Тема уроку. Рослина - живий організм. Будова молодої рослини
Мета уроку : сформувати знання учнів про рослин, як складових частин органічного світу планети та основних продуцентів органічної сировини; ознайомити з їхньою загальною будовою, різноманітністю та безмежними взаємозв’язками із довкіллям; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле, виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Обладнання : малюнки, таблиці, підручник, зошит
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок
Станьте зручно! Посміхніться
Всі на мене подивіться
Всі приємно посміхніться
Починаємо урок ...
Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць з життя живих організмів. І ви, напевно, переконалися: щоб пізнати науку біологію, треба багато працювати.
Відомий англійський драматург Джордж Бернард Шоу сказав «Єдиний шлях, що
веде до знання, - це діяльність». То ж закликаю вас активно працювати на уроці.
Погляньте праворуч і усміхніться своєму однокласникові, а потім візьміть за руку
свого товариша, що зліва. У такому гарному настрої спробуйте працювати швидко і творчо, щоб отримати найвищі бали. А епіграфом до нашого уроку стануть слова:
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкриєм.
Навчимося красу не руйнувати,
А примножувати, любити та оберігати!
2. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель: Cьогодні на уроці біології пропоную нам розколоти ще один горішок знань, а для цього прошу уважно слухати, мислити, бути дослідниками і підтримувати один одного. А я простягую вам свою долоньку. Працюючи разом, нам буде все по плечу і ми досягнемо успіхів. Розколоти горішок знань зможемо за частинами - певними етапами уроку.
Учитель: У деякому царстві жили-були… А хто саме, узнати нам допоможе повторення вивченого матеріалу й розв’язання тестових завдань. Необхідно із запропонованих варіантів вибрати правильний, а потім із вибраних букв скласти слово. І тоді ми узнаємо мешканців цього царства.
Фронтальна робота за карткою
Р |
Що відноситься до живої природи? |
а) рослини, тварини, людина; б) зірки, корисні копалини, тварини |
О |
Що таке грунт? |
а) верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини; б) гірські породи, які залягають в землі |
С |
Чому рослини живі організми? |
а)дихають, живляться, ростуть, розвиваються, розмножуються, відмирають; б) живуть на землі |
Л |
Що необхідно рослинам для життя? |
а)вода, світло і тепло, повітря, поживні речовини; б) корисні копалини, людина, погодні умови |
И |
Що виробляють рослини? |
а) кисень; б)поживні речовини |
Н |
Що забезпечує рослини всім необхідним для життя? |
а) гірські породи; б) родючі грунти |
И |
На які групи поділяються рослини ? |
а) дерева, кущі, трав’янисті рослини; б)однорічні, дворічні, багаторічні |
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Учитель: Які умови необхідні рослинам для життя? (СВІТЛО, ТЕПЛО, ПОВІТРЯ, ВОДА, ПОЖИВНІ РЕЧОВИНИ)
-В нашому класі світло Є?
-Тепло Є?
-Повітря Є?
А поживні речовини?
А поживними речовинами будуть ваші правильні відповіді на запитання та активність на уроці.
Наша подорож до царства рослин розпочалася.
Діти, от ми сьогодні і будемо вченими біологами. Зустрічайте нового гостю Мудрого Лісовичка і його помічницю Сороку, яка скрізь літає і все знає, що всього рослин налічується на планеті 500 тисяч. А в Україні їх майже 16 тисяч.
(На дошку прикріплюються малюнки «гостей»)
Сьогодні богиня Флора, давньоримська богиня квітів, світанку, весни і польових плодів, запрошує нас до себе на гостини до теми «Рослина - живий організм. Будова молодої рослини». Записуємо тему уроку. Флора пропонує нам дізнатись про різноманітність рослин на Землі, розкрити цінність рослин для людини та ознайомитися з чудовою казкою Природи. На вас чекають різноманітні цікаві завдання, при виконанні яких вам треба проявити не лише свої знання та вміння, але й кмітливість, швидкість реакції.
Отже, вперед! Сьогодні на уроці ми:
Читання ланцюжком:
Будемо знати більше про різноманітність рослин у природі, їх ознаки, назви рослин рідного краю, особливості будови рослин.
Будемо розуміти важливість знань про значення рослин у природі, необхідність охорони рослин.
Будемо вміти розпізнавати і порівнювати рослини, оцінювати свою роль в охороні природи.
Навчимося здобувати інформацію з різних джерел, спостерігати й досліджувати ознаки рослин
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Чи згодні ви вирушити негайно у чарівну подорож? (Так)
Ось це чарівне царство – рослини, які постійно оточують нас у житті, але одночасно живуть своїм життям. Давайте ближче з ними познайомимося. І коли рослини будуть розповідати про себе, ви будете заповнювати картку – фішбоун, яка лежить у кожного на парті. Голова на картці – це групи рослин, а які ці групи ви дізнаєтеся зараз.
Застосовуючи вправу «Фішбоун», заповнюємо картку.
Учень: Ми мешкаємо у водному середовищі, зустрічаємося всюди: в морях і океанах, у прісних водоймах. Ми - основна їжа для багатьох морських тварин; також нас вживає в їжу людина. Це морська капуста. Ми – водорості.
Учень: А ми з'явилися на Землі близько 300 млн. років тому. Розмножуємося спорами. Тепер популярні як кімнатні рослини. Ми – папороті.
Учень: А ми зустрічаємося у сирих лісах і на заболочених лугах. Наші стеблинки ростуть дуже густо, утворюють зелені килими й купини. Впізнали нас? Ми - хвощі.
Учень: Ми - невеличкі рослини. Часто поселяємося на каменях. Ми укріплюємо ґрунт, вбираємо вологу, служимо для харчування тваринам. У нас не має кореня і квіток. Розмножуємося спорами. Впізнали нас? Ми –мохи.
Учень: А ми - вічнозелені дерева з листям, перетвореним на голки. Дуже добре очищуємо повітря. Замість плодів – шишки. Впізнали нас? Ми – хвойні рослини.
Учень: Нас на Землі набагато більше, ніж усіх інших рослин. Близько 300 тисяч видів. Маємо корінь, стебло, квітку, плід і насіння. Ми виділяємо кисень необхідний для життя. Ми – продукти харчування, ми – ліки, ми – сировина для промисловості. Впізнали нас? Ми – квіткові рослини.
Вчитель. Дякуємо рослинам.
Робимо висновок. Кожна рослина потребує від нас чого? (Захисту). На хвості риби пишемо висновок: «Будемо природі друзями!
Вчитель. Ми живемо серед рослин, вони — наші сусіди, а із сусідами потрібно жити у злагоді. Хочеш, щоб тобі було добре,— роби добро для всіх — для людей, тварин, рослин. А щоб допомагати рослинам, необхідно знати їхню будову та процеси життєдіяльності. А чи замислювалися ви, як і де живуть рослини? Чим вони живляться, як дихають, розмножуються?
Хвилинка уяви
Заплющте очі. (Запросити дітей умовно в ліс, луг, поле, город, водойму) Спробуйте уявити рослини, які там ростуть, хто їх вирощує.
Так, діти, у природі є багато видів рослин. Але у них є щось спільне. Що є спільного у всіх рослин?
«Мозковий штурм» (творча діяльність, під час якої учні мають коротко висловлювати свої думки, відстоювати свої ідеї).
ІV. Засвоювання учнями нового матеріалу.
Органи молодої рослини
Ми з вами розглянули органи дорослої рослини. Всі вони розвиваються в процесі життя рослинного організму. Давайте ж поглянемо на будову проростка та молодої рослини і спробуємо визначити, чи відрізняється її будова від будови дорослої рослини.
Фізкультхвилинка під музичний супровід.
Ми - берізки та кленці.
В нас тоненькі стовбурці. (Встати.)
Ми в стрункі стаєм рядки,
Розправляєм гілочки. (Руки витягнути перед собою.)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців. (Руки підняти вгору.)
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стиснути кулачки.)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба.)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї.)
«Квітка семицвітка» (викладаємо мак). Кожна команда отримує квітку із завданнями зазначеними на пелюстках. Учасники по черзі обирають пелюстку, на зворотньому боці якої знаходиться індивідуальне завдання. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Завдання:
Відгадати загадку:
Я на сонце дуже схожа —
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати всім не важко.
Що за квітка я? (Ромашка)
Осіння квітка сукню вділа рожеву, синю, ніжно-білу.
Стоїть, неначе їжачок, у неї сотні пелюсток. (Айстра)
Синьоока ця заброда. В полі водить хороводи.
Де вона вінки спліта — Пшениці рідкі й жита. (Волошка)
Дівчинка трима в руці Хмарку-пух на стебельці.
Як подуєш ти на нього — Не залишиться нічого. (Кульбаба)
Не оса, а жало має, не вогонь, а обпікає.
Коли йдете в ліс гуляти, обминіть її, малята. (Кропива)
Перша квіточка весняна тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький, і з’явився цвіт біленький. (Підсніжник)
У погожу літню днину він на варті біля тину,
круглолицій та пригожий, і до сонця дуже схожий. (Соняшник)
Стебельце — шорстка драбинка,
У середині чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак. Це квітує... (мак).
„Зелена аптечка”. Уявіть собі, що у вас висока температура. Що вам потрібно запарити, яку рослину? (липу)
А коли болить живіт? (звіробій)
А при застуді та болі у горлі ? (календула)
При хворобах печінки та підшлункової (чорнобривці).
Вчитель. Доля рослин залежить від нашого ставлення до них. Часто доводиться спостерігати, як люди несуть букети – хто невеличкі, хто великі оберемки. Квіти в’януть, їх викидають. Рослин стає все менше за видовим та кількісним складом . Може замість букету ви принесете додому світлини, які завжди нагадуватимуть про зустріч з прекрасним? Людство повинно прагнути до збереження рослин.
Ось ми і підійшли до останнього етапу уроку. Експрес-тест «Кубик Блума». Кубик, діти, не простий, кубик, діти, чарівний. Він доріжку прокладає, знання наші перевіряє.
Відгадайте загадку.
Тільки вийдеш з хати,
То зустрінеш нас.
Ми – це сад зелений,
Ми – гаї й діброви,
Ми – це трави й квіти.
Хто такі ми, діти? (Рослини)
Завдання:
1. Назвина які групи поділяються усі рослини.
2. Чому рослинам потрібні світло, вода, повітря, тепло і поживні речовини?
3.Поясни, яку користь приносять рослини людям. (Виділяють кисень у повітря, вони їжа для людей і тварин, ліки, будівельний матеріал, меблі, одяг, прикрашають наше життя. )
4. Запропонуй основні правила з охорони рослин.
5. Придумай, що відбудеться, якщо на Землі зникнуть усі рослини.
6.Поділись, що ти відчуваєш, коли бачиш, що ламають гілки дерев, рвуть багато квітів.
Вчитель. Так! Життя неможливе без рослин. У природі все пов’язане між собою. Зникає одна рослина, іншій – погано.
Я хочу привернути вашу увагу до деяких рослин, які знаходяться на межі зникнення. Вони занесені до Червоної книги Харківської області.
Калина звичайна, червона калина.
Високий гіллястий кущ заввишки 2—4 м з сірою корою. Гарний плодовий і декоративний чагарник. Росте на всій території України в підліску мішаних і листяних лісів, по берегах рік і водойм. Найкраще росте на понижених, добре зволожених місцях. Рослина зимостійка, тіньовитривала, але вимоглива до вологи. Квітне у травні — червні, плоди достигають у вересні.
Розмножують її зеленими і здеревілими живцями, відводками, насінням.
Калина звичайна — дуже популярна в народі, оспівана в народних піснях рослина.
Калину вважають символом України. Її значна поширеність на теренах України, пов'язаність із родинно-побутовими, календарними обрядами (весілля, похорони, осінній обряд «похід на калину» та ін.)
Багаторічна трав'яниста цибулинна рослина 6—20 см заввишки. Рослина відносно світлолюбна, але здатна витримувати помірне затінення, вимоглива до умов зволоження.
В межах ареалу та в Україні зростає переважно в листяних лісах, а також на узліссях, трав'янистих схилах. Цвіте в другій половині березня — квітні. Поширення насіння відбувається переважно завдяки мурахам. В Україні вид перебуває під охороною, входить до офіційного переліку регіонально рідкісних видів видів Харківської області.
Барві́нок трав'яни́стий
Барвінок трав'янистий є улюбленою декоративною рослиною українців, тому його широко культивують як у парках, лісопарках, скверах, так і приватних садах і присадибних ділянках, часто висаджують на кладовищах.
Барвінок трав'янистий росте у листяних, рідше у мішаних лісах, чагарниках.
Цвіте барвінок трав'янистий у травні — червні. Входить до Офіційних переліків регіонально рідкісних рослин Вінницької і Харківської областей.
За українськими народними уявленнями, барвінок символізує трійцю: дитинство, зрілий вік, старість; батька, матір, дитя; весну, літо, осінь; вічне нев'януче кохання, нестаріюче життя, пам'ять, а тому з барвінком українці віками сплітали весільні вінки, робили косиці, плели вінки й на могили, що символізувало вічну пам'ять, барвінок садили й садять на могилах.
Багаторічна рослина 20–80 см.
Проживання цього виду зазнало втрат та деградації. Здійснено перетворення луків на ріллі та евтрофікацію ґрунтів із застосуванням гною та добрив, а також міське посягання.
В Україні до 88% степу було перетворено у сільськогосподарське використання, що спричинило втрату степового середовища існування.
Учитель: Отже, щоб рослини і надалі дивували нас своєю красою що потрібно робити? (Оберігати, бо людина і природа єдині.)
колір листя і трави знімає втому, заспокоює людину.
народиться хлопчик садять дуб, щоб ріс сильний, як дуб.
Учень:
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкрили.
Навчились красу не руйнувати,
А примножувати, любити, оберігати!
V. Підсумок уроку.
Учитель: Ось наша мандрівка підійшла до завершення.
Самооцінки роботи учня. Мотивація оцінок за урок .
Всі завдання виконали. Настав час розкрити наш горішок.
Учитель розкриває горіх (зроблений муляж, в якому золоті горішки з побажаннями). За плідну роботу кожна дитина отримує чарівний горішок.
VІ. Домашнє завдання (записані у горішку)
-Що зміниться у природі, якщо зникнуть рослини? (Творче завдання)
VІІ. Підсумок. А насамкінець проведемо жартівливу біологічну вікторину.
1.Назвіть рослину – символ України? (калина);
2.Який овоч необхідний для перевірки принцес на чистоту королівської крові? (горох);
3.Який злак росте на….оці людини? (ячмінь);
4. Назвіть квіткову позу йоги? (лотос);
5.Яка рослина «ходить» за сонцем? (соняшник);
6.Що виносить дівчина хлопцеві-нелюбу? (гарбуз);
7.Яке насіння загубив Джек? (бобове);
8.З чим порівнюють червоні щічки дівчат? (яблучка);
9.На яку квітку перетворився хлопець-самолюб? (нарцис);
10. Яка квітка охоронялась в казці «Красуня та чудовисько»? (троянда);
11.Назвіть овоч, яким закидали поганих акторів? (помідор);
12. Наречена Аладіна? (Жасмін).