Тема. Папоротеподібні. Розмаїтість папоротеподібних.
Лабораторна робота № 14. Будова щитника звичайного, або
чоловічої папороті
Мета.
Основні поняття і терміни. Папоротеподібні, щитник аптечний, орляк, сальвінія плаваюча, спорангії, соруси, кореневище, вайї, реліктові рослини заросток, кам’яне вугілля.
Обладнання. Підручник, епіграф, мультимедійні проекти, відеоролик, роздатковий матеріал, малюнки, стікери-листочки фотоілюстрації , гербарні зразки, фільм про розмаїтість папоротей, тлумачні словники, таблиця щитника, щитник, папороть оленячий ріг, деревоподібні папороті.
Міжпредметні зв’язки. Географія, природознавство, інформатика, екологія, світова література, українська мова.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
Епіграф :
«Птиці зелені у пізню пору
Спати злетілись на свіжий поруб.
Тихо спустились на жовту глицю
Птиці зелені, зелені птиці…
Тільки злетіть не змогли, не зуміли
Тісно було, переплутались крила»
Ліна Костенко
І. Організація класу до уроку
- Доброго ранку!
- Доброго дня!
- Говорите ви, і говорю вам я.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще однин крок.
В країну відому, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати нам було неважко.
Емоційне налаштування на урок
Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришами. Я дуже хотіла б, щоб такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Інтелектуальна розминка.
Метод «Мікрофон»
Відповіді на питання:
Загадка для учнів
Дивна в лісі є трава – не лопух, і не кропива. Коли хочуть щастя, влітку все шукають її квітку, хоч пів світу обійти – того цвіту не знайти (Папороть).
Слово вчителя
У затінку густих дерев росте рослина, яка ввійшла в народні повір’я як рослина з могутніми чарами. З нею пов’язана велика кількість народних вірувань, легенд, віршів і загадок.
На уроках української літератури та українознавства, ви знайомилися з легендами нашого народу.
Розповіді учнів про папороть у народних повір’ях, легендах, про уривок оповідання Миколи Гоголя «Вечір напередодні Івана Купала», про роль папороті у святіванківських віруваннях англійців.
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Налаштування на роботу, зацікавлення. Метод «Зацікав»
Проблемне запитання.
ІІ. Засвоєння знань, умінь та навичок
Повідомлення теми й мети уроку.
Сьогодні ми продовжуємо вивчати вищі спорові рослини, а саме Відділ Папоротеподібні. Тож на цьому уроці ми ознайомимося з цією таємничою рослиною і спробуємо дати аргументовані відповіді на всі проблемні запитання, тема уроку: «Папоротеподібні. Розмаїтість папоротеподібних». Також, виконаємо лабораторну роботу № 14 «Будова щитника звичайного, або чоловічої папороті».
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Вправа «Ваші очікування».
Озвучення очікуваних результатів роботи.
Епіграфом нашого уроку буде уривок вірша Ліни Костенко ( вірш написано на дошці) (Додаток 1).
В Україні переважна частина папоротей поширена в лісах або в інших достатньо зволожених місцях.
На сьогодні науці відомо близько 300 родів і понад 10 тисяч видів папоротей.
Папороті поширені в найрізноманітніших екологічних умовах — від пустель, боліт, рисових полів і озер із солонуватою водою до тропічних лісів. Саме в тропічних лісах спостерігається найбільша розмаїтість папоротей.
Папороті значною мірою розрізняються за розмірами.
Із тропічних видів папоротей найцікавішою є папороть «оленячий ріг» (див. ст. 159), що росте на стовбурах дерев у тропічних лісах. Ця дивна папороть формує не тільки великі зелені, схожі за формою на оленячі роги, листки, але й спеціальні коричневі листки із цільними пластинками. Ці листки охоплюють стовбур дерева й утворюють спеціальну ємність — своєрідний глечик, куди потрапляє опале листя дерев та інших рослин і де утворюється поживний перегнійний ґрунт. У такий спосіб ця дивна папороть сама забезпечує себе місцем проживання і поживними речовинами.
За здатність утворювати твердий стовбур папороті, що трапляються в тропічних лісах, називаються деревоподібними, але усі папороті — трав’янисті рослини.
Робота з підручником
(Читання ланцюжком) Давайте розглянемо, які риси будови та життєдіяльності характерні для Папоротеподібних ст. 156.
Вправа «Гронування»
Учні утворюють гроно до слова «Папоротеподібні» на підготовлених бланках (Додаток 2) .
Робота з тлумачним словником
У шкільній бібліотеці є багато мудрих книжок, серед них і ті, які пояснюють значення невідомих слів – тлумачні словники. Пригадайте правила користування тлумачним словником. Знайдіть, запишіть і запам’ятайте значення невідомих термінів.
Погляньте на екран мультимедійного проектора. Давайте розглянемо цикл відтворення папоротей на прикладі багатоніжки звичайної (Додаток 3).
ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок
Загальна характеристика відділу:
Введення понять: ваїїі, соруси, кореневище.
Життєвий цикл та розмноження папоротей (розповідь із використанням таблиць, схем підручника). Підведення школярів до висновків про переважання в життєвому циклі спорофіта над гаметофітом, який представлений заростком.
Значення папоротеподібних (розповідь з елементами бесіди, у ході якої з’ясовується значення папоротей):
Вже багато ми дізнались,
Роздивлялись і навчались.
А тепер ми всі з охотою
Займемося лабораторною роботою.
Навчимося цих рослин розрізняти,
За певними ознаками класифікувати.
Будова щитника звичайного, або чоловічої папороті
Мета: ознайомитися з особливостями будови папоротеподібних.
Обладнання й матеріали: гербарні зразки рослин папоротей, постійні мікропрепарати сорусів, лупа, мікроскоп, таблиці, зошит, підручник.
1. Розгляньте гербарні зразки спорофіта папороті, а також його малюнок у підручнику. Знайдіть корені, кореневище, листки, соруси.
2. Намалюйте в зошиті рослину папороті й позначте на ній корені, кореневище, листки, соруси.
3. Використовуючи лупу, розгляньте соруси.
4. Використовуючи мікроскоп, розгляньте постійний мікропрепарат сорусу.
5. Замалюйте будову сорусу, позначивши на малюнку спорангії і спори.
6. Зробіть висновок, у якому вкажіть характерні риси будови папоротеподібних.
Релаксація
Заплющіть очі і уявляємо себе у весняному лісі. Тут так гарно. Простягли перші стебельця тендітні підсніжники. Їх дуже багато. Ми відчуваємо їхній запах. Давайте на повні груди вдихнемо свіже повітря. Йдемо далі у глибину ліса. Там розпускаються дерева. Вони вже проснулися. Чути лагідний несміливий спів пташок. Яка чудова природа. Як не хочеться повертатись з цієї віртуальної подорожі. Але на жаль вона вже закінчилась.
Робота в групах.
Завдання:
(I) Яка будова особин нестатевого покоління?
(II) Що таке заросток? Як він утворюється і яка його будова?
(III) Як розвиваються особи нестатевого покоління?
(IV) Порівняйте життєвий цикл папоротеподібних та мохоподібних.
Оцінювання учнів.
Розв’язування головоломки «Спорові»
Інтерактивний метод «Незакінчене речення»
Основними рисами пристосованості папоротеподібних до умов існування є…….
Робота з індивідуальними картками
Дайте відповіді на запитання
Робота з деформованим текстом
(вставити пропущені слова)
У життєвому циклі папоротеподібних чергуються два ____________ - нестатеве (___________________) та статеве (_______________). Спорофіт переважає гаметофіт і представлений _________________________________
__________________________________________________________________.
Гра «Підхопи естафету»
Учні читають текст підручника с.157 «Якими бувають папоротеподібні» і задають запитання один одному по прочитаному.
Оцінювання учнів.
IV. Підсумок
Очікування результатів роботи
Закінчіть речення
«Думаю робота на уроці була цікавою і повчальною, тому що…».
Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати! Поаплодуємо собі за хорошу роботу.
V. Домашнє завдання.
Диференційоване домашнє завдання.
Додаток 1
Епіграф :
«Птиці зелені у пізню пору
Спати злетілись на свіжий поруб.
Тихо спустились на жовту глицю
Птиці зелені, зелені птиці…
Тільки злетіть не змогли, не зуміли
Тісно було, переплутались крила»
Ліна Костенко
Додаток 2
Вправа «Гронування»
вайї Папоротеподібні спори
Додаток 3
Додаток 4
1. С |
|
|
|
|
|
|||
2. П |
|
|
|
|
||||
3. О |
|
|
|
|
||||
4. Р |
|
|
|
|
|
|
||
5. О |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. В |
|
|
|
|||||
7. І |
|
|
|
|
|
|
||
У затінку густих дерев лісу росте рослина, яка ввійшла в народні повір’я як рослина з могутніми чарами. З нею пов’язана велика кількість народних вірувань, легенд. На уроках української літератури ви знайомилися з легендами нашого народу. Пригадайте, що таке легенда.
У народі побутує повір’я, що в ніч на Івана Купала розцвітає квітка цієї рослини, яку охороняють нечисті сили. Знайти цю квітку в глухому лісі дуже важко. Легенда стверджує, що сміливець, якому пощастить здобути цей цвіт, стане всезнаючим і все- бачачим. Ви вже, мабуть, здогадалися, про яку рослину йдеться.
Микола Гоголь використав народні перекази про цвіт папороті у своєму оповіданні «Вечір напередодні Івана Купала». На підставі народних вірувань письменник описує, який вигляд мав би бути у цвіту папороті, й пише: «...червоніє маленька брунька квітки і, як ніби жива, рухається. І справді дивно! Рухається і стає все більша, більша і червоніє, як жевріюча вуглина. Спалахнула зірочка, щось тихо затріщало, і квітка розгорнулась... ніби полум’я, освітивши й інших довкола себе».
Папороть відіграє визначну роль й у святіванівських віруваннях англійців. Але вони шукають не квітку, а насінину цієї рослини, вірячи, що знайдене насіння папороті може зробити людину невидимою.