1
Майстер-клас для вихователів
Тема: «Інноваційні підходи до розвитку дитини.
Впровадження педагогіки Марії Монтесорі
в дошкільному закладі».
Підготувала вихователь
Шапошник Оксана
Грудень 2024
Тема майстер-класу:
«Інноваційні підходи до розвитку дитини.
Впровадження педагогіки Марії Монтесорі
в дошкільному закладі».
Мета:
Ознайомити педагогів із принципами, методами та матеріалами педагогіки Марії Монтесорі; продемонструвати практичні способи їх впровадження у роботу дошкільного закладу для розвитку самостійності, сенсорного сприйняття, уваги та інших важливих навичок у дітей. Підвищити професійний рівень учасників майстер-класу.
Завдання:
1. Розкрити основні принципи педагогіки Марії Монтесорі, які базуються на ідеях самостійності, індивідуального підходу та стимулювання природного розвитку дитини.
2. Ознайомити учасників із типами матеріалів, які використовуються у методі Монтесорі, та їх функціональними можливостями.
3. Навчити педагогів створювати Монтесорі-матеріали власноруч із підручних засобів.
4. Забезпечити практичне опрацювання навичок використання Монтесорі-матеріалів для розвитку сенсорики, моторики та когнітивних здібностей дітей.
5. Сприяти розвитку професійних компетенцій педагогів у впровадженні інноваційних підходів до освітнього процесу.
Матеріали та обладнання :
Шаблони та картки для створення ментального карт;
Стіл із виставкою виготовлених матеріалів: Шумові коробочки Монтессорі, ароматизовані коробочки, тактильні дощечки, кольорові дощечки, скринька з клаптиками тканини, «сюрпризна коробка» (створені власноруч)та інш.
Хід майстер-класу
Вступ:
Добрий день, шановні колеги! Рада вас вітати на майстер-класі.
Сьогодні ми поговоримо про інноваційні підходи до розвитку дитини, зокрема про впровадження педагогіки Марії Монтессорі в роботу. Як педагог групи раннього віку, я стикаюся з важливою проблемою — розвитком дрібної моторики рук у дітей 2-3 років. Ця навичка є фундаментом для подальшого розвитку мовлення, уваги та самостійності.
Я обрала методику Монтессорі як інноваційний підхід для вирішення проблеми розвитку дрібної моторики у дітей раннього віку, оскільки вона створює природне середовище для самостійного навчання через практичну діяльність. Унікальність цього підходу полягає в тому, що він не лише розвиває рухові навички, але й формує концентрацію, координацію, точність і самостійність.
Матеріали Монтессорі спеціально створені для того, щоб зацікавити дітей і стимулювати їх повторювати дії, необхідні для розвитку дрібної моторики. Наприклад, вправи із застібками, сортування предметів, перекладання дрібних об'єктів розвивають не лише пальчики, а й уважність, послідовність та дрібну координацію. Цей підхід дозволяє дітям вільно обирати матеріали, адаптуючи навчання під їхні індивідуальні потреби та інтереси, що робить процес ефективним та захоплюючим.
Хочу побажати вам творчого натхнення і гарного настрою . Пропоную насамперед зарядитися позитивними емоціями та поділитися своїми очікуваннями від сьогоднішнього майстер-класу.
Вправа 1 «Знайди пару за запахом»
На столах розташовані ароматичні коробочки. У кожного аромату є «своя пара». Ваше завдання об’єднатися в пари за запахом, не називаючи аромат. (учасники об’єднуються в пари.)
А тепер необхідно дізнатися на який результат очікує ваша колега. Наостанок слід відрекомендувати колегу, назвати очікування одним словом або фразою. (учасники виконують завдання та складають коробочки на тацю).
Отже, колеги, пропоную вам сьогодні:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Вправа 2 "Краплинка води"
1. Початок
Уявіть, що перед вами маленька краплинка води — символ вашого унікального шляху в опануванні знань.
2. Позначення
Візьміть краплинку (її зображення) та додайте на ній свій унікальний знак або символ — те, що буде лише вашим, і зможете легко впізнати. Це може бути колір, форма, малюнок чи ініціали.
3. Розташування
Подивіться на фліпчарт із зображенням трьох водних просторів:
Струмок — відповідає початковому та середньому рівню знань і вмінь.
Річка — символізує достатній рівень.
Море — високий рівень знань та впевненості у темі майстер-класу.
Розмістіть свою краплинку у тій зоні, яка, на вашу думку, відповідає вашому рівню знань і вмінь щодо теми майстер-класу.
Основна частина :
1.Інформаційне повідомлення «Відома Монтессорі»
- Ім’я Марія Монтессорі достатньо відоме. Хто вона? Чим вона відома? (відповіді учасників)
Перший педагогічний досвід М.Монтессорі здобула , працюючи з розумово відсталими дітьми.
Відмовившись від науки, медичної практики і від викладання, вона 1907 року започаткувала дитячу установу нового типу, відому як «Будинок дитини».
Її педагогікою першими зацікавилися американці, далі надійшло запрошення організувати дослідницький інститут в Іспанії, прочитати курс лекцій із педагогіки в Лондоні…Школи Монтессорі почали відкриватися у багатьох куточках світу.
М. Монтессорі відкрила одну з найважливіших відмінностей дитячого світу від дорослого – наявність так званих сензитивних періодів сприйняття світу. Цих періодів декілька, і в дорослому житті вони вже ніколи не повторюються.
Сензитивні періоди розвитку дитини – це ті періоди, коли розвивається певна ділянка мозку, а отже, саме в цей час потрібно створити навколо дитини таке середовище, яке б сприяло розвитку навичок, пов’язаних з цією ділянкою.
Кожна дитина розвивається в індивідуальному темпі, саме тому педагог лише готує розвиваюче середовище та спостерігає за розвитком дитини. Кабінет Монтессорі умовно розділений на зони :
• Зона практичного життя
• Зона сенсорного розвитку
• Зона мовного розвитку
• Зона математичного розвитку
• Космічна зона
У зоні практичного життя розвивають навички, спрямовані на практичну підготовку дитини до самостійного життя і праці.
Робота в сенсорній зоні розпочинається з дослідження оточення – дитина дивиться, мацає, нюхає, пробує на смак, знайомиться із тим, що її оточує.
Прості рухи рук допомагають усунути напруження не лише з самих рук, але і з губ, знімають розумову втому, вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мову дитини.
Математична зона має всі необхідні матеріали для того, щоб діти засвоїли порядкову лічбу, навчилися додавати, віднімати.
Головна ідея космічної зони - людина не є сторонній спостерігач природи, а космічна істота, глибоко вивчає все, що відбувається в космосі зсередини, яка шукає гармонію в собі, між усіма людьми планети.
З матеріалом для сенсорного розвитку проводять різноманітні ігрові вправи. Основні групи сенсорних матеріалів
такі:
1. Матеріали для розвитку зору, які поділяються на підгрупи:
- м. для розрізнення розмірів і розвитку окоміру - (штанги).
- м. для розрізнення кольорів і їх відтінків;
- м. для розрізнення форми плоских фігур;
- м. для розрізнення розмірів фігур та просторових тіл.
2. Матеріали для розвитку дотику:
- дошки для обмацування;
- шороховаті таблички;
- скринька з клаптиками тканини.
3.Матеріали для розвитку слуху:
- шумові коробочки;
- дзвіночки.
4.Матеріали для розрізнення ваги ( баричного відчуття):
- таблички з різних порід дерева.
5.Матеріали для розвитку відчуття тепла:
- брусочки з різного матеріалу.
6. Матеріали для розвитку нюху:
- коробочки із запахами.
7.Матеріали для розвитку смаку:
- смакові баночки.
8. Матеріали для розвитку стереогностичного відчуття:
- геометричні тіла для сортування;
- «чарівний мішечок».
2.Користування Монтессорі-матеріалами має бути підпорядковане таким основним правилам:
1) діти повинні ставитися до матеріалів з повагою;
2) використовувати матеріали охайно і лише зрозумівши як;
3) для виконання певної вправи дитина має взяти всі необхідні матеріали, а закінчивши вправу, повернути їх на місце у первинному вигляді;
4) дитина має право користуватися матеріалом самостійно, без участі інших дітей і педагога.
Марія Монтессорі наголошувала, що роль дорослого – не керувати дитиною, а допомагати їй знайти свій шлях у житті.
У своїй роботі я дотримуюсь вище вказаних правил. У групі я створила елементи зони практичного життя(демонстрація фото).
Також я виготовила власноруч деякі матеріали і зараз я вам їх презентую.
(Презентація матеріалів.)
Зона практичного життя має дві мети :
Пряма мета вправ – задовольнити основні потреби дитини та допомогти їй набути навичок самообслуговування, досвіду соціальної взаємодії з однолітками й дорослими.
Непряма мета – підготувати дитину до складніших вправ, а також сприяти розвитку вміння раціоналізувати свої дії та координувати рухи, позитивно реагувати на свої помилки й самостійно їх виправляти.
Діяльність дитини у зоні практичного життя є реальна та не позбавлена сенсу.
Наприклад :
Коли дитина переливає воду з однієї ємкості в іншу, то пряма мета – навчитися переливати волу. Непряма мета вправи – розвиток самостійності, координації рухів і дрібної моторики.
Демонстрація вправи «Переливання води».
Мета: *розвивати дрібну моторику. увагу;
*готувати руку до письма;
*виховувати самостійність.
Обладнання: *таця;
*два однакові кухлі
*маленька губка
Шановні колеги пропоную перейти до практичного опанування способів використання сенсорних матеріалів.
Створення ментальної карти (Технологія «Mіnd Mapping»)
3.Вправа: "Органи чуття"в освітньому процесі: практичний підхід до створення ментальної карти"
Хід вправи:
1. Що таке ментальна карта?
Ментальна карта — це графічний спосіб організації інформації, який дає змогу візуалізувати і впорядковувати інформацію, полегшуючи її розуміння та запам’ятовування.
Мета вправи : Навчити дорослих інтегрувати сенсорні елементи .
Ментальна карта допоможе нам краще зрозуміти зміст сенсорного виховання дітей та сформувати уявлення про сенсорні матеріали Марії Монтессорі.
2. Як створювати ментальну карту?
1. Обрати тему: Запишіть її на аркуші.
2. Додати гілки: До теми намалюйте основні підкатегорії
3. Заповнити деталі: На кожній гілці напишіть ключові слова
4. Зв’язки: Намагайтеся будувати зв’язки між гілками, щоб створити цілісну картину.
5. Чому це корисно для педагогів?
Для педагогів: Використання ментальних карт допомагає планувати заняття, теми чи навіть особисті проєкти.
3. Практичний приклад:
Поради для роботи з ментальними картами:
Не бійтеся творчості — у ментальних картах немає "правильного" чи "неправильного".
Починайте з простих ідей, а потім розвивайте їх далі.
Тож пропоную вам разом зі мною створити ментальну карту з центральною темою "Органи чуття". Для кожної гілки вказано ключові слова:
Центральна тема: Органи чуття
Гілка 1: Зір
Орган: Око
Відчуття: Світло, кольори, форми
Приклади: Сонце, ліхтарик,картини, природа, текст
Гілка 2: Слух
Орган: Вуха
Відчуття: Звуки, тон, голоси
Приклади: Музика, спів птахів, розмова, вітер
Гілка 3: Нюх
Орган: Ніс
Відчуття: Аромати, запахи, свіжість
Приклади: Квітка, їжа, спеції,духи, природа
Гілка 4: Смак
Орган: Язик
Відчуття: Солодке, кисле, гірке, солоне
Приклади: Фрукти, шоколад, лимон, спеції
Гілка 5: Дотик
Орган: Шкіра
Відчуття: Тепло, холод, текстура, м'якість
Приклади: Вода, шерсть, тканина, пісок
От же ця вправа допомогла систематизувати знання про органи чуття. Ментальна карта візуалізувала цю інформацію, зробивши її зрозумілою та доступною.
4.Гра «Впізнай звук» Шумові коробочки Монтессорі.
Завдання 1. Пропоную вам гру «Впізнай звук» , спрямовану на сприйняття і диференціацію різних шумів, розвиток слухової пам’яті.
(Ведуча роздає учасникам одну серію шумових коробочки, інша серія – у ведучої на столі)
Перед вами - шумових коробочки, що відтворюють різні звуки. Усі шумові циліндри мають свою пару, з поміж тих, що знаходяться у мене на столі.
Завдання1. Потрясти циліндром та запам’ятати звук. Ви уважно слухаєте звуки шумових коробочок з мого столу, впізнаєте свій звук та приносите мені шумову коробочку.
Завдання 2. Визначити та назвати , де тихіший звук, а де – голосніший. Пропоную обрати спочатку з 2-х, потім з 3-х різних звуків.
Завдання 3. Пропоную зараз наповнити пусті коробочки, попрацювати командою (на столах учасників знаходяться матеріали для завдання.) та упорядкувати їх від найголоснішого до найтихішого. Шановні педагоги поділіться своїми ідеями щодо використання шумових коробочок Монтессорі у роботі з дітьми:
1. Для першого столу: Опишіть, як би ви використали шумові коробочки у групі середнього віку.
2. Для другого столу: Опишіть, як би ви використали шумові коробочки у групі старшого віку.
(Після упорядкування, учасники демонструють свої «шумові коробочки» та розповідають)
5. Гра «коробка із сюрпризами» розвиває стереогностичне відчуття (це здатність впізнавати предмет, без можливості побачити його, почути чи скуштувати).
Спробуємо визначити, наскільки у нас розвинене це відчуття. Ми з помічницею запропонуємо вам Монтессорі-ящик, у якому знаходиться лише один предмет. Ви його обстежуєте, не витягуючи з коробки. Намагаючись запам’ятати. Потім у мішечку знаходите такий самий предмет, дістаєте та показуєте всім учасникам.(Ведуча порівнює предмет з тим, що знаходиться в коробці.)
На завершення майстер-класу, для збереження приємних вражень, проведемо невелику інтерактивну гру, яка дозволить вам на собі відчути, як працюють наші органи чуття. Для цього перед вами два мішечки з різними цукерками. Ваше завдання — використати чуття, щоб оцінити їх, порівняти і зробити висновки. Готові? Тоді починаємо!"
Хід гри:
1. Підготовка:
Учасникам передаються два мішечки.
У кожному мішечку — різні цукерки (наприклад, шоколадні та карамельні).
Учасники не можуть зазирнути в мішечки, лише користуються дотиком.
2. Завдання:
Кожен педагог витягає по одній цукерці з кожного мішечка.
Спочатку вони повинні на дотик визначити, чим ці цукерки відрізняються (форма, текстура, розмір).
Потім учасники куштують цукерки та обговорюють їхні смакові особливості (солодкість, гірчинка, консистенція).
3. Презентація:
"Розкажіть, що ви відчули, коли торкалися цукерок. Чи змогли ви визначити різницю між ними тільки за формою? А які смаки ви відчули? Чи відрізняються вони між собою?"
Обговорення:
Після завершення завдання ведучий ставить запитання:
1. "Які органи чуття ви використовували під час гри?"
2. "Як дотик допоміг вам зрозуміти, яка це цукерка?"
3. "Які нюанси смаку ви помітили, коли куштували?"
4. "Чи помітили ви запах цукерок до того, як їх скуштували?"
Завершення:
"Таким чином, у цій грі ми активізували одразу кілька органів чуття: дотик, смак, нюх, а можливо, навіть зір, коли ви спостерігали за результатами інших. Такі вправи допомагають нам краще розуміти, як функціонують наші сенсорні системи, і, що найважливіше, як ці знання можна застосовувати в роботі з дітьми.
Пропоную повернутися до Вправа 2 "Краплинка води". Чи хочете ви змінити розташування своєї краплинки. Якщо так, то зробіть це. А якщо ні, то обгрунтуйте відповідь.
Обговорення
Після того, як усі краплинки знайдуть своє місце. Запитання: - колеги поділіться з нами , що мотивувало вас "перетікати" до наступного рівня, і які ресурси допомогли вам досягти більшого.
Шановні колеги! Дякую вам за активну участь у нашому майстер-класі. Впровадження педагогіки Марії Монтессорі – це не лише цікавий, але й дуже відповідальний процес, який потребує від нас творчості й терпіння. Сподіваюся, що сьогодні ви отримали натхнення і нові ідеї для роботи. Перш ніж завершити, заповніть цю анкету.(див.додаток1)
(Учасники заповнюють анкету)
Дякую за ваші думки і щирість. На завершення я хочу побажати вам творчого натхнення, успіхів у впровадженні нових підходів, а головне – задоволення від результатів нашої роботи з дітьми.
Список використаної літератури:
1.Вихователь- методист дошкільного закладу №11/2021
2. Дошкільне виховання 2020 №5
3. Дошкільне виховання 2017 №12
4. Дошкільний навчальний заклад 2018 № 6 (138)
5. Міністерство освіти і науки України. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України «Корекція розвитку». Світ Монтессорі
Київ-2015
Додаток 1 до майстер-класу :
Анкета учасника майстер-класу
"Інноваційні підходи до розвитку дитини. Впровадження педагогіки Марії Монтессорі в дошкільному закладі"
1. Що для вас було найбільш цікавим або корисним під час майстер-класу?
2. Які ідеї або матеріали, запропоновані на майстер-класі, ви плануєте використовувати у своїй роботі?
3. Чи були аспекти майстер-класу, які, на вашу думку, потребують вдосконалення? Якщо так, то які?
4. Чи отримали ви відповіді на всі запитання, які виникали під час заходу? Якщо ні, будь ласка, уточніть.
5. Які теми вам було б цікаво глибше опрацювати в контексті педагогіки Марії Монтессорі?