією з ключових компетентностей, необхідних сучасному школяреві.
Надзвичайно важливим є розуміння зв’язку природи і сучасних технологій, уміння застосувати у своїй діяльності науковий підхід:
спостерігати, аналізувати формувати гіпотези, збирати данні, проводити експерименти, аналізувати результати.
Даний посібник містить матеріали, які допоможуть учням початкових класів стати самостійними та відповідальними дослідниками оточуючого світу, доповнити чи переосмислити спостереження наших предків за природою чи природними явищами.
Посібник містить зразок завдань для фенологічних спостережень учнів та народний прогностик для порівняння змін у природі у минулому та сьогоденні.
Екологічний календар допоможе систематизувати роботу вчителя екології, біології для формування дбайливого ставлення до середовища існування, економного використання природних ресурсів, збереження фізичного та духовного здоров’я молодої людини.
Зміст
І. Фенологічні спостереження
Зима…………………………………………………………………………………….2 Народний прогностик……………………………………………………….3
Зимові спостереження……………………………………………………..4
Весна…………………………………………………………………………………..5
Народний прогностик……………………………………………………….6
Весняні спостереження…………………………………………………….7
Літо…………………………………………………………………………………….8
Народний прогностик……………………………………………………….9
Літні спостереження. ………………………………………………………10
Осінь……………………………………………………………………………………11
Народний прогностик……………………………………………………….12 Осінні спостереження………………………………………………………13
ІІ. Екологічний календар.
Січень…………………………………………………………………………………14
Лютий. ……………………………………………………………………………..15
Березень…………………………………………………………………………….16
Квітень……………………………………………………………………………..17
Травень……………………………………………………………………………..18
Червень. ……………………………………………………………………………19
Липень. …………………………………………………………………………….20 Серпень…………………………………………………………………………….21
Вересень…………………………………………………………………………..22
Жовтень………………………………………………………………………….23
Листопад……………………………………………………………………...…24
Грудень…………………………………………………………………………….25 Зима
Білесенькі сніжиночки, Вродились ми з води;
Легенькі, як пушиночки, Спустилися сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими,
І весело крутилися Метелицею ми.
Тепер ми хочем спатоньки, Як дітоньки малі.
І липнемо до матінки — До любої землі.
Матуся наша рідная
Холодна і суха,
Бо дуже змерзла бідная Вона без кожуха.
Отож її нагріємо, Устелимо сніжком. Мов ковдрою, накриємо Легесеньким пушком.
Нехай зимою злючою
Вона спочине в сні,
Щоб зеленню пахучою Прибратись навесні.
Щоб з ниви колосистої
Був добрий урожай,—
То й долі променистої Зазнає рідний край!
Весна
Що з весною настає?
– Сніг у полі розтає.
– А чому то так буває? – Сонце його пригріває. – Що ж синіє на землі?
– Ніжні проліски малі.
– А що пнеться з-під листа?
– То травичка вироста.
– А над полем що бринить?
– Любий жайворон дзвенить.
Літо
За крутими берегами
Пахне сіно полинами,
На ромашці бджілка спить, З неба капає блакить.
Явори лоскоче вітер,
Розплітає вербам віти, Літо шепче до води:
- Я прийду іще сюди.
Осінь
Нині осінь нас чарує,
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує І дивує нас вона.
Виглядає так казково
Восени і парк, і гай,
Розмаїттям кольоровим Прикрашає осінь край!