Майстер-клас «Я це роблю так» – робота з обміну досвідом проведення уроків біології.

Про матеріал
Мета заходу - це сприяти підвищенню професійної майстерності вчителів щодо методів форм роботи з формування творчої компетентності здобувачів освіти; поглибити знання учасників майстер – класу з використанням інноваційних систем, їх ролі в досягненні позитивних результатів щодо роботи з формування творчої особистості; опрацювати методи і прийоми, що можуть бути ефективними на уроках біології; змоделювати фрагменти уроків з використанням інноваційних технологій.
Перегляд файлу

Майстер-клас «Я роблю це так»

 

Автор майстер – класу: Номеровська Н.В., учитель біології  КЗ «Іванчуківська гімназія Куньєвської сільської ради Ізюмського району Харківської області»

 

Категорія учасників: вчителі біології.

 

Обладнання: маркери, клей, матеріали для роботи .

 

Мета майстер – класу:

- сприяти підвищенню професійної майстерності вчителів щодо методів форм роботи з формування творчої компетентності здобувачів освіти;

- поглибити знання учасників майстер – класу з використанням інноваційних систем, їх ролі в досягненні позитивних результатів щодо роботи з формування творчої особистості;

- опрацювати методи і прийоми, що можуть бути ефективними на уроках біології; змоделювати фрагменти уроків з використанням інноваційних технологій.

 

Зміст заняття

 

I. Організаційна частина.

           Представлення тренера.

Вчитель. Добрий день, шановні колеги! Я Номеровська Н.В., вчитель біології  Іванчуківської гімназії. Другий рік працюю над проблемою «Формування творчої  активності учнів  на уроках біології шляхом створення ситуації успіху», бо створення ситуації успіху під час освітнього процесу стимулюює учнів до співпраці з учителем, створює простір для них, в якому вони можуть творчо мислити та діяти. Біологія, на мій погляд, як ніякий інший предмет, має великі можливості щодо формування компетентності продуктивної творчої діяльності, складовими якої є: критичне, оригінальне, самостійне мислення, вміння переносити здобутий досвід у реальне життя, здатність до творчого пошуку знань.

Отже, я запрошую вас до участі в майстер – класі з метою опрацювання методів і прийомів, які можуть бути ефективними щодо формування творчої компетентності учнів через створення ситуації на уроці. Дуже рада сьогодні зустрітися в такому приємному співтоваристві.

 

ІI. Підготовчо-організаційний момент.

Побажання гарного дня в картинках, своїми словами, у віршах, в смс та  християнські побажання доброго дня — Укрaїнa — tsn.ua1. Вправа „ Знайомство”.

Мета: знайомство з учасниками, налагодження контакту між учасниками, розширення відомостей про присутніх, позитивні емоції.

Але, на мій погляд важко співпрацювати з зовсім чужими людям, тому для плідної праці пропоную познайомитись.

 

 Учасники сидять у колі. По черзі кожен називає своє ім’я і навчальний заклад. 

Тепер ми вже добре знайомі.

Головне завдання вчителя – це захопити та зацікавити учнів шкільним предметом. Я вам підготувала аркуші-долоньки дотику. Це символічно моя долоня, в ході зустрічі ви зможете познайомитись з моїм педагогічним досвідом та доторкнутись до мого практичного надбання. Поставте на звороті свою долоню і обведіть її. Це буде наш зворотній зв’язок. В ході заняття ви впишете туди ті вправи, методи, можливо вирази, які вам сподобаються, і ви зможете використовувати у своїй педагогічній діяльності. Працюючи  сьогодні разом,  нам буде все по плечу і ми досягнемо успіхів. Cьогодні на майстер-класі пропоную нам розколоти горішок знань, а для цього прошу уважно слухати, мислити, підтримувати один одного.

Тепер ми вже добре знайомі. Ми справжня група, або навіть маленький колектив. Але для виконання будь-якого завдання потрібні правила.

Правила – це закони групи, за якими вона живе, під час проведення тренінгу (вчителі пропонують ідеї). Дякую вам. Та  не витрачати ваш час на записи правил на дошці, надрукувала їх і пропоную їх вашій увазі (вивішуються правила). Ви згодні з такими правилами. Якщо бажаєте щось змінити чи добавити в правилах, прошу вас озвучити.

Орієнтовні правила можуть бути:

- ставитися до всіх з добротою;

- слухати і чути;

- бути активним;

- поважати думки і переконання всіх членів групи;

- не критикувати: кожен має право на власну думку;

- взаємоповага.

 

IIІ. Основна частина.

Для визначення теми нашого майстер-класу мені потрібна допомога. Тому, дозвольте, шановне панство, запросити вас до співпраці.

 

1. Вправа „ Дошифрувальник ”.

Із складів, які розміщені хаотично потрібно скласти речення, яке і буде темою (вчителі складають речення із хаотично розміщених слів: «Я це роблю так»). У вас можуть бути різні варіанти до теми, але зміст її один – я покажу вам, як працюю на уроках біології.

Тема сьогоднішнього заняття: „ Я це роблю так”. Я покажу, які форми і методи застосовую на уроках на прикладі вивчення теми «Рослина – живий організм. Будова молодої рослини» у 6 класі.

Сьогодні богиня Флора, давньоримська богиня квітів, світанку, весни і польових плодів,  запрошує нас до себе на гостини. Вона пропонує нам дізнатись  про  різноманітність рослин на Землі, розкрити цінність рослин для людини та ознайомитися з чудовою казкою Природи.  

2. Вправа «Фішбоун».

На які ж групи поділяються рослини? Нам допоможе вправа «Фішбоун». Рослини постійно  оточують нас у житті, але одночасно живуть своїм життям.  Давайте ближче з ними познайомимося. І коли рослини будуть розповідати про себе, ви будете заповнювати картку – фішбоун, яка лежить у кожного на парті. Голова на картці – це групи рослин, а які ці групи ви дізнаєтеся зараз. Запишемо на голові «Групи рослин»  (На столах лежать картки «Фішбоун», по черзі вчителі читають заготовки і заповнюють картку).

 

Шаблони для проведення методу "Фішбоун" | Інші методичні матеріали. Різне

 

 

 

Застосовуючи вправу «Фішбоун», заповнюємо картку. На носі риби пишемо «Види рослин». А які саме, дізнаємось, прослухавши розповіді про рослини.

(Вчителі читають по черзі і на плавниках риби пишуть назви рослин)

 Ми мешкаємо у водному середовищі, зустрічаємося всюди: в морях і океанах, у прісних водоймах.  Ми -  основна їжа для багатьох морських тварин; також нас вживає в їжу людина. Це морська капуста. Впізнали нас?

 

А ми з'явилися на Землі близько 300 млн. років тому. Розмножуємося спорами. Тепер популярні як кімнатні рослини. Ми – … .

 

А ми зустрічаємося у сирих лісах і на заболочених лугах. Наші стеблинки ростуть дуже густо, утворюють зелені килими й купини. Впізнали нас?

 

Ми - невеличкі рослини. Часто поселяємося  на каменях. Ми  укріплюємо  ґрунт, вбираємо вологу, служимо для харчування тваринам. У нас не має кореня і квіток. Розмножуємося  спорами. Впізнали нас?

 

А ми - вічнозелені дерева з листям, перетвореним на голки. Дуже добре очищуємо  повітря. Замість плодів – шишки. Ми – … .

 

Робимо висновок і записуємо на хвості. Чого кожна рослина потребує від нас? (Захисту).

Бджілки: Різноманітність рослин на ЗемліБджілки: Різноманітність рослин на Землі  Бджілки: Різноманітність рослин на ЗемліБджілки: Різноманітність рослин на ЗемліБджілки: Різноманітність рослин на ЗемліБджілки: Різноманітність рослин на Землі

Вчитель. Ми живемо серед рослин, вони — наші сусіди, а із сусідами потрібно жити у злагоді. Хочеш, щоб тобі було добре,— роби добро для всіх — для людей, тварин, рослин. А щоб допомагати рослинам, необхідно знати їхню будову та процеси життєдіяльності. А чи замислювалися ви, як і де живуть рослини? Чим  вони ростуть, хто їх вирощує?

 

3. Хвилинка уяви. Створи асоціативний кущ

Заплющіть очі. Ми подорожуємо до в лісу чи лугу, у поле чи до водойми.

Спробуйте уявити рослини, які там ростуть, хто їх вирощує.

Так, у природі є багато видів рослин. Але у них є щось спільне. Що є спільного у всіх рослин? Застосовуючи метод «мозкового штурму» створимо асоціативний кущ.

 

Створюють «Асоціативний кущ»

 

Вчитель. Ви добре попрацювали, а тепер трішки відпочинемо. Для покращення самопочуття, саме зараз, пропоную виконати наступне.

 

4. Фізкультхвилинка під музичний супровід.

Мета: релаксувати учасників, підвищити рівень групової згуртованості.

Комплекс вправ:

* напружте кисті рук, стисніть їх в кулаки, розтисніть, розслабте;

* підтягніть плечі до шиї, відведіть назад, опустіть плечі;

*підніміть брови, розкрийте рот - розслабтесь;

*вдихайте і рахуйте від 1 до 4, видихайте і рахуйте від 4 до 1;

* натягніть лицьові м'язи в області рота (широко посміхніться), розслабтесь.

 

5. Вправа «Склади Червону книгу Харківської області».

Так! Життя неможливе без рослин. У природі все пов’язане між собою. Зникає одна рослина, іншій – погано.

Калина звичайна Я хочу привернути вашу увагу до деяких рослин, які знаходяться на межі зникнення. Вони занесені до Червоної книги Харківської області. У вас на столах лежать хаотично малюнки і розповіді до них. Ви повинні будете створити Червону книгу Харківської області.

 

Калина звичайна, червона калина.

Високий гіллястий кущ заввишки 2—4 м з сірою корою. Гарний плодовий і декоративний чагарник. Росте на всій території України.

Калина звичайна росте в підліску мішаних і листяних лісів, по берегах рік і водойм. Найкраще росте на понижених, добре зволожених місцях. Рослина зимостійка, тіньовитривала, але вимоглива до вологи. Квітне у травні — червні, плоди достигають у вересні. Розмножують її зеленими і здеревілими живцями, відводками, насінням.

2016.03.19.-05-Waldpark Mannheim Neckarau--Zweiblaettriger Blaustern.jpgКалина звичайна — дуже популярна в народі, оспівана в народних піснях рослина. Калину  вважають символом України. Її значна поширеність на теренах України, пов'язаність із родинно-побутовими, календарними обрядами (весілля, похорони, осінній обряд «похід на калину» та ін.)

 Проліски дволисті

Багаторічна трав'яниста цибулинна рослина 6—20 см заввишки. Рослина відносно світлолюбна, але здатна витримувати помірне затінення, вимоглива до умов зволоження.

В межах ареалу та в Україні зростає переважно в листяних лісах, а також на узліссях, трав'янистих схилах.  Цвіте в другій половині березня — квітні. Поширення насіння відбувається переважно завдяки мурахам. В Україні вид перебуває під охороною, входить до офіційного переліку регіонально рідкісних видів видів Харківської  області.

 

Барвинок: посадка и уход в открытом грунте, выращивание из семянБарві́нок трав'яни́стий 

Барвінок трав'янистий є улюбленою декоративною рослиною українців, тому його широко культивують як у парках, лісопарках, скверах, так і приватних садах і присадибних ділянках, часто висаджують на кладовищах.

Барвінок трав'янистий росте у листяних, рідше у мішаних лісах, чагарниках.

Цвіте барвінок трав'янистий у травні  червні. Входить до Офіційних переліків регіонально рідкісних рослин Вінницької і Харківської областей.

Сморчки.

Зморшок товстоногий (Morchella crassipes (Vent.) Pers)Плодове тіло велике, товсте, заввишки до 23,5 см. Шапинка 5–8,5 см заввишки, діаметром 3–5, до 10 см, жовтувато-сірувата, широкояйцеподібна або овальна, до циліндрично-конічної, з глибокими виїмками, край прирослий до ніжки. Ніжка 4–17×4–8 см, жовтувато-біла, горбкувата, з поздовжніми нерівними борозенками, потовщується в апікальній частині і до низу, порожниста, ламка. Сумки 200–215×22 мкм, 8-спорові, циліндричні. Спори 20–30×12–18 мкм, еліпсоїдні, гладенькі, світло-жовтуваті. Споровий порошок кремовий. Парафізи ниткоподібні, на верхівці розширені. Плодові тіла з’являються у квітні — травні.

Hypericum elegans0.jpg

Звіробій звичайний

Багаторічна рослина 20–80 см.  Проживання цього виду зазнало втрат та деградації. Здійснено перетворення луків на ріллі та евтрофікацію ґрунтів із застосуванням гною та добрив, а також міське посягання.

В Україні до 88% степу було перетворено у сільськогосподарське використання, що спричинило втрату степового середовища існування.

 

Вчитель:  Я сподіваюсь всі склали Червону книгу, давайте озвучимо який опис відповідає тій чи іншій ілюстрації (читають по черзі створену книгу).

 

6. Ось ми і підійшли до останнього етапу спілкування.

Експрес-тест  «Кубик Блума»

  • Кубик, не простий, чарівний. Він доріжку прокладає, знання наші

перевіряє. У вас є заготовки з виготовлення кубика Блума, на бокових частинах якого вже написані запитання. Ви зараз повинні виготовити кубик Блума.

Такий кубик я застосовую під час перевірки знань (клеють кубик Блума).

Методика використання кубика Блума
 

Бокові частини кубика бувають різні, це залежить, яку мету ставить учитель.

 

Шаблон "Кубик Блума " | . НУШ

Завдання:

1.Назви на які групи поділяються усі рослини.

2. Чому рослинам потрібні світло, вода, повітря, тепло і поживні речовини?

3. Поясни, яку користь приносять  рослини людям. (Виділяють кисень у повітря, вони їжа для людей і тварин, ліки, будівельний матеріал, меблі, одяг, прикрашають наше життя).

4. Запропонуй  основні правила з охорони рослин.

5. Придумай, що відбудеться, якщо на Землі зникнуть усі рослини.

6.Поділись, що ти відчуваєш, коли бачиш, що ламають гілки дерев, рвуть багато квітів.

 

ІV. Підсумок тренінгу.

Учитель: Ось і підійшло до кінця наше заняття. Всі завдання виконані.

Щоб підняти ваш настрій, пропоную жартівливу біологічну вікторину.

1. Назвіть рослину – символ України?  (калина).

2. Який овоч необхідний для перевірки принцес на чистоту королівської крові? (горох).

3. Який злак росте на….оці людини? (ячмінь).

4. Назвіть квіткову позу йоги? (лотос).

5. Яка рослина «ходить» за сонцем? (соняшник).

6. Що виносить дівчина хлопцеві-нелюбу? (гарбуз).

7. Яке насіння загубив Джек? (бобове).

8.З чим порівнюють червоні щічки дівчат? (яблучка).

9. На яку квітку перетворився хлопець-самолюб? (нарцис).

10. Яка квітка охоронялась в казці «Красуня та чудовисько»? (троянда).

11. Назвіть овоч, яким закидали поганих акторів? (помідор).

12. Наречена Аладіна? (Жасмін).

Дякую, я гадаю, вийшло цікаво і смішно. Бажаю вам завжди посміхатись,

бо усмішка – знак хорошого настрою. Хороший настрій – знак здоров’я.  Хочу всім щиро подякувати за співпрацю та увагу і побажати щастя, добра і здоров’я.

 

V. Заключна частина. Підведення підсумків заняття.

Настав час розкрити  наш горішок. (Учитель розкриває горіх – це зроблений муляж, в якому золоті горішки, та роздає їх вчителям. Просить розкрити маленькі горішки і прочитати привітання).

З Днем Народження, з квітами та букетами - Картинки, листівки, привітання.  | Happy birthday cards, Birthday wishes for myself, Birthday board
Гарного дня. Привітання та побажання в картинках - West Wild | Захід Дикий

Побажання гарного дня в картинках, своїми словами, у віршах, в смс та  християнські побажання доброго дня — Укрaїнa — tsn.ua Найкращі привітання - Побажання, поздоровлення. | Facebook Побажання гарного дня в картинках, своїми словами, у віршах, в смс та  християнські побажання доброго дня — Укрaїнa — tsn.ua

 

Ось і все. Давайте підіб’ємо підсумки нашої зустрічі. Прошу вас висловити враження від нашого спілкування.

Мета: отримати від кожного учасника інформацію про враження від проведеного тренінгу.

        Учасникам пропонується підбити підсумки заняття.  Вчитель дає можливість кожному учасникові висловитись за особистим бажанням і відповісти на запитання:

- Які повідомлення, вправи Вам сподобались?

- Чи відчували Ви дискомфорт, негативні почуття? Під час яких видів роботи це було?

Учитель. Спасибі вам за висловлювання.

Ось майтер-клас і завершився.

За нашу спільну роботу – по заслузі

Щиро дякую вам, друзі!

 

VІ. Прикінцеве слово „ Все в твоїх руках”.

Презентація на тему: "Пантеон римських богів".

А прикінцеве слово залишаю за собою.

Були у матері Природи дві донечки такої вроди:  хто їх побачив хоч на мить - не міг забути й розлюбить.

Голубооку звали Флора. У неї очі, наче зорі, завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна та привітна.

А Фауна - швидка, як вітер, могла й за птахами летіти, і за оленями стрибати та з білочками пустувати.

Обидві світ живий любили, відтак його боготворили.

То ж вирішила мудра мати в придане їм дарунки дати:  мрійливій Флорі світ рослинний, а жвавій Фауні - тваринний, щоб берегли і доглядали, від всього злого захищали.

Живуть в легендах і понині живого світу дві богині.  Колись люди вірили в богів - покровителів усього живого на землі. Такою покровителькою рослин була Флора, а покровителькою тварин богиня Фауна.

Нам потрібно постійно жити в єдності з природою, а не бути тільки її міщанським споживачем. Давайте берегти і любити природу – головне наше багатство і цю любов передавати нашим дітям.

Купить Берегиня роду | Skrynya.ua

Шановні гості! Учні 6 класу підготували вам цілющі саше, які, я сподіваюсь, будуть нагадувати вам про нашу зустріч. Хай вас Бог оберігає! Все в наших руках!

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Майстер-класи
Додано
12 січня 2022
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку