«Жив мудрець, який знав усе. Одна людина захотіла доказати, що мудрець не такий вже й мудрий і все знати не може. Затиснувши в руці метелика, він запитав: «Скажи мудрецю, який метелик у мене в руках: мертвий чи живий?» А сам думає: «Скаже живий – я його умертвлю,:скаже мертвий – випущу» Мудрець подумав, відповів:
«Все в твоїх руках»
Психологічна
хімія
Вчитель вищої категорії
Одеської ЗОШ №71
Шведа Людмила Зіновіївна
Учні прощають багато чого, але не вибачають байдужості. За відгуками дітей, найкращі їхні вчителі вели уроки так, що здавалося , ніби весь урок вони зайняті саме тобою. Як цього досягти? Іноді це «Іскра Божа», а частіше - майстерність, доведена до мистецтва.
Основними умовами створення психологічного комфорту є:
Завдання учителя – навчити учнів вірити навіть тоді, коли вони самі в себе не вірять.
Кожна дитина особлива, по-своєму неповторна й обдарована. Звернення вчителя до її найкращих почуттів обов’язково матиме успіх і знайде відгук у дитячих серцях. Дати дітям відчути радість праці, щастя успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття власної гідності – ось наше найперше завдання, бо успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, що породжує енергію для боротьби з труднощами, бажання вчитися..
Отже, педагогічне призначення ситуації успіху полягає в створенні умов особистого індивідуального розвитку учня. Питання про її створення не може підніматися педагогом, якщо ним не враховується перспектива її переходу в ситуацію успіху, якщо викладач не вірить у свого учня, не має оптимізму щодо його успіху. Задоволення від особистісних досягнень повинне супроводжувати його протягом досить значного періоду, можливо, навіть стати звичним для нього.
При створенні ситуації успіху допомога вчителя має бути непомітною, ненав’язливою, для того, щоб учень був упевненим у тому, що успіху він досягнув лише завдяки власним зусиллям, наполегливості. Необхідно, щоб навіть найменші успіхи учнів, їхні зусилля та прагнення вчитися краще були помічені та підтримані вчителем.
Особливо це важливо для учнів, що не користуються авторитетом у товаришів. Обстановка доброзичливості, вміння бачити краще в кожному, цінити й побачити кожного учня як особистість допомагає навіть найслабшим повірити в себе. Що стосується похвали, то вона потребує певних умов її застосування, інакше може стати некоректним засобом позитивного підкріплення. Спробуємо назвати деякі з умов.
Хвалити потрібно переважно за власні зусилля, а не за те, що дано дитині від природи: здібності або зовнішні дані. Незаслужена похвала викликає заздрість товаришів, налаштовує їх проти вчителя.
Існує ще один метод позитивного підкріплення, який можна назвати створенням ситуації успіху. Це може бути особлива допомога учневі в підготовці уроків, надання матеріалів для виступів на уроці (реферату чи доповіді), попередня підготовка учня до сприйняття складної теми, організація допомоги з боку сильного учня тощо
Обов’язковою умовою навчання є формування в учня почуття психологічної захищеності й безпеки, безумовне схвалення особистості учня в обстановці емпатії — прагнення педагога зрозуміти труднощі та проблеми, що хвилюють учня, вияву до нього щирої теплоти й сердечної участі. Навіть позитивна мімічна реакція педагога чи лаконічне схвалення — це чимало. Привітне та радісне обличчя педагога — це справді педагогічний внесок у формування ситуації успіху.
Створення саме такої міжособистісної атмосфери успіху долає перешкоди на шляху продуктивного навчання.
Сучасний урок – це процес спільної роботи вчителя і учнів задля досягнення спільної мети. Успішність цієї роботи залежить від умов, що будуть створені, від особливого мікроклімату на уроці, від особистісних якостей педагога. Колись мені зустрівся вислів відомого індійського філософа і педагога: “Людину не можна навчити, людину можна тільки навчити вчитися”. Ну звичайно є один загальний прийом – від простого до складного. Коли “важне стає звичним, звичне стає легким, а легке стає красивим – і тоді перестаєш думати про деталі”. Це і буде творчість. Але найголовніше, мені здається, це установка, психологічна установка, з якою дитина приходить на навчання: “ Я зможу навчитися, бо я не боюся складнощів, те що можуть інші, зможу і я. І навіть краще – бо я розумний”.
Мабуть це і є найголовніше завдання педагога – дати не тільки знання, але й віру у власні сили і бажання вчитися і тоді девіз. “Можу, бо хочу!” допоможе здолати все..
Початок уроку має створити відповідний настрій на навчальну діяльність.
Можна почати напівжартівливо, знайомлячи учнів із планом уроку: “Спочатку ми помилуємося вашими глибокими знаннями під час опитування, потім потренуємо мозок – порозв’язуємо задачі, нарешті витягнемо зі схованки дещо цінне (повторення)…”
Вчитель повинен в учневі розвивати думку, що з будь-якої ситуації є вихід. Як кажуть, «Навіть, якщо вас з`їли, у завжди є два вихіди»
Створення психологічного мікроклімату на уроці
Урок сьогодні, діти, я би хотіла почати притчею:
«Жив мудрець, який знав усе. Одна людина захотіла доказати, що мудрець не такий вже й мудрий і все знати не може. Затиснувши в руці метелика, він запитав: «Скажи мудрецю, який метелик у мене в руках: мертвий чи живий?» А сам думає: «Скаже живий – я його умертвлю, скаже мертвий – випущу» Мудрець подумав, відповів: «Все в твоїх руках»
Наше життя, діти, таке багатогранне і складається з неповторних миттєвостей: одні з них бувають сумними, інші – радісними.
Деякі з них минають швидко, ледь залишивши слід в наших душах, інші оселяються там надовго і ми раз від разу повертаємось до них.
Наша зустріч сьогодні – це теж якась мить: ось вона є зараз . а через декілька десятків хвилин її не стане. Чи залишиться вона в нашій пам’яті, чи досягнемо ми сьогодні успіху? Все залежить від нас.
Самооцінка
Мета: формування в учнів відвертості, вміння любити і поважати себе.
«Чи варто вдосконалювати те, що не любиш?», - сказав В.Леві (відомий філософ і етнолог). Сьогодні я хочу зупинитися ще на одній грані, яка ґрунтується на самооцінці. Коли людина знає свої справжні чесноти, їй легше домогтися успіху в будь якій справі, визначити своє місце в колективі, стати кращим. Але :
Пізнать себе – це школа нелегка.
Життя мінливе, мов стрімка ріка.
Відбиток свій, що сплив на мілині
При березі зникає в бистрині.
Пізнай себе у подвигу , в труді,
Будь прокурором на тому суді,
Де сам в собі ти судиш кожен атом,
Будь прокурором, слідчим та не катом. (П.Воронько)
Спробуймо оцінити свою роботу:
· Розведіть в сторони руки ті, хто працював на уроці добре.
· Візьміться правою рукою за ліве вухо, хто займався пошуком додаткової інформації до уроку.
· Заплескайте в долоні ті, хто майже вивчив матеріал на уроці.
· Затупотіть ногами ті, хто хоче швидше побігти в столову.
Асоціації
Мета: залучити власний досвід учня та зацікавити його до продуктивної діяльності
Учитель використовує даний метод фронтально. Залежно від змісту навчального матеріалу даний метод має три форми проведення:
Поняття. Учитель вертикально на дошці записує основне поняття, яке мають опрацювати учні. Далі учитель звертається до учнів із проханням назвати ознаки цього поняття або асоціації, яке воно у них викликає. Обов’язковою умовою є те, щоб слова мали спільні літери з літерами основного поняття.
Квітка. Учитель малює на дошці квітку із серединкою та чотирма пелюстками. У середині записує основне поняття. Після цього разом із учнями називають прояви та характеристики поняття й записують їх на пелюстках.
Прямокутник. Учитель малює на дошці прямокутник і записує на ньому основне поняття. Далі учитель звертається до учнів із проханням назвати синонім, антонім, прикметник та дієслово, що на їхню думку пов’язані з даним поняттям.
Мета: цей прийом можна застосовувати в будя-якому класі в кінці теми, на початку теми, перед контрольною роботою як повторення.Учням пропонується слово, хімічний термін, яке має відношення до теми уроку. За одну хвилину вони повинні записати як можна більше асоціацій до цього слова. Потім оберається третє слово-асоціація і за наступну одну хвилину вже до цього слова треба скласти асоціації. І так ще один раз. Підраховуємо свої слова. Чим більше слів, тим звичайно краще. Такі учні вміють фантазувати, мислити, творчі особистості. Далі треба вибрати з ціх слів два слова, які на вашу думку найбільш не схожі за смислом. З цими словами треба скласти речення. Для кожного з цих двох слів записати в дві колонки їх властивості (прикметники), а потім пошукати спільне. Все це учні зачитують за бажанням.
Піраміда успіху
Мета: впровадження компетентнісного підходу до навчання.
Поетапно на уроці ми будуємо з цеглинок піраміду вивчених термінів, понять, реакцій, властивостей і таким чином в кінці уроку досягаємо УСПІХУ у "подоланні" труднощів, взбираючись "пірамідою успіху".
Життєвий рюкзак
Мета: впровадження компетентнісного підходу до навчання.
В кінці уроку учні отримують конверт з личком, домальвують його і на аркуші записують, які знання, навички цього уроку знадобляться у житті, на інших предметах. Виходячи з кабінету вони кладуть конверт у "Життєвий рюкзак", який ми насправді поповнюємо знаннями, вміннями та навичками на кожному уроці.
Мета: розвивати креативне мислення.
1 — іменник
2 — два прикметники
3 —три дієслова
4 — фраза з чотирьох-шести слів
5 — синоніми (до іменника)
Приклад
Хімія
Складна, цікава.
Отруює, лікує, помагає —
Помічник і ворог людини
Життя.
Учитель
Душевний, відкритий
Вчить, турбується, радить
Багато ідей-мало часу
Покликання
Жвава хімія
Мета: я використовую цей методичний прийом, завдяки якому можна оживляти терміни, об`єкти, процеси тощо.
Для полегшення вивчення та засвоєння правил, формул, властивостей я використовую: опорні схеми; кольорову символіку тощо
Місткий кошик
Мета: розвиток уваги, пам`яті учнів.
Цей методичний прийом дуже доречний перед проведенням тематичного оцінювання, оскільки відіграє роль розминки.
На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується написати терміни з вивченої теми. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху. Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їх записах.
Переможцем виявиться учень, у якого більше за інших записано термінів, тобто в якого найбільш місткий кошик для знань. Найголовнішим термінам можна дати визначення.
Оціночні склянки
Мета: стимулює до активної, уважної роботи.
Ці склянки учні отримують за домашні завдання, усні відповіді, за роботу біля дошки, цікаві питання тощо. Тобто учня оцінюють за різними видами опитування протягом всього уроку.
Музична хвилинка
Звучить приємна, спокійна музика.
Діти закривають очі. Вчитель тихо читає вірш:
Отдохнём одну минутку,
Восстановим зоркость глаз,
И почувствуем всем телом,
Как тепло согрело нас.
Как уютно в нашем классе,
Ни печали, ни тревог.
Потрудились славно дети,
Продолжается урок!!!
Екологічна фізкультхвилинка
Мета: формування здоров`язберігаючих компетентностей
1.Якщо ви переконані у необхідності ощадливого поводження з водою, сплесніть у долоні.
2.Якщо ви закриваєте кран щоразу, коли чистите зуби,
сплесніть у долоні над головою.
3.Якщо ви ніколи не залишаєте сміття у лісі,
тупніть ногою.
4.Якщо ви переконані, що кожен повинен піклуватись про збереження навколишнього середовища, простягніть обидві руки своїм сусідам.
Тематична фізкультхвилинка
Мета: повторення, закріплення матеріалу, формування здоров`язберігаючих
Компетентностей.
Якщо учні згодні з твердженням вони встають чи хлопають в ладоші. Якщо не
згодні нічого не роблять або виконують іншу вправу.
Дякую Менделєєву!!!
Мета: формування в учнів відвертості, вміння любити і поважати себе.
7 серпня 1887 року повітряна куля, наповнена воднем,
піднялася над хмарами на висоту більше трьох кілометрів.
У корзині кулі знаходився пілот і одночасно дослідник, який спостерігав сонячне затемнення і перевіряв роботу чисельних приладів, в тому числі барометра його власної конструкції. Барометр дозволяв швидко визначити відстань від кулі до Землі по величині атмосферного тиску.
Гнана вітром, куля пролетіла понад 100 км. Сміливому пілоту-досліднику і єдиному учасникові цього вдалого, на щастя,
польоту були 53 роки. Його звали ????????????Д.І.Менделєєв.
Нелегкий тягар всесвітньої слави творця періодичного закону, який він відкрив у 1869 році, ніскільки не вплинув на невпинне і мужнє прагнення до пізнання невідомого, що все життя володіло великим хіміком.
І вам я бажаю жадання пізнання, безпомилкової інтуїції, хай кожен вибере правильно свою стежку, свою дорогу, свою науку.
Спасибі за співпрацю та гарні відповіді.
Арт- техніка
Мета: розвиток творчого мислення.
В основі арт-техніки лежить творча діяльність, у першу чергу малювання. Творчий розвиток є не тільки головним терапевтичним механізмом, саме він допомагає виховувати здорову особистість. За допомогою арт-техніки дитина має можливість виразити свої переживання, почуття, відношення. Крім того, творча діяльність допомагає зняти напруження, сприяє підвищенню дитячої самооцінки, впевненості у власних силах, та взагалі розвиває творчі здібності. Основна задача таких технік не в тому, щоб навчити дітей малювати. Головна мета – це духовний розвиток, самопізнання людини через творчість та покращення адаптації школярів. Творчі здібності вчитель розвиває на уроках праці та малювання, але сьогодні викладання цих предметів повинно бути основане саме на таких методиках арт-техніки
Також до арт-техніки я відношу вміння втілювати в роль певні поняття, теми, дії. Без цього прийому не можна повно пояснити тему «Валентність», «Хімічний зв`язок», «Хімічна рівновага» та інші. Ми оживляємо процеси, поняття.
Прокоментуйте висловлювання
Прочитайте вислів Ромена Роллана і обґрунтуйте свою думку з приводу такого висловлювання.