До розгляду конкурсу "Вчительська десятка" надано методичну розробку матеріалів до уроку "ПОНЯТТЯ ПРО ЖИТТЄВИЙ ЦИКЛ ОРГАНІЗМІВ"
автор: Вігер Ірина Олексіівна,
учитель біології та хімії
Кілійської загальноосвітньої
школи I – III ступенів №2
Матеріали до уроку
ВИКОРИСТАННЯ ОПОРНИХ СХЕМ
ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТЕМИ
«ПОНЯТТЯ ПРО ЖИТТЄВИЙ ЦИКЛ ОРГАНІЗМІВ»
Вігер Ірина Олексіівна,
учитель біології та хімії
Кілійської загальноосвітньої
школи I – III ступенів №2
Основною метою освіти є розвиток особистості. Головні принципи освіти та виховання – індивидуалізація, розвиток інтересів, здібностей кожного студента.
Еффективному засвоєнню знань сприяє система В. Ф. Шаталова, в основу якої покладені опорні конспекти (схеми, сигнали). Вони є одним з дієвих методів створення у студентів системи знань через зорове сприйняття. Опорні схеми викликають в пам'яті необхідні асоціації, опорні знання. Для цього важливо выділити головні, базові знання в навчальному матеріалі, а також встановити логичний взаємзсв'язок між ними. Адже, чим більш впорядковані основні поняття, тим краще засвоюється новий матеріал.
Опорні схеми – це система записів з певними умовними позначеннями, які обєднані в смисловий блок.
В процесі вивчення біології значні складнощі у школярів викликає тема «Поняття про життєвий цикл організмів», а саме питання, пов'язані з розмноженням рослин і чергуванням поколінь. Вважаємо доцільним використання опорних схем з метою ефективного засвоення навчального матеріалу студентами, закріплення та вдосконалення отриманих знан..
Перш за все, необхідно визначити основні поняття і ввести умовні позначення.
Гамета (г) – статева клітина рослин і тварин. Містить гаплоїдний набір хромосом (n). Утворюється внаслідок процесу гаметогенеза. Здатна до злиття з гаметою протилежної статі.
Г♀ - гамета жіноча
Г♂ - гамета чоловіча.
Гаметангій (Гг) – орган рослини, в якому утворюються статеві клітини.
Гг♀ - гаметангій жіночий. Оогоній – гаметангій одноклітинний. Архегоній – гаметангій вищих спорових раслин.
Гг ♂ - гаметангій чоловічий – антерідій.
Запліднення (+) – процес злиття статевих клітин (гамет).
Зигота (зи) – клітина, яка утворюється внаслідок злиття гамет, запліднене яйце. Є першою клітиною нового організму.
Зародок (за)
Спора (с) – зачаток безстатевого розмноження. Мікроскопічний зачаток, з якого развивається новий організм. Спори служать для розмноження та перенесення організмом несприятливих умов. На відміну від гамет, спори не зливаються. Можуть бути гаплоїдними (n) й диплоїдними (2n).
С♂ - спора, з якої розвивається чоловіча рослина.
С♀ - спора, з якої розвивається жіноча рослина.
С - спора, з якої розвивається двостатева рослина.
Спорангій (Сг) – орган, в якому утворюються спори.
Сг♂ - спорангій чоловічий.
Сг♀ - спорангій жіночий.
Сг - спорангій двостатевий.
Спорофіт (Сф) – рослина, на якій утворюються спори.
Сф♂ - спорофіт чоловічий.
Сф♀ - спорофіт жіночий.
Сф - спорофіт двостатевий.
Гаметофіт (Гф) – раслина, на якій утворюються гамети.
Гф♂ - гаметофіт чоловічий.
Гф♀ - гаметофіт жіночий.
Гф - гаметофіт двостатевий.
Гаплобіонт (Гб) – особина, що характеризується одинарним набором хромосом в клітинах (n).
Гб ♂ - гаплобіонт чоловічий.
Гб♀ - гаплобіонт жіночий.
Гб - гаплобіонт двостатевий.
Диплобіонт (Дб) – особина, що характеризується подвійним набором хромосом в клітинах (2n).
Дб ♂ - диплобіонт чоловічий.
Дб♀ - диплобіонт жіночий.
Дб - диплобіонт двостатевий.
Мітоз () – основний спосіб поділу еукаріотичних клітин. Внаслідок мітозу зберігається хромосомний набір клітини. Забезпечує точну передачу спадкової інформації від материнської клетини дочірнім.
Мейоз (Ø) – особливий спосіб поділу еукаріотичних клітин, внаслідок якого хромосомний набір зменшується удвічі. У більшості живих істот внаслідок мейозу утворюються гамети, у деяких рослин – спори. Забезпечує сталість каріотипу видів, що розмножуються статевим шляхом, і в той же час, спадкову мінливість організмів.
У деякихх водоростей більша частина життєвого циклу представлена гаплобіонтом. В такому випадку мейоз є першим поділом зиготи.
У вищих спорових рослин мейоз відбувається під час спороутворення.
У голонасінних та покритонасінних рослин більша частина життєвого циклу представлена диплобіонтом. Мейоз передує утворенню статевих клітин.
Життєві цикли деяких ростлин:
ВІДДІЛ ЗЕЛЕНІ ВОДОРОСТІ (CLOROPHYTA)
Одноклітинна водорость хламідомонада (Chlamydomonas)
с, с, с, с г♀ г♂ зи
зиØ с г♀ + г♂ зи и т. д.
При безстатевому розмноженні з материнськой клітини внаслідок мейозу утворюються 4 спори, що служать для безстатевого розмноження і розповсюдження. Таке розмноження може повторюватися багаторазово.
При настанні несприятливих умов утворюються гамети, які попарно зливаються у воді, утворюючи зиготу.
Багатоклітинна водорость улотрикс (Ulothrix)
г♀ г♂
Гг зи с, с, с, с Гб
Гб г♀ + г♂ зиØ с
Гамети утворюються в особливих клітинах нитчастої водорості, в гаметангіях. Гамети від різних особин зливаються попарно у воді, утворюючи зиготу.
Зигота покриваеться щільною оболонкою, осідає на субстрат і через деякий час проростає. При цьому відбувається редукційний поділ і утворюються 4 гаплоїдні особини.
ВІДДІЛ МОХОПОДІБНІ (BRYOPHYTA)
Зозулин льон (Polytrichum commune)
с, с♂ с, с♀
Сг Ø
Дб
зи
г ♂ + г ♀
Гг♂ Гг ♀ Гб ♂ Гб ♀
Гб ♂ Гб ♀ с♂ с ♀
Зелені рослини зозулиного льону – особини статевого покоління (Гф). На верхівці стебла чоловічої особини розвиваються чоловічі статеві органи (Гг♂) у вигляді овальних утворень. На верхівці жіночої особини формується жіночий орган статевого розмноження (Гг ♀) округлої форми. Таким чином, рослина дводомна. Запліднення відбувається всередині жіночого статевого органа.
Із зиготи розвивається особина безстатевого покоління (спорофіт), що є диплобіонтом. На верхівці спорофіта розвивається коробочка з кришечкою, що є спорангієм. Спори утворюються внаслідок мейозу. При прорастанні спор у вологому середовищі утворюється зелена нитка, яка складається з клітин, що містять одинарный набір хромосом (n). З неї формується гаметофіт (він же Гб).
Таким чином, в життєвому циклі переважає Гф (він же Гб). Спорофіт (він же Дб) отримує від гаметофіта поживні речовини.
ВІДДІЛ ХВОЩЕПОДІБНІ (EQUSETOPHYTA)
Хвощ польовий (Equisetum arvense)
Дб
зи
г♀ + г♂
с♀ с♂ Гг♀ Гг♂
Сг Ø Гб♀ Гб♂
Дб с♀ с♂
У спорофіта хвоща польового виникають з кореневища два типи пагонів. Весняний – спороносний, не асимілюючий і не розгалужений. Літній – вегетативний, асимілюючий, розгалужений. Спорангії розвиваються на весняних пагонах. Після утворення спор спорангієносні пагони відмирають. Зі спор розвиваються заростки (Гб♀ і Гб♂). Запліднення відбувається після дощу. Зародок дає початок багатолітньому спорофітові (Дб).
ВІДДІЛ ГОЛОНАСІННІ (PINOPHYTA)
Сосна звичайна (Pinus silvestris)
за
г♂ + зи
Гб♂ г♀
Гг♀
Гб♂ Гб♀
с ♂ с♀
Сг♂ Сг♀ Ø Дб
Дб за
Спорангії утворюються на спорофілах (лусках), які прикріплені до однієї вісі, і складають так звану «шишку», або стробіл. Гб♂ редукований до пилкового зерна, Гб♀ - до насінного зачатку. В життєвому циклі переважає диплобіонт. Розвивається насіння, що є багатоклітинним та містить запас поживних речовин.
ВІДДІЛ ПОКРИТОНАСІННІ (MAGNOLIOPHYTA)
Однодомні рослини
за
г♂ + зи
Гб♂ г♀
Гг♀
Гб♂ Гб♀
с ♂ с♀
Сг♂ Сг♀ Ø Дб
Дб за
Дводомні рослини
за ♂ ♀
г♂ + зи ♂ ♀
Гб♂ г♀
Гг♀
Гб♂ Гб♀
с ♂ с♀
Сг♂ Сг♀ Ø Дб ♂ Дб ♀
Дб ♂ Дб♀ за ♂ за ♀
Квітка – вкорочений спороносний пагін – в якому мегаспорофіли, на відміну від голонасінних, перетворені на плодолистики. Служать для утворення спор і гамет, для статевого процесу, після якого утворюються насінні та плід.
Прийнято вважати тичинки та маточки статевими органами квітки. Насправді, вони спочатку є органами спороношення, тобто безстатевого розмноження. Вони різноспорові, під час проростання спор виявляється їхня стать. Тичинка зумовлює чоловічу стать, а маточка – жіночу. Звідси і визначають стать вже за спорофілами.
Сг♂ - пильники тичинок. Гб♂ (Гф♂) редукований до пилкового зерна.
Сг♀ - насінний зачаток, який розвивається в зав'язі маточки.
Гб♀ ( Гф♀) редукований до зародкового мішка.
Роботу над складанням схем розвитку доцільно організувати в декілька етапів.
1) Актуалізація опорних знань учнів. Повторення основних понять (спора, гамета, зигота і т. д.)
2) Робота з підручником, таблицями: «Життєвий цикл зозулиного льону»,
«Життєвий цикл хвоща польового», «Життєвий цикл сосни звичайної».
3) Бесіда, аналіз інформації. Виявлення взаємозв'язків між поняттями. Наприклад, зелені рослини зозулиного льону є гаметофітами, адже на них утворюються статеві органи, а в них – гамети. Особина безстатевого покоління, що розвивається після запліднення на жіночій рослині, є спорофітом, адже на ньому утворюється спорангій (коробочка), в якому формуються спори.
4) Складання схеми розвитку під керівництвом викладача.
Попередньо доцільно розділити учнів на 5 – 6 груп. Кожна з груп готує коротку характеристику розмноження і розвитку основних відділів рослин: Зелені водорості, Мохоподібні, Папоротеподібні (або Хвощеподібні, Плауноподібні), Голонасінні, Покритонасінні.
Під час вивчення теми «Поняття про життєвий цикл», представники груп захищають свій проект – характеристику певного відділу рослин та складають опорну схему.
Групова навчальна діяльність – форма (модель) організації навчання в малих групах школярів, що об'єднані спільною метою. При подібній організації навчання викладач керує роботою учня опосередковано, через завдання, яким він направляє діяльність групи. Кооперативне навчання відкриває можливості співпраці з однолітками, дає можливість реалізувати природню потребу кожної людини в спілкуванні, сприяє досягненню учнями більш високого рівня засвоєння знань та формування умінь.
Кількість учнів в проектній групі залежить від їхньої загальної кількості, наявності необхідних матеріалів, часу, відведеного для виконання завдання. Кожний учасник проектної групи має внести чітко визначений внесок у виконання завдання.
Оптимальною вважають групу з 3 – 5 членів. При меншій кількості учням складно всебічно розглянути проблему, а при більшій – складно визначити внесок кожного члена у виконання завдання. Розбіжності думок важче подолати в групах з парною кількістю членів. Групам з непарною кількістю членів властива краща здатність вибиратися з «глухого кута».
Для виконання означеного завдання достатньо групи з трьох осіб. Учасники групи повторюють матеріал про розмноження представників обраних відділів рослин. Даний матеріал пов'язується зі знаннями про типи поділу клітин (мітоз, мейоз), набір хромосом у клітинах (гаплоїдний, диплоїдний). Складається схема розвитку для типового представника обраного відділу рослин.
Кожна з груп представляє свій міні-проект у формі схеми розвитку. При необхідності викладач вносить корективи. Проводиться аналіз та порівняльна характеристика схем, що представлені. При цьому звертається увага на те, яка з фаз домінує в життєвому циклі даного відділу рослин, на якій стадії відбувається мейоз. На основі аналізу представлених схем формулюються висновки.
1) Єдність та багатоманітність рослинного світу. Основні фази розвитку існують у представників різних відділів, але в різних формах.
2) У нижчих рослин (водоростей) статеве покоління (переважно гаплоїдне), і безстатеве (переважно диплоїдне), існують окремо.
3) Серед вищих рослин тільки у мохоподібних домінує статеве покоління (Гф), в клітинах якого міститься одинарний набір хромосом (він же Гб). Це є однією з причин того, що мохоподібні – відмираючи гілка еволюції.
4) У представників інших відділів в життєвому циклі переважає безстатеве покоління – Сф (він же Дб).
5) У насінних рослин відбувається редукція Гб: чоловічого – до пилкового зерна, жіночого – до зародкового мішка.