Тема: Запити на вибірку даних. Робота з базою даних. Створення форм та звітів
Предмет: інформатика
Клас: 10
Вчитель: Кравченко Наталія Вікторівна
Мета уроку:
Обладнання: комп’ютери з операційною системою Windows і встановленим пакетом Microsoft Office, об’єднані в локальну мережу; інтерактивна панель.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
Сьогодні будемо відмічати прогрес кожного з вас у таблиці на дошці. Але перед тим, як почнемо, хочу запропонувати вам вибрати колір, який відповідає вашому настрою.
Червоний |
Радісний, захоплюючий |
Синій |
Незадоволений, сумний |
Помаранчевий |
Радісний, теплий |
Фіолетовий |
Тривожний, напружений |
Жовтий |
Світлий, приємний |
Чорний |
Повний занепад |
Зелений |
Спокійний, врівноважений |
Білий |
Важко відповісти |
Давайте згадаємо те, що ви вивчали на попередніх уроках. На питання можна відповісти один раз і отримати 1 бал. Почнемо:
Молодці! Правильні відповіді дали, бали отримали!
Сьогодні ми продовжимо працювати з базами даних. Будемо вчитися вирішувати задачі, які можуть виникнути в реальній життєвій ситуації, адже ви є за крок до самостійного життя і набуті знання сьогодні ви зможете використати в майбутньому.
Кажуть «Хто володіє інформацією, володіє світом», а в нашому сучасному світі майже вся інформація зберігається у вигляді баз даних. Тому і виникає необхідність вміти користуватися базами даних та оперувати ними, тобто створювати бази даних (таблиці БД), знаходити потрібну інформацію в БД (запити БД), вміти представляти інформацію в потрібному для Вас вигляді (звіти БД).
Ви знаєте, що прикладом БД може бути телефонний довідник, прайс-лист, інформація розміщена в мережі Інтернет і т.д.
Тема сьогоднішнього уроку: «Створення запитів на вибірку до бази даних». (Презентація «Створення запитів»)
Запит — це об’єкт системи управління базами даних, призначений для відбору даних із пов’язаних таблиць, які задовольняють заданим умовам.
Запит дає змогу вибрати необхідні дані з однієї або кількох зв’язаних таблиць, провести обчислення та одержати результат у вигляді таблиці, поновити дані в таблиці, створити нову таблицю, додати або видалити записи. Запити також використовують як джерело даних для форм і звітів.
Усі запити за результатами дії поділяють на дві групи:
1. Запити, за результатами виконання яких створюються нові таблиці й при цьому не вносяться зміни до джерел запитів, тобто до вихідних таблиць бази даних, її форм і звітів. До цієї групи запитів належать такі.
2. Запити на дії, результат виконання яких передбачає зміну даних, що розміщуються в таблицях бази даних, які є джерелом запиту. Оскільки результати роботи цих запитів скасувати не можна, доцільно спочатку створювати запити на вибірку, а потім змінювати тип запиту на потрібний.
До цієї групи належать такі запити:
Запит-вибір — це динамічний набір даних, який містить окремі дані з однієї чи кількох таблиць або вже наявних запитів, відібрані за заданими умовами для подальшої роботи з ними.
Алгоритм створення запиту Access майстром запитів
1. Активізувати вкладку «Создание» в поточній БД.
2. Дати команду «Мастер запросов».
3. Вказати спосіб створення запиту – «Простой запрос» – та натиснути ОК.
4. Вибрати зі списку таблицю-джерело (запит-джерело) та вказати потрібні поля, використовуючи значки <, >, << та >>. Натиснути «Далее».
Вказати ім’я запиту та натиснути «Готово».
Створення запиту на вибірку
1. На вкладці «Создание» оберіть «Конструктор запросив».
2. У діалоговому вікні «Добавление таблицы» двічі клацніть таблиці, з яких потрібно отримати дані. Кожна таблиця відображається у вікні у верхній частині конструктора запитів. Натисніть кнопку «Закрыть», коли закінчите додавання таблиць.
3. У кожній таблиці двічі клацніть поля, які потрібно використовувати в запиті. Кожне поле з'являється в порожньому осередку в рядку Поле бланка запиту. На малюнку зображений бланк з кількома доданими полями.
4. При необхідності додайте вирази в рядок Поле.
5. Можна також додати будь-які умови відбору в рядок Умови відбору бланка запиту.
6. Щоб виконати запит і відобразити результати в режимі таблиці, натисніть кнопку Виконати.
7. При необхідності можна змінювати поля, вирази чи умови відбору та повторно виконувати запит, поки він не буде повертати дані, які потрібно помістити в нову таблицю.
Форма в БД - це спеціальне структуроване вікно, яке призначено для введення й відображення інформації. Форму можна представити так, щоб вона повторювала форму бланка. Вони створюються з набору окремих елементів керування й позволяють виконувати перевірку коректності даних при введенні, проводити обчислення, забезпечують доступ до даних у зв'язаних таблицях за допомогою підлеглих форм. Джерелом даних для форми є таблиці або запити.
В Access можна створити форми наступних видів:
форма в стовпець або повноекранна форма;
стрічкова форма;
таблична форма;
форма головна/підлегла;
зведена таблиця;
форма-діаграма.
Для створення форм в Access використовуються наступні засоби:
Автоформа — автоматизований засіб для створення форм трьох стандартних типів: у стовпець, стрічкова, таблична. При цьому у форму вставляються всі поля із джерела даних.
Майстер форм — програмний засіб, який дозволяє створювати структуру одного із трьох стандартних типів форми в режимі діалогу з розроблювачем форми. При цьому у форму вставляються обрані користувачем поля із джерела даних.
Конструктор форм — дозволяє конструювати форму користувачем у вікні Конструктора форм.
В Access можна створити різноманітні звіти, від простих до складних. Перш за все слід поміркувати про джерело записів, на якому базуватиметься звіт. Незалежно від того, чи є звіт простим списком записів, чи згрупованим зведенням щодо продажу за регіонами, спочатку необхідно визначити, у яких полях містяться потрібні для звіту дані та в яких таблицях або запитах розташовано ці поля.
Звіти – об’єкти БД, призначені для оформлення вихідних документів з певними даними із бази даних згідно вимогам стандартів чи замовника і виведення їх на друк.
Звіт виводиться на екран або друкується.
Для правильного формування звітів, потрібно коректно вводити інформацію в таблиці.
Існують три методи створення звітів:
За допомогою автозвітів на основі таблиці або запиту;
За допомогою майстра звітів на основі одної або кількох таблиць або запитів;
За допомогою конструктора.
Після того як ви визначите джерело записів, зазвичай найпростіше створити звіт за допомогою майстра звітів. Майстер звітів – це засіб Access, який допомагає сформувати звіт на основі відповідей, отриманих на поставлені запитання.
5.1 Практичне демонстрування вчителем створення запиту на вибірку з готової таблиці.
5.2 Повторення правил ТБ.
5.3 Самостійне виконання практичного завдання учнями під керівництвом вчителя за інструктивною карткою
Завдання уроку:
Збережіть базу даних у власній папці та продемонструйте учителю.
7.1 Оцінювання учасників проекту.
Протягом уроку ми відмічали на дошці всі виконані вам завдання і бали за них. Кожен з вас може порахувати, скільки балів отримав за урок. Підсумкові оцінки свідчать про те, що ви не тільки засвоїли теоретичні знання з даної теми, а й вмієте застосувати їх на практиці.
7.2. Підбиття підсумків уроку.
Наш урок наближається до кінця. Давайте повернемось до карток емоційного стану. Відмітьте, будь ласка, колір, що відповідає вашому настрою наприкінці уроку.
Шановні учні, мені приємно було працювати з вами на уроці, сподіваюсь, що це взаємно. Не забудьте привести в порядок робоче місце. Урок закінчено, до побачення.
4.3 Домашнє завдання (на дошці)
Прочитати параграф 19, підготуватися до практичної роботи №7.