Урок біології у 7 класі "Ріст і розвиток рослин" метою якого є продовжити формувати знання учнів про життєві процеси рослин; розширити і поглибити уявлення учнів про ріст і розвиток рослин; схарактеризувати типи росту рослин та етапи індивідуального розвитку; розглянути сезонні явища у житті рослин; розкрити значення знань про ріст рослин для декоративного та сільськогосподарського виробництва.
Тема: Ріст і розвиток рослин
Мета: продовжити формувати знання учнів про життєві процеси рослин; розширити і поглибити уявлення учнів про ріст і розвиток рослин; схарактеризувати типи росту рослин та етапи індивідуального розвитку; розглянути сезонні явища у житті рослин; розкрити значення знань про ріст рослин для декоративного та сільськогосподарського виробництва; розвивати вміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, до рослин рідного краю; виховувати інтерес до біології та проводити екологічне виховання та профорієнтацію.
Тип уроку: комбінований.
Форми організації навчальної діяльності учнів:
індивідуальна, групова, фронтальна.
Методи і методичні прийоми:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Міжпредметні зв’язки: фізика, рослинництво, сільське господарство.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, проектор.
Основні поняття та терміни: ріст, розвиток, фітогормони, пікірування, регуляція росту, зародковий період, післязародковий період, індивідуальний розвиток, фотоперіодизм.
Хід уроку:
І. Знайомство з дітьми, створення атмосфери довіри та співробітництва:
- Добрий день, діти. Я рада зустрічі з вами: розумними, гарними.
Давайте посміхнемося одне одному і разом вирушимо до країни „Пізнання”.
Девізом нашого уроку нехай будуть такі слова:
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь,
Видумуй, пробуй і твори,
Розум і фантазію прояви!
Тож, уперед!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
- Ви завершуєте вивчення теми: „Розмноження і розвиток рослин”.
На попередніх уроках ви ознайомились із такими генеративними органами рослин, як плоди та насіння.
Давайте пригадаємо основні поняття.
Два учні працюють біля дошки:
Картка 1.
Намалювати та підписати складові частини насінини дводольних рослин.
Картка 2.
Намалювати та підписати складові частини плода черешні.
Фронтальне опитування:
Мозкова атака:
- Зверніть, будь ласка, увагу на екран.
а) виберіть із зображеного, що саме відноситься до плодів?
б) виберіть із запропонованих плодів соковиті та назвіть їх.
в) виберіть сухі розкривні плоди.
г) виберіть із запропонованих термінів зайвий та поясніть чому?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
- Погляньте, будь ласка, на екран.
- Який процес життєдіяльності рослини ви бачите? (ріст).
- Як же рослини ростуть?
- Які причини росту?
- Навіщо нам потрібні ці знання про ріст рослин?
- Де можна використати їх на практиці?
- Для того щоб дати відповідь на ці запитання давайте перейдемо до вивчення нової теми.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
- На відміну від багатьох тварин, рослини ростуть все життя. Давайте чітко визначимо, що таке ріст рослин?
- Відкрийте підручник на сторінці 134, другий абзац і прочитайте правило.
Запишемо правило в зошит на сторінці 35, завдання 2.
Ріст – це необоротне збільшення розмірів та маси як цілого організму, так і окремих його частин.
- Можливо, хтось з вас може пригадати за рахунок якої тканини ростуть рослини?
- Що характерно для клітин цієї тканини?
Відповідно до розміщення твірної тканини розрізняють два типи росту органів рослини:
Типи росту
Ріст пагона у висоту Ріст пагона у ширину
Верхівковий Вставний
Верхівковий ріст відбувається за рахунок поділу клітин верхівки пагона або зон поділу та розтягування кореня.
Вставний ріст відбувається за рахунок поділу клітин в основі міжвузль деяких рослин, наприклад, злакових.
Ріст пагона у ширину відбувається за рахунок поділу клітин бічної твірної тканини.
- Записуємо схему в зошит на сторінці 36, завдання 4.
- Подивіться, будь ласка, на екран. Перед вами два малюнки. На одному зображено тварину, а на іншому рослину.
- Чи відрізняється ріст наведених організмів?
- Чим саме?
- Заповніть табличку в зошиті на сторінці 36, завдання 4.
Види росту
Обмежений Необмежений
Ріст різних рослин відрізняється.
Вікторина.
Евкаліпт досягає 25-30 м у висоту. Було зафіксовано найвище дерево евкаліпту – 99,4 м.
Секвоя.
Бамбук. Окремі рослини досягають 20-50 м, маючи товщину стебла не більше 18 м.
Банан. У Новій Гвінеї банан величезний виростає до 15 м.
Слід запам’ятати, що ріст рослин залежить від умов зростання.
Типи росту
Безперервний Періодичний
Безперервний тип росту притаманний тропічним рослинам.
Періодичне припинення росту тропічних рослин зумовлене настанням посушливого періоду.
Періодичний тип росту притаманний рослинам нашої кліматичної зони.
На ріст рослин впливає зміна пір року. Тому ріст періодичний. Взимку ріст припиняється, а навесні поновлюється.
- Отже, запишемо в зошиті на сторінці 35, завдання 2.
Безперервний ріст – постійний, впродовж року.
Періодичний ріст – є періоди росту і періоди спокою.
- Давайте детальніше з’ясуємо, що таке період спокою та яке значення він має для рослин?
- Відкрийте підручник на сторінці 135, третій абзац. Читає учень.
(Робота з підручником)
- Отже, ви з’ясували, що рослини реагують на зміну тривалості світлового дня . Це явище отримало назву – фотоперіодизм.
Ріст рослин тісно пов’язаний з розвитком.
Якщо ріст – це кількісні зміни, то розвиток – це якісні зміни.
Наприклад, утворення квітки. Отже, цвітіння – це показник певного етапу розвитку.
Сукупність усіх фаз розвитку, що відбуваються в організмі від його зародження до відмирання називається індивідуальним розвитком організму.
Індивідуальний розвиток організму
Зародковий Післязародковий
період період
Зародковий період бере початок від запліднення яйцеклітини та триває до моменту проростання насінини.
Післязародковий період починається після проростання насінини.
Об’єднайтесь в групи. Кожна група отримує аркуш паперу та олівці. На папері написаний певний етап розвитку. Ви знаходите відповідний малюнок у підручнику на сторінці 136, малюєте його, а доповідач групи готує коротеньку розповідь про цей етап розвитку. На цю роботу вам дається 3-4 хвилини. Потім доповідач повинен розказати, який етап розвитку малювала група, а також, що характерно для цього етапу.
- Крім того, слід пам’ятати, що за тривалістю розвитку рослини поділяють на однорічні, дворічні, багаторічні трав’янисті, багаторічні дерев’янисті.
Інформація про ці групи рослин зашифрована у завданні 6 зошита на сторінці 36. Об’єднайтесь у пари і спробуйте розшифрувати схему.
Діти працюють 2-3 хвилини.
Після виконання цього завдання слід підписати під колонками по декілька представників.
- Пригадайте, яке значення для рослин має пікірування? (сприяє формуванню потужної кореневої системи, що дає можливість рослинам більше отримати поживних речовин).
- Для чого садівники обрізають верхівки пагонів дерев та кущів? (дає можливість формувати крони, підсилювати ріст певних частин рослини, що має естетичне значення).
Перегляд слайдів.
V. Узагальнення знань учнів:
Тести.
Відповіді:
VІ. Домашнє завдання:
На наступному уроці ви писатимете контрольну роботу, тому повторіть параграфи 25-34. Виконайте тестові завдання у підручнику на сторінці 138-139. Заповніть робочий зошит.