Матеріали до уроків "Творчі завдання на уроках біології. Тип кишковопорожнинні та губки"

Про матеріал

Розміщенні матеріали містять творчі завдання, які можна використовувати на уроках біології на тему: "Кишковопорожнинні та губки". Завдання різноманітні та мають різні рівні складності.

Перегляд файлу

 

Image0005

Image0003

                                          Image0004

                                                                                        Image0003

 

                                        ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ

                                                      ІРДИНСЬКОЇ ЗОШ І – ІІІ СТУПЕНІВ

                                                           ВЕРНИГОР  ОКСАНА  ОЛЕКСАНДРІВНА

Творчі завдання до теми

 Губки. Кишковопорожнинні.

І. Вправа «Хрестики і нулики»

Завдання . Хто швидше знайде тварин подібних за ознаками:

  1. Представники типу Губки.
  2. Представники класу Сцифоїдні та Класу Коралові поліпи.
  3. Представники класу Сцифоїдні.

1.

КОШИК ВЕНЕРИ

МОЗКОВИК

ПОРТУГАЛЬСЬКИЙ КОРАБЛИК

АУРЕЛІЯ АУРІТА

 

ТУАЛЕТНА ГУБКА

АКТИНІЯ

ПРІСНОВОДНА ГІДРА

 

М’ЯКІ КОРАЛИ

БОДЯГА

2.

ЦІЯНЕЯ

ХРЕСТОВИЧОК

МОЗКОВИК

 

АУРЕЛІЯ АУРІТА

 

БОДЯГА

МОРСЬКЕ ПЕРО

КОРЕНЕРОТ

ПОРТУГАЛЬСЬКИЙ КОРАБЛИК

АКТИНІЯ

3.

БОДЯГА

МОРСЬКЕ ПЕРО

АУРЕЛІЯ АУРІТА

 

РОПІЛЕНА

 

ХРЕСТОВИЧОК

ЦІАНЕЯ

МОЗКОВИК

 

КОРЕНЕРОТ

АКТИНІЯ

 

Відповіді виділено курсивом.

ІІ. Знайдіть зайве поняття та поясність, чому воно зайве?

  1. Рот, щупальця, брунька, кишкова порожнина.
  2. Ектодерма, ентодерма, кишкова порожнина, мезоглея, риф.
  3. Підошва, жалкі клітини, яйцеклітина,  м’язові клітини, нервові клітини.
  4. Жалкі клітини, травні клітина,  м’язові клітини, нервові клітини, проміжні клітини.

ІІІ.  Головоломка «Піраміда»

  1. Медузи представники типу кишковопорожнинні.

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:  Коренерот, краспедакуста.

 

  1. Шари клітин в типу Кишковопорожнинні.

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: Ектодерма, ентодерма.

 

  1. Представники типу Кишковопорожнинних.

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: Аурелія, Актинія.

ІV. Біологічний диктант «Встав пропущене слово». – доповніть загальну характеристику типу Кишковопорожнинних вставляючи пропущені слова.

  1.  Багаклітинні організми, тіло яких складається з ______шарів клітин. Зовнішній шар має назву _________, внутрішній ___________, середній __________. Мають __________ симетрію тіла. Поширені у _________ середовищі. Попередньо їжа перетравлюється у _________ порожнині, остаточно в середині _________ клітин. Неперетравлені рештки їжі видаляються назовні через ________ отвір. Дихають розчиненим у воді ________, всією ___________ тіла. Нервові клітини утворюють ________. Таку нервову систему називають ___________. Розмножуються ___________ способами. Існують у вигляді життєвих форм: прикріплені ___________ та вільно плаваючих _                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     _____________.

Відповідь: 3 шарів, ектодерма, ентодерма, мезоглея, водному середовищі, кишковій порожнині, травних клітин, ротовий, киснем, поверхнею тіла, нервову сітку, дифузною, вегетативно(брунькування), статево, поліпи коралові, медузи, прісноводна гідра.

 

V. Вправа «Так чи ні» - вкажіть правильну відповідь.

  1. Тіло кишковопорожнинних складається із 3 шарів клітин.

 2. Кишковопорожнинні мають двобічну симетрію тіла.

 3. У кишковопорожнинних нервові клітини з’єднуються між собою і                  

             утворюють  нервове сплетення.

   4. У кишковопорожнинних їжа остаточно перетравлюється у кишковій  

              порожнині.

 5. У кишковопорожнинних захисні функції виконують жалкі клітини.

 6. У кишковопорожнинних нервові клітини розкидані по всьому тілу і   

            не з’єднані одна з одною.

 7. У гідри прісноводної остаточне перетравлення їжі відбувається  

             всередині травних клітин.

 8. У гідри прісноводної процес регенерації забезпечується за рахунок  

             проміжних клітин.

 9. Кишковопорожнинні мають променеву симетрію.

 10. Гідра прісноводна не здатна розмножуватись вегетативно.

 11. Коралові рифи – це зарослі водоростей.

12. Губки являються фільтраторами водного середовища.

13. Тіло Губок м’яке і не містить скелету.

14. Губки можуть жити колоніями.

15. Актинія веде паразитичний спосіб життя.

Ключ до тесту.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Так

Так

Так

Ні

Так

Ні

Так

Так

Так

Ні

Ні

Так

Ні

Так

Ні

 

 

VІ. Вправа «Знайди».

  1. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до типу Кишковопорожнинних:  амеба протей, гідра, аурелія, інфузорія туфелька, коренерот, актинія, евглена залена.
  2. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до класу Сцифоїді: метелик, циклоп, ціанея, аурелія, актинія, бодяга, хрестовичок, мозковик, прісноводна гідра, краб, дафнія.
  3. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до типу Кишковопорожнинних: заєць, бодяга, корал червоний, амеба, коренерот, кошик венери, туалетна губка, водомірка, павук хрестовик, хрстовичок, мозковик, гідра.
  4. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до типу Губки: бодяга, корал червоний, амеба, коренерот, кошик Венери, туалетна губка, водомірка,  мозковик, гідра.
  5. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до класу Коралові поліпи:  бодяга, корал червоний, амеба, коренерот, кошик Венери, м’які корали, туалетна губка, водомірка,  мозковик, гідра, актинія.

Відповідь позначена курсивом.

VІІ. Доповни схему класифікації .

ЦАРСТВО ТВАРИНИ

 

ПІДЦАРСТВО

 

ТИП ГУБКИ

 

ТИП

 

КЛАС ГІДРОЇДНІ

 

 

 

 

 

 

 

ТИП КИШКОВОПОРОЖНИННІ

 

 

 

КЛАС СЦИФОЇДНІ

 

 

 

ГІДРА

 

 

 

 

 

 

 

КОРАЛИ

 

 

 

VІІІ. Вправа «Художник» . Знайди помилки, яких допустився художник та познач на малюнку і поясни якій тварині належить даний орган. (Малюнок вчитель малює заздалегідь та роздає учням, які можуть працювати в парі чи в групі. На малюнку зображається тварина яка не існує тобто елементи зовнішньої будови представників кишковорожнинних та губок.)

ІХ. Творчий проект-презентація Типу Кишковопорожнинних.

Використовуючи додаткову літературу, підготуйте роботу про будь яку тварину  типу Кишковопорожнинних за планом:

  1. Назва тварини.
  2. Георгафічне поширення
  3. Середовище життя.
  4. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови.
  5. Поведінка.
  6. Розмноження та розвиток.
  7. Значення.

Творчу роботу необхідно проілюструвати малюнками чи фотографіями. Вказати використану літературу.

Х. Головоломка «Ромашки» - на пелюстках ромашки записати по букві із слів. Дати завдання учням щоб вони знайшли зашифроване слово і пояснили його.

Наприклад: поліп (і  п л о п ), медуза (д у з а м е), риф (ф и р),

корал (р а л к о ), гермафродити (дитирофамрег), рефлекс(феркелс) та інші.

ХІ. Встановіть відповідність за допомогою стрілочок.

Нервова система

 

Травні клітини

 

Травна система

 

М’язеві волокна

 

Опорно-рухова система

 

Дифузна

 

Захисна функція

 

Поверхня тіла

 

Травлення

 

Жалкі клітини

 

Дихання

 

Кишкова прожнина

 

Розмноження

 

Процес відтворення частин організму

 

Регенерація

 

За рахунок підошви та щупалець

 

Рух гідри

 

Для гідри характерний тип розмноження брунькування

 

 

 

 

ХІІ. Вправа на кмітливість та уважність.

  1.               Чому Мадропоровий корал називають мозковиком?

 

Image0001

 

  1.               Актинії це рослини, чи тварини? Відповідь обґрунтуйте.

Image0005

 

  1.               Знайди на малюнку рибу, яка живе між колоніями коралових рифів, та поясни чому вона має такий вигляд.

Image0002Image0002Image0002

 

 

  1.               На давньогрецькій посудині зображено боротьбу Геракла з Лернейською гідрою-чудовиськом у якого замість відтятої голови відростала нова. Це міф чи явище реальне? Поясніть дане явище.

Image

 

  1.               Чи цвітуть корали? А чому на даному коралі квіти?

Image0001

 

  1.          Які представники зображені на малюнку? Доведіть,  що це тварини.

Image0004Image0004

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІІІ. Кросворд. «Кишковопорожнинні»

По горизонталі:

  1. Процес відновлення частин тіла у гідроїдних. (Регенерація)
  2. Клітини,які захищають тварин від ворогів. (Жалкі)
  3. Симетрія тіла в кишковопорожнинних. (Променева)
  4. Чим оточений ротовий отвір у медуз. (Лопатями)
  5. За характером живлення кишковопорожнинні. (Хижаки)
  6. З чого у гідри складається нервова система.(Нейрони)

9.Тип нестатевого розмноження у кишковопорожнинних. (Брунькування)

 

По вертикалі:

  1. Яка медуза мешкає у Дніпрі. (Краспедакуста)
  2. Реакція гідри на подразнення. (Рефлекс)

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Г

 

 

 

8

 

 

 

 

 

2

 

 

 

І

 

9

 

Д

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Процес відновлення частин тіла у гідроїдних. (Регенерація)
  2. Клітини,які захищають тварин від ворогів. (Жалкі)
  3. Симетрія тіла в кишковопорожнинних. (Променева)
  4. Чим оточений ротовий отвір у медуз. (Лопатями)
  5. За характером живлення кишковопорожнинні. (Хижаки)
  6. З чого у гідри складається нервова система.(Нейрони)
  7. Яка медуза мешкає у Дніпрі. (Краспедакуста)

8.Тип нестатевого розмноження у кишковопорожнинних. (Брунькування)

По вертикалі:

  1. Яка медуза мешкає у Дніпрі. (Краспедакуста)

 

 

 

9

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

О

 

 

1/8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

2

 

Л

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кантур Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 січня 2018
Переглядів
7092
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку