У збірнику впорядкований навчально – дидактичний матеріал з теми « Плід, поширення плодів», 6 клас.
Стане в нагоді вчителям біології, студентам педагогічних вузів, учням.
На допомогу вчителю
Дидактичний навчально – методичний
матеріал
Біологія, 6 клас
Плід, поширення плодів
Левчук Наталія Григорівна
вчитель біології
Користівського НВК
Користь – 2018
Не так важливо вчити дітей,
як потрібно створити ситуацію,
у якій дитина просто не може не вчитися
і робить це із задоволенням.
К. Роджерс
Метою моєї діяльності є формування ключових компетентностей кожного учня, розвиток їх творчого потенціалу, вміння вибудовувати гармонійні стосунки з довкіллям, спостерігати за об’єктами і явищами природи, бути освіченою, культурною й інтелігентною людиною, громадянином України. Отже, важливими є не тільки певні біологічні знання як компонент загальної культури будь-якої цивілізованої людини, а й розуміння того, де і як їх потрібно використовувати на практиці, бачення міжпредметних зв’язків, уміння свідомо користуватися системою знань про способи дії та їх застосування, тобто мати сформовану загальнокультурну компетенцію.
На уроках намагаюся активізувати пізнавальну діяльність учнів, що пов’язано із загальною активністю особистості. Саме уроки біології мають великі можливості для розвитку пізнавальних інтересів.
Пізнавальний інтерес школярів формується за двома напрямами:
У своїй роботі для кращого засвоєння знань підбираю різні форми й методи розвитку пізнавальних інтересів.
Інноваційні прийоми і методи дають можливість раціональніше використати час уроку, зробити його цікавим, плідним і неповторним. Саме такі моменти навчального процесу сприяють розвитку й підтримці інтересу дитини до предмета, розвивають її творчі прагнення, креативність, роблять більш упевненою в собі та своїх силах.
«Німий диктант»
Показую під номерами на слайдах малюнки із зображенням рослин. Учням необхідно написати назву і ознаку плоду.
«Німий диктант»- «Розірвана шпаргалка»
На самостійній роботі була знайдена розірвана шпаргалка. Спробуй її відновити.
Знайди помилку
Казка «Невирішене питання»
Якось теплим сонячним днем, проходячи повз городні зарослі, я почула суперечку.
-Я королева всіх плодів. Соковита й солодка, як ніхто, - сказала Диня, повертаючи свій зелений бік до сонця.
- Ні, я – заперечила Картопля. Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть. Круглобокий Баклажан аж посинів від злості.
- В нашому роді ніколи не виникали подібні суперечки, - сердито промовив він.
Почекайте, - перебила його Петрушка. Я зараз у всьому розберусь.
Довго вони ще сперечались, вже зовсім стемніло, але так і не прийшли вони до однієї думки.
Біологічна помилка: бульба картоплі, петрушка - це не плоди, бо не мають насіння. Бульба – це видозмінений підземний пагін, петрушка – видозмінений корінь – коренеплід.
Вправа «Знайди пару»
1 |
ягода |
А |
мак |
2 |
сім’янка |
Б |
пшениця |
3 |
яблуко |
В |
лимон |
4 |
гарбузина |
Г |
малина |
5 |
горіх |
Д |
квасоля |
6 |
біб |
Є |
огірок |
7 |
помаранча |
Ж |
редька |
8 |
стручок |
З |
соняшник |
9 |
зернівка |
І |
ліщина |
10 |
коробочка |
К |
груша |
11 |
багатокістянка |
Л |
помідор |
(1-Л; 2-З; 3-К; 4-Є; 5-І; 6-Д; 7-В; 8-Ж; 9-Б; 10-А; 11-Г)
Задачі
1. Далеко від поля із загубленої зернівки кукурудзи виросла рослина з початком і волоттю. Але чомусь у цієї рослини плоди не утворились. Чому?
( Кукурудза – перехреснозапильна рослина, а сусідніх рослин не було, щоб їх пилок запилив початки цієї рослини)
2. В Австралію завезли й посіяли насіння конюшини. Виросли рослини, які гарно цвіли, але плодів не давали. Як можна пояснити це явище?
(Конюшина-комахозапильна рослина. Плоди не утворювалися, оскільки в Австралії не було комах, які запилювали б конюшину)
3. Встановіть закономірність розповсюдження плодів і насіння дерев, кущів і трав’янистих рослин. Поясніть чому на деревах не буває чіпких плодів, а в рослин трав’яного покриву майже не буває плодів крилаток. Чому плоди багатьох кущів, наприклад шипшини, калини, бузини, мають яскраве забарвлення?
(На високо ростучих деревах плоди здебільшого мають пристосування для розповсюдження вітром. Яскраве забарвлення плодів багатьох кущів помітне для птахів, які поїдають їх. Це сприяє розповсюдженню рослин на великі відстані. Червоне забарвлення плодів буває у тих рослин, які довго зберігають зелене листя; чорне і темно-синє забарвлення плодів – у рослин, листя яких восени – золотисто - жовте).
Підставте запропоновані слова у кросворд.
(Жирним курсивом виділено літери, які становлять основу кросворду і зображуються разом із сіткою.)
1. Кістянка. 2. Крилатка. 3. Жолудь. 4. Біб. 5. Горіх. 6. Брунька. 7. Гарбузина. 8. Зернівка. 9. Двокрилатка. 10. Ягода. 11. Сім’янка. 12. Насінина. 13. Помаранча. 14. Сім’ядоля.
Плоди
По горизонталі:
1. Плід вишні, сливи, абрикоса.
5. Рослина, у якої плід – біб.
По вертикалі:
1. Плід маку
2. Плід капусти
3. Рослина, у якої плід – зернівка.
4. Плід клена, ясеня.
Плоди
Впишіть у клітинки назви плодів та насіння, що закінчуються на букву «А»
1. Плід, що розкривається дірочками, щілинами, кришечкою.
2. Однонасінний плід із дерев’янистим внутрішнім шаром.
3. Плід, у якому оплодень щільно зростається з насінною шкіркою.
4. Плід, у якому оплодень не зростається з насінною шкіркою.
5. Оплодень сім’янкоподібного типу, який розростається в крилатий плівчастий придаток.
6. Плід, який розкривається по одному шву.
7. Багатонасінний плід із твердим шкірястим зовнішнім шаром.
Гра – аукціон «Магазин «Плоди».
Я- продавець, дістаю з кошика плоди , ви повинні їх купити:
- дати назву плоду;
- вказати одно – чи багатонасінний;
- сухий чи соковитий;
- розкривний чи нерозкривний;
- довести його корисність.
Гра «Розбери плоди»
На столі плоди , малюнки , муляжі плодів.
Завдання: хто швидше правильно розбере плоди за типами ,той виграє.
Гра «Добери пару»
Я називаю рослину , ви повинні назвати її плід . Учень , який відповів першим, має право ставити питання класу. І так по черзі – одні називають плід , інші – рослину, на якій він утворюється і навпаки.
Гра «Дозрівання плодів»
На картках зображення фруктів: вишні, абрикос , яблука, полуниці, сливи, ліщина.
Завдання: розмістити назви плодів у порядку достигання.(полуниці-абрикос-вишні-сливи-яблука-ліщина).
Гра «Пароль»
Кожен учень, перед тим як сісти за своє робоче місце, повинен назвати один з термінів, які вивчалися на попередньому уроці.
Гра « СВІТЛОФОР»
Зараз я вам пропоную пограти у гру, яка має назву «Світлофор». Кожен учасник команди має по три кольорові картки: червона, жовта і зелена. Я вам буду зачитувати запитання, кожне з яких має три відповіді – ваше завдання – обрати правильну відповідь і підняти картку відповідного кольору.
Перша відповідь – картка червоного кольору;
Друга відповідь – картка жовтого кольору;
Третя відповідь – картка зеленого кольору.
Учні, які вірно відповіли на запитання – додають собі по одному балу за кожну вірну відповідь.
Загадки
1. Не кінь, не віл, а прив’язаний.(Гарбуз).
2.Червоний Макар по полю скакав,
А в борщ попав. (перець)
3.Що на нашому городі
Стає першим у природі.
Виростає щодоби,
Як у лісі ті гриби.(огірки)
4.Мій кожух зелений,
А серце – мов кумач,
На смак, як цукор, солодкий,
А сам схожий на м’яч .(кавун)
5.У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.(калина)
6.Живе один батько, тисячі синів має.
Всім шапки справляє, а собі не придбає. (дуб і жолуді)
7. В золотий клубочок
Сховався дубочок.
(Жолудь - горіх)
8. В косовицю - гірка,
А в мороз - солодка.
Що за ягідка?
(Горобина - яблуко)
9. Дівчинка тримає в руці
Хмарка на стеблинці.
Варто дути на нього,
І не буде нічого.
(Кульбаба - сім'янка)
10. Він випускає листки
Широченної широти.
Тримаються на міцних стеблах
Сто плодів шорстких, чіпких.
Якщо їх не обійдеш,
На собі їх всіх знайдеш.
(Лопух, реп'ях - сім'янка)
11. У теплу землю піду,
До сонця колосом зійду,
У ньому тоді таких, як я,
Буде ціла сім'я.
(Зерно - зернівка)
12. Голова - на ніжці,
В голові - горошки.
(Мак – коробочка)
Далі, далі…
- Кістянка (соковитий однонасінний плід) - слива, вишня, персик, абрикос, черемха.
- Ягода (соковитий багатонасінний плід) - чорниця, брусниця, журавлина, смородина, аґрус, картопля, помідор, баклажан, перець.
- Яблуко (соковитий багатонасінний) - яблуня, груша, айва, горобина, глід.
- Помаранча (соковитий багатонасінний) - цитрусові (лимон, апельсин, мандарин, лайм).
- Гарбузина (соковитий багатонасінний) - гарбуз, диня, кавун, кабачок, патисон.
- Сім'янка (сухий однонасінний плід) - соняшник, кульбаба, лопух (реп'ях), череда, осот.
- Зернівка (сухий однонасінний ) - злакові (жито, пшениця, ячмінь, овес, рис).
- Горіх (сухий однонасінний) - кокос, ліщина, фундук.
- Крилатка (сухий однонасінний) - клен, липа, ясен, в'яз.
- Біб (сухий багатонасінний плід) - бобові (горох, квасоля, боби, соя, акація, конюшина, чина)
- Стручок (сухий багатонасінний ) - хрестоцвіті (капуста, редиска, ріпа, бруква, грицики).
- Коробочка (сухий багатонасінний ) - блекота, дурман, тютюн, бавовник, фіалка.
Закінчи речення
1) Залежно від кількості насінин плоди поділяються на … (однонасінні, багатонасінні).
2) Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на … (сухі, соковиті).
3) До соковитих однонасінних плодів належить … (кістянка).
4) Гірчиця має плід … (стручок).
5) Дурман має плід … (коробочку).
6) Виноград має плід … (ягоду).
7) Груша має плід … (яблуко).
8) Плоди клена поширюються … (вітром).
9) Плоди кульбаби поширюються … (вітром).
10) Плоди латаття поширюються … (водою).
11) Рослини, плоди яких для людини отруйні,— … (конвалія, блекота, дурман, беладонна).
Спосіб висування проблемного питання
Починається демонстрацією плодів, серед яких є цибулина, коренеплоди буряка, моркви, редьки та бульби картоплі. Щоб уникнути ототожнення плодів з іншими органами рослин, які вживаються в їжу, учням пропонується відповісти на таке проблемне запитання: чи можна цибулину, коренеплоди та бульби картоплі віднести до плодів?
Відповідь обгрунтуйте. Порівняння допомагає учням зробити висновок, що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає. Наступне проблемне запитання, яке ставиться учням:
— довести, що плід – це орган, який дає початок наступним поколінням?
Проблемна ситуація
Роздивіться, будь ласка, малюнки, які розміщені на дошці і сформулюйте тему нашого сьогоднішнього уроку.
Проблемна ситуацiя
Допоможiть менi! Мiй учень написав такий твiр «Влiтку я допомогав мамi на городi:полов моркву,редиску,буряк. Якi ж смачнi в них плоди, соковитi, їв би та їв!».За цей твiр я поставила йому 11 балiв. Чи правильно я зробила? Чому?
Картка – завдання
Визнач і підпиши типи плодів у поданих рослинах
Картка – завдання
Визнач і підпиши типи плодів
Картка – завдання
Будова плода
Картка – завдання
Картка - завдання
Впиши в подану схему такі типи плодів, що їх характеризує певна будова оплодня, кількість насінин і ступінь саморозкриття: кістянка, ягода, біб, стручок, коробочка, зернівка, сім'янка
Картка завдання «Значення плодів»
|
|
|
|
Картка – завдання
Установіть відповідність між зображеннями плодів та їхніми назвами.
А зернівка Б сім'янка
В біб Г стручок
1 |
2 |
3 |
4 |
Б |
В |
Г |
А |
Картка – завдання
Заповніть порівняльну таблицю.
№ з/п |
Запитання для порівняння |
Плід волоського горіха |
Плід яблуні |
1 |
Плід поодинокий чи є частиною супліддя? |
поодинокий |
поодинокий |
2 |
Плід однонасінний чи багатонасінний? |
однонасінний |
багатонасінний |
3 |
Яку стінку має? |
тверду здерев'янілу |
зовнішний шар - захисна шкірка, середній шар соковитий, внутрішній шар ущільнений |
4 |
Які частини квітки беруть участь в утворенні плоду? |
із стінки зав'язі утворюється стінка плоду |
стінки зав'язі, квітколоже, основи тичинок, чашолистків і пелюсток. |
Картка – завдання
Виберіть із запропонованих термінів зайвий та обґрунтуйте свій вибір: зернівка, біб, стручок, коробочка.
Зайвим є термін зернівка.
Його можна вважати зайвим тому, що біб, стручок, коробочка відносяться до багатонасінних та розкривних сухих плодів, а зернівка – до однонасінних та нерозкривних.
Література
1