Майстер-клас "Робота з обдарованими дітьми по підготовці до олімпіад з географії"

Про матеріал
Доповідь майстер- клас "Робота з обдарованими дітьми по підготовці до олімпіад з географії" був проведений в рамках січневої конференції з вчителями географії, проілюстрований мультимедійною презентацією.
Перегляд файлу

Майстер-клас

«Робота з обдарованими дітьми по підготовці до олімпіад з географії»

Щоб підготувати успішного учасника олімпіад, призера, переможця, вчителю необхідно самому постійно вчитися. Завдання на олімпіадах бувають такої складності, що відповіді не завжди знайдеш у вузівських підручниках. Тому самоосвіта вчителя повинна бути на І місці. Скільки працюю в школі – стільки й навчаюся сама.

Як ми відбираємо дітей для участі в олімпіадах?  По результатах шкільних предметних олімпіад.

Особисто я даю всім бажаючим тестові та практичні завдання міських олімпіад минулих років, а також додаю творчі запитання. Буває, що  завдання хоче виконати 70% класу, а буває лише 2-3 учні. Стимулюю дітей до цього обіцянкою  поставити гарні бали, яку обов’язково дотримую. Переможець шкільної олімпіади стає учасником міської. Звичайно, враховуємо при цьому бажання дітей, бо тільки дитина, яка по-справжньому  любить предмет, «горить», зможе наполегливо готуватися та показувати добрі результати.

Підготовка до олімпіад включає в себе:

  • Вивчення програмового матеріалу з випередженням приблизно на півроку - рік;
  • Робота з додатковою літературою (енциклопедії, довідники, посібники, Інтернет-ресурси);
  • Розв’язування тестових та практичних завдань міських та обласних олімпіад минулих років;
  • Розв’язування задач з курсу загальної географії;
  • Розв’язування творчих завдань;
  • Обов’язкова індивідуальна робота з учнями після уроків.

 

Робота ведеться поетапно з року в рік, від простого до складного.

       З погляду обдарованих дітей, олімпіада – це можливість продемонструвати наявність у них способів роботи з невідомою їм інформацією. Олімпіадні завдання вимагають від учня вміння активно використовувати не тільки знання фактичного матеріалу, а й логіки географічного мислення.

     Олімпіадні завдання, як правило відрізняються підвищеним рівнем складності, і тому використовувати їх для перевірки і контролю знань на уроці недоцільно, найбільш ефективними вони є для перевірки вміння учнів логічно мислити, аналізувати та моделювати ситуації. Організацію роботи найкраще розпочати з учнями 6 класу, так як саме в даному віці, за аналізом психологів, найяскравіше проявляються здібності до географії, їх цікавить все загадкове, невідоме і вони вже готові до самостійного пошуку.

     Загалом, кожен учитель виробляє свою систему підготовки учнів до

участі в олімпіадах .

     Роботу з підготовки учнів до участі в шкільній та міській олімпіадах проводжу протягом усього року: поглиблена праця з картою, вирішення нестандартних завдань, повторення вивченого матеріалу попередніх років, розв’язування географічних задач, створення дослідницьких проектів, проведення тижня географії, вікторин, КВК, географічних змагань. Використовую домашні завдання творчого характеру: складання міні-проектів, кросвордів, казок, сінквейнів, загадок, віршів. Учні беруть активну участь в роботі географічного кружка «Карта – мова географії». За новою шкільною програмою з географії передбачено ряд цікавих досліджень. Вони дають можливість учням не лише продемонструвати результати своєї роботи під час представлення повідомлень, презентацій, творів, міні-проектів, але й проявити такі якості, як працелюбність, наполегливість у досягненні мети, уміння долати труднощі.

       Якщо в учня викликати зацікавленість, то в нього починають розвиватися і здібності.

       Майбутні учасники географічних олімпіад повинні:

  • мати високий рівень загальної теоретичної підготовки з географії;
  • бути достатньо ерудованими, мати великий словниковий запас;
  • уміти формулювати запитання та відповіді на них;
  • мати розвинене логічне мислення, увагу, па’мять, уяву, елементи творчого підходу до діяльності, критичне мислення, схильність до моделювання ситуації та пошуку альтернатив;
  • мати високий рівень розвитку пізнавальної потреби, зацікавленість у предметі, схильність до діяльності, яка потребує активізації їх здібностей, концентрувати увагу на головному, не лякатися незнайомих ситуацій; володіти силою волі, досягати поставленої мети, удосконалюватися, бути вимогливим до себе.

     Тестову підготовку проводжу за такими формами:

  • закриті тести (вибір однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих); відкриті тести (дозволяють вільно давати відповідь або доповнювати);
  • картографічні(завдання для покращення навичок визначати прямокутні та географічні координати, відстані між точками, кути напрямків);
  • тестові завдання, які пропонують визначити місце знаходження об’єкта на карті за поданою інформацією.

    Останнім часом значний інтерес учнів різного віку викликають інтерактивні бесіди, з використанням презентацій. Перевагою комп’ютерних презентацій є збільшення темпу занять, вони практично витісняють традиційні методи навчання такі як дошка і підручник. Ще одним позитивним моментом використання презентацій є постійна наявність інформації у вигляді наочності і при необхідності можливість повернутись до потрібної інформації на будь-якому етапі підготовки.

       Важливим моментом при підготовці до олімпіадних завдань залишається використання теоретичних знань та практичних умінь учнів визначених навчальною програмою.Сучасні учні все більше часу проводить у пошуках потрібної інформації в мережі інтернет, а не в традиційних підручниках, довідниках, і тому значно краще сприймають інформацію з використанням ІКТ.

Відповідно і вчитель повинен бути творчою особистістю, так як постійно знаходиться в нестандартних ситуаціях в процесі живого спілкування з учнями. Саме тому я, в своїй практичній діяльності, використовую олімпіадні завдання минулих років, матеріали інтернет – олімпіад та онлайн – тестування з географії.

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Майстер-класи
Додано
12 січня 2022
Переглядів
839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку