Майстер-клас
«Робота з обдарованими дітьми по підготовці до олімпіад з географії»
Щоб підготувати успішного учасника олімпіад, призера, переможця, вчителю необхідно самому постійно вчитися. Завдання на олімпіадах бувають такої складності, що відповіді не завжди знайдеш у вузівських підручниках. Тому самоосвіта вчителя повинна бути на І місці. Скільки працюю в школі – стільки й навчаюся сама.
Як ми відбираємо дітей для участі в олімпіадах? По результатах шкільних предметних олімпіад.
Особисто я даю всім бажаючим тестові та практичні завдання міських олімпіад минулих років, а також додаю творчі запитання. Буває, що завдання хоче виконати 70% класу, а буває лише 2-3 учні. Стимулюю дітей до цього обіцянкою поставити гарні бали, яку обов’язково дотримую. Переможець шкільної олімпіади стає учасником міської. Звичайно, враховуємо при цьому бажання дітей, бо тільки дитина, яка по-справжньому любить предмет, «горить», зможе наполегливо готуватися та показувати добрі результати.
Підготовка до олімпіад включає в себе:
Робота ведеться поетапно з року в рік, від простого до складного.
З погляду обдарованих дітей, олімпіада – це можливість продемонструвати наявність у них способів роботи з невідомою їм інформацією. Олімпіадні завдання вимагають від учня вміння активно використовувати не тільки знання фактичного матеріалу, а й логіки географічного мислення.
Олімпіадні завдання, як правило відрізняються підвищеним рівнем складності, і тому використовувати їх для перевірки і контролю знань на уроці недоцільно, найбільш ефективними вони є для перевірки вміння учнів логічно мислити, аналізувати та моделювати ситуації. Організацію роботи найкраще розпочати з учнями 6 класу, так як саме в даному віці, за аналізом психологів, найяскравіше проявляються здібності до географії, їх цікавить все загадкове, невідоме і вони вже готові до самостійного пошуку.
Загалом, кожен учитель виробляє свою систему підготовки учнів до
участі в олімпіадах .
Роботу з підготовки учнів до участі в шкільній та міській олімпіадах проводжу протягом усього року: поглиблена праця з картою, вирішення нестандартних завдань, повторення вивченого матеріалу попередніх років, розв’язування географічних задач, створення дослідницьких проектів, проведення тижня географії, вікторин, КВК, географічних змагань. Використовую домашні завдання творчого характеру: складання міні-проектів, кросвордів, казок, сінквейнів, загадок, віршів. Учні беруть активну участь в роботі географічного кружка «Карта – мова географії». За новою шкільною програмою з географії передбачено ряд цікавих досліджень. Вони дають можливість учням не лише продемонструвати результати своєї роботи під час представлення повідомлень, презентацій, творів, міні-проектів, але й проявити такі якості, як працелюбність, наполегливість у досягненні мети, уміння долати труднощі.
Якщо в учня викликати зацікавленість, то в нього починають розвиватися і здібності.
Майбутні учасники географічних олімпіад повинні:
Тестову підготовку проводжу за такими формами:
Останнім часом значний інтерес учнів різного віку викликають інтерактивні бесіди, з використанням презентацій. Перевагою комп’ютерних презентацій є збільшення темпу занять, вони практично витісняють традиційні методи навчання такі як дошка і підручник. Ще одним позитивним моментом використання презентацій є постійна наявність інформації у вигляді наочності і при необхідності можливість повернутись до потрібної інформації на будь-якому етапі підготовки.
Важливим моментом при підготовці до олімпіадних завдань залишається використання теоретичних знань та практичних умінь учнів визначених навчальною програмою.Сучасні учні все більше часу проводить у пошуках потрібної інформації в мережі інтернет, а не в традиційних підручниках, довідниках, і тому значно краще сприймають інформацію з використанням ІКТ.
Відповідно і вчитель повинен бути творчою особистістю, так як постійно знаходиться в нестандартних ситуаціях в процесі живого спілкування з учнями. Саме тому я, в своїй практичній діяльності, використовую олімпіадні завдання минулих років, матеріали інтернет – олімпіад та онлайн – тестування з географії.