Матеріали до уроків з теми "Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності"

Про матеріал
Матеріали до уроків з теми "Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності" (завдання для розвитку читацької грамотності). Також можна використати при вивченні теми "Ускладнене речення". Матеріали вміщують 4 тексти та 2 блоки запитань (питання за змістом текстів та граматичні завдання)
Перегляд файлу

 

РОБОТА З ТЕКСТОМ

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ

 

 

 

1. Клас, у якому може бути використаний текст: 8-11 клас

 

2. Тема уроку: „Ускладнене речення”

 

3. Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого

 

4. Мета використання тексту: перевірити сформованість умінь учнів знаходити в тексті конструкції, що ускладнюють речення, розставляти розділові знаки при них, правильно вживати ці конструкції

 

5. Способи реалізації міжпредметних зв’язків: бесіда про винаходи українських учених; пісні, у яких згадуються гаджети; карикатури на тему «Як гаджети крадуть наш час»

 

6. Мультимедійні засоби: мультимедійна презентація, презентація відеоролика на тему „Як ваш телефон змінює вас”

 

 

 

 

 

Тексти взято з Інтернет-джерел

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст А

(1)Чи знаєте ви, хто першим поговорив по мобільному телефону? (2) Це був Мартін Купер,  співробітник компанії Motorola (до речі, Мартін народився в сім’ї єврейських емігрантів з України). (3)У 1973 році, перебуваючи на одній з вулиць Нью-Йорка, він зателефонував своєму конкуренту із компанії AT&T. (4)На розробку першої моделі стільникового телефону пішло 15 років, адже для досягнення успіху потрібна довга праця. (5)Незважаючи на високу вартість пристрою та його вагу й розміри (вага – 1,15 кг, довжина – 22,5 см), кількість користувачів стільникового зв’язку вже через десять років обчислювалася мільйонами. (6) Тоді, 1983 р., він важив уже менше – 800 г, а продавався за 3500$.

 

Текст Б

 (1)Чи замислювалися ви коли-небудь, що робить людину успішною? (2) Не завжди успіх приходить одразу. (3)Іноді кар’єра починається з невдач. (4)Чого тільки варта історія Стіва Джобса! (5)Він, майбутній американський підприємець і винахідник, починав працювати в гаражі. (6)Не маючи вищої освіти, Стівен Пол Джобс став керівником чи не найвідомішої корпорації світу Apple. (7)З його ім’ям пов’язана ціла епоха інновацій, яка тепер асоціюється з усією електронною галуззю світу, зокрема й з індустрією мобільних телефонів. (8)Та знайте: успіху не можна досягти за одну добу. (9)Для цього потрібно рішуче й наполегливо працювати, бути відданим своїй справі.

 

Текст В

(1)Вирішив спробувати інформаційне голодування. (2)Вимкнув усі гаджети, навіть мобільний телефон, сиджу й спостерігаю, що буде. (3)Ось зміни, які я помітив увечері. (4)По-перше, змінюється відчуття часу. (5)По-друге, мозок, відпочиваючи від візуальної інформації, переключається на слуховий та інші канали. (6)Це позитивний результат? (7)Як на мене, однозначно.

 

 Текст Г

C:\Users\Галя\Desktop\photo1713877416.jpeg

 

Питання за змістом текстів

 

1. Згадка про мобільний телефон є

 А у текстах А, Б, Г Б у тексті А

 В у всіх текстах  Г у текстах В, Г

 

2. Яка мікротема об’єднує тексти В і Г?

 А важливість мобільного телефона в житті людини

 Б необхідність дозування користування мобільним телефоном

 В мобільний телефон – це джерело бактерій

 Г небезпечність мобільного телефона під час заряджання

 

3. Яка мікротема об’єднує тексти А і Б?

 А постійне збільшення кількості користувачів мобільними телефонами

 Б важливість інформаційного голодування

 В щоб досягти успіху, потрібна довга й наполеглива праця

 Г історія розробки першого мобільного телефона

 

4. Для якого тексту провідною є думка про те, що успіх приходить до тих, хто довго й наполегливо працює?

 А для тексту А  Б для тексту Б

 В для текстів А і Б Г для жодного тексту

 

5. Доберіть заголовок до тексту Г.

 

6. Як ви розумієте вислів «інформаційне голодування» (текст В)? Чи проводили ви такий експеримент? Чи погоджуєтесь із позицією автора?

 

7. Знайдіть в інтернет-джерелах інформацію про те, чи дозволяв Стів Джобс своїм дітям користуватись мобільним телефоном. Чи поділяєте ви його думку?

 

8. Що пов’язує Мартіна Купера та Стіва Джобса з Україною? Користуйтесь інтернет-джерелами.

 

9. Яких ви знаєте українських учених, винаходами яких користується весь світ?

 

10. Складіть інструкцію або перелік порад чи вимог щодо користування мобільним телефоном у школі («кореспонденти» пишуть, «художники» малюють, «учені» досліджують).

 

11. Якби ви були вчителем, чи дозволили б учням користуватися мобільним телефоном під час уроків? Відповідь обґрунтуйте.

 

12. Чи погоджуєтеся ви з думкою про те, що успіх приходить до тих, хто довго й наполегливо працює? Відповідь обґрунтуйте.

 

Граматичні завдання

 

Текст А

1. У котрому реченні немає відокремленої обставини?

 А другому Б третьому В п’ятому Г шостому

2. Котре речення ускладнене відокремленою прикладкою?

 А друге Б третє В четверте    Г п’яте

3. Котрі речення ускладнені вставленими конструкціями?

 А 2 і 4 Б 5 і 6 В 2 і 6 Г 2 і 5

4. Граматичну помилку допущено в реченні

 А другому Б третьому В п’ятому Г шостому

Рекомендовано: повторити відмінювання числівників, правопис власних назв.

 

Текст Б

1. Котре речення ускладнене відокремленою прикладкою?

 А друге Б третє В четверте    Г п’яте

2. Котре речення ускладнене відокремленим додатком?

 А друге Б сьоме В четверте    Г п’яте

3. Котре речення ускладнене відокремленою обставиною?

 А друге Б третє В п’яте    Г шосте

4. Котрі речення ускладнені однорідними членами?

 А 5 і 7 Б 5 і 9 В 5 і 6    Г 7 і 9

Рекомендовано: повторити правопис власних назв, подвоєння, апостроф

 

Текст В

1. Котре речення ускладнене відокремленим додатком?

 А друге Б третє В четверте    Г п’яте

2. Котре речення ускладнене відокремленою обставиною?

 А друге Б третє В четверте    Г п’яте

3. Котре речення НЕ ускладнене вставними словами?

 А друге Б четверте В п’яте    Г сьоме

4. Котрі речення ускладнені однорідними членами?

 А 2 і 3 Б 5 і 7 В   2 і 5  Г 2 і 7

Рекомендовано: повторити правила чергування у – в, і – й; подвоєння.

 

Текст Г

1. Випишіть ускладнені речення.  У дужках укажіть, чим саме ускладнені.

2. Котре речення ускладнене двома рядами однорідних членів?

3. У котрому реченні порушено норму чергування у – в?

Рекомендовано: повторити правила вживання апострофа, подвоєння, правопис частки НЕ.

 

Чим ще можуть ускладнюватися речення? Складіть речення на тему «Мобільний телефон у моєму житті», проілюструвавши відповідні конструкції.

docx
Додано
24 жовтня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку