Майстер-клас "Формування національно-патріотичних почуттів на уроках "Я у світі""

Про матеріал

Яким повинен бути урок, щоб учні сказали: «Мій улюблений урок «Я у світі»? Безумовно, цікавим, таким, що збуджує розум та уяву, розширює кругозір. Діти з легкістю запам'ятовують тільки те, що викликає в них інтерес. Коли навчання цікаве, тоді воно й ефективне! Ефективний урок побудувати важко. Чим важче вчителю, тим легше дітям. Тож нехай нашим дітям буде легко у навчанні!

Перегляд файлу

1

 

(Слайд 1) «Я у світі» - новий навчальний предмет, який справедливо називають першим курсом громадянської освіти. Тематичне насичення його дає можливість вчителю розробити різноманітні вправи, бесіди, проводити на уроках різні види практичних та дослідницьких робіт, для фронтальної, індивідуальної, диференційованої роботи дібрати цікавий історичний, народознавчий, краєзнавчий та ігровий матеріал, завдяки якому вчитель може спланувати цікаве заняття, яке стимулює самостійність, творчу активність та ініціативу школярів.

Я переконана, що дитина має бути співавтором уроку, а не пасивним слухачем. Як мовиться в одному із прислів’їв народів світу «Той, кого несуть на руках, не знає яким довгим є шлях до міста». Тобто лише через подолання пізнавальних утруднень, проблем, через власні дії учень набуває соціального досвіду.

Сьогодні вашій увазі хочу запропонувати творчі вправи, які роблять урок цікавішим, жвавішим, емоційнішим, навчають учнів користуватися інформацією.

(Слайд 2) Вправу «Пам’ятні дати моєї держави» підказали мені самі учні. На уроці природознавства дуже люблять виступати синоптики, повідомляти про свої спостереження, то  чому ж на уроці «Я у світі» не впровадити щось подібне. Учням спочатку було важко готувати відомості про свята, тому доводилось підбирати цікавинки самій. Зараз мої четвертокласники вміють самостійно шукати необхідні повідомлення в інформаційній мережі, а я спостерігаю за календарем пам’ятних дат України і вказую на важливу подію, якщо ж є потреба, допомагаю. Наприклад:

(Слайд 3) 9 листопада  українці відзначають День української писемності та мови. На честь цього дня пропоную дізнатися або пригадати цікаві факти про рідну мову. 

  • За православним календарем — це день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця,  відомий його рукопис «Повість минулих літ»
  • 9 листопада стартує Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика 
  • Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів
  • В українській мові найбільша кількість слів починається на літеру «П».
  • Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера «Ф».
  • (Слайд 4) В українській мові безліч синонімів. Наприклад, слово «горизонт» має 12 синонімів: обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай, овид.
  • Українська мова багата на пестливі слова. Пестливу  форму має навіть слово «вороги» – «вороженьки», «воріженьки»

Запамятайте цей день. Любіть українську мову, бо хто не любить її, той не любить України.

         Звісно, щоб таке завдання було виконане як слід, необхідно стежити за відбором  інформації. Завдяки таким повідомленням багато нового  дізналися мої вихованці,  а контролюючи таку роботу поповнила свій кругозір і я. Ще раз переконалась в тому, що вчитель і учні ростуть разом. Така вправа допомагає дітям не тільки краще пізнати свята, їх походження, а й формує національно-патріотичні почуття.  Мої вихованці  готують детальний переказ таких повідомлень, тому така вправа сприяє ще й розвитку пам'яті, мовлення, збагачує їх словниковий запас та життєвий досвід.

(Слайд 5) Патріотичні почуття формуються завдяки використанню на уроках «Я у світі» краєзнавчого матеріалу. У 3 класі я провела вікторину «Моя Україна» і зраділа. Мої вихованці багато знають про державу, у якій вони живуть, знають її державні і народні символи, назви міст, річок, озер, морів. Але ж для кожного з нас Батьківщина починається з міста, села, в якому ми народилися і живемо. У результаті спостережень виявилось, що діти не мають достатніх знань про свою маленьку батьківщину, тому учні опрацьовували відомості про далеке минуле нашого міста,  і я узагальнила ці  матеріали у вигляді презентації.

 (Слайд 6) В далекому минулому вся територія, яку нині займає район, була вкрита лісами, які  простягалися на десятки кілометрів. Іншою характерною рисою цієї місцевості було болото. Причому, не окремі болота, а болото без кінця і краю… Села стояли ніби на островах серед болота, їх з'єднували насипані дороги. А навесні та восени під час повеней більшість сіл взагалі була відрізана від світу.

(Слайд 7) Центральна площа називалась Ринок, на ній люди єврейської національності торгували різним крамом. Нині ця площа має назву – площа Культури. 

(Слайд 8) Старожили міста пригадують дощаті тротуари на вулицях міста.

(Слайд 9) Центральна вулиця Шевченка довжиною близько 1 км повністю викладена шашками Терлінського.  «Шашка Терлінського – це серйозний камінь, який важить 40 кілограмів, ним покривали дорогу у 30-х роках минулого століття. По Україні дуже мало є таких доріг.

(Слайд 10) Розширюючись, Камінь–Каширський поглинав довколишні поселення. Одним із них є колишнє село Воля, що розташовувалося над дорогою, яка вела з міста в напрямку Любешова. Воля постала на вільній землі, котра не належала місту. Звідси – й така назва. Дотепер збереглася колишня сільська церква, стародавня  пам'ятка культури.

 

(Слайд 11) Майже половина сучасного Каменя – землі села Застав'я, від якого нині не залишилося й сліду. В давнину на річці Цир облаштували став, який слугував для забезпечення роботи водяного млина. Відносно історичної частини міста, село розташовувалося за цим ставом, що й дало йому назву.

(Слайд 12) Через місто протікає річка Цир – права притока Прип’яті, бере початок у лісі біля села Клітицьк.Перша назва – Валев.

(Слайд 13) На етапі закріплення знань використала вправу «Уважний слухач». Учні в усній формі представляли монологічне висловлювання про далеке минуле і сьогодення рідного міста.

Програма «Я у світі» дає можливість підібрати домашні завдання пошуково-дослідницького та творчого характеру.

(Слайд 14) До вподоби учням пізнавальна вправа «Служба розшуку». Наприклад: діти отримують завдання віднайти необхідну інформацію про рекорди волинського краю: найвизначнішу постать, найвідомішу пам’ятку архітектури, про найглибше та найбільше озеро, найзагадковішу річку, найдивовижніший об’єкт природи.  Якщо учні не готові до пошукової роботи, то, повірте,  варто вчителю підготувати такі статистичні дані.

Найвизначніша постать – Леся Українка

Найвідоміша пам’ятка архітектури замок Любарта.

Найдовша і найчистіша річка Стохід

Найдивовижніший куточок природи – Оконські озера

Найбільше озеро Волині – Світязь, воно найглибше в Україні.

Найзагадковіша річка  - Сліпа Турія.

(Слайд 15) Доповнюю розповіді учнів і результатами власного дослідження. У Волинській області є і світовий рекорд. Відомий факт, що найдовший в світі житловий будинок знаходиться в Україні, в місті Луцьк – обласному центрі Волинської області!

Будинок на проспектах Соборності та Молоді будувався аж одинадцять років. Лучани жартівливо називають його Великою китайською стіною, адже будинок розтягнувся на 1750 метрів (це приблизно чотири зупинки громадського транспорту) – і це тільки по прямій лінії – з відростками довжина складає 3029 м. Велетень побудований у формі сот та об’єднує 120 під’їздів (40 будинків) різної висоти – від 5 до 9 поверхів. Більшість мешканців навіть не знають про цей рекорд, тому що відсутня хоча б табличка з рекламою.

 

Домашні завдання з даного предмету досить легко диференціювати за ступенем складності. Учні з високим та достатнім рівнем знань часто пишуть монологічні висловлювання. Тематика їх може бути різноманітною.

(Слайд 16) «Якою я бачу Україну в майбутньому», «Кожен господар свого життя».

(Слайд 17) Цікавим видом домашньої роботи є складання репортажів. Творчі учні з високим рівнем знань, виступають у ролі репортерів створених груп. Я готую заздалегідь питання для учнів, ті в свою чергу продумують зв’язну коротку  відповідь. Репортери, готуючись до уявного ефіру спілкуються з відповідачами, доповнюють, підказують відповіді, при потребі складають додаткові питання, та проводять короткі репетиції.

   І група. Репортаж:  «Поділись любов’ю до України»

  ІІ група. Репортаж «Гімназія – мій дім, моя родина, моя маленька рідна Україна»

ІІІ група. Репортаж «За мир у всьому світі – це значить за життя»

          У такій творчій  праці повинен оцінюватися ініціативний і творчий підхід школяра до справи, а не тільки виконана нею робота і її конкретний результат.

 (Слайд 18) Яким повинен бути урок, щоб учні сказали: «Мій улюблений урок   «Я  у світі»? Безумовно, цікавим, таким, що збуджує розум та уяву, розширює кругозір. Діти з легкістю запам’ятовують тільки те, що викликає в них інтерес. Коли навчання цікаве, тоді воно й ефективне! Ефективний урок побудувати важко. Чим важче вчителю, тим легше дітям. Тож нехай нашим дітям буде легко у навчанні, а всім педагогам зичу наснаги, творчих здобутків, спокою, міцного здоров’я.

 

docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку