Конспект уроку «Повість Осипа Турянського «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору».

Про матеріал

Це конспект уроку засвоєння нових знань та формування на їхній основі умінь і навичок. Урок з використанням міжпредметних зв'язків, а саме: математики, історії, географії, зарубіжної літератури.

Етапи уроку:

1) Обговорення епіграфів.

2) Окреслення завдань уроку: визначити тему, ідею та жанр твору; з'ясувати проблеми твору; назвати головних і другорядних персонажів твору.

3) Проблемне запитання: Чи має життя сенс? Якщо так, то який саме?

4) Історичний екскурс.

5) Вправа гронування.

6) Автобіографізм твору.

7) Відео про танець.

8) Короткий переказ ключових епізодів твору.

9) Асоціативна вправа.

10) Робота з текстом «Переднього слова».

11) Бесіда з елементами коментованого читання.

12) Відео-знайомство з усіма героями твору.

13) Дослідження людської душі.

Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

З ВИКОРИСТАННЯМ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВЯЗКІВ

ТЕМА. Повість Осипа Турянського «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору.

МЕТА. Навчальна: допомогти учням усвідомити загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору «Поза межами болю», роль біологічних інстинктів і духовної волі для збереження життя й людської гідності.

Розвивальна: розвивати навички аналізу складних за змістом і формою ліро-епічних творів, уміння висловлювати власні думки та обґрунтовувати їх.

Виховна: виховувати почуття гуманізму, прагнення до гідного життя.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні знають зміст твору, вміють виділяти ключові епізоди, переказувати, коментувати їх, аналізувати основні ідеї та засоби їх художнього втілення.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі умінь і навичок.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: математика, історія, географія.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, текст твору «Поза межами болю», ноутбук, проектор, презентаціяPowerPoint.

ВИКЛАДАЧ: Овчаренко Л.Ф.

 

Епіграф:

Лише ті здатні цінувати життя,

Кому часто доводилося бути на краю смерті.

Дж. Неру

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на

всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

О. Генрі

ХІД УРОКУ

І. Емоційне налаштування на урок.

Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Визначення очікуваних результатів.

Вступне слово викладача. Всім доброго дня! Наш урок я хочу розпочати зі слів ірландського поета Омара Хайяма:

Кто понял жизнь, тот больше не спешит,

смакует каждый миг и наблюдает,

как спит ребёнок, молится старик,

как дождь идёт и как снежинка тает.

Кто жизнью битым был, тот большего добьется.

Пуд соли съевший, выше ценит мед.

Кто слезы лил, тот искренней смеется.

Кто умирал, тот знает, что живет...

Зверніть особливу увагу на останній рядок. Чому саме ці рядки прозвучали на початку нашого уроку? Як вони можуть стосуватися теми?

Отже, записуємо тему уроку «Повість Осипа Турянського «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору».

Обговорення епіграфів:

Лише ті здатні цінувати життя,

Кому часто доводилося бути на краю смерті.

                                                            Дж. Неру

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

                                                           О. Генрі

Мета нашого уроку: усвідомити загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору «Поза межами болю», роль біологічних інстинктів і духовної волі для збереження життя й людської гідності; розвивати навички аналізу складних за змістом і формою ліро-епічних творів, уміння висловлювати власні думки та обґрунтовувати їх; виховувати почуття гуманізму, прагнення до гідного життя.

Щоб досягти цієї мети нам потрібно виконати такі завдання:

  1.               Визначити тему (про що в цілому йдеться в творі) та ідею (для чого був написаний твір) твору.
  2.               Визначити жанр твору.
  3.               З’ясувати проблеми твору.
  4.               Назвати головних і другорядних персонажів твору.
  1.             Мотивація навчальної діяльності.

Для роботи нам знадобиться формула успіху: (У+О)(В+С)Р = З

у-увага,

о-організованість,

в-взаємодопомога,

с-спілкування,

р-робота,

з-знання.

Проблемне запитання?

Ми повинні протягом уроку дати відповідь на запитання: Чи має життя сенс? Якщо так, то який саме?

  1.         Усвідомлення навчального матеріалу.

Вступне слово викладача.

Дивний він, незрозумілий, оманливий і таємничий - світ життя людського. Є у ньому начало світле, добре, животворне, є темні грані, незбагненні самою людиною. І надто тонкою буває межа, яка розділяє добро і зло, любов і ненависть, злети і падіння. Будьмо щирими перед самим собою: запитаємо себе про добро і зло, вірність і зраду, підлість і великодушність.

Не тішмося ілюзіями, що до кінця збагнемо сутність цих недосяжних філософських понять, але хоч доторкнімося до них, подумаймо і поміркуймо над ними. Адже ми не маємо права, читаючи твір «Поза межами болю», не замислитись над вічними проблемами.

Історичний екскурс.

Д/з було прочитати твір «Поза межами болю». У творі мова йде про конкретну історичну подію. Яку саме?

Також було додаткове завдання - підготувати повідомлення про І світову війну (учень розповідає)

Вправа гронування.

Дібрати до слова війна слова-асоціації.

Автобіографізм твору.

На попередньому уроці ми опрацьовували біографією Осипа Туринського і прочитавши твір, ви дізналися, що в ньому є автобіографічні факти, які? (учень розповідає)

Відео про танець.

Наскільки гуманним був спосіб вибору того, чий одяг врятує інших? Орієнтована відповідь.(Найприйнятніший серед усіх, бо вказував на силу волі, можливості людини, які дали б їй змогу все-таки вижити).

Короткий переказ ключових епізодів твору.

Асоціативна вправа.

Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. У кольорові гамі вам потрібно змалювати загальне враження від почутого і прочитаного самостійно. Які кольори ви б використали?

Робота з текстом «Переднього слова».

Ст. 184-185 - читання «Переднього слова»

У «Передньому слові автор називає загарбницьку війну імперій «Жахливим злочином» проти людини і людства. Це данина шани товаришам, з якими разом гинув, лише дивом залишився в живих. Це гімн волі людини і прокльон старому світові, «який ще досі тоне в морі крові й нікчемності». Отже, передмова - ключ до розуміння твору, заклик до молодого покоління українців прямувати «до вселюдського братерства й любові», переборовши «темряву розпуки».

Отже, вже з «Переднього слова» можна визначити тему твору: показ антигуманності війни; розкриття ролі чинників, що підтримують волю людини до життя; зображення психологічного стану душі людини, що потрапила в екстремальну ситуацію; аналіз ціннісних орієнтирів людини.

Бесіда з елементами коментованого читання.

«Ми винні перед ним. Час винен перед ним. Розгорнім сьогодні його повість, вчитаймося в неї, переймімося її болем, смутком і надією - і подивуймося, як ми жили стільки літ без цієї пекучої сповіді про «дорогу смерті», на якій лунав протест проти війни. Він вірив у нас. Він писав, що є у житті сонце!» Роман Федорів.

  •                   Поясніть, чому шлях, яким ішли полонені, називався «шляхом смерті»?
  •                   Хто вони, ці люди, які опинилися на «дорозі смерті»? (Штранцінгер, Добровський, Ніколич, Сабо, Бояні, Пшилуський та Оглядівський)

Відео про всіх. Ст.200-201

     Система героїв характеризується чітким поділом на

  •                   головних персонажів (Сабо, Добровський, Штранцінгер);
  •                   другорядних (Бояні, Ніколич, Пшилунський);
  •                   ліричний герой, який є автором-оповідачем-героєм (виступає під прізвищем Оглядівський, утвореного від назви його рідного села Оглядів)

У яких творах ми говоримо про ліричного героя (поетичних), а чому ж тоді у нашій повісті з’являється ліричний герой (тому що це ліро-епічний твір, а ще твору властива фрагментарність в змалюванні подій).

 Отже, жанр цього твору — антивоєнна повість-поема (поема в прозі) з часів І світової війни.

Дослідження людської душі.

Опираючись на зміст, проведемо дослідження людської душі.

  •                   Біля вогнища кожен персонаж постає як особистість. Чому товариші не посміли забрати скрипку у Штранцінгера, хоча вона б дуже знадобилася для розпалу вогнища, яке могло б урятувати? Ст. 192.
  •                   Чи були у персонажів шанси вижити? (Ні)

Простежемо послідовність смертей товаришів.

Бояні Ст. 207-209.

Пшилунський Ст. 223-225.

Ніколич Ст. 228-229.

Добровський Ст. 232-233.

Сабо Ст. 235.

Штранцінгер Ст. 236.

Оглядівський Ст. 236-237.

  •                   Що допомогло вижити оповідачеві? (Слабенькі ручки сина, які він ніби відчував на шиї, тримали його)

Ідея твору: у будь-якій ситуації людина повинна намагатися залишатися людиною; війни неприпустимі, як і жорстокість, тероризм; воля людини до життя може зробити більше, ніж усе інше; цінності, за які варто боротися, - це любов і повага близьких, рідних.

Ці ідеї і актуальні і в сучасному житті.

Подивіться на запис завдань уроку. Чи всі завдання виконанні.

Проблеми твору:

  •                   війни і миру;
  •                   волі людини та біологічних інстинктів;
  •                   життя і смерті;
  •                   гуманізму та жорстокості;
  •                   загальнолюдських цінностей та ідеалів.

IV. Закріплення знань, умінь та навичок. Оцінювання.

Літературний диктант.

Отже, зараз настав час перевірити наскільки ви були уважними на уроці і отримати винагороду за свою уважність і знання.

Звернення до проблемного питання.

Чи має життя сенс? Якщо так, то який саме?

  •                   В чому ваш сенс життя?
  •                   А в чому був сенс життя ліричного героя?

V. Підбиття підсумків уроку.

Заключне слово викладача.

 Осип Турянський нічого у своєму творі не вигадав. Він, володіючи величезним матеріалом … зумів «стиснути» пережите, переболене й перемучене у короткій повісті. Відповідно був вибраний стиль уривчастий, суворий й водночас – пісенно-поетичний. Письменник, очевидно, й не міг тоді по свіжих слідах писати розлого, довго, рани його ще були свіжі, ще люто боліла душа, ще кожне слово, спогад, думка були схожі на розривну кулю, на холодне лезо багнета; ще ночами йому снилися заметені снігом, скуті морозом і всипані солдатським трупом голі албанські гори. Тому його книжка й написана мовби одним подихом, вона повна крику, розпачу … і ще ця книжка повна попереджень людству дивіться-но, що робить з людиною війна; і ще ця книжка повна віри в силу людського духу навіть у найскладніший час, коли героям твору довелося вибирати між очевидною смертю і канібалізмом, вони обирали смерть, не опустилися до звірячого самозахисту …

VІ. Домашнє завдання.

Законспектувати і вивчити біографію Євгена Маланюка.

 

docx
Додано
7 березня 2020
Переглядів
1559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку