Каролінгське відродження.
Величезна Франкська імперія, створена Карлом Великим, потребувала великої кількості освічених людей. Тому Карл приділяв велику увагу розвитку і відродженню культури, що знаходилася в занепаді з часів варварських вторгнень.
Робота з історичними документами
Капітулярій 789 рік.
«…Нехай існують школи, щоб навчати дітей читати, нехай в кожному монастирі, в кожній єпархії навчають псалмам, нотам, співу, рахувати; нехай святі книги пройдуть ретельне коригування, так як часто ті, хто хотів молитися Богу, не можуть зробити це через помилки, якими кишять книги…»
Карл заохочував розвиток каліграфії. В часи його правління розпочинають писати рівними буквами, які мали чітко окреслені контури. Таке письмо отримало назву «каролінгський мінускул». Такі шрифти робили написані тексти доступними, книг ставало все більше і більше. До старих бібліотечних фондів, які складалися в основному із книг Біблії і літургічних творів, додаються нові – анали, життя святих, епічні поеми.
Матеріали для вчителя:
Карл був впевнений, що для будівництва граду Божого на землі і врятування християнського суспільства на тому світі потрібно було підвищити його моральний та інтелектуальний рівні. Після занепаду античних традицій в освіті і культурі тільки церква, особливо монастирі, продовжували розповсюджувати початки латинської грамоти, без якої в ті часи не могли з’явитися будь-які книги. Однією з цілей реформ було покращення графічного і граматичного виконання священних книг, щоб полегшити їх розуміння середньовічними людьми.
Вивчаючи питання про навчання в середньовічній школі, необхідно згадати перш за все організацію навчання та навчальні предмети.
Робота з історичними документами
Джерело початку ХІІ ст.
« Один учень запитував вчителя і сказав: « Оскільки є сім мистецтв, і сім випробовувань, і сім занять, хотів би я, що ти мені їх перелічив; з чого вони складаються?». Вчитель: «Перерахую: це мистецтва діалектика, арифметика, геометрія, музика, фізика, астрономія. Про те, що собою уявляє сьоме існує багато різних поглядів. Філософи, які не слідують за пророцтвами, говорять, що сьоме мистецтво – це некромантія (виклик душ померлих для бесіди з ними), інші філософи, які довіряють пророцтвам і філософії, хочуть, щоб це була наука, яка вивчає природу і елементи світопорядку. Дехто, нехтуючи філософією, стверджує, що це граматика.»
СХОДИНКИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Після ознайомлення із джерелом та схемою потрібно порівняти список наук, що перелічені в документі та показані на схемі, з’ясувати чому є розбіжності. Також звернути увагу на назви: чому один рівень навчання називався «тривіум», а інший «квадривіум». Також потрібно визначити що вивчала кожна наука? Чому точні науки вивчалися лише на другому рівні навчання?
Навчання в середньовічній та сучасній школах
|
||||
Запитання |
Середньовічна школа |
Сучасна школа |
Загальні риси |
Відмінності |
Які предмети вивчалися? |
«Сім вільних мистецтв»: граматика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, астрономія, музика |
Велика різноманітність предметів різних напрямів |
Низка спільних предметів (мови, математика, музика і т.д.) |
В сучасній школі предметів значно більше, вони складніші за змістом |
Як було організовано навчання? |
Навчалися не всі, а лише деякі, не було поділу на класи за віком, діти навчалися на латинській мові, на якому на той час в побуті не розмовляли. На всю школу міг бути лише один підручник і діти по черзі його читали. За проступки учнів били. |
Сучасна середня освіта є загальною, учні поділяються на класи за віком, навчаються на рідній мові, їх знання оцінюються бальною системою, тілесні покарання заборонені. У учнів багато підручників з різних предметів. |
Основа навчання - книга |
Дуже велика різниця в складі і чисельності учнів, формах занять, технічними можливостями. |