1
Творчість П.Куліша завжди непокоїтиме читача своєю брутальною дражливістю, нескореною жадобою до трансформації минувшини, майбутнього в теперішнє. В цьому її актуальність, її таємниця. Тому спроба визначення провідних ідей творчості завжди призведе до усвідомлення наявності єдиної концепції. Деякі дослідники схильні визначати її як державотворчу, тобто конструктивну, на думку інших, поет є передчасним представником мистецтва деструкції. Тому цілком доцільними видаються пошуки рівноваги, позбавленої будь-якої псевдоідеологічної, суб'єктивної примари.
Контекст рецептивної естетики передбачає характеристику першопрочитань як сучасниками поета, так і нащадками. На думку такого дослідника, як М.Ігнатенко,1 кожен читач є учасником літературного процесу, претендуючи на співавторство, тому проблема дослідження, перетинаючи концепт доби Романтизму "народ-історія як особистість-історія", окреслена крізь призму множинного і сталого, тобто "поети і доба", що є цілком оберненою аксіомою, потребує доведення.
Незважаючи на супротивні оцінки творчості П.Куліша (які потребують окремого оглядового дослідження), постать письменника може зникнути за маревом інтерпретацій, тому будь-який критичний аналіз традиційного бачення проблеми, сприятиме об'єктивізації концепцій,2 Сучасний читач по-різному інтерпретує окреслені П.П.Хропком домінанти епохи відродження самобутності етносів в аспекті дуалістичної природи явища. Дехто з дослідників традиційно дотримується думки І.Ткаченка та Д.Дорошенка, вважає "анахронізмом" прискіпливий інтерес П.Куліша до проблем української державності, що мали форму органічних ортодоксальних: козацтво як військова структура; урядова конструкція.
Напевно, легше торувати традиційний шлях знищення видимих засад тогочасного поспільства, легше заперечувати самобутність власної культури, адже чужі штампи вже перевірені часом. Отож, данина моді, загальний рух уперед, може спровокувати такі соціальні зрушення, як революція та захоплення ідеями Томаса Мора, що , власне, і сталося наприкінці 90х рр. ХІХ сторіччя. Тому не дивно, що дослідників, схильних писати панегірики формалістам, інколи обурює В.Кулішева негація козаччини, чинна, бо подальші військові формування як наслідок переосмислення світогляду українця не отримали визнання загалу. Нерідко й нині подибуємо дослідження, присвячені "хитанням" П.Куліша, адже уникання цілісного аналізу творчості в контексті доби, знаковою рисою якої була цензура, передбачає заперечення не лише езопотворчості М.Костомарова,4 а П.Кулішеву звужує до критики "п'яної музи" Т.Шевченка. Невипадково згадали тезу дослівно, оскільки брутальні вирази П.Куліша, вилучаючи з контексту, спотворюють не лише етичну концепцію письменника. Сумнівною також видається "еволюційний рух" розвитку особистості поета, зважаючи на сталі концепції, обриси яких стали невдовзі чіткішими. З огляду на це періодизація творчості (1840-1864 – "козакофільства” 1864-1882 – "русофільства та полонофільства"; 1882-1897 – "позагромадський", "туркофільства"), видається занадто штучною, а за Є.Нахліком, нараховує два відлікові вектори, позначені самобутнім мисленням письменника. Тож творчість П.Куліша не слід розглядати лише крізь призму історії літератури О.Дорошкевича, який дотримувався станового розшарування як важливого чинника творчої трансформації мистецьких ідей.5 Наріжним каменем цих інтерпретацій слід вважати перегляд попередніх студій, а також зміну акцентів стосовно... Повний перелік осіб можна знайти в автобіографічній поемі "Куліш у пеклі". Однак повторимо тезу дослідника про поета, який критикував "пьяную музу, поддержанную худшими, а не лучшими умами своей родины", крім того, тримався "крайніх ідей українського націоналізму". Чи варто долучатися до штучних конструкцій протиставлення, (чи варто вічно шукати вороже ворогам - вбачаючи зло в кожному, збільшуємо співучасників його), адже заперечив Д.Донцов подібні тези.6 0тже, концепції різноликих ідеологів-ворогошукачів підтверджують багатогранність особистості письменника, творчість якого була так ретельно проаналізовано крізь призму псевдополітичних теорій, чи П.Кулішевих антогонізмів, про які неодноразово пише В.Петров, оскільки поет намагався "уравномерить бедность с багатством".7
Тонкий лірик, вишуканий стиліст, П.Куліш, висловлюючи своє захоплення творчістю Т.Шевченка в листі від 14 лютого 1858 року, в "Эпилоге к "Черной раде", не міг не передбачити негативного впливу генія Кобзаря на інертне письменницьке плем'я, яке завжди схильне до самозречення заради пошанування культу чергового пророка. Отож, створення ідола призвело до спотворення образу Т.Шевченка, появи подоби в кожушку та смушевій шапці, а також спровокувало протилежний модус епігонства – роздягання сучасниками та нащадками: П.Кулішем , М.Семенком... Слід наголосити на тому, що будь-які зіставлення поетичної діяльності П.Куліша з творчістю поетів угрупування "Допала грамота" чи "Бу-ба-бу" матимуть штучний характер, оскільки поети різняться плеканням морально-етичної настанови.8 Схильність П.Куліша до деструкції подибується на рівні інтуїції, що призвело до переоцінки цінностей, перегляду зб. "Досвітки", позбавленої самобутньої тональності. Поезія П.Куліша - це спроба активізувати поснулий дух громади, провокуючи діяльність за покликом часу, в унісон епохи впроваджувати в життя найдоцільніші ідеї державотворення, які дослідниця В.Владимирова означила в межах двох типів дискурсу: етнографічної та історичної істини. В цьому аспекті слід чіткіше окреслити історіософські, культурологічні концепції, враховуючи П.Кулішеве захоплення історичними пам’ятками та їх відносне тлумачення, а також міру тенденцій наслідування.9
Отож, наслідуючи форму й мову народних дум, П.Куліш мав на меті виразити життя народу в оссіанській манері, оскільки "... въ потемкахь старини не останемся безъ светоча. Этимь светочемь будеть для нас современность... Только она, обнятая со всtх сторонъ, поставитъ насъ въ возможность постигнуть подлинную, полную жизнь народа въ его прошедшемъ..." Оспівування епохи, проекцій минулого на майбутнє, величини сталої, подібне до визначення М.Хайдаггером "буття і часу" допоможе зрозуміти дуалістичні тези щодо студіювання фольклору. Тим більше, що історик-етнограф "скользить по поверхности", поглиблюючи знання поза народною стихією, і проектує самознищення: "І погибав Дажбожий внук Від по бурсачених наук" ("Григорій Сковорода").10
Збірник пісень М.Максимовича, стилізації І.Срезневського, поетизація романтиками подій періоду Руїни, – все це в сукупності стало поштовхом для того, аби П.Куліш на відміну від М.Костомарова віддавав перевагу історичним джерелам, плекаючи істинне бачення проблеми занепаду, адже "духъ народный ослабель в масе населенія", тоді як інтелігенція не прагнула до злиття з ним. П.Кулішеві студії, ходіння в народ, заклали основні засади культурологічної концепції письменника, яка передбачала освітню програму для незабезпеченого прошарку населення "Граматка" (1857), а також моральне очищення еліти, процес звиродніння якої тривав не одне століття: "где ему деваться после того, какъ онъ пропьеть все, что только можно пропить? Работать онь отвыкъ, отъ козакованья отстать не хочеть. Разумеется, всего проще й удобнее идти ему туда, где не спрашивають: откуда й зачемь пришель, на січ. ("Дума о казацкой жизни").11
Тема Руїни пронизує творчість П.Куліша, проте в контексті морального занепаду нації. На засланні, продовжуючи свої студії, П.Куліш пише російською мовою роман у віршах "Евгений Онегин нашего времени". Тема зазнає різних модифікацій, починаючи від поеми "Україна", якою поет мав на меті охопити унікальний епос народу, і закінчуючи "Шукачами щастя", тобто "Мальованою гайдамаччиною", а також поемами збірки "Хуторні недогарки", інвективами останніх літ тощо. Нерідко реалізацією теми в межах епігонства письменник прирікав себе на скутість, невідбуття. Незважаючи на те, що для втілення теми потрібна була художня форма, в якій би творчо переосмислювалися художні моделі фольклору, поема "Україна" (1843) цінна силою задуму - зобразити історію поразок, спричинених генотипом нації: "А те, що пращур вам тихенько завіщав: Лукаве, кам'яне й злюще серце ваше..." П.Куліш знає чітку відповідь на питання:"Хто ми?" Звертаючись до серця нащадків, вірить в те, що онуки пращурів славетних зможуть із серця виректи "собі названнє (...) тогди би козаки знайшли собі у нас у серце оправданьнє... Вы сьмітьтє, от ви хто! недоумків раби..." ("Козацьким панегирикам").
Беззаперечно, думки П.Куліша, висловлені в творах упродовж життя набули різкої тональності щодо козацтва, яке долучилося до знищення держави: "Умерла ти, матусенько Вкраїно, Серед козащини, серед незгоди; В крові й руїні цьвіт найкращий згинув Твоеі благодатьнеі природи", хоча й донині схильна громада "Кадіти ледарям, сьпівати алилую" війську, яке склало клейноди, не передбачило поразки. На думку поета, вирішальним чинником став морально-етичний занепад, риси якого гнівно висміював Т.Шевченко. П.Куліш апелює до громади історичними фактами щодо недугу хижацтва й каверзи, який знищив Золоту Орду так само, як і Козацьку Республіку: "... чисту кров з мирян точило гайдамацтво, и продавало в Крим й шляхту, й простацтво". ("Українським историографам"). Однак письменника не влаштовує місія історика, оскільки він співучасник ганьби – усвідомлення занепаду: Я не поэт й не историк, ні! Я пионер с сокирою важкою: Терен колючий в рідьній стороні вирубую трудящою рукою."12 Це запустіння в душах, цей терен колючий постав в якості невірних інтерпретацій діяльності козацтва, дії якого керуються ідеєю розбишацтва, а не державним мисленням, тому поет так звертається до нащадків: "О, ви козацькі патріоти! Ви так, як і батьки й діди, Кріваві любите клейноди, Стяги, булави, бунчуки Кріваві любите надбаньнє Добром хижацьким величаньнє і вам пісень розбійний дух Голубить дике серце й слух..."13
Авторизований монолог подибуємо не лише в П.Куліша. Т.Шевченко широко використовував цей художній засіб для відродження почуттів суголосних ідейному втіленню П.Куліша, однак негативні зауваги творчості супроводжуватимуть постать письменника завжди, оскільки його творча манера вираження думок була занадто різкою, брутальною на відміну від співчутливого плачу бандури поетів-романтиків. А поетові інвективи, в яких він звірявся світові, викликали лише нерозуміння громади, яка акцентувала увагу на працях "История воссоединения Руси" чи "Крашанка русинам і полякам". Нерозуміння ще більше розпалювало "гарячого" П.Куліша, який за мету поставив будь-якою провокувати діяльність інертного поспільства з приспаним сумлінням, зумовленим невірним тлумаченням поезії Т.Шевченка, адже твори ці, завуальована критика законів, якими поет оперується не лише в плані родинно-побутовому (тема сирітства, покритки), це критика традиції, закону фарисеїв, формалізму в усьому. Т.Шевченкові властива лагідна меланхолійність в зображенні жахливих реалій. Поет співчуває грішнику, переймається його болем, пророкуючи очищення, натомість П.Куліш Т.Шевченкові негативні збірні образи – людей, "ці символи державотворчих ідей"14, перевіряє на міцність прижиттєвим пеклом. З огляду на цю концепцію П.Куліш конструює сюжет роману "Чорна рада" як замкнене коло – твір починається і закінчується описом хутора Хмарище, який постає примарою знищення звитяжця, трансформуючи цей образ у мирянина. Твір цим і завершується, та чи зможе культура мирян-гречкосіїв сформувати нащадка-державотворця високого рівня... Т.Шевченко і П.Куліш сподівалися, що прийдешнє покоління знатиме міру в усьому.
Література
8. Баран Є. Пантелеймон Куліш проти Юрія Андруховича // Кур'єр Кривбасу. - 1998. - №10. - С. 128-130.
9. Владимирова В. Етнографічна та історична істини: (два типи дискурсу Пантелеймона Куліша) // Слово і час. - 1998. -№11. - С.58-61.
10. Кулиш П.О. Записки о Южной Руси: В 2х томах. - Репр. вид. - К, 1994. - Т.1. С. 122.; С.121.; Кулиш П.О. Сочинения й письма/ Под ред. И.Каманина. - К.:Изд. А.М.Кулиш, 1909. - Т.2. - С.293-294.
11. Кулиш П.О. Записки о Южной Руси: В 2-х томах. Репр. видання. К.,1994. - С.180-184.; С.222.
12. Куліш П.О. Дзьвін. Староруські думи й сьпіви. - Женева, 1893. - С.36-38.; С.82.;С.35.; С.48.
13. Кулиш П.О. Сочинения й письма/ Под ред. И.Каманина. - К.,1909, - Т.З. -С.517.
14. Щурат В. Фільософічна основа творчості П.Куліша. 1922. - С.4; Маланюк Є. Книга спостережень, - К., 1997. - С.186.