РОБОТА З ТЕКСТОМ
ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ
1. Клас, у якому може бути використаний текст: 8-11 клас
2. Тема уроку: „Ускладнене речення”
3. Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
4. Мета використання тексту: перевірити сформованість умінь учнів знаходити в тексті конструкції, що ускладнюють речення, розставляти розділові знаки при них, правильно вживати ці конструкції
5. Способи реалізації міжпредметних зв’язків: бесіда про винаходи українських учених; пісні, у яких згадуються гаджети; карикатури на тему «Як гаджети крадуть наш час»
6. Мультимедійні засоби: мультимедійна презентація, презентація відеоролика на тему „Як ваш телефон змінює вас”
Тексти взято з Інтернет-джерел
Текст А
(1)Чи знаєте ви, хто першим поговорив по мобільному телефону? (2) Це був Мартін Купер, співробітник компанії Motorola (до речі, Мартін народився в сім’ї єврейських емігрантів з України). (3)У 1973 році, перебуваючи на одній з вулиць Нью-Йорка, він зателефонував своєму конкуренту із компанії AT&T. (4)На розробку першої моделі стільникового телефону пішло 15 років, адже для досягнення успіху потрібна довга праця. (5)Незважаючи на високу вартість пристрою та його вагу й розміри (вага – 1,15 кг, довжина – 22,5 см), кількість користувачів стільникового зв’язку вже через десять років обчислювалася мільйонами. (6) Тоді, 1983 р., він важив уже менше – 800 г, а продавався за 3500$.
Текст Б
(1)Чи замислювалися ви коли-небудь, що робить людину успішною? (2) Не завжди успіх приходить одразу. (3)Іноді кар’єра починається з невдач. (4)Чого тільки варта історія Стіва Джобса! (5)Він, майбутній американський підприємець і винахідник, починав працювати в гаражі. (6)Не маючи вищої освіти, Стівен Пол Джобс став керівником чи не найвідомішої корпорації світу Apple. (7)З його ім’ям пов’язана ціла епоха інновацій, яка тепер асоціюється з усією електронною галуззю світу, зокрема й з індустрією мобільних телефонів. (8)Та знайте: успіху не можна досягти за одну добу. (9)Для цього потрібно рішуче й наполегливо працювати, бути відданим своїй справі.
Текст В
(1)Вирішив спробувати інформаційне голодування. (2)Вимкнув усі гаджети, навіть мобільний телефон, сиджу й спостерігаю, що буде. (3)Ось зміни, які я помітив увечері. (4)По-перше, змінюється відчуття часу. (5)По-друге, мозок, відпочиваючи від візуальної інформації, переключається на слуховий та інші канали. (6)Це позитивний результат? (7)Як на мене, однозначно.
Текст Г
Питання за змістом текстів
1. Згадка про мобільний телефон є
А у текстах А, Б, Г Б у тексті А
В у всіх текстах Г у текстах В, Г
2. Яка мікротема об’єднує тексти В і Г?
А важливість мобільного телефона в житті людини
Б необхідність дозування користування мобільним телефоном
В мобільний телефон – це джерело бактерій
Г небезпечність мобільного телефона під час заряджання
3. Яка мікротема об’єднує тексти А і Б?
А постійне збільшення кількості користувачів мобільними телефонами
Б важливість інформаційного голодування
В щоб досягти успіху, потрібна довга й наполеглива праця
Г історія розробки першого мобільного телефона
4. Для якого тексту провідною є думка про те, що успіх приходить до тих, хто довго й наполегливо працює?
А для тексту А Б для тексту Б
В для текстів А і Б Г для жодного тексту
5. Доберіть заголовок до тексту Г.
6. Як ви розумієте вислів «інформаційне голодування» (текст В)? Чи проводили ви такий експеримент? Чи погоджуєтесь із позицією автора?
7. Знайдіть в інтернет-джерелах інформацію про те, чи дозволяв Стів Джобс своїм дітям користуватись мобільним телефоном. Чи поділяєте ви його думку?
8. Що пов’язує Мартіна Купера та Стіва Джобса з Україною? Користуйтесь інтернет-джерелами.
9. Яких ви знаєте українських учених, винаходами яких користується весь світ?
10. Складіть інструкцію або перелік порад чи вимог щодо користування мобільним телефоном у школі («кореспонденти» пишуть, «художники» малюють, «учені» досліджують).
11. Якби ви були вчителем, чи дозволили б учням користуватися мобільним телефоном під час уроків? Відповідь обґрунтуйте.
12. Чи погоджуєтеся ви з думкою про те, що успіх приходить до тих, хто довго й наполегливо працює? Відповідь обґрунтуйте.
Граматичні завдання
Текст А
1. У котрому реченні немає відокремленої обставини?
А другому Б третьому В п’ятому Г шостому
2. Котре речення ускладнене відокремленою прикладкою?
А друге Б третє В четверте Г п’яте
3. Котрі речення ускладнені вставленими конструкціями?
А 2 і 4 Б 5 і 6 В 2 і 6 Г 2 і 5
4. Граматичну помилку допущено в реченні
А другому Б третьому В п’ятому Г шостому
Рекомендовано: повторити відмінювання числівників, правопис власних назв.
Текст Б
1. Котре речення ускладнене відокремленою прикладкою?
А друге Б третє В четверте Г п’яте
2. Котре речення ускладнене відокремленим додатком?
А друге Б сьоме В четверте Г п’яте
3. Котре речення ускладнене відокремленою обставиною?
А друге Б третє В п’яте Г шосте
4. Котрі речення ускладнені однорідними членами?
А 5 і 7 Б 5 і 9 В 5 і 6 Г 7 і 9
Рекомендовано: повторити правопис власних назв, подвоєння, апостроф
Текст В
1. Котре речення ускладнене відокремленим додатком?
А друге Б третє В четверте Г п’яте
2. Котре речення ускладнене відокремленою обставиною?
А друге Б третє В четверте Г п’яте
3. Котре речення НЕ ускладнене вставними словами?
А друге Б четверте В п’яте Г сьоме
4. Котрі речення ускладнені однорідними членами?
А 2 і 3 Б 5 і 7 В 2 і 5 Г 2 і 7
Рекомендовано: повторити правила чергування у – в, і – й; подвоєння.
Текст Г
1. Випишіть ускладнені речення. У дужках укажіть, чим саме ускладнені.
2. Котре речення ускладнене двома рядами однорідних членів?
3. У котрому реченні порушено норму чергування у – в?
Рекомендовано: повторити правила вживання апострофа, подвоєння, правопис частки НЕ.
Чим ще можуть ускладнюватися речення? Складіть речення на тему «Мобільний телефон у моєму житті», проілюструвавши відповідні конструкції.