Майстер-клас "Іван Франко "Фарбований Лис". Образ Лиса, риси його характеру"

Про матеріал
Матеріал до уроку Іван Франко "Фарбований Лис". Дітям буде цікаво та весело вивчати твір, аналізувати образ героя та його вчинки.
Перегляд файлу

Тема:     Іван Франко «Фарбований лис». Образ Лиса, риси його характеру

Мета:   опрацювати ідейно-художній зміст казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначити основні риси його вдачі; розвивати увагу, пам'ять, культуру зв'язного мовлення, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади, раціонально використовувати навчальний час; виховувати інтерес до наслідків власної праці.

 

 

Вступне слово вчителя

Доброго дня, любі діти, шановні гості. Сьогоднішня наша зустріч – це не звичайний урок, а лише його частина. Протягом 25 хвилин ми з вами, діти, спробуємо охарактеризувати головного героя казки І.Я.Франка «Фарбований Лис».

Але незвичний сьогоднішні день ще дечим. Сьогодні вранці, йдучи полем до школи, я зустріла… кого б ви думали? Важко здогадатись, та це молоду лисичку, яка захотіла побачити, як проходять заняття в школі для дітей. Я подумала, що цій молодій особині буде корисно провести разом із вами час, можливо, їй буде чого навчитися від людей. І ось вона в нас на уроці. Привітайте її.

Як ви вже знаєте, у народних казках часто зустрічається цей персонаж. Спробуйте відгадати, як називаються казки, ілюстрації до яких ви побачите в презентації. Та на останньому слайді буде питання, на яке ми спробуємо дати відповідь.

Перегляд презентації «Лисичка в народних казках»

А зараз повернімось до нашого Фарбованого Лиса.

Щоб нагадати зміст казки, зіграємо в гру «ТАК чи НІ?»

Гра «Так чи ні?»

  1. Лис Микита набрав відваги, розбігся і одним духом скочив через пліт на вулицю.(Так)
  2. Ціла юрба кинулася по тісненькім подвір'ї, по всіх закутках, порпають, нюхають, дряпають – аж і Лиса знайшли.(Ні)
  3.  Коли смеркалося, Лис Микита прожогом вискочив зі своєї незвичайної купелі, перебіг вулицю, ускочив до садка, а звідси чкурнув до лісу.(Так)
  4. Став Лис, оглядає те чудовище, що зробилося з нього, обнюхує, пробує обтріпатися – не йде, обкачався в траві – і фарба одразу зійшла.(Ні)
  5.  Мавпа Фрузя вистригла Лису Микиті три жменьки волосся з-поміж очей і пустила на вітер.(Так)
  6. Усі міністри і царські слуги так і не зрозуміли, що перед ними звичайнісінький фарбований Лис.(Ні)

 Наступне наше завдання – Клоуз-тест. Вам потрібно дописати на місці пропусків слова,які підходять по змісту

 

Робота учня (учениці) 5 класу ___________________________________________

1. Лис Микита вихвалявся, що в білий день побіжить до __________________ та вкраде просто з торговиці _________________ .

2. Лиса побачили і почали наздоганяти __________________ , тому він

змушений був сховатися від них у ______________________________ .

3. Лис Микита сказав звірам, що він посланець_____________________

і звати його _______________________________ .

4. В звірячім царстві запанувала нечувана _______________ і всі звірі зразу кинулися робити  __________________ .

5. Пройшов __________ Лисового царювання, і звірі влаштували на честь Микити __________________ .

6. Зображуючи звірів у казці «Фарбований Лис », письменник-казкар

__________________ мав на увазі ____________________.

«Клоуз-тести (відповіді)»

  1. Лис Микита вихвалявся, що в білий день побіжить до МІСТА та вкраде просто з торговиці КУРКУ.
  2. Лиса побачили і почали наздоганяти ПСИ, тому він змушений був сховатися від них у ДІЖКУ З ФАРБОЮ .
  3. Лис Микита сказав звірам, що він посланець СВЯТОГО МИКОЛАЯ і звати його ОСТРОМИСЛ.
  4. В звірячім царстві запанувала нечувана РАДІСТЬ і всі звірі зразу кинулися робити ПОРЯДКИ.
  5. Пройшов РІК Лисового царювання, і звірі влаштували на честь Микити СВЯТО .
  6. Зображуючи звірів у казці «Фарбований Лис », письменник-казкар І.Я. ФРАНКО мав на увазі ЛЮДЕЙ.

Метод «Ланцюжок»    

  • Як І. Франко ставиться до Лиса, починаючи казкову розповідь?
  • За що стрільці переслідували Микиту?
  • Чому товариші Лиса даремно лякали його собаками?
  • Яким шляхом Микита пересувався до міста вдень?
  • Чому базар «у білий день» вважався для героя небезпечним місцем?
  • Якого товару не можна було придбати на базарі?
  • До якої пастки потрапив Микита? Що змусило його плигнути у діжку?
  • Прокоментуйте фразу з твору «Щастя мав, бо ледве він щез у діжці, коли прибігли цілою купою Пси».
  • Поміркуйте, чому Пси не дізналися, не відчули про місце перебування Лиса?
  • Чим пожертвував звір, аби залишитися непомітним для тих, хто його переслідував?
  • Що містила діжа, до якої потрапив герой?
  • Для чого була приготовлена фарба в діжі?
  • Чому місце переховування Микита від псів вважалося небезпечним?
  • Як Микита потрапив до лісу?
  • Через що Лис сам себе не впізнав?
  • Що намагався зробити Микита, аби очистити своє хутро від фарби?
  • Чим «новий звір» вразив усіх лісових мешканців?
  • Як він пояснив свою появу на світ та ім'я?
  • Яким було життя Микити на новій посаді?
  • Чого боявся Лис?
  • Через що мешканці лісу дізналися про того, хто в них царював?
  • Який вирок за свою хитрість і брехню отримав Лис?

Давши відповіді на ланцюжкові питання, ми спробуємо визначити, якими ж рисами характеру наділений наш герой. А ми знаємо, що вони можуть бути позитивними й негативними (Що це за слова?   -    антоніми). У вас на партах є заготовлені картки, у які ви вписуватимете названі риси характеру Лиса Микити.

Позитивні

Негативні

сміливий

хитрий-прехитрий

товариський(остерігав товаришів на ловах від небезпеки)

спритний злодій

 

вправний мисливець,

гордий (зарозумілий)

швидкий

самовпевнений

винахідливий

хвастливий

терплячий

боягузливий

дотримує слова

лукавий

спостережливий

корисливий

кмітливий

несправедливий

 

егоїстичний

 

необачний

 

необережний

Діти, чи знаєте ви значення слів ЛУКАВИЙ, ЕГОЇСТИЧНИЙ? Запишімо їх у зошит.

Словникова робота

Лукавий – здатний на різні хитрощі або жарти; схильний до злих, хитрих замірів; який таїть підступні наміри.

Егоїстичнийякий турбується тільки про себе, про свої особисті інтереси.

Нашим народом багато складено прислів’їв та приказок про риси характеру та поведінку людей. У цих конвертах є роз’єднані прислів’я, вам потрібна їх скласти і визначити, які з них підходять для характеристики Лиса Микити.

          Не лізь туди, куди твоя голова не лізе

          Не микайся, Грицю, на дурницю, бо дурниця боком вилізе

          Не давай сам на себе кия

          Знай, коза, своє стійло

          В чужий черевик ноги не сунь

          У страху очі великі

          Лякана ворона і куща боїться

          За дурною головою і ногам нема спокою

          Не за те вовка бито, що він сірий, а за те, що овечку з’їв

          Слова ласкаві, а думки лукаві

Метод незакінченого речення. Продовжіть речення :

– І. Франко у своїй казці висміяв такі риси характеру…

– В образі Лиса Микити автор змалював…

Систематизуюча бесіда:

– Чому звірі так розправилися зі своїм царем?

– Що відчули ви, дізнавшись, як звірі вчинили з Лисом?

– Чого вчить нас цей твір?

– Проти яких людських вад спрямована ця казка?

– Який би ви придумали кінець казки?

Підсумок вчителя: недарма в народі кажуть: «Хитрий, як лис». Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба остерігатися і самому намагатися таким не бути.

Тестові завдання та взаємоперевірка виконаних робіт

1.     Літературними називають казки:

а) надруковані в книжках;   б) створені письменниками; 

в) створені народом.

     2.  Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події 

          називається:  

          а) легендою;  б) казкою;  в) переказом.

3. автором збірки казок «Коли ще звірі говорили» є:

       а) Тарас Шевченко;  б) Леся Українка;  в) Іван Франко.

  4.  «Фарбований Лис» належить до казок:

          а) фантастичних;  б) побутових;  в) про тварин.

     5.  «Фарбований Лис» - це:

          а) легенда;  б) переказ;  в) казка.

     6.  Фарбований Лис назвався перед звірами:

          а) царем Остромислом;  б) царем Левом;  в) Лисом Микитою.

     7.  Лис Микита видав себе перед звірами:

          а) затанцювавши;  б) заспівавши по-лисячому;  в) змивши синю фарбу.

     8.  Куди сховався Лис від собак:

          а) у хату;  б) у бур'яни;  в) у діжу з фарбою.

     9.  Слово «кпити» означає:

          а) нахвалятися;  б) насміхатися;  в) прораховуватися.

     10.  Розмова між персонажами називається:

          а) монологом;  б) діалогом;  в) п’єсою.

     11.Лис Микита зробився:

          а) богатирем;  б) слугою;  в) царем.

     12. Із якого твору цей уривок: «Знов радість, знов оклики, зачудування і подяки. От цар! От добродій! От премудрий Соломон! Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у Бога за дверима»?     

          а) «Про правду і кривду»;     б) «Фарбований Лис»;     в) «Мудра дівчина».

Учням роздаються листки із тестовими завданнями. Протягом 5 хвилин вони їх виконують, обмінюються роботами та перевіряють.

 

 Учитель: А зараз,  діти, ви перейдете до іншої аудиторії, але підійдіть кожен до нашої гості та порадьте їй, які риси характеру варто виховувати в собі, аби не закінчити так, як Лис Микита.

Домашнє завдання(дітям роздаються картки)

  • Користуючись складеною таблицею, підготувати характеристику Лису (усну зв’язну розповідь);
  • *Придумати свій кінець казки.

*завдання високого рівня

 

doc
Додано
5 березня 2020
Переглядів
2862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку