Слайд 1 МАЙСТЕР-КЛАС З ІСТОРІЇ
Вчительська праця –це щоденна
творчість і мистецтво
В.О.Сухомлинський
ТЕМА МАЙСТЕР КЛАСУ:
«Розвиток критичного мислення учнів на уроках історії»
Мета:
Завдання:
Ключове поняття: технології.
Глосарій: технології; педагогічні інноваційні технології; компетенція; компетентність; професійна компетентність педагога.
Слайд 2 ХІД МАЙСТЕР – КЛАСУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ВПРАВА «КОЛЬОРИ»
Мета: підготувати учасників до успішної ефективної діяльності; створити комфортну атмосферу, гарний настрій; сприяти згуртованості групи.
Обладнання: картки - смайлики різного кольору: червоний, жовтий, синій.
Хід вправи: Всі учасники вибирають картку певного кольору.
Учитель Доброго дня шановні колеги, сьогодні ми працюємо у формі майстер-класу.
- Коли ви заходили, то кожен з вас обрав картку певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; синій колір - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на майстер-клас
Але картки нам також допоможуть об'єднатися у групи(пари) для подальшої роботи (об'єднання у групи учасників майстер-класу)
Слайд 3 ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ»
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу; формувати їх професійні прагнення.
Обладнання: сніжинки
Хід вправи: написані незакінчені речення:
«Від майстер-класу я очікую… »,
«Від себе я очікую… ».
Кожен учасник зачитує вголос свої очікування та наклеює «хмарки»
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Вступне слово
Слайд 4 Тема майстер класу: «Розвиток критичного мислення учнів на уроках історії» .
Чого бажає вчитель , розпочинаючи свій урок? Не думаю, що сильно помилюся, якщо сформулюю вчительські бажання таким чином: бажає, щоб у класі була дисципліна, діти уважно слухали, старанно працювали, запам'ятовували і в кінці уроку змогли максимально відтворити навчальний матеріал.
Та багато хто скаже, що такі бажання були ще у учителів минулого століття , сучасні вчителі, зовсім не такого бажають і очікують від уроку. Сучасні вчителі хочуть, щоб на їхньому уроці діти запитували, висловлювали і відстоювали свої думки, тобто, щоб вони критично мислили.
Сьогодні як ніколи нашій державі потрібні люди які вміють самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати нестандартні рішення. Але життя підтверджує, що випускники шкіл не завжди здатні самостійно розв’язувати проблеми, їм бракує ініціативи, творчої уяви, винахідливості. Таким чином, розвиток критичного мислення є актуальним .
Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. Про те, що його розвиток є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, йдеться й у Концепції нової української школи.
Психологи твердять і життя переконує, що найкращі результати у навчанні дають активні форми пізнання, коли знання здобуваються самостійно, в творчому пошуку кожного учня. Вчитель не повинен «підносити» дітям матеріал, він повинен вчити учнів самостійно здобувати знання з різних джерел, шукати істину, робити власні висновки, застосовувати свої знання на практиці, тобто розвивати критичне мислення
Слайд 5 Критичне мислення - це
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА. ЗМІСТ МАЙСТЕР-КЛАСУ
Девіз:
Без міркування – Немає навчання
Конфуцій
Запрошую вас, шановні колеги, стати не просто учнями, а дослідниками.
У забезпеченні творчої співпраці важливу роль відіграє емоційне налаштування на урок. Метод «Ланцюжок бажань», щоб налаштуватися на гарну співпрацю Слайд 6
Закінчіть речення – побажання колегам:
«Я сьогодні бажаю Вам … (цікавої роботи, успіхів, досягнень, творчого підходу і т.ін.)»
Слайд 7 Методичний прийом Гра «Історична мозаїка слів »
Перш ніж розпочати роботу давайте спробуємо з’ясувати , що вивчають учні на уроках історії .
Я, впевнена що ви знаєте що, історія – це наука про минуле.
Повинні ”перекласти” почуту фразу з наукової мови на загальновживану. В цьому нам допоможуть окремі словосполучення які ви повинні скласти у визначення. Виграє той, хто зробить це най швидше .
Історія – це наука, яка вивчає як жили люди, які події відбувалися в їх житті, як і чому змінилося їх життя і стало таким як зараз.
Ефективність. Такий методичний прийом сприяє активізації розумової діяльності учнів. Метод доцільно застосовувати для кращого засвоєння визначень понять чи термінів.
Слайд 8 Гра «Дешифрувальщик»
Завданням історика є відтворення картини минулого. Щоб дізнатися про події минулого, історики звертаються до історичних джерел. Учені досліджують, порівнюють їх, роблять висновки. Адже саме історичні джерела є відображенням минулого, без яких це минуле неможливо відтворити.
Види історичних джерел: речові, усні, писемні та ін..
Я пропоную вам розшифрувати поняття які тісно пов’язані з історичними джерелами ( «музей», «архів», «археологія», «експонат»).
Висновок
Музей - установа, у яких історичні джерела не лише зберігають і вивчають, а й виставляють для огляду,
Слайд 9 Експонат — предмет, який виставляють для огляду в музеї.
Архів - збірки документів, а також місця, де зберігають, упорядковують і вивчають документи.
Археологія - спеціальна наука яка Ввивчає минуле за речовими історичними джерелами
Ефективність. Актуалізація опорних знань. Дозволяє пригадати опорні поняття з теми. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 10 Писемні джерела надають найбільш повну інформацію про минуле. Саме до них найчастіше звертаються історики, оскільки такі джерела описують історичні події, міркування людей, їхні враження, почуття та уявлення.
Початок роботи історика – дослідника розпочинається з писемних джерел.
Отже, ми відправляємось до архіву. Тут ми знайдемо багато цікавого. Але най більше нас цікавила праця в якій розповідається про стоянки наших пращурів поблизу нашої місцевості. Слайд 11 Ми не можемо упустити таку можливість і відправляємось в археологічну експедицію.
Слайд 12 Методичний прийом «Рюкзак археолога»
Із поданих на малюнку речей, випишіть ті які знадобляться археологу для розкопок.
(лопат, лопаток, ножів і щіток, мотузка )
Слайд 13 Методичний прийом «Логічне рішення»
Вчені розробили певні правила пошуку та розкопування.
Оглядають місце майбутніх розкопок.
Потім закладемо пробний розкоп — вузьку траншею, аби виявити, чи є в ґрунті цікаві для нас предмети людської діяльності(яке знаряддя знадобиться). Після того, розпочинається великий розкоп. Для того щоб розкопки були більш успішними, ми розбивають ділянку на невеликі ділянки - квадрати (яке знаряддя знадобиться).
Потім обережно знімають землю шар за шаром (яке знаряддя знадобиться). З під землі відвіються якась річ, нам треба її добре роздивитися (яке знаряддя знадобиться). Тепер обережно потрібно витягнути з ґрунту знахідку (яке знаряддя знадобиться). Зібрані знахідки дослідники відправляють до Інституту археології.
Слайд 14 Методичний прийом «Коли речі починають говорити»
Роздивіться речі, і скажіть які матеріали використовували наші пращури та чим вони займалися.
Висновки
Слайд 15 Методичний прийом «Репродукція»
Повернемось до архівних скарбів. Ознайомтесь з знайденим тут документом. Про кого розповідається в документі? Відтворіть образ козака на ватмані. Використовуючи опис та словниковий довідником. Представте свою роботу.
http://www.kozatstvo.net.ua/ua/publications/uk_r.php?d=a&i=1309
На козаку й рогожа пригожа
Упродовж дня ми, гості на Січі, не могли не придивлятися до одежі запорожців як повсякденної, так і святкової. І ось що відзначили: кожен елемент одежі, особливості зовнішнього вигляду козаків мали свій прототип в історії.
Світлин наші пращури нам, звичайно, не залишили, але малюнки із зображенням запорожців, картини, портрети і навіть ікони дають можливість скласти уявлення про зовнішній вигляд, одяг козаків.
Але найкраще свідчення - це розповідь очевидця. Тому ми знову повертаємося до спогадів 116-літнього Івана Россолода, з яким веде бесіду Дмитро Яворницький. Розповідь старих людей завжди багатослівна, тож будемо терпеливими.
- Розкажіть же тепер мені, дідусю, як зодягалися запорожці.
- Зодягались запорожці добре, ходили браво і чепурно. Вони, бачите, голови брили та ще й милом намаже, щоб добре, бач, волосся росло, одну тільки чуприну (оселедець - П.М.) залишали на голові, довгу таку, з аршин, мабуть, довжини… Заправе її, замота на ліве вухо разів два або й три, та й повісе, так вона й висе аж до самого плеча… Бороди теж брили, тільки одні вуса зоставляли, і кохали їх, довгі-предовгі… Інчий візьме їх обома руками, підніме вгору та позаклада аж за вуха, а вони ще й нижче вух звисають.
Оце він як чуприну замотав, вуса розчесав, вічно з люлькою в зубах. Тоді вже зодягається у свою одежу. Одежа у їх була на дроту та на бавовні, на шовкових шнурках та на гудзиках, із тонкого сукна та все різних цвітів: той надіне голубе, той - зелене, той - червоне - хто якого забажа, тільки сорочки були своєї рукодії...
На голову надівали високу шапку, гостру, з смушевою околицею, у четверть ширини, з червоним або зеленим вершком у півтори чверті довжини, з срібною китицею на самому вершечку… Шапки робились більш по куреням, який курінь, така і шапка, такий і цвіт на ній… Потім уже надяга каптан, довжини до колін, червоний, з гудзиками, на шовкових шнурках. Застебне той каптан, пов’яже поясом і готов. А пояси робились або шалеві, або шовкові турської та перської рукодії, широкі та довгі - аршин з десять або й більш… Пояси були різних цвітів: зелені, червоні, голубі, коричневі. Окрім таких довгих поясів, носили запорожці і коротенькі, зроблені з кожі… На них ззаду навішувались китиці, а спереду гаплички, пряжечки, ремінчики для пістолів, для люльки, кінжалів та шаблі. Шаблі носились низько: як іде козак, то вона за ним так і волочеться.
От як надів запорожець червоний каптан, підперезався поясом, почепив на себе кинжал, повісив пістолі, шаблю.
Поверх інколи надівалась ще керея. Це вже одіяніє зовсім довге, по самі п’яти, зроблене або з кожі, або з вовни, без рукавів, схоже на плащ…
До цієї одежі, широкої та просторої, пристали і широкі та просторі штани… Цвітів усяких, а найбільш - синього. Матні в штанах робились такі, що аж до землі доторкались… Холоші штанів носились поверх голянищ, вони прив’язувались до голянищ срібними підв’язками або шовковими шнурками з золотими або срібними китицями по краях… Під штани вже набувались чоботи сап’янові: жовті, зелені, червоні, з золотими або срібними підковками…
Така була одежа у запорожців, тільки це не повсякденна, а празникова. Дома ж вони, у будень та ще й на роботі, не дуже розкішно обряжались…»
Словниковий довідник
Каптан - старовинний чоловічий верхній одяг
Китиця - жмуток ниток, шнурків і т. ін., зв'язаних з одного кінця докупи, що є прикрасою, оздобою чого-небудь
Гапли́к, - металевий гачок, що пришивається до одягу
Кирея — одяг без стану, інколи з рукавами, були кармазинові, підбиті вовчим хутром.
Слайд 16
Слайд 17 Методичний прийом «Що?Де?Коли?»
В час розвитку бурхливого розвитку інформаційних та телекомунікаційних технологій історики звертаються до відео та аудіо матеріалів.
Я, пропоную вам переглянути відео, і скласти до нього запитання для іншої групи.
https://www.youtube.com/watch?v=rGvx6sT9DVg&t=11s
Слайд 18 Ось уже багато років точиться гостра полеміка щодо постаті Івана Мазепи в історії України, його ім'я використовували для позначення антиукраїнської пропаганди росіяни. Хто ж він Гетьман Іван Мазепа – зрадник чи національний герой?
Обговоріть це питання в групі , свою відповідь аргументуйте
IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підсумок майстер – класу.
Ми розглянули деякі методи навчання, які сприяють розвитку критичного мислення. Історія є унікальним предметом,через те що може впливати на формування мислення,дає можливість людині вільно пересуватися в історичному просторі.
Слайд 19 Мені дуже подобається вислів
“Програми в усіх школах одні й ті ж, підручники однакові, але школи різні, тому що різні вчителі. Школа — це передусім учитель. Особистість учителя — наріжний камінь виховання.”
В.О. Сухомлинський
Слайд20 Рефлексивна вправа «Три кроки»
1. Головний момент, який я осмислив (…ла)
2. Методичний прийом , який я запроваджу в практику…
3. Одне питання, яке мене хвилює…
Слайд 21 Побажання учасникам майстер-класу
Слайд 22 Дякую всім за творчу роботу!
«Чудеса там, де в них вірять, і що більше в них вірять, то частіше вони трапляються», — писав французький філософ Дені Дідро.
Тож нехай у Вашому житті буде більше віри і чудес!
«Життя не може дати більшого задоволення, аніж удоволення від подолання труднощів, переходу від одного рівня успіху до іншого, появи нових бажань та їх реалізації», — стверджував відомий англійський літературний критик та поет епохи Просвітництва Семюель Джонсон.
Бажаю, аби всі труднощі, які трапляються у вашому житті, ставали новими сходинками ваших досягнень!
«Урок, який я засвоїв і якому слідую все життя, полягав у тому, що треба намагатися, і намагатися, і знову намагатися — але ніколи не здаватися!» — казав відомий англійський підприємець Річард Бренсон.
Бажаю вам наполегливості у всіх ваших справах!
«Без ідеї нічого великого бути не може», — зазначав французький письменник Гюстав Флобер.
Тож бажаємо вам генерувати найсміливіші ідеї, аби щоразу відкривати для себе нові горизонти успіху!