Тема: Іван Франко «Фарбований лис». Образ Лиса, риси його характеру
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначити основні риси його вдачі; розвивати увагу, пам'ять, культуру зв'язного мовлення, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади, раціонально використовувати навчальний час; виховувати інтерес до наслідків власної праці.
Вступне слово вчителя
Доброго дня, любі діти, шановні гості. Сьогоднішня наша зустріч – це не звичайний урок, а лише його частина. Протягом 25 хвилин ми з вами, діти, спробуємо охарактеризувати головного героя казки І.Я.Франка «Фарбований Лис».
Але незвичний сьогоднішні день ще дечим. Сьогодні вранці, йдучи полем до школи, я зустріла… кого б ви думали? Важко здогадатись, та це молоду лисичку, яка захотіла побачити, як проходять заняття в школі для дітей. Я подумала, що цій молодій особині буде корисно провести разом із вами час, можливо, їй буде чого навчитися від людей. І ось вона в нас на уроці. Привітайте її.
Як ви вже знаєте, у народних казках часто зустрічається цей персонаж. Спробуйте відгадати, як називаються казки, ілюстрації до яких ви побачите в презентації. Та на останньому слайді буде питання, на яке ми спробуємо дати відповідь.
Перегляд презентації «Лисичка в народних казках»
А зараз повернімось до нашого Фарбованого Лиса.
Щоб нагадати зміст казки, зіграємо в гру «ТАК чи НІ?»
Гра «Так чи ні?»
Наступне наше завдання – Клоуз-тест. Вам потрібно дописати на місці пропусків слова,які підходять по змісту
Робота учня (учениці) 5 класу ___________________________________________ 1. Лис Микита вихвалявся, що в білий день побіжить до __________________ та вкраде просто з торговиці _________________ . 2. Лиса побачили і почали наздоганяти __________________ , тому він змушений був сховатися від них у ______________________________ . 3. Лис Микита сказав звірам, що він посланець_____________________ і звати його _______________________________ . 4. В звірячім царстві запанувала нечувана _______________ і всі звірі зразу кинулися робити __________________ . 5. Пройшов __________ Лисового царювання, і звірі влаштували на честь Микити __________________ . 6. Зображуючи звірів у казці «Фарбований Лис », письменник-казкар __________________ мав на увазі ____________________. |
«Клоуз-тести (відповіді)»
Метод «Ланцюжок»
Давши відповіді на ланцюжкові питання, ми спробуємо визначити, якими ж рисами характеру наділений наш герой. А ми знаємо, що вони можуть бути позитивними й негативними (Що це за слова? - антоніми). У вас на партах є заготовлені картки, у які ви вписуватимете названі риси характеру Лиса Микити.
Позитивні |
Негативні |
сміливий |
хитрий-прехитрий |
товариський(остерігав товаришів на ловах від небезпеки) |
спритний злодій
|
вправний мисливець, |
гордий (зарозумілий) |
швидкий |
самовпевнений |
винахідливий |
хвастливий |
терплячий |
боягузливий |
дотримує слова |
лукавий |
спостережливий |
корисливий |
кмітливий |
несправедливий |
|
егоїстичний |
|
необачний |
|
необережний |
Діти, чи знаєте ви значення слів ЛУКАВИЙ, ЕГОЇСТИЧНИЙ? Запишімо їх у зошит.
Словникова робота
Лукавий – здатний на різні хитрощі або жарти; схильний до злих, хитрих замірів; який таїть підступні наміри.
Егоїстичний – який турбується тільки про себе, про свої особисті інтереси.
Нашим народом багато складено прислів’їв та приказок про риси характеру та поведінку людей. У цих конвертах є роз’єднані прислів’я, вам потрібна їх скласти і визначити, які з них підходять для характеристики Лиса Микити.
– Не лізь туди, куди твоя голова не лізе
– Не микайся, Грицю, на дурницю, бо дурниця боком вилізе
– Не давай сам на себе кия
– Знай, коза, своє стійло
– В чужий черевик ноги не сунь
– У страху очі великі
– Лякана ворона і куща боїться
– За дурною головою і ногам нема спокою
– Не за те вовка бито, що він сірий, а за те, що овечку з’їв
– Слова ласкаві, а думки лукаві
Метод незакінченого речення. Продовжіть речення :
– І. Франко у своїй казці висміяв такі риси характеру…
– В образі Лиса Микити автор змалював…
Систематизуюча бесіда:
– Чому звірі так розправилися зі своїм царем?
– Що відчули ви, дізнавшись, як звірі вчинили з Лисом?
– Чого вчить нас цей твір?
– Проти яких людських вад спрямована ця казка?
– Який би ви придумали кінець казки?
Підсумок вчителя: недарма в народі кажуть: «Хитрий, як лис». Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба остерігатися і самому намагатися таким не бути.
Тестові завдання та взаємоперевірка виконаних робіт
1. Літературними називають казки:
а) надруковані в книжках; б) створені письменниками;
в) створені народом.
2. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події
називається:
а) легендою; б) казкою; в) переказом.
3. автором збірки казок «Коли ще звірі говорили» є:
а) Тарас Шевченко; б) Леся Українка; в) Іван Франко.
4. «Фарбований Лис» належить до казок:
а) фантастичних; б) побутових; в) про тварин.
5. «Фарбований Лис» - це:
а) легенда; б) переказ; в) казка.
6. Фарбований Лис назвався перед звірами:
а) царем Остромислом; б) царем Левом; в) Лисом Микитою.
7. Лис Микита видав себе перед звірами:
а) затанцювавши; б) заспівавши по-лисячому; в) змивши синю фарбу.
8. Куди сховався Лис від собак:
а) у хату; б) у бур'яни; в) у діжу з фарбою.
9. Слово «кпити» означає:
а) нахвалятися; б) насміхатися; в) прораховуватися.
10. Розмова між персонажами називається:
а) монологом; б) діалогом; в) п’єсою.
11.Лис Микита зробився:
а) богатирем; б) слугою; в) царем.
12. Із якого твору цей уривок: «Знов радість, знов оклики, зачудування і подяки. От цар! От добродій! От премудрий Соломон! Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у Бога за дверима»?
а) «Про правду і кривду»; б) «Фарбований Лис»; в) «Мудра дівчина».
Учням роздаються листки із тестовими завданнями. Протягом 5 хвилин вони їх виконують, обмінюються роботами та перевіряють.
Учитель: А зараз, діти, ви перейдете до іншої аудиторії, але підійдіть кожен до нашої гості та порадьте їй, які риси характеру варто виховувати в собі, аби не закінчити так, як Лис Микита.
Домашнє завдання(дітям роздаються картки)
*завдання високого рівня