Майстер-клас Здоров'язберігаючі освітні технології в початковій школі

Про матеріал
Проблема здоров'я дітей сьогодні як ніколи важлива. Діти приходять до школи не просто вчитися, а вчитися добре. І дуже важливо з перших днів створити їм такі умови, щоб це бажання не згасло. Тому треба прагнути, щоб кожен вихованець повірив у свої можливості, радів дзвінку на урок, зустрічі з учителем, і найголовніше щоб було бажання вчитися. Тільки за таких умов учень зростатиме духовно і розумово. Саме тому ми вчителі, постійно впроваджуємо в навчально-виховний процес здоров'язберігаючі освітні технології.
Перегляд файлу

Майстер-клас  Міні-тренінг «Учитель – учителю»

Здоров'язберігаючі освітні технології в початковій школі

Місце проведення : ___________________________________

Час проведення____________________

«Успіх – це рух від невдачі до невдачі без втрати ентузіазму».

Уїнстон Черчілль

Мета тренінгу:

 - ознайомити вчителів з методами й прийомами  здоров’язберігаючої технології;

- популяризувати власний досвід роботи;

- сприяти проведенню в початкових класах вправ психологічного та фізичного розвантаження.

Обладнання: ватмани, кольорові олівці,фломастери, папір, кульки, фрукти,фіто-чай

Вправа на об’єднання в групи «Улюлений фрукт»(2хв)

учасники заходячи вибирають картинку із зображенням того чи іншого фрукту чи овоча(сідають відповідно за ті місця)( на раптах уже гарячий фіто чай і смаколики)

Вступне слово(КилимникВ.М) (5 хв)

Вітаю! Люди завжди запам’ятовують особливий аромат приміщення. Тому ми зробили сьогодні цей кабінет неповторним, саме завдяки тонізуючим ефірним маслам лимону, апельсину та ялівцю, які покращать вашу пам’ять, увагу та зміцнять імунітет.

Вправа «Емоційне яблучко» (2-3 хв.)

А з яким настроєм ви прийшли на мій тренінг? На Ваших столах ви бачите соковиті, червоні яблучка на яких зображено емоційний стан. Виберіть і покажіть «смайлика», який відповідає вашому емоційному стану. Напишіть, будь-ласка, на ньому ваші очікування від тренінгу.  (Колеги демонструють свій настрій і прикріплюють яблучка до дерева на дошці).

Я бачу, що ви прекрасно почуваєтеся, і сподіваюся ваші очікування справдяться, отже, можна приступати до роботи.

 А розпочати наш міні тренінг я хочу з коротенької розповіді про  Людвіга ван Бетховен. У 1796 році Бетховен починає втрачати слух. У нього розвивається тиннитус – запалення внутрішнього вуха, що приводить до дзвону у вухах. За порадою лікарів він надовго усамітнюється в маленькому містечку Хайлігенштадт. Однак спокій і тиша не поліпшують його самопочуття. Бетховен починає розуміти, що глухота невиліковна, для нього це велика трагедія.

Там він працює над Третьою – Героїчною симфонією. Повна глухота відокремлює Людвіга від зовнішнього світу. Однак навіть ця подія не може змусити його припинити писати. На думку критиків, Третя симфонія Бетховена повністю розкриває його найбільший талант. Опера «Фіделіо» ставиться у Відні, Празі, Берліні

Отож, успішні люди починали кар'єру  з невдач. Але знаходили в собі сили підняти голову і йти далі. І були праві!

Успіх – це не тільки результат, але й процес руху шляхом його досягнення. Це розвиток можливостей людини, розкриття її потенціалу.

Як ви вважаєте, які складові успіху?

Вправа «Складові успіху» (3 хв)

 Прошу вас на листочках написати, які складові успіху на вашу думку на малюнок «Складові успіху»

Складові успіху:

1. Мир у душі.

2. Здоров'я й енергія

3. Ставлення з любов’ю до тих, хто поруч з вами

4. Фінансова свобода.

5. Високі цілі й ідеали

6. Самопізнання та самосвідомість

7. Відчуття самореалізації

Однією зі складових успіху є здоров’я– дорогоцінний дар, яким наділяє людину природа. «Здоров’я - не все, але без здоров’я - нічого» на думку Сократа. Значно легше здоров'я втратити, ніж його відновити.

Вправа «Незакінчене речення»( 3хв)

Бути здоровим означає….( Учасники записують відповіді на стікерах, озвучують їх і причіплюють на плакат «Майбутнє дітей» з зображенням лелеки, що несе в дзьобі немовля.)

Висновок: нехай майбутнє наших дітей буде таким, яким ви його зобразили.

“Здоров’я – це ресурс, а не мета життя”.

Міні –лекція (3 хв)

Проблема здоров'я дітей сьогодні як ніколи важлива. Діти приходять до школи не просто вчитися, а вчитися добре. І дуже важливо з перших днів створити їм такі умови, щоб це бажання не згасло. Тому треба прагнути, щоб кожен вихованець повірив у свої можливості, радів дзвінку на урок, зустрічі з учителем, і найголовніше щоб було бажання вчитися. Тільки за таких умов учень зростатиме духовно і розумово. Саме тому ми вчителі, постійно впроваджуємо в навчально-виховний процес здоров'язберігаючі освітні технології.

У нашому навчальному закладі питанню здоров’язбереженню приділяється велика увага, це не лише тематичні тижні, місячники, це постійна система роботи і заходів: вітамінні перерви, тематичні дні, кольорові тижні,  це застосування методики Базарного –конторки, щоб діти якщо втомилися могли встати,порухатися, підійти, і там працювати, це танцювальні перерви, це вправи для очей,це релаксуючі заходи, це квартування класних кімнат, прогулянки на свіжому повітрі, руханки, тощо.

З’ясуємо значення даного поняття. Здоров'язберігаючі технології не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Здоров’язберігаюча технологія – це сприятливі умови навчання дітей у школі. Грамотно складений розклад уроків, сприятливий мікроклімат у класі, адекватність вимог та методик, збалансованість навчального і фізичного навантаження, використання на уроках та на перервах прийомів рухової активності, нейтралізації стресів, зв'язок навчального матеріалу з життям - це повсякденна діяльність вчителя. 

Здоров’язберігаючі освітні технології поділяються на три групи:

- організаційно-педагогічні (визначають структуру навчального процесу, яка сприяє запобіганню станів перевтомлення, гіподинамії тощо);

- психолого-педагогічні (пов’язані з безпосередньою роботою вчителя на уроці);

- навчально-виховні (це програми з формування культури здоров’я, навчання навичок здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок, захворювань, позакласні заходи, робота з батьками).

Вправа «Здоров'язбережувальні технології»(6 хв)

Напрямки реалізації здоров’язберігаючих технологій

Прошу на ватмані зобразити заходи для реалізації здоров'язберігаючих технологій (презентація проектів (5 хв))

Перспективні відповіді вчителів

  •          Встановити контроль за повітряно-тепловим режимом і бактеріальним станом повітря в класних кімнатах;
  •          Проведення фізкультхвилинок.;
  •          Музикотерапія;
  •          Кольоротерапія. Підбирати колір для стін, інтер’єру;
  •          Вчити учнів надавати першу  медичну допомогу в різних життєвих ситуаціях;
  •          Використання у раціоні дітей напоїв із сухофруктів, трав’яних чаїв. - диспансеризацію учнів;
  •          дні здоров'я та туристичні походи;
  •          бесіди про здоров'я з учнями;
  •          бесіди про здоров'я з батьками;
  •          Аромотерапія(аромолампи);
  •          Використання сольових мішечків;
  •          Масажні мішечки;
  •          Робота в парах чи малих групах (активне переміщення учнів);
  •          Зорові мітки;
  •          Вправи на дихання;
  •          Ведення листків здоров'я та стіннівок на оздоровчу тематику
  •          Психологічний клімат на уроці
  •          Урахування фізіологічних особливостей
  •          Наявність емоційних розрядок
  •          Урахування психологічних особливостей (темпераменту, статі тощо)
  •          Урахування вікових особливостей.
  •          Цікаві перерви
  •          Заняття на свіжому повітрі
  •          Казкотерапія
  •          Психолого-оздоровчі програми
  •          Використання засобів мультімедіа
  •          Пальчикова, дихальна гімнастика
  •          Нейрогімнастика
  •          Вправи – енергізатори
  •          Ігротерапія
  •          Арт-техніка

Як ви вважаєте, які фактори негативно впливають на здоров'я дітей? (відповіді вчителів)

Існує низка соціально-педагогічних, психологічних факторів, які негативно впливають на формування здоров’язберігаючого середовища у навчально-виховному закладі. До таких слід віднести:

– постійне збільшення темпу й обсягу навчального навантаження;

– невідповідність програм віковим особливостям учнів;

 – недотримання елементарних фізіологічних, гігієнічних вимог до організації навчально-виховного процесу;

– нестача рухової активності;

– недостатня компетенція педагогів з питань здоров’я та здорового способу життя.

Ураховуючи вищенаведе, можна констатувати, що знання, володіння і застосування здоров’язберігаючих технологій є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога.

Блок 1

Гімнастика для очей

Майстер клас від вчителів з проведення здоров’язбережувальної теорії

 «Гімнастика для очей»»

Вправа для відпочинку очей «Пальмінг»(3 хв)

Пальмінг - це вправа для відпочинку очей.

Розітріть руки одна об одну, поки не відчусте тепло, Прикладіть руки до очей так, щоб центр долонь був спрямований на очі, а самі долоні перехрещувалися одна на іншій в центрі чола.

Необхідно, щоб центр долонь якомога ближче виявився у ваших вічок.

Важливо, щоб світло не проникало за долоні

Покладіть лікті на стіл, щоб була опора. Уявіть чорний фон. Від долонь повинно йти тепло. Думайте про найкращі моменти вашого життя, фантазуйте, мрійте. Зробіть все, щоб відчути радість, задоволення.

Просидів біля компʼютера годину - зроби хоча б на хвилину пальмінг.

Якщо виконувати цю вправу в системі, то покращиться зір.

 

 

Блок 2

Дихальна гімнастика

Уроки корисно розпочинати з дихальної гімнастики, яка добре очищує дихальні органи, покращує кровообіг, розвиває уяву.

Майстер клас від вчителів з проведення здоров’язбережувальної теорії «Дихальна гімнастика»

Вправа «Кульки»(3 хв)

Вправа «Загони м’яч у ворота».(3 хв)

 Із олівців викладаємо уявні ворота, а з вати робимо невеличкі кульки, розміром із  тенісний м’ячик. Покладіть ватну кульку на край столу чи парти і, дмухаючи на неї, задуйте її в уявні ворота із олівців.

«Звуконаслідування». Пригадайте і відновіть різні звуки природи із життя: свист вітру, шум лісу, писк комара, гарчання собаки, звук дзвінка , м’яч пробитий, машинка.

 «Свічка». Візьміть вузеньку смужку паперу й, уявили, що це свічка, дмухайте на неї. Струмінь видиху повинен бути без різких коливань – папір контролює рівність видиху.

Для тренування вдиху можна дати дітям ігрові завдання: «Гаром пахне! Звідки? Тривога! Нюхайте!» або «Нюхайте швидко, як оплеск в долоні!», «Накачуйте легені, як шини!»

Наші пращури, що жили в печерах, щомиті нюхали повітря: «Хто може з'їсти мене? Кого можу з'їсти я?» Так чинять всі дикі тварини. Інакше – не вижити, тому що лише нюх допоможе виявити ворога, що заховався. І ми тренуватимемо   вдих предків, різкий, як оплеск в долоні. А видих виконуємо самостійно, ми не звертаємо на нього уваги».

Дихальні практики стабілізації від дитячого сімейного психолога Світлани Ройз

 

 

 

 

Блок 3

Пальчикова гімнастика

Існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком мислення.     Використовуємо для відпочинку на уроках, де дітям доводиться багато писати.

Майстер клас від вчителів з проведення здоров’язбережувальної теорії «Пальчикова  гімнастика»

Вправа, яку застосовує на уроці української мови : виконання вправ за допомогою певних положень рук. Діти показують руками члени речення,частини мови. Розбір слів за будовою. Домовляємося про певне положення рук  і діти показують будову даного слова. Звукова модель слова за допомогою рук. Вивчення скоромовок чи невеличких  за обсягом віршів, при цьому  це супроводжується  рухом рук.

Блок 4

Психорегулюючі вправи

Нейрогімнастика (нейробіка)

Під час уроків у школярів з’являються страхи: страх задачі; страх наслідків дій, що можуть не збігтися з тим, чого очікує вчитель. З метою покращення психічного здоровя учнів, пропоную використовувати психорегулюючі вправи.

Нейрогімнастика –це прості та приємні рухи для забезпечення ціліснох  роботи мозку. Ці вправи покращують розумову діяльність ,допомагають полегшити навчання.

Хвилинки релаксації, вправи для збереження зору, нейробіка, фізкультхвилинки, танцювальні хвилинки. Ці вправи є обов’язковою та невід’ємною частиною кожного уроку в проєкті, оскільки збереження та зміцнення здоров’я учнів, формування позитивного мислення, розвиток емоційного інтелекту є найвищою цінністю для всіх педагогічних працівників, які беруть участь у створенні та реалізації освітньої програми проєкту.

Під час вивчення курсу «Я пізнаю світ» проєкту «Інтелект України» значна увага приділяється формуванню математичної компетенції

Нейробіка — розумова гімнастика, аеробіка для мозку, спрямована на покращення розумової діяльності. Це комплекс вправ, які сприяють поліпшенню пам’яті, дають додаткову енергію та підвищують здатність нашого мозку до будь-якої роботи в будь-якому віці.

Під час вивчення курсу «Я пізнаю світ» проєкту «Інтелект України» значна увага приділяється формуванню математичної компетенції.

Вправи, завдання, задачі, які введено в зміст уроку мають практичну спрямованість і розраховані на розвиток математичних навичок, котрі дітям знадобляться в конкретних життєвих ситуаціях.

Подані вправи нейробіки розвивають творчі здібності, вдосконалюють просторову уяву, стимулюють увагу, зосередження, знижують…

.«Нейробіка для маленьких інтелектуалів від Аї» (1хв)

(Відео на екрані)

“Від теплого слова й лід розмерзається.” Придумати і сказати своєму сусідові приємне слово, від якого стає тепло на душі.

Вправа 3 «Після грози»  (Відео «Ліс»)(2 хв)

Заплющіть очі. Ви в лісі. Відгриміла гроза. Пройшов дощ, виблискує мокре листя на березі. На траві – срібні краплі. Як гарно пахне в лісі! Як легко дихається! Ось конвалії – вдихніть їхній чудовий аромат. Вдихайте повільно, рівно, глибоко.

Вправи для психо-емоційного розвантаження. Психологічні ігри

Нейрогімнастика

Вправи для гармонізації півкуль кори головного мозку (LEGO)(5 хв)

Вправи  по гармонізації півкуль кори головного мозку

Цінність вправи полягає в тому, що вона синхронізує  діяльність півкуль та сприяє розвитку кожної із них. Адже права півкуля відповідає за творчість, увагу,уяву, мрії, музичні та художні здібності, орієнтування у просторі.

Ліва півкуля покликана обробляти факти,тобто на її долю припадає логіка, аналіз, літературні здібності, аналітичне мислення.

Пропонуємо і вам пройти цей тест, а в кінці дізнатися кілька цікавих фактів про вас. Перед початком візьміть 2 аркуші паперу: на одному будете записувати результати, а на іншому виконуватимете завдання. Після проходження кожного пункту відзначайте результат, записуючи його на папері.

1. Переплетіть пальці

Складіть руки разом і переплетіть пальці. Великий палець якої руки виявився зверху?

Якщо лівої руки, то поставте на аркуші букву «П», якщо правої руки – букву «Л».

! Тут немає помилки. Кожна півкуля мозку керує протилежною стороною тіла, тому, якщо домінує права рука, то це ліва півкуля, і навпаки.

2. Проба Розенбаха

Візьміть в руку олівець і витягніть його перед очима. Тепер подивіться на правого ока зображення зміщується сильніше, то поставте на аркуші букву «Л», якщо лівого – «П». Якщо зображення зміщується однаково, то поставте «нуль».

3. Поза Наполеона

Встаньте і схрестіть руки на грудях. Кисть якої руки лежить зверху? Якщо кисть лівої руки – ставте «П», якщо правої – «Л».

4. Оплески

Поплескайте в долоні і зверніть увагу на те, яка рука при цьому виявилася у вас зверху. Якщо ліва долоня – ставте букву «П», якщо права – букву «Л».

5. Покладіть ногу на ногу

Присядьте, закинувши ногу на ногу. Яка нога опинилася зверху? Якщо права – поставте букву «Л», якщо ліва – букву «П».

6. Підморгніть

Яким оком ви підморгнули? Якщо правим – «Л», лівим – «П».

7. Обертання

Встаньте на ноги і трохи покрутіться навколо своєї осі. В який бік ви оберталися? Проти годинникової стрілки – «Л», за годинниковою – «П».

8. Штрихи

Візьміть другий листок. Тепер кожною рукою, не рахуючи, намалюйте в ряд кілька вертикальних штрихів. Потім порахуйте штрихи. Якою рукою ви намалювали більше штрихів? Якщо лівою рукою намалювали більше, пишіть кінчик олівця і «прицільтеся». Закрийте спочатку одне око, потім інше. При закритті якого ока зображення зміщується сильніше?

Якщо при закритті

букву «П», якщо правою – букву «Л». Якщо ліній однакова кількість, то пишіть «нуль».

9. Окружність

Будь-якою рукою намалюйте коло і завершіть його стрілкою. Якщо лінія йде проти годинникової стрілки – поставте «Л», за годинниковою – «П».

Підрахуємо результати та визначимо домінуючу півкулю.

Трохи фактів про вас

У лівій півкулі знаходиться центр мови, тому «лівопівкульні» люди люблять поговорити. Але ліва півкуля здатна розуміти тільки буквальне значення слів.

Зате права півкуля відповідає за інтонацію. «Правопівкульні» люди говорять мало, але приділяють особливу увагу інтонації.

Права півкуля чутлива до гумору і розуміє метафори. - Ліва півкуля не сприймає музику – за неї відповідає права.

Впізнання звичайних людських облич – функція правої півкулі. Тому «лівопівкульні» люди можуть не впізнати вас на вулиці.

«Лівопівкульні» люди люблять заглиблюватися в деталі, вони скрупульозні.

Права півкуля дає нам можливість мріяти і фантазувати. За допомогою правої півкулі ми можемо складати різні історії.

«Правопівкульні» люди спочатку «схоплюють» образ цілком, а потім виділяють деталі.

«Лівопівкульні» люди спочатку виділяють деталі, а по деталях формують уявлення про предмет в цілому.

Права півкуля добре запам’ятовує емоції, почуття, особистий досвід.

Ліва півкуля запам’ятовує логічні зв’язки, графіки та системи.

Вправа 1 

Стати рівно, руки витягнути  вперед собою, на тильну сторону кисті руки положити по 1 цеглинці LEGO.

По черзі підняти праву руку, поставити у вихідне положення, потім ліву руку і знову вихідне положення.

Одночасно праву руку опускати, а  ліву піднімати.

Вправа 2.

Учасники стоять по колу, кожен кисть лівої руки тримає біля тулуба долонею вгору, а в правій руці тримає цеглинку LEGO. На рахунок «один» кожен учасник кладе цеглинку на ліву долоню того, хто стоїть справа. На рахунок «два» кожен учасник із лівої руки перекладає цеглинку в праву руку і займає вихідне положення.

Вправа відбувається на рахунок «один» - «два» багато разів.

Складність вправи полягає в тому, що потрібно чітко діяти за рахунком. Рахунок спочатку йде повільно, а потім швидше і швидше.

Техніка релаксації Джекобсона ( зняття стресу)

Емоційний інтелект

Акторська вправа «Чарівна коробочка»

Знайомство зі вмістом вчительського  боксу «Антистрес, емоції»

Фізкультхвилинки

Виявивши в дітей перші ознаки перевтоми, практикую на уроках фізкультхвилинки під музику (відеозапис) та з елементами сміхотерапії відеозапис). Необхідно змінювати вправи кожні 2-3 тижні. В першому класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки  - на 10-ій  і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти швидко стомлюються, можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ). На уроках математики краще використовувати фізпаузи із називанням чисел. Граючись, дитина краще осмислює, сприймає, запам’ятовує навчальний матеріал.

Вправа «Дерев’яні масажери для ніг»

Фізкультхвилинка від Пса Патрона

Килимник В.М. (2 хв) На уроках і перервах використовувати нейтральну музику, звуки живої природи, класичну в сучасній обробці.  В музиці знаходиться величезний здоров’язміцнюючий потенціал. Музика знімає стреси, стимулює роботу мозку, підвищує засвоєння мат-лу, сприяє естетичному вихованню. Дослідження серед 1-4 класів вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід залишаються у пам’яті набагато довше

Вправи – енергізатори

Енергізатор – це коротка вправа, що відновлює енергію класу, створює позитивну психологічну атмосферу в класі. Використовується не лише для зняття втоми, але й для релаксації.

Вправа «Колективний крик»

Всі стають в круг. Керівник просить всіх присісти. По сигналу керівника всі починають тягнути звук, одночасно піднімаючись. В процесі вставання шум повинен зростати. Піком являється підстрибування з підняттям рук вверх. Потім шум поступово стихає з момента повернення в вихідне положення.

Казкотерапія

Казкотерапія – це проста, цікава та ефективна здоров’язберігаюча технологія, яку доцільно використовувати під час здійснення освітньої діяльності в сучасній школі для ефективного формування ключових компетентностей в молодших школярів     Мета казкотерапії – перетворення негативних образів на позитивні. Спокійний стан нервової системи повертає людині здоров’я

Технологія «Письмо з мішечками» Діти пишуть, тримаючи наголові мішечки з морською сіллю. Мішечки нагадують про правильну поставу, зміцнюють м’язи спини та шиї. Водночас морська сіль у мішечках оздоровлює органи дихання.

Арт-техніка. В основі арт-техніки лежить творча діяльність у першу чергу малювання. За допомогою арт-техніки дитина має можливість виразити свої переживання, почуття

Ігротерапія

Гра «Сортувальник»-як частина уроків про здорове харчування.

Підбиття підсумків . Вправа «Метод «ДРІД»( 4хв)

На дошці:

Д — досвід (що робили, що пам'ятаєте?)

Р — рефлексія (які відчуття, реакція?)

І — інформація (яку інформацію одержали, які висновки зробили?)

Д — дії (як ви будете діяти в майбутньому)

Учасникам пропонується висловити свої думки щодо кожного питання. У такий спосіб підбиваються підсумки тренінгу.

Легенда «Все в твоїх руках»

- А тепер послухайте легенду і подумайте: чого вона нас навчає? «Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий мандарин. Весь день він приміряв одяг та теревенив зі слугами про свій розум, згадував давню зустріч з імператором. Так минали дні, роки... Аж ось пішла по всій країні чутка, що неподалік кордону з'явився мудрець, розумніший від усіх на світі. Дійшло це і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: «Хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?!» Але вигляду нікому не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам надумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках: живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе - я роздушу метелика, а якщо мертве - я випущу його...» І ось день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і нетерпляче чекав ченця. Аж ось двері прочинилося, і до зали увійшов невисокий худорлявий чоловік. Він прямував до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь - яке його запитання. І тоді, криво посміхаючись, мандарин промовив: «Скажи - но мені, що я тримаю у руках: живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика, і той полетів, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями».

- Чи так само і у вашому житті все залежить від вас?

Висновки(2 хв)

Батьки довіряють вчителям найцінніше, що в них є - свою дитину. Завдання педагога не тільки дати учневі знання, а й  зберегти його фізичне, моральне, психічне та соціальне здоров’я.

Впровадження системи здоров’язберігаючого навчання позитивно вплинуло на стан здоров’я і якість навчання наших учнів.                

Тому, шановні колеги, експериментуйте, запроваджуйте нове і обов’язково  тернистий шлях доведе вас до успіху.

Бажаю здоров’я Вам та вашим дітям! Дякую за увагу.


Кольоротерапія

           Кольори впливають на організм людини. Оберіть на кольоровій карті колір, який вам найбільше подобається.

Дізнаємося емоційне значення кольорів.

Червоний-щастя, надає впевненості, заряджає енергією. Але тривале «спілкування» з цим кольором  може викликати агресію. Колір звертає увагу на основне, підкреслює головне.

Жовтий-радість,  надає оптимізму, життєвих сил, бадьорить, підвищує соціальну активність, викликає радість, лікує нервове виснаження.

Зелений-спокій, заспокоює, врівноважує, допомагає відпочити очам, зняти нервове перенапруження.

Синій- образа, зосередженість, допомагає сконцентруватися, логічно вирішити проблеми. Гарний для стомлених очей. Особливо корисний для людей розумової праці.

Блакитний-замріяність, заспокоює, утихомирює, знімає втому очей та м’язів.

Фіолетовий-колір свідомої енергії, підсилює інтуїцію, допомагає осягнути суть речей, стимулює інтелект.

Помаранчевий-піднесення, відновлює сили, заряджає позитивом, підвищує настрій, зміцнює волю.

Сірий – сум

Коричневий - втома

Рожевий-заспокоює, покращує настрій, додає мрійливості.

Білий-нейтральний колір, колір очищення і примноження.

Чорний-колір самотності, іноді байдужості..

Так, якщо треба зняти зорову втому, я використовую карти зеленого та блакитного кольору. Достатньо учням  2 хвилини подивитися на ці насичені кольори -і зникає напруження очей.

 

 

Вправа «Рука дружби»

Обведіть на своєму аркуші праву руку, підпишіть своє прізвище і передайте по колу своєму сусідові, де кожен напише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки «своя» рука не повернеться до свого власника.

«Квітка настрою»

Проводиться на початку занять і після. Діти аналізують настрій, поведінку, вчинки, а потім виражають все це у кольорі.  Таким чином, діти набувають навичок самоконтролю і вчаться керувати своїми емоціями. Кожному хочеться, щоб його квітка була найкрасивішою. Вчитель за допомогою кольоровою картою може проаналізувати емоції учнів.

Вправа «Злість. Агресія»

Підготуйте необхідні для малювання матеріали. Закрийте очі і постарайтеся згадати ситуацію, в якій ви відчували найсильнішу злість. Спробуйте повністю сконцентруватися на цьому почутті. Якщо це вдалося, відкрийте очі і мовчки починайте малювати. Ви можете зобразити і інші негативні емоції.

  Можливі й такі інструкції:

  1. Намалюй себе у хвилини гніву (злості, люті).

  2. Намалюй портрет дуже агресивного (злого) людини.

Роботу можна нікому не показувати. Вчиніть з малюнком так, як вам хочеться. При бажанні виправте або знищіть роботу будь-яким способом (зімніть, порвіть, спаліть і т. п.). Так ви купуєте владу над своїми почуттями.

Техніка «Бруднування»

Такою технікою виконуються малюнки дошкільнят і молодших школярів в абстрактній манері. Вони мають схожість з малюнками дообразотворчого періоду. Це неструктуровані зображення, для яких характерним є відсутність сюжету, поєднання абстрактних форм і колірних плям. Крім зовнішньої подібності зображень є схожість в способі їх створення: ритмічності руху руки, композиційної випадковості мазків і штрихів, розмазуванні й розбризкуванні

 

Технологія «Штрихування, каракулі»

 Штрихування – це графіка. Зображення створюється за допомогою олівців та крейди. Під штрихуванням і карлючками в нашому випадку розуміється хаотичне або ритмічне нанесення тонких ліній на поверхню паперу,  стіни, мольберта та ін.

Валеологічні вправи

Введення вправ валеологічної тематики  не тільки допомагає привчити дітей до здорового способу життя, а ще й сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Проведення виховних заходів та  уроків з використанням елементів  методики В.П.Базарного

Методика В.П. Базарного забезпечує реалізацію головного завдання кожного освітнього закладу – збереження здоров'я кожного учня[10].(Додаток 1) Завдяки даній технології досягається:

1. Гарантований результат поліпшення здоров'я учнів.

2. Підвищення рівня успішності та ефективності навчального процесу.

3. Психологічний комфорт в освітньому закладі.

4. Є найефективнішим способом профілактики порушень у розвитку хребта, короткозорості, нервово-психічних і серцево-судинних стресів, раннього остеохондрозу та атеросклерозу та іншої суто шкільної патології.

До основних методів та прийомів, що використовуються в здоров'язберігаючих технологіях В. П. Базарного відносяться:

-          Навчання у режимі зміни динамічних поз.

-          Вправи на зорову координацію.

-          Візуально-координаторні тренажі, за допомогою опорних зорово-рухових траєкторій (офтальмотренажери).

-          Вправи на м'язово-тілесну координацію.

А) Режим динамічної зміни поз

Навчальні заняття та виховні заходи в класах проводяться в режимі зміни динамічних поз.  Максимально допустима тривалість часу перебування в одній позі - 20-25 хвилин. Дитина сидить на уроці 40 хвилин, але вона повинна рухатися, особливо хлопчик в 4-6 разів більше. Режим «динамічної зміни поз» підвищує загальний опір організму до інфекційних захворювань, здійснюється профілактика короткозорості, забезпечує оптимальне функціонування серцево-судинної системи організму, стабілізує процеси збудження і гальмування центральної нервової системи. Для цього використовуються спеціальні зростомірні меблі з похилою поверхнею - парти - конторки. Частину уроку учень сидить за партою, а іншу частину - стоїть за конторкою. Тим самим зберігається і зміцнюється його тілесна вертикаль, хребет, постава - основа енергетики людського організму. Діти можуть стояти на масажних килимках в носочках і в цей час стоячи послухати загадки, оповідання, казку, брати участь в усному рахунку, вирішити логічну задачку.

            Цей режим позитивно впливає:

-         на підтримання фізичної, психічної активності розумової діяльності;

-          показники фізичного розвитку здоров'я;

-          на роботу імунної системи.

Б) Схема-тренажер для проведення зорових координаційних вправ

 На стіні (або стелі) намальована діаграма, при цьому кольори відповідають наступним вимогам:

-          зовнішній овал - червоний, внутрішній - зелений,

-          хрест коричнево-золотистий,

-          вісімка - яскраво-блакитного кольору.

Стоячи на масажних килимках, з витягнутими вперед руками, під музику, діти по черзі обводять вказівним пальцем траєкторії з одночасним стеженням за ним органом зору, тулубом, руками.Ця робота сприяє розвитку доброзичливості, покращує відчуття гармонії і ритму, розвиває зорово-ручну координацію.

В) Вправи для м’язово - тілесної координації

Година спілкування або урок проводиться в режимі руху наочного матеріалу, постійного пошуку та виконання, що активізує увагу дітей. Картки із завданнями  можуть розташовуватися в будь-якій точці класу.

Для рухової активності на уроці використовуються «сенсорні хрести»

«Сенсорні хрести» розвішуються під стелею в класній кімнаті. На них закріплюються різні навчальні об'єкти (плоскі і об'ємні геометричні фігури, букви, словникові слова та ін.). Учитель під час уроку або заходу періодично звертає увагу дітей на зображення, просить щось знайти, проаналізувати, дати характеристику і т.д. Школярі шукають очима потрібний матеріал, тим самим тренуючи зір, усуваючи втому і напругу з очей.

Всі вказані види роботи  бажано чергувати якомога частіше. 

 

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку