ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЇ СКРАЙБІНГУ
Мета:
Завдання:
Після майстер-класу вчителі зможуть:
Ключове поняття: скрайбінг.
Хід майстер-класу
І. Підготовчо-організаційний етап.
Мета: підготувати учасників до діяльності, створити комфортні умови та гарний настрій.
ІІ. Основна частина. Майстер-клас із застосування інтернет-технології скрайбінгу для формування національно-свідомої та соціально-адаптованої особистості.
Одним із елементів громадянського суспільства, визначальною рисою його зрілості є гарантована свобода доступу до інформації. «Хто володіє інформацією, той володіє світом», – говорив прем’єр-міністр Великобританії Вінстон Черчіль. Сьогодні інформація є стратегічним ресурсом розвитку суспільства.
Ми стоїмо на порозі необмежених можливостей використання комп’ютерів на уроках. Інформаційно-комунікаційні технології дозволяють педагогу виконувати роботу швидко, якісно й ефективно. Для школи це означає зміну пріоритетів. Для вчителя провідною стає мета утвердити в учня прагнення вчитися, розвинути інноваційну особистість, яка стане конкурентоспроможною у час інформаційно-комунікаційних технологій, сформувати патріотичну свідомість школяра. Втрата частиною учнів мотивації до навчання й зацікавленості у власних результатах є болючою проблемою сьогодення. Як же зацікавити школярів навчанням?
Одним із шляхів пробудження інтересу до предмету є використання у навчально-виховному процесі відео-презентації у техніці скрайбінг. Ідея полягає в тому, що, використовуючи інтернет-технології при викладанні історії, потрібно сприяти розвитку національної свідомості та патріотизму, формуванню активної громадянської позиції школярів.
За інноваційним потенціалом досвід носить інтегрований характер, оскільки передбачає проникнення одних сучасних педагогічних технологій та методик в іншу, спрямованих на формування національної свідомості інноваційної особистості. Це дає можливість самостійно інтерпретувати різні підходи до організації навчального процесу, а не зупинятися на одній технології.
2. Представлення методики «Скрайбінг».
Мета: розвивати інтелектуальні та творчі здібності, підвищити інтерес до отримання знань та їх практичного застосування, візуалізувати інформацію.
Завдання: донести інформацію, зробити її привабливою для слухача та глядача, допомогти краще її запам’ятати і засвоїти.
Скрайбінг – новітня техніка презентації (від англ. «scribe» – створювати ескізи або малюнки), винайдена британським художником Ендрю Парком. Інформація подається через малюнок, створений на дошці або папері, і супроводжується розповіддю («голос за кадром») про те, що відтворюється. Створюється «паралельний ефект». При перегляді скрайб-ролика працює як зорова, так і слухова пам’ять, а при його створенні розвиваються уява і мислення. Створення скрайбінгу можна віднести до продуктивних технологій навчання.
Нова техніка презентації має і плюси, і мінуси. До плюсів можна віднести: оригінальність, лаконічність, образність, продуктивність. Мінуси: технічні труднощі, наявність навичок малювання, трудомісткість процесу.
За манерою виконання скрайбінги бувають:
Ø мальовані – це коли малюють і знімають цей процес;
Ø аплікаційні – для створення презентації використовуються заздалегідь підготовлені фігури, малюнки, текст;
Ø змішані – поєднання малювання та викладання вирізок.
За використанням технології розрізняють:
Ø ручне малювання фломастером, зйомка даного процесу на веб- або відеокамеру, використання мікрофону, монтаж, накладання звуку;
Ø використання спеціальних програм та серверів.
Тематика скрайб-презентацій дуже різноманітна: відео на патріотичні теми, рекламні відеосюжети, повідомлення з теми, оживлення історичних подій, створення портретної характеристики історичної особи. Час залежить від задумки, проте ідеальна тривалість скрайб-презентації від 5 до 9 хвилин. Скрайбінг у школі можна використовувати на будь-якому уроці і на будь-якому його етапі: пояснення нового матеріалу, перевірка вивченого, узагальнення, рефлексія чи домашнє завдання. Важливо пам’ятати: головне не як малювати, а що.
Типи візуалізації :
Ø малюнки;
Ø піктограми;
Ø символи;
Ø ключові слова;
Ø схеми;
Ø діаграми.
Скрайбінг може вміщуватися як на одному листку паперу, так і на декількох.
3. Проведення імітаційної гри.
Мета: надати знання учасникам з теми, обмінятися досвідом роботи.
Обладнання: надруковані малюнки, фігури, текст, фломастери, папір формату А3, комп’ютери
Вправа «Режисер»
Тема. Греко-персидські війні. 6 клас.
Мета: створити скрайбінг, використовуючи одну із манер його виконання.
Обладнання: надруковані малюнки, фігури, текст, фломастери, папір формату А3, А4.
Хід вправи: обрати одну з тем і створити скрайбінг.
1 група – мальований скрайбінг. Тема «Перший похід персів проти греків».
Текст.
Один учасник структурує матеріал, ділить його на епізоди. Другий – проговорює текст і визначає «важкі місця»: які слова в тексті важко вимовити, на яке речення не вистачає дихання. Третій – створює ескізи-макети малюнків та надписів (головне – мінімалізм, без зафарбовування, без деталей, тільки контури). Четвертий – визначає розташування кожного малюнка (традиційно малюнок розташовують зліва направо, зверху вниз).
Після підготовчої роботи два учасника від команди виходять перед аудиторією та демонструють свій «шедевр». Скрайбер створює малюнок, «голос за кадром» озвучує те, що малюється.
2 група – аплікаційний скрайбінг. Тема «Хліб та каша – то їда наша».
Текст.
Один учасник структурує матеріал, ділить його на епізоди. Другий – проговорює текст і визначає «важкі місця»: які слова в тексті важко вимовити, на яке речення не вистачає дихання. Третій – створює ескіз схематично, щоб визначити, в якій послідовності викладати готові малюнки. Четвертий – визначає розташування кожного малюнка (традиційно малюнок розташовують зліва направо, зверху вниз).
Після підготовчої роботи два учасника від команди виходять перед аудиторією та демонструють свій «шедевр». Скрайбер створює малюнок, «голос за кадром» озвучує те, що викладається.
3 група – змішаний скрайбінг. Тема «Традиційний український одяг».
Текст.
Один учасник структурує матеріал, ділить його на епізоди. Другий – проговорює текст і визначає «важкі місця»: які слова в тексті важко вимовити, на яке речення не вистачає дихання. Третій – створює ескіз схематично, щоб визначити, в якій послідовності викладати готові малюнки та які додаткові символи додати до них. Четвертий – визначає розташування кожного малюнка (традиційно малюнок розташовують зліва направо, зверху вниз).
Після підготовчої роботи два учасника від команди виходять перед аудиторією та демонструють свій «шедевр». Скрайбер створює малюнок, «голос за кадром» озвучує те, що малюється і викладається.
4. Захист робіт.
ІІІ. Рефлексія.
Вправа «Мікрофон»
Мета: надати можливість учасникам майстер-класу висловити думку про користь від заняття.
Обладнання: мікрофон, стікери з висловлюваннями.
Хід вправи: учасники розбирають стікери із незакінченими реченнями і по черзі швидко продовжують їх. Говорить тільки той, хто тримає мікрофон, відповідь не коментується, з місця ніхто не викрикує.
· «Я сьогодні зрозумів(ла)...»
· «Я мав змогу ознайомитись з ...»
· «Я зміг порівняти...»
· «Я дізнався ...»
· «Я засвоїв...»
· «Використання ідей освоєного досвіду дозволяє …»
Шановні колеги, ніколи не потрібно зупинятися на досягнутому. Постійний пошук, відхід від існуючих трафаретів дадуть згодом бажані результати і насолоду від праці. Не можна не погодитися зі словами Л.І. Калити: «Учитель, який передає дитині лише знання – це ремісник; той, хто виховує особистість, розвиває творчий потенціал дитини, – справжній митець своєї справи». Пам’ятаймо: УЧИТЕЛЬ – semper tiro (лат.) – ЗАВЖДИ УЧЕНЬ.