Психолого-педагогічні тематики для збереження здоров'я молодших школярів.
З позиції сьогодення застосування здоров’язберігаючих технологій в школі сприяє підвищенню якості навчально-виховного процесу, розвитку оздоровчих систем, формуванню у школярів стійкої мотивації на здоровий спосіб життя. Слід наголосити, що одним із основних факторів адаптації організму школярів до навчальної діяльності та успішного засвоєння знань є фізіологічна й гігієнічна складова навчального процесу.
Ми повинні довести до свідомості кожної дитини той факт, що здоров’я є життєвою основою та стан здоров’я і творчих можливостей людини майже на 70% залежить від неї самої, від рівня і стилю її життя, від чинників зовнішнього середовища.
Мета усіх здоров'язберігаючих технологій – сформувати в учнів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити використовувати отримані знання в повсякденному житті.
Пропоную деякі з психолого-педагогічних тематик для збереження здоров'я.
Психогімнастика для дітей
№ 1. Дзеркало
Мета гри: ця гра допомагає дитині відчути себе вільно, розкритися, побачити себе збоку. Підходить для невпевнених у собі, пасивних дітей. У грі можуть брати участь дві дитини або дитина і дорослий. Один гравець дивиться у «дзеркало» (на свого напарника), яке повторює всі його рухи. По черзі гравці міняються ролями.
№ 2. Сонечко і хмарка
Мета гри: зняти психічне напруження у дитини, навчити дитину регулювати свій емоційний стан. Сонечко сховалося за хмаринку, стало прохолодно - потрібно згорнутися клубочком, щоб зігрітися, і затримати дихання. А ось сонечко вийшло з-за хмаринки, і стало жарко, розморило на сонечку - розслабляємося під час видиху.
№ 3. Тренуємо емоції
Мета гри: тренування дитячих емоцій, навчання саморегуляції, зняття напруги. Просимо дитину насупитися, як: осіння хмаринка; злий чоловік;
Просимо посміхнутися, як: буратіно; кіт на сонечку; хитра лисиця;сонечко.
Просимо показати, як злиться (зляться)…
Тепер спробуємо показати переляк: як виглядає загублене кошеня; заєць зустрівся з вовком;
хлопчик зайшов у темний похмурий ліс;
Просимо показати, як втомився: тато після роботи; мураха, яка тягне велику паличку;
людина, яка підняла щось важке.
Дихальні вправи
1. Учні піднімаються навшпиньки – руки вгору, вдих, опускаються на ступні, руки через сторони опускають вниз – видих під коментування та демонстрацію вчительки.
Понюхай квітку, здмухни пір`їнку;
понюхай гілку, задуй свічку.
2. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
3. В. п. – стати рівно, руки вниз. 1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
4. Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.
5. Уявним насосом накачайте шину велосипеда, роблячи руками звичні рухи і вимовляючи С-С-С-С, С-С-С-С, С-С-С-С...;
6. Короткими, уривчастими рухами стискуйте “грушу пульверизатора”, супроводжуючи руху звуками Ф! Ф! Ф! Ф!...;
7. Продемонструйте, що ви рубанком стругаєте : Ж-Ж-Ж-Ж! Ж-Ж-Ж-Ж!...;
8. Покажіть, як ви косите траву: С-С-С-С! С-С-С-С!...;
9. Натріть підлогу щіткою: Ш-Ш-Ш-Ш! Ш-Ш-Ш-Ш! Ш-Ш-Ш-Ш!
10. Сидячи, кисті рук затиснути в трубочку, підняти догори. Повільно видихаючи, голосно промовляти: „п-ф-ф-ф”. Повторити 4-5 разів.
11. Стоячи, руки з м’ячем підняті вгору. Кинути м’яч від грудей вперед. Промовляти видихаючи: „у-х-х-х-х”. Повторити 5-6 разів.
Вправи на сміхотерапію
1. Встаньте, вдихніть і…посмійтеся! Вийшло? Ні? Ми дуже серйозні, тому нам так складно щиро розсміятися. Почувши веселий жарт, ми всього лише посміхнемося. Адже саме сміх, а не чергова посмішка, приносить максимум користі. Потренуйтеся — і ви навчитеся сміятися в будь-який момент.
2. Виконайте ще одну вправу — посміхніться і утримуйте посмішку. Хід думок і навіть настрій почнуть поліпшуватися — і ось вже ваша усмішка стане не награною, а справжньою.
Смішинки
Запасливий
- Знову мокрі черевики?! –
Сварить Вову мати.
Ти, мабуть, в усіх калюжах
Встигнув побувати?
- Що ви, мамо, - каже Вова, -
Не хвилюйтесь дуже:
Ще й на завтра залишилось
Чотири калюжі!
Ігор Січовик
Пояснила
— Чого увесь урок ти, Лідо,
пасешся в зошиті сусіда?
— Перевіряю я Семена:
чи вірно він списав у мене?
Хто винен?
В Андрійка м´ячик голубий –
Прудкий він і стрибучий!
Та раптом шкоди наробив –
Андрійко в шибку влучив!
«Ні, шибки я не розбивав, -
Андрійко гірко плаче,
- Я просто в м´ячика тут грав,
А в шибку влучив…
м´ячик…»
Микола Калінін
Бойко Грицько
Вправи для зняття втоми очей, розслаблення зорової системи:
1. Нехай дитина спробує розгойдувати тіло, голову та очі подібно до маятника. Очі при цьому мають бути заплющені, а очні яблука рухатися разом з головою.
2. Навчити дитину наслідувати ходу слона: зробити один крок правою ногою і хитнути тілом, повернути голову й очі вправо, а потім навпаки.
3. «Ведмедик хитається» - вправу виконують по 1-3 хвилини. Дитина має стояти розслаблено і переступати з однієї ноги на іншу, відриваючи п’яти від підлоги, злегка хитаючись, як це роблять ведмеді в зоопарку. Дивитися потрібно в напрямку носа, не зупиняючись поглядом на жодному з предметів, які потрапляють у поле зору. Під кінець кожного хитання можна м’яко моргати.
4. «Заглянь за перешкоду».
Запропонувати дитині покласти свою розчепірену долоню перед обличчям. Повертаючи голову і заглядати повз долоню то вправо, то вліво, уявляючи, що не голова рухається, а пальці бігають зі сторони в сторону перед очима.
5. «Їдемо в поїзді».
Повертати голову в швидкому темпі зі сторони в сторону, тобто створити собі «миготіння», як у вагоні поїзда. При цьому треба дивитись у вікно.
6.Запропонувати заплющити очі, потім широко відкрити їх. Повторити 10 разів. Зробити декілька глибоких вдихів та видихів і знову повторити вправу (5 циклів).
Вправи для зняття втоми очей, розслаблення зорової системи:
1. Запропонувати дитині подивитись праворуч, потім ліворуч, кожного разу повертаючи голову в тому ж напрямку, що й очі (але в жодному разі не навпаки).
2. Нехай дитина спробує розгойдувати тіло, голову та очі подібно до маятника. Очі при цьому мають бути заплющені, а очні яблука рухатися разом з головою.
3. Навчити дитину наслідувати ходу слона: зробити один крок правою ногою і хитнути тілом, повернути голову й очі вправо, а потім навпаки.
Віршовані вправи для очей
1. Очі щільно ми закрили –
це один, два, три, чотири.
Потім ширше розкриваєм,
Вдалині щось розглядаєм.
І поки ми розглядали
До шести порахували.
Щоб очі наші відпочили,
Робим це разів чотири.
2. Очі швидко обертаєм,
Головою не хитаєм.
Вліво раз, два, три, чотири.
Вправо стільки ж повторили.
По колу очі обертаєм.
І все навколо розглядаєм.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
І потім знову закружляли.
3. Раз, два, три! Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три!
ДОДАТОК 7
Ігри на уроці, що сприяють руховій активності
«Веселі жабенята». Дитина стрибає із обруча в обруч ( вирізані сліди , квіточки і т. ін.) та промовляє вголос склади слова, яке подав дорослий, або придумала дитина. Скільки разів стрибнула – стільки й складів у цьому слові.
«Мій веселий дзвінкий м’яч». Дитина промовляє слова, ритмічно відбиваючи м’яч об підлогу й ловлячи його. Завдання:
я знаю три слова з апострофом;
я знаю п’ять назв – ознаків предметів;
я знаю назви овочів зі звуком [р];
я знаю слова , які пишуться з великої літери.
„Естафета”. Діти шикуються між рядами в шеренгу. Їм пропонується передавати естафетну паличку товаришеві називаючи іменник, який відповідає на запитання хто? Чи інший варіант – називати слова, правопис яких треба пам’ятати (завдання можна змінювати згідно теми, що вивчається на уроці).
„Веселе коло”. Діти йдуть по колу один за одним, а вчитель називає відповідні звуки української мови. Якщо приголосний – присісти, голосний – підстрибнути чи плеснути у долоні.
„Стонога”. Діти стають один за одним взявшись за плечі. Остання дитина виконує завдання, біжить наперед і стає першою. Гра закінчується тоді, коли перша дитина опиняється останньою. Варіанти завдань:
"Слово-м’яч".
Вчитель. Я кидаю слово-м’яч, а ви ловите його по черзі і кидаєте у відповідь риму-м’яч.
1) коса-роса; 2) оса-краса; 3) сонечко-віконечко;
1