Використання опорних конспектів на заняттях інформатики.
Викладач вищої кваліфікаційної категорії
ВСП «Індустріальний фаховий коледж КНУ»
Сербіна С. В.
В умовах складної ситуації невизначеного терміну, яка склалася в системі освіти актуально розглянути ефективну організацію навчального матеріалу яка б успішно використовувалась на заняттях різного типу та при різних формах навчання – очному чи дистанційному.
Застосування опорних конспектів допомагає акцентувати увагу студентів на найважливіших моментах тієї чи іншої теми та організувати самостійне вивчення матеріалу в умовах віддаленого перебування від навчального закладу. Використання опорних конспектів сприяє більш осмисленому засвоєнню понять, формуванню глибоких знань, їх систематизації. Крім того, використання опор передбачає управління пізнавальною діяльністю студентів, розвитку в них умінь самостійної роботи, самоконтролю. Опорні конспекти створюють сприятливі умови для перевірки засвоєння навчального матеріалу, дозволяють вести чіткий облік результатів засвоєння кожної теми.
При викладанні дисципліни використовувати опорні конспекти можна як на всьому занятті так і на окремому його етапі.
Використання опорного конспекту при вивченні теми «Комп'ютерне моделювання об'єктів і процесів. Комп'ютерний експеримент. Основи статистичного аналізу даних. Ряди даних. Обчислення основних статистичних характеристик вибірки».
У викладенні навчального матеріалу використовується опорний конспект-заготовка, у якому студенти можуть дописувати пояснення по ходу викладення матеріалу. Використані малюнки асоціюються з основними властивостями понять, кольорове рішення за логікою - блокове. Файл створений у програмі Word, попередньо завантажується на спільний ресурс доступу або розсилається електронною поштою. Під час дистанційного заняття студенти мають змогу працювати з ним в електронному або паперовому вигляді. При поясненні матеріалу викладачем, можливе редагування файлу чи внесення доповнень на папір студентами.
Рисунок 1- Опорний конспект при викладення нового матеріалу.
Тема заняття: Візуалізація рядів і трендів даних. Інфографіка. Розв’язування рівнянь, систем рівнянь, оптимізаційних задач.
Рисунок 2 – Опорний конспект для етапу актуалізації.
Опорна схема використовується на етапі актуалізації знань, які потрібні для вивчення нового матеріалу. Вона створена за допомогою онлайн сервісу Coggle. Сервіс простий в опанування, зі зручним контекстним меню, допомогою, інтегрується з іншими сервісами Google, безкоштовний, створений файл можна завантажити у різних форматах, автоматично зберігається на Гугл Диску. За даною схемою студентам пропонується згадати:
Інший варіант роботи – за поданими питаннями разом зі студентами створити опорну схему в сервісі Coggle.
Тема: Програмні засоби для складних обчислень, аналізу даних та фінансових розрахунків. Розв'язання задач з різних предметних галузей.
Рисунок 3 – Опорний конспект для перевірки домашнього завдання.
Опорна схема створена за допомогою сервісу Draw.іo та використовується на етапі перевірки домашнього завдання. Файл можна завантажити на спільний ресурс доступу. Студенти, виконавши необхідну роботу, пересилають файл на перевірку викладачу.
Тема заняття: Побудова діаграм та графіків з використанням табличного процесора.
Рисунок 4 – Опорний конспект для етапу актуалізації знань на практичній роботі.
При проведенні практичної роботи на етапі актуалізації опорних знань використовується опорна схема, створена за допомогою сервісу Draw.іo. Файл для роботи завантажується на спільний ресурс доступу, який потрібно відкрити за допомогою Draw.іo та виконати завдання. На етапі актуалізації пропонується спільне обговорення рішення. Дана опорна схема може бути використана при перевірці практичної роботи.
Особливо слід відмітити роль опорних конспектів для слабких студентів. Опорний конспект, в такому випадку, дійсно стає опорою для такого студента. Він дозволяє без допомоги викладача згадати й відтворити матеріал не тільки окремого елемента, але і всієї теми в цілому. Мій досвід застосування опорних конспектів показав, що систематичне і цілеспрямоване їх використання на заняттях з інформатики активізує пізнавальну діяльність, підвищує рівень засвоєння знань студентів. Методика роботи з опорними конспектами вчить студентів чіткості викладення, виділенню головного в матеріалі, дає можливість працювати невеликими порціями, зручними для засвоєння і запам'ятовування, забезпечує студентам успішність просування в засвоєнні системи знань.