Майстер-клас «Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури та впровадження методу проектів – один із напрямів активізації пізнавальної дія

Про матеріал
Майстер-клас «Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури та впровадження методу проектів – один із напрямів активізації пізнавальної діяльності учнів» Роман Марія Юріївна, вчитель української мови та літератури. Директор НВК "Широківська ЗОШ І-ІІ ступенів-ДНЗ" Освіта - вища
Перегляд файлу

Майстер-клас    «Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури та впровадження методу проектів – один із напрямів активізації пізнавальної діяльності  учнів»

Мета майстер-класу: презентація досвіду роботи з теми «Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури та впровадження методу проектів – один із напрямів активізації пізнавальної діяльності  учнів»

Задачі майстер-класу:

1. Розвиток професійної компе­тентності педагогічних працівників.

2. Створення мотивації і умов для про­фесійного вдосконалення.

3. Популяризація інноваційних ідей та технологій.

Обладнання:  презентація, картки з малюнками, плакат , відео, роздатковий матеріал.

 

 Саме ці слова стануть епіграфом нашого майстер-класу

 

Хід майстер - класу

  1. Організація діяльності учасників майстер-класу.

Пропоную вашій увазі майстер-клас за темою  «Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури та впровадження методу проектів – один із напрямів активізації пізнавальної діяльності  учнів»

Урок ЛРК у 6-му класі, на якому я хотіла б поділитися з вами своїми напрацюваннями з даного питання та сподіваюсь на активну співпрацю.

 

     Відомий мандрівний філософ Г.С. Сковорода вважав, що людина протягом життя має шукати і знайти щастя. Звичайно, школа не знає, де воно знаходиться, але її завдання – підготувати дитину до пошуків, тобто випустити у самостійне доросле життя із належним багажем знань.

      Сучасне життя розвивається бурхливими темпами, тому відбулися вагомі зміни у системі освіти. Учитель, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі оволодіння гуманістичними цінностями , нормами демократичної культури.

Тому вважаю, що головна мета школи – збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини, виховати людину з широким розумінням своїх обов’язків, з незалежним високим розвиненим розумом, таку людину, яка вміє орієнтуватися у сучасному житті.  

Сучасний вчитель повинен іти в ногу з часом, розуміючи, що зі змінами в суспільстві змінюються і вимоги до викладання предмету. Сучасні вимоги до викладання української мови відображені у Загальноєвропейських рекомендаціях з мовної освіти, де визначено, що учитель повинен приділяти велику увагу мотивації учнів до навчання, залучати їх до самоосвітньої роботи, розвивати уміння слухати, відтворювати, повідомляти і презентувати. І все це треба зробити на уроці. Я часто ставлю собі запитання: «Як зробити урок не тільки цікавим, а й захоплюючим?» «Як перетворити його на годину естетичної насолоди?», «Як  зацікавити учнів?»

      Ці питання спонукають мене до пошуку найефективніших прийомів і методів, які б допомагали з найбільшою силою і повнотою донести до моїх  учнів «вогонь слова». І на допомогу мені приходять інтерактивні вправи та метод проектів

    Саме тому темою майстер-класу я обрала   «Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури та впровадження методу проектів – один із напрямів активізації пізнавальної діяльності  учнів». Урок ЛРК у 6-му класі

Мета майстер-класу:  згадати  інтерактивні вправами, які можна використати на різних етапах уроку для активізації навчальної діяльності учнів. Проте слід пам’ятати, що на уроці доцільно використовувати 1-2 інтерактивні вправи, не більше.

 

 Саме інтерактивними методами та методом проектів цього можна досягти, адже кожен школяр долучається до групової діяльності та водночас може самостійно проявити себе. Учень і вчитель стають рівноправними субєктами навчального процесу

Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку (це особливо важливо для старшокласників). Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє його ефективності.

Використання методу проектів на уроках української літератури спрямоване на активізацію пізнавальних інтересів учнів; розвиток творчих здібностей, умінь застосовувати знання на практиці; формування критичного мислення школярів. Ефективність застосування методу проектів на уроках української літератури залежить від багатьох факторів: опанування учнями тексту літературного твору, місце уроку в темі, загальний рівень підготовки учнів, їхнє ставлення до творчих завдань, психологічний клімат у класі, майстерність учителя, чіткість питань, мети, інструкції.

Розпочати майстер-клас мені хочеться вправою «Мій портрет у промінні сонця».

       Візьміть, будь ласка, сонечка, які знаходяться у вас на партах. Напишіть свої імена у середині сонечка, а на одному з промінчику – слово-прикметник, який буде починатися першою  літерою вашого імені і буде характеризувати вас із кращого боку. Також домалюйте сонечку ротик, відобразивши таким чином свій настрій, з яким ви прийшли до мене на заняття.

(Працюють)

Справилися із завданням? Почну я.

Я –  Марія: мила. Своєму сонечку я домалювала  посмішку, бо я рада бачити вас у себе на майстер-класі.

(Відповіді колег)

Сонячним теплом ви освітлили кімнату і можемо працювати далі.

Учням же можна запропонувати дібрати прикметники на кожну літеру імені або тільки на приголосні чи голосні.

     Така вправа допомагає учням позитивно налаштуватися на урок, а мені ефективно його розпочати.

Тема нашого сьогоднішнього уроку «Література рідного краю. Поети-сучасники Василь Густі та Василь Галас»                 

 Визначення очікуваних результатів

У нашому класі, не дивлячись на морози розквітла чарівна квітка. Це не просто квітка, а квітка знань, яка буде наповнюватися вашими знаннями, вміннями та гарним настроєм

Для того щоб налаштуватись на роботу я прошу вас записати та прикріпити на  дошку біля нашої квітки,  що Ви очікуєте від нашої зустрічі?

Особисто я очікую СПІВПРАЦІ (взаєморозуміння, дізнатись нового, дізнатись нових методів, доброї атмосфери)

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів. (Використання інтерактивного методу  «Мікрофон»)       

  На етапі «Актуалізація знань та постановка завдань уроку» я використовую вправу «Інформаційне гроно», «Незакінчене речення», гру «Упізнай поета» та інше.                   

Нам добре відомі імена великих поетів: Т.Г.Шевченка, І.Я.Франка, Лесі Українки .

  1. А кого ви знаєте з поетів рідного краю?

(Духнович Олександр Васильович, Карло Копинець, Василь Вовчок, Юлій Боршош–Кум’ятський, Василь Гренджа-Донський, ВАСИЛЬ ГУСТІ, Поп Василь Степанович, Станинець Юрій Іванович, Жупанин Степан Ілліч, Повх Лідія)

 

  1. Гра «Упізнай поета»    (перегляд презентації проекту попереднього уроку)
  2. Чи можемо ми пишатися митцями рідного краю?

(Звісно, можемо пишатися. Ми повинні про наших письменників пам’ятати, розповідати про їхній життєвий шлях іншим. Тим самим зможемо донести до наших нащадків історію нашого краю!)

  1. Чим нам близькі поети рідного краю?

(Вони нам близькі тим, що перш за все-це наші земляки, які передають  любов до Батьківщини у своїх творах)

  1. Чим приваблюють вас твори поетів Закарпаття?

(Звертаючись до творів наших земляків, ми знайомимося з історією Вітчизни, усвідомлюємо  відповідальність за її долю. Розуміємо, що не можна повторювати помилки дідів та батьків, а слід пам’ятати про важкий досвід нашого народу.

  1. А ще я хочу зауважити, що нам зовсім не потрібно шукати коштовні перлини літератури далеко. Художній дивосвіт поруч. Усе, що вони пишуть нам настільки близьке. Наприклад,   

 Тиса і зірниці,
квіти і сади,
і церков дзвінниці...
Місто, де завжди -
спів, обличчя рідні,
мова земляків.
І діла їх, гідні
вдячності віків.
Винороб і зодчий,
тесля й музикант...
Не єдиний отчий
має він талант.
Легінь ясноликий,
закарпатський муж -
чарівник великий,
світоч наших душ.
Зичу Виноградову
хліба і вина,
щоб здійснилась градова
мрія не одна,
щоб ласкало сонечко
й грози молоді,
а сини і донечки
жили в гаразді

 

Дійсно, наймиліша, найдорожча та земля, котра тебе зростила. І немає, мабуть, жодного письменника, який би не оспівував у своїй творчості свій рідний куточок.  

Феноменальною і багатогранною в українській культурі  у культурі Закарпаття    є постать   письменників закарпаття поета, творців краси і добра нащадків.

Отже, на сьогоднішньому уроці - літератури рідного краю ми познайомимось з   цікавими  людьми, - нашими  земляками-сучасниками   Василем Густі та Василем Галасом

C:\Users\User\Desktop\Майстер-клас\IMG-9833.JPG

    Використання комп’ютерних технологій на уроці дає можливість вивчати мову та літературу з інтересом, творчо та ефективно. 

Саме з допомогою комп’ютерних технологій можливе впровадження у хід уроку методу проектів. (Дозвіл телефонів, робота у  ютубі, пошук сучасних статей)

   

 Звучить пісня «Сповідь» на слова В.Густі  у виконанні І.Козара

  Учитель:  Автором слів цієї пісні є наш земляк – поет Василь Густі. Поет і прозаїк, літературний критик і публіцист… Ось уже 38 років він оре свою літературну ниву, засіває її своїм поетичним зерном.

(Учні записують тему та епіграф у зошит)

Учитель:  «З юних літ труджуся на своїй, вділеній Богом, літературній нивці. Як зміг, наскільки вистачило снаги і хисту, зорав і засіяв її. Я безмежно вдячний долі за те, що всі ці роки, незважаючи на життєві труднощі, я, з Божою допомогою, тулив рядок до рядка, вірш до вірша, книжку до книжки.              

 Тепер, як той хлібороб, над зораною нивою стою, думаючи, яка чекає її доля.»

Ці щирі, відверті слова належать автору збірки «Зерно в ріллі», мова про яку йтиме на сьогоднішньому уроці. Вийшла в світ ця збірка в Ужгороді в 1996 році і присвячена батькам поета: матері Марії Михайлівні та батькові Петру Васильовичу.

Усе починається з дитинства, з батьківської оселі. Де ж те джерело? Слово біографам.

Біографи знайомлять з біографією В.Густі

Учитель:  Щоразу, вивчаючи поетичні твори наших земляків, захоплено і щиро дивуємось, як поетично і піднесено може сказати поет про, здавалось би, буденні речі – ранкову росу, гілку вишні, подих вітру, голос річки… Усе це ми бачимо щодня, але сказати далеко не кожному дано. Бо це – Божий дар. Таким даром наділений герой нашого уроку – поет з великої літери. Слово бібліографам.

  Бібліографи знайомлять з творчим шляхом і здобутками поета

Учитель:  Зернина мала, але дає життя. Не раз ми чули народну мудрість: хліб усьому голова. Послухаємо і вдумаємось в рядки поезії, що дала назву всій збірці.

Учень читає вірш «Зерно в ріллі»

Учитель:  Як ви розумієте цю назву? Які асоціації у вас виникають? Пригадаймо поняття «алегоричність». Розкрийте алегоричний зміст поезії.

Літературознавці дають визначення алегоричності

Алегорія  з грецької мови – означає інакомовність. Такий художній прийом використовується переважно у байках

Відповіді учнів

Учитель:  Щира і задушевна поезія Василя Густі, настояна на народній мудрості, пройнята любов’ю до всього людяного, відбиває мрії і помисли, трудові звершення і духовний набуток сучасної людини, котра важким шляхом, але впевнено йде в майбутнє.

Зараз полинемо у чарівний світ поезії, що манить і захоплює нас своєю самобутністю, щирістю, довершеністю, змістовністю…

Неодноразово митець прагнув сформулювати власне розуміння щастя людського. Коли я вперше читала поезії цієї збірки мені глибоко в душу запав один віршик. Послухайте його.

Вчитель декламує вірш « Коли я  на коні»

Учитель:   На вашу думку, що таке щастя?  У чому ви вбачаєте щастя? А в чому його вбачає поет? (Відповіді учнів)

Сподіваюсь, вам теж сподобались поезії з цієї збірки. Хто підготував і хоче їх прочитати? Та перш, літературознавці нагадають нам засоби виразного читання.

Літературознавці

  • Темп (швидкість читання)- повільний, середній, швидкий;
  • Паузи – довгі, середні, короткі;
  • Жести і міміка;
  • Поділ поезії (твору) на інтонаційно-змістові частини.

 Технологія роботи в парах  та у групі дає можливість подумати, обмінятися ідеями із партнером, а потім озвучити свої думки перед класом.  (Досвід попереднього уроку) (Незвичність уроків ЛРК)

      

Щоразу, вивчаючи поетичні твори наших земляків, захоплено і щиро дивуємось, як поетично і піднесено може сказати поет про, здавалось би, буденні речі – ранкову росу, гілку вишні, подих вітру, голос річки… Усе це ми бачимо щодня, але сказати далеко не кожному дано. Бо це – Божий дар. Таким даром наділений герой нашого уроку – поет з великої літери.

 

 

 

 Прослухавши гімн нашого ШВК, ознайомившисьіз змістом чи могли б ви виконати цей гімн, стати творцями історії…

(Виконання гімну)

 

Не менш важливе завдання, яке стоїть перед вчителем, (початківцем, учителем історії, зарубіжної літератури, біології, хімії, завдання ббліотекаря) – це розвиток читацької культури учнів. Ні для кого не секрет, що сьогодні падає інтерес молоді до книги. Сучасні діти уникають читання прозових художніх творів, обмежуючись поверхневим їх переглядом у хрестоматійному викладі. Для підвищення читацького інтересу я пропоную вам виконати вправу  літературне лото «Чи знаєш ти героїв п’єси «Наталка Полтавка»? Вам потрібно визначити, про кого йде мова і з’єднати стрілочкою вислів із персонажем твору. (питання ЗНО)  Потім перевіряємо. (Особливої уваги заслуговує підготовка доуроку самого вчителя)

Скаржиться, що йому і подібним до нього трудно становиться жити на світі, бо «взяточок, сиріч – винужденний подарочок, весьма-очень іскусно у істця ілі отвітчика треба виканючити» (Возний)

Заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати». (Виборний)

 Пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба (Батько)

День і ніч чекає коханого, а, щоб догодити матері, дає слово одружитися з нелюбом (Наталка)

«Один собі живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту, «..що робить, і сам не знаю» (Микола)

Пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством (Петро)

 «На нас бідних і безпомощних, як на те похиле дерево, і кози скачуть»  (Горпина Терпелиха)

      Тести на встановлення відповідності – один із дієвих методів роботи із сучасним інертним учнем. Їх можна використовувати на етапі «Актуалізації навчальної діяльності» або «Узагальнення та систематизація знань».

Дану вправу можна застосувати на різних етапах уроку, зокрема при вивченні нових термінів та понять, характеристиці героїв, предметів тощо.

 

СТОРЕННЯ ПРОЕКТІВ

 

      Для підведення підсумків уроку я використовую такі вправи,  як:       «Мікрофон», «Незакінчені  речення», міні-акротвір «Успіх». Саме  вони  дають  можливість  учням  самостійно  зробити  висновки  з  вивченого. То ж і вам я пропоную написати міні-акротвір «Успіх» про майстер-клас: що вам сподобалося? На скільки важливо використовувати дані вправи на уроках укр.мови та літератури? Яке ваше враження від майстер-класу? Що хотіли б побажати? 

(Пишуть міні-акротвори у групі)

Отже, давайте послухаємо міні-акротвори «Успіх» про результати нашої із вами співпраці. Спочатку скажу я:

У мене залишилися тільки приємні враження від співпраці із вами.

Сподіваюсь, деякі вправи, запропоновані мною,  ви будете використовувати і у себе на уроках

Працювали на майстер-класі всі активно та творчо.

І я впевнена, отримали задоволення.

Хочу побажати усім родинного затишку, міцного здоров’я та вдячних учнів.

(Зачитують міні-акротвори колеги-учні)

  Думаю, що ви зі мною погодитесь, що успіх приходить до того, хто робить те, що найбільше любить.

     І наостанок я хочу запропонувати вам рецепт успішного уроку. Для того, щоб додати гостроти та насолоди вашому уроку, додайте до нього ложечку гарного настрою, скибку нерозсудливості, за смаком розваги, обов'язково додайте гри й рясно посипте все гарним добрим гумором. А тепер налийте любов до дітей і збийте все енергійними рухами, не допускаючи застою. Поставте ваше блюдо на вогонь дитячих сердець. Прикрасьте його посмішками, ізюминками та гілочками радості. Перед подачею учням урок сервірується спокоєм, самовідданістю та професіоналізмом учителя.

     Приємного вам апетиту, шановні колеги! Апетиту до вчительської праці та творчості!

І пам’ятайте: «Ефективно навчати, не зацікавивши, неможливо!»

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку