Матеріали до уроків в 7 класі

Про матеріал
Даний матеріал забезпечує розвиток творчого потенціалу учнів, підвищуючи рівень засвоєння й запам'ятовування за рахунок емоційної реакції та утворення стійких асоціативних зв'язків; сприяє формуванню позитивної мотивації; реалізує зв'язок науки з практикою, повсякденним життям.
Перегляд файлу

Використання художньої літератури на уроках

Мета: розвивати творчий потенціал учнів, підвищуючи рівень засвоєння й запам'ятовування за рахунок емоційної реакції та утворення стійких асоціативних зв'язків; сприяти формуванню позитивної мотивації; реалізувати зв'язок науки з практикою, повсякденним життям.

 

Тема: Початкові хімічні поняття (7 клас)

 

Урок  Речовина, матеріал, тіло. Фізичні властивості речовини

PERSON4

М. Твен «Пригоди Тома Сойєра»

KEY1«Опівдні Том із жалюгідного бідняка, яким він був зранку, перетворився в багатія, який утопає в розкоші. У нього були кілька алебастрових шарів.. ключ, який нічого не хотів відмикати, шматок крейди, скляна пробка від графину, олов’яний солдатик.. мідна ручка дверей..».

 

  1. Завдання:
  1. Визначте, з якого матеріалу виготовлені тіла, а також які речовини входять до складу цих матеріалів. Заповнити таблицю:

Тіло

Матеріал

Речовина

 

 

 

 

  1.   Чи можуть різні тіла складатися з однієї і тієї ж речовини?
  2.   Чи може одне й те ж тіло складатися з різних речовин?

 

 (За Ю. Сушко) «Таємниці тринадцятого кургану»

 « І знахідки пішли вже, як з рога достатку: дві амфори, кам’яна таріль для розтирання фарби, залізні щипці, бронзовий тазик. З вінця однієї з амфор звисав бронзовий черпачок на довгій ручці  та ситечко для цідіння напоїв, теж бронзове. А біля амфор стояв високий дерев’яний кубок, оздоблений золотими платівками, і лежав ритон – ріг у золотому окутті.»

 

2. Завдання:

1.Визначте, з якого матеріалу виготовлені тіла, а також які речовини входять до складу цих матеріалів. Заповнити таблицю:

Тіло

Матеріал

Речовина

 

 

 

 

2. Вказати тіла, що складаються з однієї і тієї ж речовини.

739025GRAPHIC_f35

LADLE

 

 

 

3. Завдання:

 

  1. Поясніть, про які властивості речовин йде мова:

Залізо треба кувати, поки гаряче.

Не все золото, що блищить.

Золото і в огні блищить.

Від теплого слова і лід розмерзає.

Правда – як олія, скрізь поверх спливає.

Залізо іржа з’їдає, а заздрий від заздрощів погибає.

 

SNOWCLD2. Відгадайте загадку і поясніть, про які властивості речовин йде мова:

 

У воді родиться і води боїться.

Взимку горою, а літом водою.

Впаде з неба – не розіб’ється,

Впаде в воду – розпливеться.

Вдень вікно розбивається, а вночі само вставляється.     

Срібний кинджал хвильку в хаті полежав – і зовсім розтав.

    

EGGFUN(За О. Воропаєм) «Писанки»

« На сирому яйці кісточкою вимальовують розтопленим воском ті місця, що їх треба лишити не зафарбованими. Потім яйце фарбують. Коли вже малюнок закінчений, писанки кладуть у піч з температурою 35-40º Цельсія. Коли віск розтопиться і спливе з яйця, писанка готова».

 

4. Завдання:

   1.Поясніть, на яких властивостях речовин ґрунтується їх  використання.

 

JOGGER3Ю. Логвин «Далеким шляхом»

 «Майстри облили фігурку розтопленим воском, потім змішали глину з піском і всю її обліпили. Коли глина підсохла, Небес прорізав у ній дірочки, нагрів її, і віск витопився. Ми з майстром залили у ту форму мідь, дали їй прохолонути, і коли Небес розламав глину, ми побачили мідного негра…»

 

     5. Завдання:

  1. Виписати назви речовин та описати їх фізичні властивості за планом: а) агрегатний стан; б)колір; в) запах; г) блиск;

д) розчинність у воді; е) теплопровідність; є) електропровідність. 

 

Урок  Чисті речовини і суміші

 

1.Завдання

Прочитайте уважно прислів’я та приказки. Випишіть окремо назви чистих речовин та сумішей. Відповідь поясніть.

CUPCOFFE

Кров людська -  не водиця.

Проливати не годиться.

PITCHER1Обпікся на молоці, то й на воду студить. 

Часом з квасом, а порою з водою.    

Ложка дьогтю в бочці з медом.

 Під лежачий камінь і вода не тече.

      Мудрість жива і в сипучих пісках.

                    Дурість же мертва й в граніті.

WINDOW6        Рання пташка росу п’є, а пізня слізки ллє.

                         Сльозами горю не поможеш.

      Дивитися як кіт на сметану.                  

 

 

За Ю. Яновським.

« Морозяне повітря відсвіжує легені, кров, насичене киснем, добирається до найдальших цяточок мозку; голова робиться свіжа, думки і мрії спурхують, як перепили з проса.»

 

« Якщо мерзенні клуби диму і стічні води забруднюють повітря і річки, страждає не тільки природа – хворіє людина.»

2.Завдання

1. Випишіть з текстів назви речовин.

2. Які з них являються сумішами?

3. Які емоції викликає у вас кожен з прочитаних описів природи?

 

За І. Падалкою «Голубі артерії землі»

«Води в природі багато. У морях і океанах її стільки, що вона могла б укрити геть усю нашу земну кулю шаром завтовшки … чотири кілометри. Щоправда, все це солона вода солона і гірка. У всіх-бо морях і океанах розчинено майже двадцять мільйонів кубічних кілометрів різних мінеральних солей. Якщо б їх випарувати,  то ми мали б на планеті шар солей у сто тридцять п’ять метрів.

3.Завдання

1.Однорідною чи неоднорідною сумішшю є морська вода?

2. Про який спосіб розділення сумішей йдеться мова в тексті?

3. Які суміші можна розділити таким способом? Наведіть власний приклад.

Уроки  Атоми, молекули, йони. Будова речовини

Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поняття про періодичну систему хімічних елементів Д.І. Менделєєва.

 

1.Завдання

1. Прочитайте уважно фантастичне оповідання. Про яких учнів йде мова?

2. Що собою представляє клас?

3. Поясніть розміщення учнів у класі.

4. Знайдіть в Періодичній системі атоми, про які йде мова в оповіданні.

Якими символами вони позначаються?

 

сканирование0014 Добрі Лазаров  «Урок анатомії»

Це оповідання - фантазія. Різниця між ним і науково-фантастичним оповіданням полягає тільки в тому, що випадок, про який я вам розповім, ніколи не стане реальністю. Це залишиться чистою фантастикою навіть тоді, коли політ на інші планети перетвориться на звичайну прогулянку, а люди будуть вічно молодими і зникнуть заздрість і війна.

Оповідання називається «Урок анатомії». А раз урок - є і учні. Учні як учні: одні старанні - інші ледачі, одні слухняні - інші пустуни, одні сумлінні - інші безвідповідальні. Дивним в нашому оповіданні буде те, що ці учні дуже маленькі. Але зрозумійте мене правильно! Ці учні малі не за роками, це не діти дошкільного віку, що випадково потрапили в кабінет анатомії. Це незвичайно маленькі істоти, настільки маленькі, що ми з вами взагалі не могли б їх роздивитися, якби не домовилися вже, що оповідання наше фантастичне. Тому ми бачимо все. Бачимо класну кімнату. Парти. Ось і учні. Тільки вчителя немає. Але, можливо, він ще не прийшов? Зараз перерва і урок ще не розпочався. Скористаємося нагодою і поглянемо навкруги уважніше. Тут є на що подивитися. У кімнаті дванадцять великих   столів, розташованих перпендикулярно до вікон.

Але набагато цікавіші учні. Ніколи до цього часу я не бачив таких істот. Вони нібито схожі на нас, людей, але настільки однакові, що я на перший погляд   ледве   зміг   розрізнити   їх.   Напевно,   познайомившись   ближче  з  цими   дивними істотами, я зможу їх узнавати.

сканирование0019Різна психологія учнів виявляється вже при розподілі місць. На перших столах більш всього вільних місць. У першому ряду сидять всього два учні і ті на значній відстані один від одного. Від другого до десятого ряду розмістилося по вісім, десять учнів в кожному ряду, а в останніх двох рядах, які були  приставлені до шаф, сидять в тісноті по чотирнадцять учнів. Це, напевно, найслабкіші учні, які по декілька років ходять в один і той же клас. Вони були до того ж найбільш рослі. Сидячи тут в задніх рядах, вони намагаються сховатися за спинами своїх товаришів, щоб не потрапити на очі вчителю, який може змусити їх відповідати на яке-небудь питання.

Уздовж вікон сидять один за одним шість учнів, які помітно відрізняються від інших своїм зовнішнім виглядом. Вони одягнені, що називається, вишукано. Поклавши руки на столи, вони задумливо дивляться у вікна. Не дивлячись на те, що зараз перерва! Не дивлячись на те, що в кімнаті тут і там хтось когось хапає за волосся, літають пом'яті папірці або лунає гучний сміх. Ці учні до всього байдужі. Вони, очевидно, вважаються «благородними». Вони тримаються гордовито і не хочуть брати участь в дрібних витівках своїх однокласників. Вони навіть бояться доторкнутися до них, щоб не забруднити

своїх білих манжет.

Найбільшими бешкетниками виглядають учні, що сидять уподовж стіни. Вони безперервно схоплюються з своїх місць, заглядають за двері, щоб подивитися, чи не йде вчитель, кидають через весь клас паперові кульки своїм друзям або непомітно підкрадаються до них, щоб смикнути за волосся, і знову біжать на своє місце. Пустуни! Але і вони не сміють зачіпати «благородних» в ряду біля вікон.

І ось прийшов учитель.

- Черговий, хто сьогодні відсутній? - звернувся він до учня, що стоїть біля нього. З ранку відсутній Калій, - відповів черговий, - крім того, тільки що пішли Менделєєвій і Лоуренсій. Вони сказали, що їм знову дуже погано і вони не можуть більше витримати жодної хвилини. Їх проводжає Станум.

2.Завдання

1. Прочитайте наступний уривок оповідання.

 Що ви дізналися про будову атома?

 

«Та-а-к, - зітхнув вчитель. - Яка тема була у нас на останньому уроці анатомії?

«ЧАСТИНКИ,   З    ЯКИХ ПОБУДОВАНІ АТОМИ», -

- сказав Барій і приготувався сісти.

сканирование0018- Дуже добре... А що це за частинки, з яких побудовані атоми і що ти про них знаєш?

 Таких частинок багато, - поволі почав Барій. - Ми навіть не знаємо їх усіх. Ми знаємо, наприклад, електрони.

Електрон дуже маленька частинка. Він в 1837 разів легший за атом Гідрогену, найлегший з нас. - Барій вказав пальцем на свого однокласника, який сидів в першому ряду і не смів око підняти на вчителя.

   -   Електрон - заряджена частинка. Він несе негативний заряд, який в значній мірі визначає його властивості. Так, наприклад, електрон притягується до позитивно зарядженого тіла і відштовхується від негативно зарядженого. Він рухається дуже швидко не тільки, коли знаходиться в нашому тілі, але і коли відривається від нас.

  -    Скажи, які  ще елементарні частинки ти знаєш? Чи ні... Тепер я надам слово іншому. Нехай скаже Гідроген.

Гідроген встав. Його однокласники заусміхалися. Гідроген був  не тільки найменший і найлегший серед них, але і найпростіший. Коли його запитували, він завжди відповідав коротко, ясно і просто, навіть дещо примітивно. Його мова не мала тієї плавності, якою володіли «благородні». І зараз його відповідь була короткою.

сканирование0011сканирование0017 -  Окрім електронів, - почав Гідроген, - є  ще одна елементарна частинка - протон. Це дуже важка частинка -  вона має масу майже таку ж,  я і в мене , і має один позитивний  заряд. Я, наприклад, складаюся з одного електрона і одного протона. Значить, цих двох частинок досить, щоб існували ми, атоми.

-  Для тебе можливо і достатньо, - сказав вчитель, - але недостатньо для інших атомів. Скажіть Неон, які це частинки?

-  До складу атомів  можуть входити і інші елементарні частинки. Одна з них - нейтрон. Нейтрони не мають заряду, вони електронейтральні.

-   В той же час маса їх значна, майже така ж, як у протона або атома Гідрогену.

-   Нейтрони були вперше відкриті Джеймсом Чедвіком в 1932 р. і названі так цим дослідником.

Неон сів на місце дуже задоволений собою. Питання було вичерпане. Нехай тепер і інші виступлять так само.

-  Те, що сказав Неон про елементарні частинки, вірно. Але як ці елементарні частинки розташовуються в атомі?

сканирование0015-   Що ти думаєш з цього приводу,

ДІЙСНО, ЧИ НЕМАЄ ТУТ СХОЖОСТІ!   Флуор? - обернувся вчитель в іншу сторону.

Флуор встав. Він завжди поспішав. Завжди говорив швидко, енергійно, іноді навіть незв'язно, неначе боявся, що хтось зупинить його і він не встигне сказати все, що думає. І зараз                            він почав стрімко.

- Вони розташовані... вони розташовані, як Сонячна система. Тобто не зовсім так. Деякі елементарні частинки (протони і нейтрони) складають атомне ядро. Воно позитивно заряджене, має велику масу і є «серцем» атома. У ньому зосереджена майже вся маса атома. Навколо цього ядра обертається певна   кількість   електронів.    Саме    стільки електронів, скільки позитивних  зарядів має ядро.  Картина, дуже схожа на ту, що ми вчили на уроках природознавства  про Сонячну систему. Але…

 

СХОЖІСТЬ З СОНЯЧНОЮ СИСТЕМОЮ ТІЛЬКИ УЯВНА

 

    І планети і Сонце електронейтральн, а електрони і ядро - заряджені частинки. Таке уявлення про будову атома вперше висловив англійський учений... англійський учений...

-   Резерфорд... Ернст Резерфорд, - підказав Неон.

- Отже, - повторив товариш Стоянов повчальним тоном, - кожен атом складається з позитивно зарядженого ядра, навколо якого рухаються негативно заряджені електрони. Вони вічно рухаються, не маючи своєї траєкторії руху. Простір навколо ядра, в якому перебуває електрон  називається зветься орбіталлю.

 

 

3.Завдання

 

1. На які дві групи поділяють хімічні елементи?

2. Визначте за таблицею символи елементів – металів і елементів-неметалів.  Із знайдених букв ви отримаєте  крилатий вислів.

 

 

Метал

Неметал

Au

Щ

А

S

К

О

Cu

П

Х

P

У

О

Fe

С

Я

Mn

І

Ж

Si

Й

Є

C

И

Ш

Ba

Т

Л

Li

Е

Щ

N

І

Й

Ag

П

Н

Hg

О

Б

Cl

К

Ж

I

У

Н

Zn

Е

П

H

А

Ш

 

 

(Що посієш, те й пожнеш)

docx
Додано
19 липня 2019
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку