Майстер - клас «У межах безмежної техніки - ліногравюри»

Про матеріал
Тема: Виконання композиції в техніці ліногравюри. Мета: дати поняття про графіку, її види та жанри, ознайомити з технікою ліногравюри; навчити практичним навичкам роботи різними інструментами, матеріалами та обладнанням при виготовленні друкарських форм та друку естампів; розвивати уміння створювати композиції засобами друкованої графіки; вміння творити прекрасне за композиційними законами та фантазією; виховувати креативність у вирішенні нестандартних завдань; любов до прекрасного; вміння бачити красу у буденному; бажання творити оригінальні речі своїми руками. Завдання: передати свій досвід у роботі в техніці ліногравюри; задіяти учасників у процес створення естампів, зробити їх активними, розбудити в них те, що приховане навіть для них самих; створити атмосферу відкритості, доброзичливості, співтворчості, віри в себе як творця прекрасного.
Перегляд файлу

Майстер - клас

«У межах безмежної техніки - ліногравюри»

Тема: Виконання композиції в техніці ліногравюри.

Мета: дати поняття про графіку,  її види та жанри, ознайомити з технікою ліногравюри; навчити практичним навичкам роботи різними інструментами, матеріалами та обладнанням при виготовленні друкарських форм та друку естампів; розвивати уміння створювати композиції засобами друкованої графіки; вміння творити прекрасне за композиційними законами та фантазією; виховувати креативність у вирішенні нестандартних завдань; любов до прекрасного; вміння бачити красу у буденному; бажання творити оригінальні речі своїми руками.

Завдання: передати свій досвід у роботі в техніці ліногравюри; задіяти учасників у процес створення естампів, зробити їх активними, розбудити в них те, що приховане навіть для них самих; створити атмосферу відкритості, доброзичливості, співтворчості, віри в себе як творця прекрасного.

Наочність: зразки робіт, виконаних у техніці ліногравюри; презентація «У межах безмежної техніки - ліногравюри», презентація «Творчі роботи гуртківців», відео «Ліногравюра».

Матеріали та обладнання: лінолеум, папір для друку, типографська фарба, різці, штихеля для лінолеуму, гумовий валик, скло для розкату фарби, ложка, кулькова ручка, шпатель, наждачний папір, скипидар, серветки.

Структура майстер-класу

І. Організаційний етап – 1 хв.

ІІ. Повідомлення теми та мети – 1 хв.

III. Актуалізація опорних знань – 5 хв.

IV. Мотивація практичної діяльності – 2 хв.

V. Ознайомлення з технікою ліногравюри – 5 хв.

VІ. Практична робота – 30 хв.

VII. Підсумок – 1 хв.

Хід майстер-класу

І. Організаційний етап

Педагог:

Добрий день, шановні гості, колеги, учасники сьогоднішнього майстер-класу «У межах безмежної техніки - ліногравюри». (Слайд 1)

Запрошуємо вас до нашого арт-майданчика «Творимо диво разом».

Життя неповторне, щомиті воно спонукає до творчого пошуку, зваблює дивовижними відкриттями, захоплює та вражає досконалістю, природною гармонією і незвіданою глибиною. Мистецтво – це джерело добра і краси. 

Давайте  посміхнемося один одному, подаруємо друзям  та нашим гостям хороший настрій.

Учні:

Добрий день! Наш девіз звучить так: Талант у землю не ховай, його цінуй і розвивай!

Педагог:

Проблема, над якою я працюю: «Вплив мистецтва на становлення творчої особистості учнів». (Слайд 2)

ІІ. Повідомлення теми та мети

Педагог:

Сьогодні ми проведемо майстер-клас на тему: «Виконання композиції в техніці ліногравюри».

Мета майстер-класу: дати поняття про графіку,  її види та жанри, ознайомити з технікою ліногравюри; навчити практичним навичкам роботи різними інструментами, матеріалами та обладнанням при виготовленні друкарських форм та друку естампів; розвивати уміння створювати композиції засобами друкованої графіки; вміння творити прекрасне за композиційними законами та фантазією; виховувати креативність у вирішенні нестандартних завдань; любов до прекрасного; вміння бачити красу у буденному; бажання творити оригінальні речі своїми руками.

Завдання:

  1. Познайомитися з технікою однотонної ліногравюри.
  2. Виконати гравюру на лінолеумі.
  3. Зробити відбитки з цих гравюр. (Слайд 3) 

III. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда з учнями

Учні, скажіть, будь ласка, що ми взагалі знаємо про графіку?

  • Графіка — це один із видів образотворчого мистецтва.

Що є основою графіки?

  •  Основою графіки є малюнок.

Де ми зустрічаємося з графічними творами?

  • Із творами графіки ми зустрічаємося скрізь.
  •  Вони є в газетах, книгах, у музеях, на виставках.
  • Графіка – найпоширеніший вид мистецтва. На перший погляд графічні зображення є простими, але насправді мистецтво графіки дуже складне.

Які особливості роботи в графічній техніці?

  • Митцю потрібно на площині аркуша паперу передати об’єм та форму предмета одним кольором або тональністю, різноманітність характерів і настроїв — лініями, штрихами, чорно-білими плямами.
  1. Стимулювання навчальної діяльності.

Педагог:

Графіка поділяється на такі різновиди (Слайд 4):

Станкова гравюра (або естамп). Це вид графіки, в якому зображення є друкованим відбитком рельєфного малюнку, який виконується художником на тому чи іншому матеріалі – офорт, ліногравюра, ксилографія, літографія. (Слайд 5)

Книжкова – графічне оформлення книг – ілюстрації, форзаци, суперобкладинки. (Слайд 5)

Плакатна – створення плакатів: рекламних, політичних, соціальних, культурних. (Слайд 6)

Прикладна – графічна продукція, яка застосовується в промисловості: упаковки, етикетки, марки, пакети, екслібриси, товарні знаки. (Слайд 7)

Архітектурна –  графічні твори, що можуть застосовуватися в архітектурі. (Слайд 8)

Словникова робота: форзац, суперобкладинка, екслібрис.

Форзац (нім. Vorsatz) — це однозгинний аркуш паперу, скріплений з першим і останнім зошитами блока і призначений для з'єднання блока з палітуркою.

Суперобкладинка — паперова обкладинка, що надівається на палітурку або основну обкладинку.

Екслібрис (лат. ех libris — із книг) — книжковий знак, невелика художньо виконана етикетка, де вказано, кому належить книжка.

Станкова графіка (гравюра) у свою чергу поділяється на: глибокий друк, плоский друк та високий друк. (Слайд 10)

Глибокий друк – спосіб друку за допомогою друкарських форм, що їх друкарські елементи заглиблено, а пробільні (проміжні)  елементи височать над ними – офорт, суха голка. (Слайд 11)

Офорт  — різновид гравюри на металі.

Суха голка — гравюра на металевих стулках.

Плоский друк – на формі плоского друку друкуючі і пробільні елементи перебувають в одній площині. Друк стає можливим тільки тому, що поверхня друкарської форми хімічно оброблена. Після хімічної обробки пробільні елементи набувають здатності вбирати воду, а друкуючі - фарбу – літографія, офсетний друк. (Слайд 12)

Літографія — техніка гравюри на кам’яній пластині.

Офсетний друк – сучасний друк на типографських машинах.

Високий друк — типографський друк, при якому друкуючі й пробільні елементи на формі розташовані у різних рівнях (не в одній площині), друкуючі — вище, а пробільні — нижче. Це забезпечує можливість при прокатуванні еластичних валиків із фарбою наносити її вибірково, тільки на друкуючі елементи й передавати з них фарбу на поверхню друкування – ксилографія, ліногравюра. (Слайд 13)

Ксилографія або дереворит — гравюра на дереві.

Ліногравюра – гравюра на лінолеумі.

IV. Мотивація практичної діяльності

Педагог:

Мистецтво - одне з найважливіших і цікавіших явищ в житті суспільства, невід'ємна частина людської діяльності, що грає значну роль в розвитку не тільки окремої особи, але і суспільства.

Взагалі, створення ліногравюри - це по істині цікаве заняття. З даним видом мистецтва я познайомилася в Українській Академії друкарства. І тепер ставлю перед собою завдання зацікавити вас цим видом мистецтва.

За допомогою незвичайної техніки ліногравюри можна своїми руками створити естамп і помістити його в красиву рамку – вийде чудова картина, можна виконати вітальну листівку, яку не купиш у магазині, зробити відбиток на одяг та інші речі, зробивши їх оригінальними. А можна придумати і виконати самому ілюстрації та оформити власну книгу для вашої домашньої бібліотеки. (Наочний показ речей)

Найкращим доказом доцільності використання даної техніки в образотворчій діяльності є роботи моїх учнів. (Слайди 14 - 37)

Звучить музика

 

V. Ознайомлення з технікою ліногравюри

  1.                   Засоби художньої виразності графіки

Педагог:

Ліногравюра (від лінолеум і гравюра)  — опукла гравюра, створювана вирізуванням малюнка на лінолеумі; відбиток з малюнка, вирізаного на лінолеумі. (Слайд 38)

Ліногравюра виконується, як правило, в чорно-білій манері. (Слайд 39)

Ліногравюру роблять і в кілька фарб. Для кожного кольору ріжуть окрему форму. Друкують по черзі з кожної форми на один і той же аркуш паперу. (Слайд 40)

  1.                   Історична довідка

Педагог:

Ліногравюра виникла на рубежі  XIX - XX ст.  з винаходом лінолеуму. Вперше його використовували в якості матеріалу для гравіювання художники німецької групи «Міст» в 1905 році. Це було зроблено у зв'язку з необхідністю використання гравюр для друку великоформатних плакатів. (Слайд 41)

До середини XX ст. склалося декілька шкіл ліногравюри. Особливий розвиток ліногравюра отримала в країнах Латинської Америки — в творчості граверів «Майстрової народної графіки» в Мексиці і «Клубі друзів гравюри» в Бразилії, в Аргентині, в Чилі. (Слайд 42)

До ліногравюри часто зверталися А. Матісс і П. Пікассо у Франції, Е. Паккард і Б. Рендолл в США, П. Нільсен в Данії. (Слайд 43)

Найвідоміші майстри ліногравюри в Україні — О. Кульчицька, О. Пащенко, В. Литвиненко, І. Селіванов, О. Фіщенко, Г. Якутович, С. Конончук, В. Лопата. (Слайд 44)

Ліногравюру на Закарпатті представляють художники – П. Бедзір, М. Митрик, Е. Медвецька, В. Берец, В. Скакандій, О. Певсе. (Слайд 45)

 

VІ. Практична робота

Педагог:

Створити красу своїми руками може кожен, треба тільки мати бажання.

Сьогодні ми виконаємо композицію в техніці однотонної ліногравюри.
Нагадую, що принцип ліногравюри полягає в тому, що фарба переходить на папір з опуклих місць друкованої форми, тобто з тих місць, де дошка стикається з папером, отже, різцями забираємо ту частину лінолеуму, яка на відбитку буде білою, і залишаємо те, що повинне бути чорним. (Слайд 46)

Бажаю вам творчої наснаги, відкрити в собі майстра, здатного творити дива! Дайте волю своїй фантазії. Імпровізуйте, пробуйте. Працюйте завзято і усміхнено.

Педагог:

Для роботи над ліногравюрою необхідні:

  1. Матеріали:
  • лінолеум;
  • папір для друку;
  • типографська фарба. (Слайд 24)

2. Інструменти та допоміжні матеріали:

- різці або штихеля для лінолеуму;

- гумовий валик;

- дощечка для розкату фарби;

- шпатель;

- наждачний папір;

- столова ложка;

- скипидар;

- кулькова ручка;

- серветки;

- гумові рукавиці. (Слайд 47)

 

Педагог:

Під час роботи необхідно пам'ятати про техніку безпеки, щоб уникнути можливих неприємностей. (Слайд 48)

Інструкція з техніки безпеки під час виконання ліногравюри:

1. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ.

1.1. Правильно одягніть спецодяг

1.2. Ретельно підготуйте своє робоче місце до безпечної роботи.

1.3. Підготуйте до роботи свій інструмент, впевнившись у їх справності.

1.4. Забороняється розпочинати роботу без дозволу вчителя.

2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ.

2.1. Використовуйте справний, добре налагоджений інструмент.

2.2. Використовуйте інструмент за призначенням. Інакше можна не тільки зіпсувати його, але й отримати травму.

2.3. Передавати інструмент із рук у руки необхідно лише ручкою вперед.

2.4. Вирізування слід виконувати в напрямі від себе.

2.5. Не можна різати лінолеум штихелем в напрямі руки, яка підтримує його

2.6. Не відволікайтесь під час роботи і не відвертайте увагу інших.

2.7. Утримуйте робоче місце в чистоті.

3. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ.

3.1. Упорядкуйте робоче місце, приберіть деталі, матеріал, сміття, відходи.

 

Педагог:

Сьогодні кожен може стати художником. Я запрошую вас до виконання практичного завдання.

Послідовність виконання композиції в техніці однотонної ліногравюри (Слайд 49):

Підготовка лінолеуму. (Слайд 50)

1. Кусок лінолеуму шліфуємо наждачним папером, спочатку уподовж, а потім упоперек. Чим краще і рівніше відшліфований лінолеум, тим легше на нім працювати. На такий лінолеум добре накочується валиком фарба, а значить легше отримати і хороші відтиснення.

2. Лінолеум протираємо серветкою.

Виконання ескізу. (Слайд 51)

3.  Придумуємо композицію та малюємо її на лінолеумі.

Педагог:

Оскільки до нас у вікно вже стукає весна, я пропоную вам створити свою «весняну» композицію на площині лінолеуму. Малюючи малюнок, треба пам'ятати, що все, зображене на лінолеумі, при друці вийде в зворотному, "дзеркальному" зображенні.

Виконання ліногравюри. (Слайд 52)

4. Приступаємо до гравірування на лінолеумі.

 Поглиблення на лінолеумі робляться штихелями - різцями різних профілів і розмірів.

У роботі необхідна послідовність. Гравірування лінолеуму краще починати відразу з відповідальних місць. Спочатку обрізають тонкі лінії, прорізають штрихування, а потім широким різцем вибирають непотрібні місця фону. Корисно чергувати дрібну, «ювелірну» роботу з вибіркою великих площин.

А зараз переконуємося, що гравюри вирізані вірно.

Можна починати друкувати гравюру.

Друкування гравюри. (Слайди 53-54)

5. Щоб не забруднитися фарбою, одягаємо захисні рукавиці.

6. Для друкування відтиснення береться чорна типографська фарба і шпателем у невеликій кількості наноситься на скло, розтираємо.

7. Розкатану на склі типографську фарбу за допомогою валика наносимо на ліногравюру, рівномірно, так, щоб не було грудочок і нерівностей.

8. Зверху щільно накладаємо аркуш паперу відповідного розміру та  обережно притираємо форму по всій площині рукою і ложкою. Для контролю якості друку можна періодично піднімати край друкованого паперу.

9. Знімаємо папір. Там, де лист стикався з дошкою, вийшло чорне зображення. Надрукувати відтиснення можна як уручну, так і на верстаті.

Педагог:

Поки учні виконують свої відтиски, я пропоную вам подивитися, як ми робимо свої відбитки в майстерні на офортному верстаті. (Слайди 55 - 56)

10. Після закінчення роботи, форма і валик ретельно промиваються і протираються ганчірочкою.

Оформлення ліногравюри. (Слайд 57)

11.  Відбиток – естамп висушуємо та підписуємо. Свіже відтиснення на папері не можна відразу складати в пачку, вони повинні сохнути не менше доби.

12.  Оформлюємо виставку своїх робіт.

(Учні представляють свої роботи.)

VІІ. Підсумок

Педагог:

Шановні колеги, наш майстер-клас  завершився. Я вдячна всім учасникам майстер-класу за співпрацю, розуміння та вашу безпосередню участь.

До побачення! Творчих вам успіхів.

 

1

 

docx
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
1303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку