Тема:"Батик – мистецтво розпису тканини"»
Мета: формувати уявлення про техніку розпису тканини, історію та особливості цього давнього мистецтва;
оволодіти навичками роботи з інструментами, пристосуваннями і матеріалами, що використовуються при розпису тканини;
опанувати методи, принципии і технічні прийоми роботи в техніці "гарячий батик", соляна техніка;
поглибити знання з видів декоративно-прикладного мистецтва, розвивати навчально-пізнавальну компетенцію в графічних уміннях декоративного трактування колірного мотиву, творче мислення;
прищеплювати інтерес до вивчення декоративно-прикладного мистецтва;
розвивати творчі здібності через збагачення візуального досвіду в результаті знайомства з творами декоративно-прикладного мистецтва, естетичне сприйняття, почуття ритму, кольору;.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, інформаційно-розвиваючий, практичний, емоційного стимулювання (заохочення).
Словник термінів: шовк, батік, резерв, «холодний», «гарячий» батік,
« кракле»,чантінг, соляна техніка.
Обладнання: зразки робіт в різних техніках батик, шовкова (бавовняна) біла тканина, віск, парафін (резерв), фарби для тканини, кисті, п'яльця, великі кристали солі , музичний супровід, засоби мультимедіа
Хід уроку
Невідомо хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються нам і які ми передаємо нашим нащадкам:
«Намагайтеся кожного дня для кожної справи знайти якийсь позитивний початок, оскільки від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в якусь справу залежать ваші успіхи, а можливо, і невдачі ».
Я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення і гарні результати.
II. Етап актуалізації опорних знань
Асоціативний кущ «Види дпм»
III. Повідомлення теми і завдань уроку
Батик - мистецтво розпису тканини
Сьогодні ви попрацюєте в групах і опануєте техніку « гарячого» батику
IV. Вивчення нового матеріалу
Вважається цілком імовірним, що історія розпису по шовку почалася на ранніх етапах його виготовлення. Найдавнішою з відомих науці розписів понад 2000 років. Історія декорування тканини йде в глибоку старовину. Розпис по шовку або батік – одне з найдавніших ремесел, батьківщиною якого є Індонезія, де використовувалися натуральні фарби, що виготовлялися на рослинній основі. Очевидно, з незапам'ятних часів в людині жила необхідність зробити свій одяг більш нарядним. Але натуральний шовк зовсім не є обов'язковим атрибутом лише східного стилю. Панно на шовку доречні і в класичній обстановці і в авангардному інтер'єрі. Вони завжди ефектні, виразні і безсумнівно будуть притягати до себе погляд, особливо в ясну погоду, коли підсвічений сонцем шовк створює відчуття тепла і затишку. Панно на шовку, виконані талановитим художником несуть в собі певну світлову гармонію, вільну вібрацію світла і ліній. Цими картинами хочеться милуватися знову і знову. Розпис по тканині – одне з найбільш захоплюючих творчих занять. Успіх залежить від правильності підбору необхідних матеріалів .
БАТИК (фр. batique - набивний ) - багатобарвна тканина , малюнок на
яку наносять ручним способом.
Спочатку батик з'явився у народів Індонезії , де малюнок наносився за
допомогою воску (резерву) , а потім тканину опускалася в барвник , який
фарбував тільки не покриті воском ділянки . Операція повторювалася кілька
разів , якщо треба було отримати різноманітні відтінки кольору. Надалі батик
отримав широке поширення в Азії і Європі.
У наш час техніка його істотно ускладнилася. Розрізняють гарячий і
холодний батик залежно від того, яку обробку проходить тканину. Процес
нанесення малюнка на полотно може бути однаковим в обох випадках , але
потім в техніці гарячого батику розписане виріб піддають обробці гарячою
парою в спеціальних пристроях ( « запарюють »). Це робиться для того , щоб
закріпити фарби, і батик можна було прати. Сучасні барвники дозволяють
досягти ефекту простим прогладжуванням гарячою праскою тканини із
зворотного боку.
Розрізняють два основних способи нанесення фарби в техніці батика:
вільна кистьова розпис і виконання малюнка за допомогою нанесення
спеціальними інструментами резервує для досягнення чіткої графіки ліній.
Можливо безліч варіантів застосування змішаної техніки виготовлення
батику. Наприклад , поєднання чіткого малюнка і вузликового орнаменту ,
який виходить в результаті того , що на тканині міцно зав'язують декілька
вузлів різного розміру , а потім опускають у фарбу . Вона не може
проникнути в складочки вузлів , в результаті чого виходять красиві круги .
Художники використовують багато спеціальних прийомів для отримання
різноманітних барвистих ефектів. Вони покривають воском досить великі
ділянки , потім мнуть тканину так , щоб утворилися на воску тріщинки , в які
потім буде затікати фарба. В результаті красива сіточка ліній покриє
зображення . Такий візерунок має спеціальну назву « кракле ». Щоб
освітлити колірний тон , можна непросохлу фарбу збризнути водою або
посипати крупною сіллю . Так можна досягти ефектів , подібних
акварельного живопису.
Завдяки своїм багатим декоративним можливостям техніка батика
застосовується при розписі одягу , хусток , завіс , панно і т. д.
Види батику
1 . Розпис методом холодного батику
Холодний батик вважається більш простою технікою, ніж батик гарячий, так як розчин, що обмежує фарбу, наноситься без попереднього нагрівання. Звичайно, холодний батик все одно вимагає зосередженості, твердої руки і чіткості ліній. Якщо коротко описувати хід роботи з розпису тканини холодним способом, то вам потрібно зробити наступне.
Хід роботи
Шматок тканини, який ви зібралися розписувати, за допомогою кнопок, степлера і т. П. В натягнутому вигляді прикріплюється до рами. Потім спеціальним олівцем або ручкою наноситься малюнок, який ви хочете бачити на вашому полотні. Поверх олівцевого начерку наноситься резервує контур, причому він не повинен мати розривів. В іншому випадку фарба вилізе за межі малюнка, і ваша робота буде безнадійно зіпсована. Тканина залишають до висихання резерву. Пензликами, губками, розпилювачами розфарбовують малюнок і фон полотна. Коли робота закінчена, її обробляють так, як вимагає того виробник фарб. Це потрібно для закріплення малюнка. Потім виріб промивають теплою і холодною водою.
Перед початком фарбування тканину всередині контуру , нанесеного складом , що резервує , слід змочити водою. Фарби наносять на тканину кистю або ватяними кульками , накрученими на дерев'яну паличку. Як правило , спочатку зафарбовують світлі елементи малюнка , а потім більш темні його частини. Фарби можна розбавляти питною водою для отримання більш світлого тону . Фарбу наносять на відстані 0,5-1,0 см до контурів , сформованих складом , що
резервує .
Особливістю рисунків холодного батику є їх чітко виражений графічний характер. Рисунки ці наносять на тканину спеціальними резервними сумішами (резервами) у вигляді замкнутих контурів і вже у їх межах фарбами розписують виріб. Резерви для холодного й гарячого батику відрізняються між собою.
За розпису скляною трубочкою до складу резервуючи сумішей для холодного батику входять гумовий клей, бензин, віск, парафін, вазелін і каніфоль. Існує кілька рецептів для холодного батику.
Холодні резерви для батику, г
|
1 |
2 |
3 |
Гумовий клей |
200 |
200 |
200 |
Бензин |
250 |
250 |
250 |
Парафін |
50 |
25 |
50 |
Віск бджолиний |
- |
25 |
- |
Каніфоль |
- |
- |
2 |
|
500 |
500 |
502 |
За розпису тканини способом холодний батик рисунки можуть бути виконані різноманітні, але обов’язково чіткий поділ кольорових площин. Кожну з таких площин обводять резервом. Для нанесення контурів рисунки резервом застосовують скляні трубочки довжиною 15 . 20 см з тонкими загнутими кінчиками. На невеликій відстані від кінчика є потовщення – резервуар для резервуючої суміші. Для набирання резерву кінчик трубочки опускають у резерв і через широкий кінець втягують його у трубочку до заповнення резервуару.
При розписуванні кінчик трубочки з набраним резервом обтирають ватою. Після цього трубочку швидко опускають на тканину і почекавши, поки резерв затече у кінчик трубочки, починають наводити контури рисунка. Залежно від волокнистого складу тканини, її щільності й товщини, трубочки необхідно вести з різною швидкістю. Наприклад, за наведення контуру по щільних і більш товстих бавовняних тканинах (полотно, бязь) трубочку слід вести досить повільно, щоб резерв міг повністю просочити тканину (для таких тканин необхідно наводити контур також із зворотного боку тканини). При наведенні контурів рисунка на капроні й натуральному шовку трубочки слід вести швидше, постійно стежачи за тим, наскільки рівномірно резерв просочує тканину. Якість наведення контуру слід контролювати з зворотного боку, поки не висох резерв. Місця, які погано просочені, або мають пропуски, треба зарезервувати із зворотного боку тканини.
Після нанесення резерву на тканину йому дають висохнути. Тривалість висихання залежить від температури приміщення і становить у середньому 20 - 40 хвилин.
У холодному батику зарезервовані контури назавжди залишаються на тканині. Перед розписом рисунок на тканину наносять олівцем, а потім нанесені контури рисунка обводять скляною трубочкою з резервом. Якщо виріб виконуватиметься у кількох примірниках, доцільно спочатку виготовити шаблон. Для цього з ескізу на кальку знімають контур рисунка, а потім чорною тушшю переводять його на щільний папір. Контурна лінія рисунка повинна мати ширину не менше 1 мм, щоб її було добре видно через тканину. Отриманий шаблон підколюють до тканини.
2 . Метод вільного розпису або акварельна техніка. Для того, щоб зробити вільний розпис треба ґрунтувати тканину. Сама техніка нагадує живопис. Це робиться для того, щоб фарби не розтікалися по тканині. Для грунтовки тканини використовують желатин, сольовий розчин, відвар з рисового борошна з додаванням желатину, крохмаль. Після того як загрунтованная тканина висохла, її починають розписувати. При вільному розпису тканини резерв не використовують. Малюнок наносять на тканину вільними мазками фарб. Спочатку на тканину наносять фарби світлих тонів , зафарбовуючи світлі елементи малюнка , потім - більш темних тонів , зафарбовуючи темні частини.
Починати розпис фарбами можна лише після повного висихання резерву. Розписаний резервом виріб не рекомендується залишати більше як на 24 години, тому що резерв дасть ореол і, фарба не буде підходити до контурів рисунка.
Для нанесення фарб при розписі способом холодний батик застосовують різні пензлі й тампони. Тампони виготовляють із вати й поролону. Вату накручують на дерев’яні стержні різного діаметра.
Тканини з різних волокон неоднаково вбирають фарби, тому останні слід застосовувати різного ступеня насиченості. Фарби на різних тканинах розтікаються неоднаково. Добре розтікаються фарби на бавовняних, віскозних тканинах, натуральному шовку, трохи гірше – на ацетатних і триацетатних тканинах, ще гірше – на капронових. Тому при розписуванні останніх пензлик або тампон з фарбою слід підводити до країв за резервованого рисунка. В процесі розписування тканин, на яких фарби добре розтікаються, під час покриття невеликих площин рисунка тампон або пензлик з фарбою треба ставити у центрі площини й фарба сама рівномірно підтече до країв зарезервованого контуру.
Застосовуються такі декоративні ефекти:
1 ) Декоративний ефект можна отримати , використовуючи кухонну
сіль , поміщаючи кристали на вологі забарвлені ділянки тканини. Сіль
притягує до себе фарбу , при цьому виходить малюнок, схожий на краплю .
Результат залежить, зокрема , від величини кристалів солі. Дрібнозерниста
сіль створює витончену структуру малюнка , тобто численні близько
розташовані один до одного щодо темні ділянки пігментних скупчень.
Велика сіль дає візерунки з чіткими колірними зміщеннями . На перехідних
ділянках добре простежуються складові кольору і основні фарби. Техніка травлення з використанням солі. Химерні візерунки і дивовижні структури, що виникають в результаті використання солі при розпису картин, в цій техніці буквально заворожують. Причина цього – гігроскопічні властивості солі: вона поглинає вологу. Результат залежить від величини кристалів сіль.
Етапи роботи в сольовий техніці:
1 етап: на вологу розписану у вільній техніці тканина посипається сіль.
2 етап: важливо не перестаратися, сіль посипається там, де колірне пляма необхідно збагатити цікавою фактурою.
3 етап: після повного висихання фарб акуратно видаліть кристали солі
2 ) Використовуються декоративний золотий і срібний контур. Фарба
наноситься плоскою щетинки № 1 , 2 відповідно до ескізу . Товщина і колір
контуру варіюється.
3 ) Так само використовуються декоративні краплі водою на висохлий
шар фарби. Отриманий ефект сушать феном , щоб запобігти подальшому
розтіканню .
Заключний етап роботи . Після висихання тканина знімається з
підрамника . Готовий виріб , для закріплення малюнка , піддають
термообробці . Прасують електричною праскою з терморегулятором ,
при температурі , характерною для тканини,що використовували. Виріб
прасують через суху бавовняну тканину з виворітного і з лицьового
боку. Готова робота оформляється в раму.
3)Техніка розпису Шиборі (Перегляд відео)
https://www.youtube.com/watch?v=vpuiScoPfUI
4) Батик гарячий: техніка виконання.
У наші дні, коли мода змінюється щодня, а будь-яка новинка в найкоротший час стає доступною масі людей, цінується ексклюзивна і незвичайна одяг. Тому світові дизайнери трудяться, намагаючись придумати новий принт для своїх тканин. Їх досягнення коштують чималих грошей і залишаються затребуваними короткий час, поки у всіх магазинах не з'являться абсолютно ідентичні підробки. Якщо ви хочете мати модну річ власного дизайну - зверніть увагу на техніку батика. Батік - це розпис по тканині. Таким способом ви зможете прикрасити собі блузку, спідницю, шарф або будь-яке інше тканинний виріб. Існує холодний і гарячий батик. Історія техніки Ручний розпис тканини, звана батиком, відома людям дуже давно. Цією технікою користувалися в Японії, Єгипті, Китаї, Африці і на Русі. Місцем, де з'явилася техніка, вважається Індонезія, острів Ява. Хоча останнім часом археологи знаходять полотна, розфарбовані в цьому стилі ще в стародавньому Єгипті та Китаї. Досі вчені та археологи ведуть суперечки, коли саме зародилося мистецтво тканинної розпису. Одні кажуть, що даною технікою користувалися на початку нашої ери, інші співвідносять її поява з винаходом «резерву»: так називається прилад для нанесення гарячого воску на тканину (14 століття). Як би там не було, історія гарячого батику починається набагато раніше, ніж батика холодного. Назва «батик» вперше зустрічається в Голландії в 18 столітті. Жителі острова Ява іменували цю техніку «амбатик». Яванці найбільш майстерно роблять тканини, розписані в техніці "батик гарячий". Цей народ подарував світові тканини нереальної краси, саме на Яві живуть найвідоміші дизайнери у світі батику. І це не дивно. Мистецтво ручного розпису тканини передавалося яванцям з покоління в покоління, причому кожен рід мав свою особисту неповторну техніку. Спочатку на Яві одяг, розписану в стилі "гарячий батик", могли носити лише представники «блакитних кровей», проте з часом, коли тканина стали розписувати і на продаж, аристократія почала підключати до кропіткої роботи і простолюдинів. У 1835 році в Голландії з'явилася перша фабрика, що виробляє полотна розписані в техніці батика. Холодний батик з'явився лише в першій половині ХХ століття. Винайдено розчин, що дозволяє без нагріву наносити резерв на тканину, був у Росії.
Якщо ви вирішили освоїти техніку батика, вам можуть знадобитися наступні інструменти і матеріали. Тканина. Спочатку для розпису тканини використовувався натуральний шовк. Тепер, коли фарби і матеріали вийшли на новий рівень, для батика підходять і інші тонкі тканини, наприклад батист, штапель, шифон і т. Д. Тканина можна використовувати метражем або у вигляді готового виробу. Фарби. Фарби в техніці «батік» мають чимале значення. Існує велика кількість їх виробників, як імпортних, так і вітчизняних. За своїми властивостями фарби діляться на ті, які розводяться виключно спиртом, і на ті, в які додається вода. Головна відмінність між ними - спосіб закріплення. Вони можуть закріплюватися за допомогою праски, гарячої пари або води. Контурний склад. Найкраще контурний склад брати тієї ж фірми, що і фарба. Зазвичай вони безбарвні, в них додається фарбувальний пігмент безпосередньо перед нанесенням. Рама для батику. Звичайно, можна купити спеціальну раму для розпису тканин, але ви не витратите багато часу, якщо вирішите зробити її самостійно. Палітра. Потрібна для змішування фарб. Піпетки. Потрібні для набору фарби. Трубочки для холодного батику. За допомогою скляних трубочок можна проводити тонкі лінії на полотні. Їх можна купити в спеціалізованому магазині. Однак якщо ви не можете їх знайти або не хочете витрачати на них гроші - не впадайте у відчай. Можна просто підібрати підходящий інструмент, наприклад, досить товсті центографи, ізографи, рапідографи, медичні крапельниці, рейсфедери і т. Д. Скотч. Потрібен для захисту рамки від фарби. Якщо рама буде забруднена, вона може пошкодити наступну роботу. Кравецькі шпильки, степлер - будь-який предмет для закріплення тканини. Спирт. Потрібен для розведення деяких фарб. Кисті для розпису тканини. Сіль. Потрібна для більш швидкого висихання окремих ділянок та отримання специфічного візерунка. Очищена вода. Потрібна для розведення деяких видів фарб. Спеціальні олівець або ручка. Для нанесення малюнка на тканину. Віск. Потрібен, якщо вам близька техніка гарячого батику. Можна купити готовий, а можна зробити самостійно. Ємність для фарбування полотна. Нитки.
Як було сказано вище, існує два способи нанесення розпису на полотно. Більш древній, натуральний і традиційний ручний розпис тканини називається «гарячий батик», техніка виконання якого відома ще стародавнім яванцям, єгиптянам і китайцям. Сенс даного способу полягає в поступовому нанесенні на тканину фарби із захистом резервує окремих елементів. Причому в якості резерву використовують тільки натуральні компоненти, які перед використанням необхідно нагріти. Восковий складу спочатку наносився за допомогою мідного ковшика з тоненьким носиком - чантінга, зараз є ціла купа альтернативних способів нанесення резерву, наприклад, спеціальні штампи, кисті з жорсткою щетиною і т. Д. На велику поверхню резерв наноситься за допомогою широкої кисті, а тонкий пензлик і чантінг необхідні для резервування контуру і дрібних деталей малюнка.
Для гарячий батику насамперед потрібно підготувати тканину, обрану вами для розпису. Для цього замочіть її на півгодини в розчині соди (5 л води на 1 ч. Л. Соди). Це потрібно для вимивання хімічних складів, якими виробники обробляють тканину. Після висихання тканину закріплюють на рамі. Перший, найсвітліший шар фарби можна нанести до малювання ескізу. До речі, важливо, щоб виріб просочувалося фарбою в послідовності від темного до світлого. Спеціальним олівцем наноситься малюнок. Хоча деякі радять, щоб не травмувати тканину, наносити малюнок не на неї, а на аркуш паперу за допомогою маркера, який буде видно через полотно. Потім малюнок просочують резервом, залишаючи вільними тільки ті частини, які будуть покриті найбільш світлим шаром фарби. Після висихання фарби резерв знімається за допомогою праски. На тканину лягає газета або папір і пропрасовується таким чином, щоб весь віск з тканини перемістився на папір. Потім фарба закріплюється згідно інструкції. Потім на пофарбовані і темніші ділянки знову наноситься розчин резерву і вся процедура повторюється. І так фарба з резервом наноситься шар за шаром, до тих пір, поки всі відтінки (навіть найтемніші) не опиняться на тканини.
Пояснення послідовності виконання роботи
Технологія виготовлення батика
Перший етап роботи - складання ескізу.
Другий етап . Тканина натягується на (відповідний за розмірами )
підрамник за допомогою канцелярських кнопок. Натяг має бути сильним і
рівномірним. Потім із зворотного боку підкладається ескіз і прикріплюється
до тканини англійськими шпильками . Основні лінії малюнка , що
просвічують крізь тканину , переносяться на неї простим олівцем. Лінія
повинна бути легкою і рівною. Після перенесення малюнка ескіз знімається.
Третій етап - нанесення резервує. Резерв наноситься замкнутим
контуром і перешкоджає надалі розтіканню фарби за свої межі. Склад
наноситься за допомогою скляної трубочки з загнутим кінцем і з опуклою
частиною. Трубочки можуть мати різні характеристики . Працювати слід в
добре провітрюваному приміщенні. Після нанесення резерву слід
дочекатися його повного висихання ( не менше 40-50 хвилин).
Четвертий етап - фарбування тканини.
Щоб вам було легше втягнутися в процес, ви можете зробити хустку в техніці "гарячий батик".
Майстер-клас 1 «Хустка з ірисами»
Для початку вам потрібно запастися відповідними матеріалами: шовковим білою хусткою або просто шматком білого шовку, рамкою з шпильками, пензликами тонкими і товстими - для фарби і для резерву, рожева, синя, зелена, жовта фарби. Ємностями для розведення фарби. Пульверизатором.
Гарячий батик
Майстер-клас 2
(Джерело: http://faqukr.ru/hobbi/150320-batik-garjachij-tehnika-vikonannja-holodnij-i.html)
V. Практична робота (Робота в групах)
Техніка безпеки:
Інструктаж з охорони праці, при роботі з резервом, барвниками, праскою
* У вас на столах знаходяться фарби, пензлі, ватяні палички і тканина, в п'яльцях. На ній вже нанесено малюнок, який оброблений резервом по контуру.
* Вам залишається лише акуратно розфарбувати малюнок, але перш ніж ми приступимо до роботи, я розповім вам про правила безпеки.
Практична частина уроку поводится в комплексній формі колективного
художньої творчості , тобто учні поділяються на групи і кожна група виконує
певне завдання , операцію. Учнів ділять на групи відповідно до комплексу
їхніх знань і вмінь. Дана форма роботи дозволяє дітям вийти на творчий рівень.
Вся практична робота виконується згідно з технологічною картою .
IV. Етап закріплення набутих знань
Прийом Пінг-понг(Вчитель задає запитання і кидає м’ячик учню.Той відповідає і повертає м’яч)
|
VI. Етап підведення підсумків уроку.
Виставка учнівських робіт
VII. Рефлексія
- Що вам сподобалася сьогодні на майстер-класі?
- Що ви запам'ятали важливого і головного для себе?
- Що вам могло б стати в нагоді в житті?
Відповіді повинні будуватися на основі наступних виразів:
Незакінчене речення
Мені сподобалося...
Я навчилася......
Мені запам'яталося....
Мені згодиться......