Мета:формування ключових компетентностей: вміння вчитися (розвивати пам’ять, мовлення, мислення); громадянська компетентність (формувати патріотичне мислення, виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю, усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ;)
предметних компетентностей: комунікативної та літературної
Матеріали до уроку
І. Мовна розминка
1. Гра « Відшукай паліндроми»• Паліндром – слово, вислів, який читається однаково зліва направо й справа наліво. Дід Вимив сів Кит Вилив вив Біб Вирив око Жар Виїв жир еге ага, біб. тут, пуп, дід, піп, око, Пилип, Алла, Ада, Аза, корок, потоп, кабак.
2. Читання слів-анаграм.
слів’япри (прислів’я)
казприка (приказка)
мішуска (усмішка)
ромосковка (скоромовка)
Вправа «Хто придумає кінець, той і буде молодець»
Жме...( нька) Жни...(ва)
Ве...(сна,рба) Го...(ра, лова, дина)
Поча...(ток) Мо...(роз, лодець, локо)
Вправа «Загубилась буква»
із ад ак
ухо ито оре
ода окіл авпа
улик ерце едаль
орота орока алина
орона естра орква
есна иничка узика
Дітям пропонується відгадати букву, що підходить до слів цілого стовпчика.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Загадка про загадку
Я вам нею натякаю, нею думать спонукаю, щоб кмітливий врахував, що я в неї приховав, вас морочачи навмисне, і тоді відгадка зблисне. Що це таке?
- Правильно, ви відгадали. Це загадка.
Невеликийпоетичнийтвір, восновіякогоєзапитання. (Загадка)
"ЗАГАДКОВИЙ" ХРЕСТОСЛІВ
Горизонтально:
1. Срібні птахи на гілочках
Розмістилися рядочком,
Ще й чудовий голос мають:
Як їх б’ють, вони співають.
4. На небі біліє, світить, а не гріє.
10. Звечора вмирає, вранці оживає.
11. Нявчить котик і облизується ласо.
Що занюхав котик?
12. Попереду - різня, позаду - стерня, всередині - пашня.
15. Ліс густий та чисте поле, а на ньому дві тополі, трохи нижче - два ставочки, між ставочками - горбок, а під горбиком - млинок.
16. Хто йде поперед дами?
18. Який звір має чотири коліна і два хвости?
19. Що завжди приходить в кінці життя?
20. Лежав лежебока сто тисяч років.
Аж йому спина мохом поросла.
24. Ховається кролик, втікає заєць:
На полювання йде сіроманець.
25. Крутиться, вертиться, берега держиться.
26. Ходить пані на зеленім лані, куди гляне - трава в’яне.
28. Куди ступиш - всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.
32. Дві дощечки - дві сестри прудко мчать мене з гори.
33. Що це за капризи
Господь сотворив:
В барана донизу,
В цапа догори?
34. Стоїть гарба повна добра,
Схожа на корито, віком накрита.
35. У ковбаси два полюси і дивна ознака: притягує цвяха.
Вертикально:
2. Іду - іде, стану - стоїть.
3. Голубе барило увесь світ накрило.
5. Взимку зранку все село білим цвітом розцвіло.
6. Взяли між пальці,
Били по шапці.
Загнали в шпарку
По саму шапку.
7. Прилетить крихітка –
Буде рада квітка
І крихітку тую
Медом почастує.
8. Сидить Марушка в семи кожушках, хто її роздягає, той сльози проливає.
9. Жувати не жую, а все поїдаю, як усе поїм, з голоду вмираю.
13. Барвисте коромисло через річку повисло.
14. Що залишилося від зниклого Чеширського кота в Країні чудес?
16. Крил не має, скрізь літає та ще й куряву підіймає.
17. Не сіяне родиться, а помре – в сіно перетвориться.
21. Не вода, не вино, ллється в хату крізь вікно.
22. Яке зерно на оці сходить?
23. Що то за голова, що лише зуби й борода?
27. Повзун повзе, на базар голки везе.
29. На галявині сиділо п’ять кроликів; мисливець вистрілив і одного вцілив. Скільки кроликів залишилося?
30. Не літає і не ходить, Має рота, не говорить. І велика й невеличка,
Там живе, де є водичка.
31. Їхав волох, розсипав горох, почало світати - нема що збирати.
Відповіді
Горизонтально:1. струни. 4. місяць. 10. день. 11. м’ясо.12. комбайн. 15. лице. 16. валет. 18. слон. 19. смерть. 20. камінь. 24. вовк. 25. річка. 26. коса. 28. повітря. 32. лижі. 33. роги. 34. скриня. 35. магніт. Вертикально:2.тінь. 3. небо. 5. іній. 6. цвях. 7. бджола. 8. цибуля. 9. вогонь. 13. веселка. 14. усмішка. 16. вітер. 17. трава. 21. світло. 22. ячмінь.23. часник. 27. їжак. 29. один (решта повтікали). 30. риба. 31. зорі.