Лоція (від голландського loodsen — вести корабель)— посібник для плавання, який дає повний опис морів, річок, узбереж. Включає в себе опис примітних місць, навігаційних знаків та берегів, детальні описи складних навігаційних ділянок. Також включає в себе безпечні шляхи та якірні місця, спосіб прийому палива та провізії.
1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. 2. Спілкування іноземними мовами. 3. Математична компетентність. 4. Компетентності в природничих науках і технологіях. 5. Інформаційно-цифрова компетентність. 6. Уміння вчитися впродовж життя. 7. Ініціативність і підприємливість. 8. Соціальна та громадянська компетентності. 9. Обізнаність та самовираження у сфері культури. 10. Екологічна грамотність і здорове життя.
ДРУЖНЯ РОЗМОВА ПРО ДУШЕВНИЙ СВІТ * * * ...Моя розмова стосується лише людинолюбних душ, чесних станів і благословенних видів промислу, які не суперечать божому і людському законові, а складають плодоносний церкви, ясніше кажучи, суспільства, сад, як окремі частини складають годинниковий механізм. Мова моя тоді спокійніша, коли кожна людина не лише добра, але і споріднену собі всіма сторонами знаходить роботу. Се і є бути щасливим, пізнати себе чи свою природу, взятися за своє споріднене діло і бути з ним у злагоді з загальною потребою. Така потреба — се благодійство і послуга. Скажу тобі: коли бажаєш, щоб син твій охоче й безпомилково виконував свої обов'язки, мусиш сприяти йому під час вибору звання, відповідно до його якостей. Сто спорідненостей — сто звань, а всі почесні, як законні. Не дивись, хто вище і хто нижче, хто видніше і незнатніше, багатше й убогіше, але дивись на те, що з тобою споріднене. Вже ми казали, що без спорідненості все ніщо... Коли володар маєтків живе щасливо, не тому він щасливий, що володіє ними: щастя до маєтків не прив'язане. Коли казати про володіння за спорідненістю, слід розуміти і види всіх зовнішностей. Зовнішнє те, що лежить поза людиною: Грунт, рід, чин тощо. Шукай, що хочеш, але не загуби світу. Шляхетний список лежить поза тобою, а ти поза ним цілком можеш бути щасливий. Він без світу ніщо, а світ без нього — щось, без чого не можна бути щасливим і в едемськім раю.
ПО ПЕРИМЕТРУ 1-2 - світ відкрився Григорію Сковороді в містечку Чорнухи, нині Полтавщина 2-3 - образ Сократа став ідеалом для молодого Сковороди, людини байдужої до земних благ 3-6 – усвідомлення того, що знання – вища цінність, привело до Києво-Могилянської академії 6-9 – наука… ось що може зігріти Сковороду у холодному Петербурзі 9-8 – саме тут, намагаючись приручити Сковороду, Катерина ІІ запрошувала жити при дворі 8-7- Ти будеш стовпом церкви… 7-4- пізнати самого себе, віднайти себе самого, …можна пізнати самого себе, серце вмістилище духу – теорія кордиоцентризму 4-1 - усе життя Григорій Савич присвятив Україні, а Україна любила свого філософа.
ПО ХРЕСТУ 5-2 – свої філософські погляди Сковорода вибудовував, на вченні Сократа, людини, яка зневажає розкіш, дотримується простоти; 5-6 – перебуваючи, за сприянням Катерини ІІ у Петербурзі, у придворній імператорській капелі Сковорода зрозумів, що не зможе жити у пишних палатах; 5-8 – ченці Києво – Печерської лаври пропонували Григорію Савичу прийняти духовний сан; 5-4 – найважливішим для людини Сковорода вважав щастя; наше щастя-це світ душевний; істинною людини є серце, за допомогою якого людина може пізнати себе і Бога.
Кожна дитина народжується, маючи в собі іскру Божу. Ми — дорослі — не маємо права формувати з неї посередність. А дати змогу кожній дитині відчути мить щастя на кожному етапі її роботи, навчання, життя. Допомогти відкрити в учневі щось нове і пізнати мудрість того, що щастя кожної особистості – в ній самій, в її серці, душі, думках. Таким ключиком, що відчинятиме ці дверцята і є компетентісний підхід у навчанні, спрямований на особистісно зорієнтоване навчання шляхом діяльності.