Майстер – клас Використання прийому критичного мислення «Фішбоун» на уроках геогафії

Про матеріал
Мета проведення: ознайомити з власним педагогічним досвідом застосування прийомів розвитку критичного мислення. Завдання майстер-класу: • продемонструвати можливості використання в роботі технологій критичного мислення; • сприяти підвищенню майстерності учителів • створити умови мотивації до співробітництва, взаєморозуміння.
Перегляд файлу

1

 

                                         Майстер – клас

Використання прийому  критичного мислення «Фішбоун»

на уроках геогафії

«Берегти воду - значить берегти життя».

Мета проведення: ознайомити з власним педагогічним досвідом застосування прийомів розвитку критичного мислення.

Завдання майстер-класу:

  •     продемонструвати можливості використання в роботі технологій критичного мислення;
  •     сприяти підвищенню майстерності учителів
  •     створити умови мотивації до співробітництва, взаєморозуміння.

Категорія учасників: учителі школи.

Обладнання: роздатковий матеріал, завдання для проведення практичної частини.

 

План майстер-класу

І. Вступна частина.

  1.              Визначення актуальності проблеми.
  2.              Підготовка заняття. Пасивне позиціонування.
  3.              Повідомлення теми і мети заняття.

ІІ. Основна частина.

  1.              Теоретичний аспект. Актуальність використання технологій розвитку критичного мислення, на прикладі методу Фішбоун.
  2.              Практичні завдання. Приклади використання на уроці з природознавства.

ІІІ. Рефлексія.

ІV. Підсумки майстер-класу.

 

І. Вправа «Вітання» (1,5 хв.)

 «Чарівний глечик»

Інструкція. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змінювати на розсуд тренера)

Тобі сьогодні особливо пощастить!

Життя готує тобі приємний сюрприз!

Усе складається для тебе найкращим чином!

Сьогодні твій день, щасти тобі!

Сьогодні Фортуна з тобою разом!

Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!

Сьогодні очікуй прибутку!

Люби себе такою, якою ти є, — неповторною!

Потурбуйся про здоров’я свого тіла!

Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!

Вищі сили оберігають тебе!

У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!

Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!

Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!

Сьогодні з тобою спокій і радість!

Сьогодні щасливий день

ІІ. Основна частина

-         Сьогодні я вас ознайомлю з інтерактивним прийомом «Фішбоун». І на основі цього проведу майстер-клас.

  Дослівно він перекладається з с англійської як «Рибна кістка» або «Скелет риби» і направлений на розвиток критичного мислення учнів.

Зміст даного методичного засобу — це встановлення причинно-наслідкових  взаємозв’язків між об’єктом аналізу і факторами які на нього впливають, здійснення обґрунтованого вибору. Додатково метод дозволяє розвивати навички роботи з інформацією та вміння ставити і вирішувати проблеми.

-Що ж таке фішбоун?

 

  1. Діаграма Ісікави

В основі Фішбоуна — схематична  діаграма в формі рибного скелету. У світі  дана діаграма широко відома під ім’ям Ішікави (Ісікави) — японського професора, який винайшов метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв’язків. Схема Фішбоун  являє собою графічне зображення, яке дозволяє наглядно продемонструвати визначені в процесі аналізу причини конкретних подій, явищ, проблем і відповідні висновки або результати досліджень

  1. Схеми Фішбоун дають можливість:

          організувати роботу учасників в парах або групах; 

          розвивати критичне мислення;

          візуалізувати (передбачати,  уявляти)  взаємозв’язки між причинами і наслідками;

          ранжувати (послідовно розміщувати)  факти за степенем їх важливості.

За допомогою таких схем можна знайти рішення будь-якої складної ситуації, при цьому кожен раз можуть виникати нові ідеї.  Ефективним буде її використання під час  Мозкового штурму.

  1. Складання схеми Фішбоун

Схема Фішбоун може бути побудована завчасно. За допомогою технічних засобів вона може бути виконана кольорова. Якщо такі засоби відсутні можна  використати звичайний ватман або щоденний інструмент вчителя — кольорова крейда.

В залежності від вікової категорії учнів, бажання і фантазії учителя схема може мати горизонтальний або вертикальний вигляд. Для молодшого шкільного віку більш природня форма риби — горизонтальна. Після заповнення разом з учнями можна намалювати фігуру вздовж скелету і загадати бажання, щоб золота рибка і надалі допомагала вирішувати будь-яку життєву проблему.

  1. Будова рибного скелету

Схема включає в себе основні чотири блока, представлені у вигляді  голови, хвоста, верхніх и нижніх кінцівок. Зв’язуючи ланкою виступає основна кістка або хребет риби.

          Голова — проблема, питання або тема, які потребують аналізу.

          Верхні кісточки — на них фіксуються основні поняття теми, причини, які призвели до проблеми.

          Нижні кісточки — факти, що підтверджують наявність сформульованих причин, або зміст понять, які показані на схемі.

          Хвіст — відповідь на задане питання, висновки, узагальнення.

Засіб Фішбоун передбачає ранжирування понять, тому найбільш важливі з них для вирішення основної проблеми розміщують  найближче до голови. Всі записи повинні бути короткими, точними і відображати тільки зміст понять. Це дає можливість вибрати головне та відкинути все зайве.

  1. Застосування метода Фішбоун на уроці

Схема Фішбоун може бути використана в якості окремого методичного засобу для аналізу будь-якої ситуації, або виступати як стратегія цілого уроку.  Ефективно його застосовувати під час уроку узагальнення та систематизації знань, коли матеріал з теми вже розглянутий і необхідно всі вивченні поняття упорядкувати в єдину систему,  що передбачає розкриття і засвоєння зв’язків і відносин між її елементами. 

Для цього, учням пропонується інформація (текст, відеофільм) проблемного змісту  і схема Фішбоун для систематизації цього матеріалу. Заповнювати схеми можна як в індивідуальній так і в груповій формі. Важливим етапом застосування технології Фішбоун є презентація  власних результатів заповнення. Вона повинна підтвердити комплексний характер проблеми в взаємозв’язках усіх її причин та наслідків. Іноді при заповненні схеми учні зіштовхуються з тим, що причин обговорюваної  проблеми більше, ніж аргументів, підтверджуючих її наявність. Це може виникати внаслідок того, що передбачувань і в житті завжди більше, ніж фактів, що їх підтверджують. А тому деякі нижні кісточки можуть так і залишитися вільними. Далі в ході уроку вчитель самостійно визначає дії  — пропонує або і далі досліджувати  проблему, або спробувати визначити її розв’язання.  

Оволодів технологією  Фішбоун, учитель може з успіхом її застосовувати на будь-якому уроці. Етап уроку з застосуванням методу Фішбоун передбачає дослідницький характер.

  1. Форми роботи на уроці

          Індивідуальна робота. Всі учні отримують для аналізу однаковий текст і перед кожним стоїть мета — заповнити схему «Рибний скелет» на протязі 10 хвилин. Після відбувається обговорення результатів, обмін думками і заповнення загальної схеми на дошці.

          Робота в групах. Клас ділить на групи. Кожна група отримує свій текст. Читання тексту відбувається індивідуально, а його обговорення  – в групах. Загальна схема Фішбоун заповнюється  на основі думок груп.

 

Приклад застосування технології Фішбоун під час навчання

 

Практична робота

 

Вправа «Берегти воду - значить берегти життя». 

Мета: За допомогою схеми Фішбоун продемонструвати причини конкретних подій та явищ, зробити відповідні висновки

Технологія проведення:

  1. Прочитати текст
  2. З усіх запропонованих варіантів обрати проблему, причини появи цієї проблеми, факти, які є наслідком проблеми та зробити висновок.
  3. Розташувати компоненти на відповідних місцях схеми.

 

Текст:

Вода необхідна в житті людини, тварин і рослин. Але, на жаль, дуже часто ми нерозумно її витрачаємо, забуваємо закривати крани, кидаємо сміття у водоймища, забруднюючи його... Але ж ми з вами господарі природи. І охороняти її - наше головне завдання. 22 березня оголошено Міжнародним днем ​​води. І цей день відзначається не тому, що на Землі багато води, а тому, що вона все частіше вимагає захисту. Забруднення води є серйозною проблемою для екології Землі. І її варто вирішувати як в великих масштабах - на рівні держав і підприємств, так і в маленьких - на рівні кожної людської істоти.

 На погіршення якості питної води впливають побутові стічні води нерідко містять синтетичні миючі засоби, які потрапляють в річки і моря. Скупчення неорганічних речовин впливає на водних мешканців, і зменшують кількість кисню воді, що призводить до утворення так званих «мертвих зон».

 Якщо у воді знаходиться велика кількість зважених твердих речовин, вони роблять її непрозорою для сонячного світла і тим самим перешкоджають процесу фотосинтезу в водних басейнах. Це в свою чергу викликає порушення в ланцюзі харчування в таких басейнах. Крім того, тверді відходи викликають замулювання річок і судноплавних каналів, що призводить до необхідності частого проведення днопоглиблювальних робіт.

 У морську воду щорічно потрапляє до 12 млн. тонн нафти. Нафта, пролита в морську воду, надає багато несприятливих впливів на життя моря. Перш за все, гинуть птахи: тонуть, перегріваються на сонці або позбавляються їжі. Нафта засліплює мешканців у воді . Вона зменшує проникнення світла в замкнуті водойми і може підвищувати температуру води та призводить до зникнення деяких видів рослин, загибель риб

Проблема: Забруднення води

причини:

- Тверді відходи

- Стічні води

- Промислові відходи

- Витік нафти, масел

факти:

- Шлунково-кишкові захворювання

- Погіршення якості питної води

- Ослаблення імунної системи людини

- Зникнення деяких видів рослин, загибель риб

Висновок: Раціональне використання води і дбайливе ставлення до неї

 

 

 

Вправа «Як впливає забруднення атмосфери на навколишнє середовище».

 

  1. З усіх запропонованих варіантів обрати проблему, причини появи цієї проблеми, факти, які є наслідком проблеми та зробити висновок.
  2. Розташувати компоненти на відповідних місцях схем

ІІІ. Рефлексія «Рефлексивна мішень».  

 

Рефлексія

 

ІV. Підсумки майстер-класу

Сьогоднішня наша з вами робота надала нам змогу: узагальнити знання щодо методів критичного мислення та опрацювати інноваційний метод Фішбоун. Головне завдання вчителя в навчанні – дати дітям не «заготовку» знань на завтра, а озброїти вмінням здобувати ці знання не на один день, не на два, а на все життя.

Дякую усім за плідну співпрацю, бажаю творчої наснаги та успіхів у нашій важливій праці.

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст:

Вода необхідна в житті людини, тварин і рослин. Але, на жаль, дуже часто ми нерозумно її витрачаємо, забуваємо закривати крани, кидаємо сміття у водоймища, забруднюючи його... Але ж ми з вами господарі природи. І охороняти її - наше головне завдання. 22 березня оголошено Міжнародним днем ​​води. І цей день відзначається не тому, що на Землі багато води, а тому, що вона все частіше вимагає захисту. Забруднення води є серйозною проблемою для екології Землі. І її варто вирішувати як в великих масштабах - на рівні держав і підприємств, так і в маленьких - на рівні кожної людської істоти.

 На погіршення якості питної води впливають побутові стічні води нерідко містять синтетичні миючі засоби, які потрапляють в річки і моря. Скупчення неорганічних речовин впливає на водних мешканців, і зменшують кількість кисню воді, що призводить до утворення так званих «мертвих зон».

 Якщо у воді знаходиться велика кількість зважених твердих речовин, вони роблять її непрозорою для сонячного світла і тим самим перешкоджають процесу фотосинтезу в водних басейнах. Це в свою чергу викликає порушення в ланцюзі харчування в таких басейнах. Крім того, тверді відходи викликають замулювання річок і судноплавних каналів, що призводить до необхідності частого проведення днопоглиблювальних робіт.

 У морську воду щорічно потрапляє до 12 млн. тонн нафти. Нафта, пролита в морську воду, надає багато несприятливих впливів на життя моря. Перш за все, гинуть птахи: тонуть, перегріваються на сонці або позбавляються їжі. Нафта засліплює мешканців у воді . Вона зменшує проникнення світла в замкнуті водойми і може підвищувати температуру води та призводить до зникнення деяких видів рослин, загибель риб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тобі сьогодні особливо пощастить!

Життя готує тобі приємний сюрприз!

Усе складається для тебе найкращим чином!

Сьогодні твій день, щасти тобі!

Сьогодні Фортуна з тобою разом!

Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!

Сьогодні очікуй прибутку!

Люби себе такою, якою ти є, — неповторною!

Потурбуйся про здоров’я свого тіла!

Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!

Вищі сили оберігають тебе!

У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!

Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!

Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!

Сьогодні з тобою спокій і радість!

Сьогодні  для тебе щасливий день!

docx
Пов’язані теми
Географія, Майстер-класи
Додано
1 грудня 2023
Переглядів
439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку