Запити на вибірку даних. Робота з базою даних. Створення форм та звітів

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Запити на вибірку даних. Робота з базою даних. Створення форм та звітів" для учнів 10 класу. Всі матеріали можна скачати за посиланням: https://drive.google.com/drive/folders/1AQrpstdqm9HL2EoVmzGUhGt1GDR8UU5X?usp=sharing
Перегляд файлу

Тема: Запити на вибірку даних. Робота з базою даних. Створення форм та звітів

Предмет: інформатика

Клас: 10

Вчитель: Кравченко Наталія Вікторівна

Мета уроку:

  • закріпити, узагальнити теоретичні знання учнів про  бази даних, етапи їх створення на комп’ютері;
  • формувати практичні уміння створення баз даних, використовувати теоретичні знання на практиці;
  • розвивати пізнавальні інтереси учнів, розумову діяльність, уміння логічно мислити, основи комунікаційного спілкування, впевненість у власних силах;
  • активізувати  взаємодію між учнями;
  • виховувати інформаційну культуру, самостійність, колективізм, відповідальність,  стимулювати  пізнавальний інтерес учнів до даної теми і вивчення предмета.

Обладнання: комп’ютери з операційною системою Windows і встановленим пакетом  Microsoft Office, об’єднані в локальну мережу; інтерактивна панель.

Тип уроку: комбінований урок

Хід уроку

  1. Організаційний етап. 
    1.  Привітання.
    2.  Карта вивчення емоційного стану за методикою кольоропису О.М.Лутошкіна

Сьогодні будемо відмічати прогрес кожного з вас у таблиці на дошці. Але перед тим, як почнемо, хочу запропонувати вам вибрати колір, який відповідає вашому настрою.

Червоний

Радісний, захоплюючий

Синій

Незадоволений, сумний

Помаранчевий

Радісний, теплий

Фіолетовий

Тривожний, напружений

Жовтий

Світлий, приємний

Чорний

Повний занепад

Зелений

Спокійний, врівноважений

Білий

Важко відповісти

 

  1. Актуалізація опорних знань

Давайте згадаємо те, що ви вивчали на попередніх уроках. На питання можна відповісти один раз і отримати 1 бал. Почнемо:

  • Систематизоване сховище структурованої інформації з певної предметної області, до якого можуть мати доступ багато прикладних програм – це… (база даних)
  • Об’єктами баз даних є: … (таблиці, форми, запити, звіти).
  • База даних не може існувати без…(таблиць)
  • Таблиця БД складається з …(рядків, стовпців). Чому?
  • Стовпець БД називають…(полем БД)
  • Рядок БД називають…(записом БД)
  • Що таке СУБД? (система управління базами даних)
  • Назва системи керування БД, в якій працюємо (Microsoft Access)
  • Що таке фільтрація даних? (відбір потрібних даних, видалення зайвих)

Молодці! Правильні відповіді дали, бали отримали!

  1. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми продовжимо працювати з базами даних. Будемо  вчитися вирішувати  задачі,  які можуть виникнути в реальній життєвій ситуації, адже ви є за крок до самостійного життя і набуті знання сьогодні ви зможете використати в майбутньому.

Кажуть  «Хто володіє інформацією, володіє світом», а в нашому сучасному світі майже вся інформація зберігається у вигляді баз даних. Тому і виникає необхідність вміти користуватися базами даних та оперувати ними, тобто створювати бази даних (таблиці БД), знаходити потрібну інформацію в БД (запити БД), вміти представляти інформацію в потрібному для Вас вигляді (звіти БД).

Ви знаєте, що прикладом БД може бути телефонний довідник, прайс-лист,  інформація розміщена в мережі Інтернет і т.д.

 

  1. Вивчення нового матеріалу

Тема сьогоднішнього уроку: «Створення запитів на вибірку до бази даних».  (Презентація «Створення запитів»)

Запит    це  об’єкт  системи  управління  базами даних,  призначений  для  відбору  даних  із пов’язаних таблиць, які задовольняють заданим умовам.

Запит дає змогу вибрати необхідні дані з однієї або кількох зв’язаних таблиць, провести обчислення та одержати результат у вигляді таблиці, поновити дані в таблиці, створити нову таблицю, додати або видалити записи. Запити також використовують як джерело даних для форм і звітів.

Усі запити за результатами дії поділяють на дві групи:

1.  Запити,  за результатами виконання яких створюються нові таблиці й при цьому не вносяться зміни до джерел запитів, тобто до вихідних таблиць бази даних, її форм і звітів. До цієї групи запитів належать такі.

  • Запит на вибірку, при застосуванні якого виконується відбір деяких даних з таблиці чи декількох зв’язаних таблиць. Крім умов на вибірку можна задавати в таблиці нові поля, які будуть створені шляхом здійснення обчислень з даними, що зберігаються в одній чи декількох таблицях конкретної бази даних. Отримані дані подаються у вигляді таблиці, що в подальшому дає змогу користувачеві створювати форми або звіти на основі запитів для подання даних у зручному вигляді. На відміну від фільтрів, які працюють лише в межах однієї таблиці й відображають у результаті всі її поля, запити дають змогу вибирати довільну кількість полів, причому в одному запиті можна розміщувати дані з різних зв’язаних таблиць.
  • Запит з параметром — є різновидом запиту на вибірку. Його доцільно використовувати при виконанні розрахунків в обчислювальних полях чи при формуванні критеріїв відбору потрібних даних тоді, коли значення деякого параметра, що входить до виразу для обчислення або умови відбору, заздалегідь не відоме. При кожному виконанні запиту з параметром користувачу потрібно з клавіатури вводити конкретне значення параметра, яке підставляється до обчислювального виразу. Кількість параметрів може бути довільною.
  • Перехресний запит — використовується в разі, коли потрібно знайти

 

2.  Запити на дії, результат виконання яких передбачає зміну даних, що розміщуються в таблицях бази даних, які є джерелом запиту. Оскільки результати роботи цих запитів скасувати не можна, доцільно  спочатку  створювати  запити  на  вибірку, а потім змінювати тип запиту на потрібний.

До цієї групи належать такі запити:

  • Запит на створення нової таблиці — на відміну від  запитів  на  вибірку,  які  створюють  таблицю лише  в  оперативній  пам’яті,  створюється  нова таблиця, що зберігається в базі даних.
  • Запит  на  оновлення    дає  змогу  автоматично  змінювати значення деяких полів таблиці. Після встановлення типу запиту на оновлення в бланку запиту з’являється додатковий рядок — Оновлення, у якому треба задати, які поля мають змінюватись і яким чином. Після виконання запиту дані таблиці-джерела  будуть  автоматично  змінені,  й  повторний  запуск  запиту  може призвести до небажаних змін.
  • Запит на доповнення — використовується в разі, коли треба об’єднати однорідні дані з двох таблиць однакової структури. У процесі виконання запиту на доповнення спочатку створюється запит-вибірка на основі тієї таблиці, з якої треба перенести дані до іншої, після чого потрібно вказати назву таблиці, до якої необхідно додати відповідні записи.
  • Запит на знищення — дає змогу знищувати в таблиці-джерелі дані, що відповідають заданій умові. Такий запит є одноразовим, оскільки  після  знищення  даних,  що  відповідають  умові,  повторний  запуск  такого  запиту  не  знайде  записів,  які  відповідали  б  заданій  умові  щодо знищення даних.

Запит-вибір — це динамічний набір даних, який містить окремі дані з однієї чи кількох таблиць або вже наявних запитів, відібрані за заданими умовами для подальшої роботи з ними.

  • Запит створюють за допомогою Майстра або в режимі конструктора.

 

Алгоритм створення запиту Access майстром запитів

1. Активізувати вкладку «Создание» в поточній БД.

2. Дати команду «Мастер запросов».

3. Вказати спосіб створення запиту – «Простой запрос» – та натиснути ОК.

4. Вибрати зі списку таблицю-джерело (запит-джерело) та вказати потрібні поля, використовуючи значки <, >, << та >>. Натиснути «Далее».

Вказати ім’я запиту та натиснути «Готово».

Створення запиту на вибірку

1. На вкладці «Создание»  оберіть «Конструктор запросив».

2. У діалоговому вікні «Добавление таблицы» двічі клацніть таблиці, з яких потрібно отримати дані. Кожна таблиця відображається у вікні у верхній частині конструктора запитів. Натисніть кнопку «Закрыть», коли закінчите додавання таблиць.

3. У кожній таблиці двічі клацніть поля, які потрібно використовувати в запиті. Кожне поле з'являється в порожньому осередку в рядку Поле бланка запиту. На малюнку зображений бланк з кількома доданими полями.

4. При необхідності додайте вирази в рядок Поле.

5. Можна також додати будь-які умови відбору в рядок Умови відбору бланка запиту.

6. Щоб виконати запит і відобразити результати в режимі таблиці, натисніть кнопку Виконати.

7. При необхідності можна змінювати поля, вирази чи умови відбору та повторно виконувати запит, поки він не буде повертати дані, які потрібно помістити в нову таблицю.

 

Форма в БД - це спеціальне структуроване вікно, яке призначено для введення й відображення інформації. Форму можна представити так, щоб вона повторювала форму бланка. Вони створюються з набору окремих елементів керування й позволяють виконувати перевірку коректності даних при введенні, проводити обчислення, забезпечують доступ до даних у зв'язаних таблицях за допомогою підлеглих форм. Джерелом даних для форми є таблиці або запити.

В Access можна створити форми наступних видів: 

форма в стовпець або повноекранна форма;

стрічкова форма; 

таблична форма; 

форма головна/підлегла; 

зведена таблиця; 

форма-діаграма. 

Для створення форм в Access використовуються наступні засоби:

Автоформа — автоматизований засіб для створення форм трьох стандартних типів: у стовпець, стрічкова, таблична. При цьому у форму вставляються всі поля із джерела даних. 

Майстер форм — програмний засіб, який дозволяє створювати структуру одного із трьох стандартних типів форми в режимі діалогу з розроблювачем форми. При цьому у форму вставляються обрані користувачем поля із джерела даних. 

Конструктор форм — дозволяє конструювати форму користувачем у вікні Конструктора форм.

 

 

В Access можна створити різноманітні звіти, від простих до складних. Перш за все слід поміркувати про джерело записів, на якому базуватиметься звіт. Незалежно від того, чи є звіт простим списком записів, чи згрупованим зведенням щодо продажу за регіонами, спочатку необхідно визначити, у яких полях містяться потрібні для звіту дані та в яких таблицях або запитах розташовано ці поля.

Звіти – об’єкти БД, призначені для оформлення вихідних документів з певними даними із бази даних згідно вимогам стандартів чи замовника і виведення їх на друк.

Звіт виводиться на екран або друкується.

Для правильного формування звітів, потрібно коректно вводити інформацію в таблиці.

Існують три методи створення звітів:

 За допомогою автозвітів на основі таблиці або запиту;

За допомогою майстра  звітів на основі одної або кількох таблиць або запитів;

За допомогою конструктора.

Після того як ви визначите джерело записів, зазвичай найпростіше створити звіт за допомогою майстра звітів. Майстер звітів – це засіб Access, який допомагає сформувати звіт на основі відповідей, отриманих на поставлені запитання.

 

  1. Формування практичних умінь та навичок. Виконання практичного завдання.

5.1 Практичне демонстрування вчителем створення запиту на вибірку з готової таблиці.

5.2 Повторення правил ТБ.

5.3 Самостійне виконання практичного завдання учнями під керівництвом вчителя за інструктивною карткою

Завдання уроку:

 

  1. (3 бала) Перейдіть за посиланням https://vseosvita.ua/test/10-klaszapyty-formy-zvity-400632.html та виконайте тестове завдання:
  2. Практичні завдання:
  • (3 бала) Відкрийте файл бази даних «Музеї». Створіть з використанням Майстра простих запитів  запит на вибірку даних з таблиць Музеї та Експонати. Запит «Музеї 2» повинен включати дані з полів Назва музею, Країна, Рік заснування, Назва експонату, Автор роботи, Жанр мистецтва, Фото. У поданні Конструктор установіть такі умови відбору даних: за полем Рік заснування — до 1900 року ; за полем Жанр мистецтва — Скульптура.
  • (3 бала) Створіть форму «Скульптури» на основі запиту «Музеї 2». Додайте до форми зображення на вибір та інформацію про автора.
  • (2 бала) Створіть звіт «Музеї» за допомогою майстра на основі таблиці «Музеї». Відредагуйте звіт у режимі конструктора.  Внизу сторінки помістіть інформацію про автора.

Збережіть базу даних у власній папці та продемонструйте учителю.

 

  1. Підсумок уроку.

7.1  Оцінювання учасників проекту.

Протягом уроку ми відмічали на дошці всі виконані вам завдання і бали за них. Кожен з вас може порахувати, скільки балів отримав за урок. Підсумкові оцінки свідчать про те, що ви не тільки  засвоїли теоретичні знання з даної теми, а й вмієте застосувати  їх на практиці.

7.2. Підбиття підсумків уроку.

Наш урок наближається до кінця. Давайте повернемось до карток емоційного стану. Відмітьте, будь ласка, колір, що відповідає вашому настрою наприкінці уроку.

  • Чи відбулися зміни чи ні?
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Які питання викликали найбільше труднощі?

Шановні учні, мені приємно було працювати з вами на уроці, сподіваюсь, що це взаємно. Не забудьте привести в порядок робоче місце. Урок закінчено, до побачення.

4.3 Домашнє завдання (на дошці)

Прочитати параграф 19, підготуватися до практичної роботи №7.

 

docx
Додано
27 листопада 2021
Переглядів
8412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку