Інтегрований урок «мудрості та краси в творчих майстернях» з літературного читання та образотворчого мистецтва
Тема : Краса та щедрість рідного краю . В . Сухомлинський " Восени пахне яблуками" , Катерина Білокур "Богданівські яблука ."
Мета : формування предметних компетентностей ; ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхами В.Сухомлинського та К.Білокур ; вчити учнів виразно читати прозові твори ; розвивати уміння аналізувати різні засоби зображення природних явищ з різних точок зору - проза , картина; формувати емоційно - оцінне ставлення до змісту прочитаного твору та зображення на картині ; учити бачити в творах мистецтва красу і багатство рідного краю, прищеплювати любов до Вітчизни , її багатств ; розвивати образне мислення , збагачувати словниковий запас учнів . Тип уроку : урок засвоєння нових знань . Міжпредметні зв'зки : образотворче мистецтво , українська мова. Обладнання: записи на дошці , портрети В.Сухомлинського , К.Білокур , виставка ілюстрацій картин , дитячих поробок на осінню тематику , презентація до уроку , ілюстрації та картки для групової роботи , ватман для колективного малюнка , фарби із соку овочей , пензлі , картки для роботи в парах , яблука , дві корзини , подарунки для гостей ; музичні записи "Вперше Осінь йшла до школи ", "Пісня отчого дому" , Вівальді "Пори року. Осінь.", руханка.
Хід уроку
1. Організаційний момент .
1.1Дзвоник кличе на урок
працьовитих всіх діток.
Щоб розумним й мудрим стати
треба гарно нам читати .
1.2 Вправа для емоційного налаштування .
Слово вчителя: -Діти , давайте станемо в коло і привітаємо один одного. Я дуже рада бачити вас і тому дарую тепло своєї душі вам, і бажаю гарного дня . Давайте це тепло передамо один одному із долоньки в долоньку . Сьогодні до нас завітали гості , давайте ж привітаймося. 1.3 Привітання гостям :
Раді бачити гостей
Ми у нашім класі .
Щиро зичимо добра ,
Здоров'я , миру та удачі.! 1.4 Демонстрація настрою та очікуваних результатів . ( Діти показують смайликами свій настрій и висловлюють свої очікування від уроку .)
2 .Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності 2.1 Повторення правил роботи на уроці :
а) Правило піднятої руки.
б) Дружня співпраця .
в) Уважно слухати .
г) Активно і творчо працювати.
2.2 Мовленнєва розминка . а) Скоромовки. б) Ритмічний малюнок 1-2 скоромовки.(Вистукують олівчиками.) б) Дихальні вправи . (Задмухування свічки, цокіт копит, писк комара , дзжижчання бджоли.)
3.Повідомлення теми та мети уроку. 3.1 Слово вчителя. Сьогодні , діти , у нас незвичний урок , а урок мудрості , краси у творчих майстернях славетних українців. А допоможе нам передбачити тему уроку пісня та предмет.( Лунає пісня "Вперше Осінь йшла до школи ", вчитель роздає учням яблука.)
-Як ви гадаєте , про що йтиме мова на уроці? Так , звісно про осінь і про яблука . І ми завітаємо до творчих майстерень :
1 - а художнього слова В.Сухомлинського за твором "Восени пахне яблуками".
2-а чарівного пензля К.Білокур і її картина "Богоданівські яблука". 4. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок .
4.1 Слово вчителя . То ж давайте завітаємо до майстерні великого педагога , вчителя , вченого та взагалі Великої людини Василя Олександровича Сухомлинського .
4.2 Робота з портретом на дошці.
4.3 Робота з лепбуком за творчістю В. Сухомлинського .
4.4 Бесіда про осінь . Розгляд ілюстрацій з зображенням осінніх пейзажів.
4.5 Робота над текстом .
1) Читання оповідання вчителем. ( Діти лежать на портах , слухаючи текст.) 2) Бесіда за змістом .
-Яку назву текту придумали б ви ? Яка головна думка твору ? -Це казка , оповідання , вірш ? 3) Словникова робота.( Діти читають оповідання мовчки з олівчиками , виділяючи незнайомі слова.) 4) Читання тексту методом " Небо - земля ."
5.) Гра " Дослідники ". а ) Знайти найдовші слова ; б) Знайти речення з 2 слів ; в) Знайти речення в якому говориться про те , хто літає в яблуневому саду . г) Знайти речення в якому говориться про те , що з яблука тече сік.
6) Малювання уявного малюнка . ( Діти беруть в рук яблучка , вдихають їх аромат , заплющують очі й уявляють собі картину яблуневого саду.)
7) Робота в групах. ( 1-а група : знайти словосполучення ім. + прикм. ; 2 - а група : знайти словосполучення ім. + дієсл. )
8 ) Психологічне "Коло дружби ."
5 .Слово вчителя . В. Сухомлинський написав багато творів для дітей . Вони теплі , добрі , повчальні й пронизані любов'ю до людей , землі , рідної неньки України , всього оточуючого. Ми теж створили свою казочку про Хвостика - втікача й хочемо запропонувати до вашої уваги.
6.Інсценізація уривка з казочки. (Мама Зайчиха , синочки - зайчики Пухнастик та Лапунчик. Діти сплять.) Лапунчик Ось і знову ранок , знову вмиватися , чистити шубку , хвостика, прибирати кімнату , йти до школи .Як не хочеться . ( Потягається .) Пухнастик Братику , а де твій хвостик? Лапунчик Де ! Де треба! (Мацає , а хвостика не має. Розгублено.) А де мій хвостик ? Мамо! Мамо! У мене хвостика немає! Мама Ось так , Лапунчику, пішов геть від тебе хвостик. Не піклувався ти про нього , не чистив . Ось він і росердився .! Лапунчик Що робити , мамо ? Мама Іди , шукай втікача , повертай додому ! Слова автора Зібрався Лапунчик , та й пішов до лісу . Довго він блукав лісовими стежками , дуже ніжки в нього заболіли , та ще й дощик став накрапати . Сів зайчик під кущем передихнути , коли чує хтось плаче. Лапунчик Хто це там ? Хто це плаче? Хвостик Це я , твій хвостик . Я так заморився , змерз , промок до нитки. Лапунчик Пробач ,мене мій дорогий Хвостику , я більше не буду нечепурою , вертайся до мене. Хвостик Пробачаю , тобі Лапунчику і мені без тебе погано . Слова автора Повернувся Хвостик до Лапунчика . Й зайчик лінивець став працьовитим та охайним . І від нього більше хвостик не втікав.
7 .Обговорення уривка з казки .
8. Фізхвилинка.
9. Робота з картиною К .Білокур " Богданівські яблука."
9.1 Слово вчителя. А зараз , давайте завітаємо до творчої майстерні К . Білокур . Діти приготували « інтерв'ю» з художницею.
9.2 Гра "Інтерв'ю." Кореспондент Доброго дня , пані Катерино! Катерина Добридень! Кореспондент Скажіть , будь ласка , де і коли ви народилися ! Катерина Я з'явилася на світ 7 грудня 1900 року , в Богданівці , Полтавської губернії , у сім'ї селян. Кореспондент Ви ходили до школи? Катерина Ні , я сама навчилася читати в 7 років . Кореспондент А коли почали малювати? Катерина Я навіть і не пам'ятаю, дуже рано..
Кореспондент А чим ви писали? Катерина Спочатку вуглинкою , а потім фарбами , які я робила з рослин. Кореспондент А пензлики? Катерина Пензлі виготовляла з щетини тварин. Малювала потайки , бо батьки не дозволяли. Кореспондент А що зображували? Катерина В основному квіти , я їх так люблю . Кореспондент Дякую за бесіду ! На все добре! Катерина До побачення!
9.3 Слово вчителя . Катерина Білокур , талановита художниця . ЇЇ дати життя 1900-1961. Вона створила такі шедеври , що навіть Пабло Пікасо художник зі світовим ім'ям високо оцінив її твори на виставці у Парижі у 1954 році. Вона дуже любила свою землю і цю любов вкладала у кожну свою картину . Писала в основному квіти , менше портрети , натюрморти .
9.4 Розгляд картин на дошці.
9.5 Робота картиною " Богданівські яблука" 1)Робота з таблицею ( Натюрморт + пейзаж) 2) Аналіз твору . Чому так назвали картину? Якими зображено яблука? На чому вони лежать? Що зображено на задньому плані? Що зображено на передньому плані? Коли цвітуть яблуні? Коли приносять плоди?
10. Гра " Що спільного в творах?" (Твори про яблука , показано красу та багатство рідного краю , любов до Батьківщини.)
11.Практична робота .
11.1 Слово вчителя . К. Білокур писала картини соком рослин та вуглинкою , давайте ж і ми створимо свій маленький шедевр.
11.2 Створення малюнка.( Діти малюють картину рослинними фарбами , під музику Антоніо Вівальді "Пори року .Осінь."Вівальді іт. композитор 1678-1741р.р.скрипач , диригент, кат. священник.)
5.Підведення підсумків уроку . Рефлексія.
5.1 Робота в парах.( Складання сенкану зі словами Сухомлинський , Білокур.)
5.2 Бесіда.
5.3 Демонстрація настрою .
5.4 Аналіз роботи учнів.
5.5 Гра "Енергізатор." -Якщо ви задоволені своєю роботою на уроці - плесніть у долоні ! -Якщо вам сподобався урок - покажіть клас! -Якщо вам добре працювалось один з одним - потисніть руки! -Якщо ви любите рідну мову , Батьківщину - покажіть серце ! -Якщо ви бажаєте всім присутнім добра - посміхніться !
5.6 Привітання гостям. (Учні дарують гостям сувеніри.) 6.Завдання додому . Виразно читати оповідання В . Сухомлинського "Восени пахне яблуками" , намалювати до нього малюнок.