Майстер новели РюноскеУрок "Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка»

Про матеріал
Подорож до країни, яку називають "країною сонця, що сходить". Знайомство з самобутньою культурою Японії, релігією, традиціями та літературою.
Перегляд файлу

 

 

Тема: Майстер новели Рюноске Акутагава. Втілення ідеї про моральну
справедливість у новелі «Павутинка»
Мета: ознайомити учнів з особливостями японської культури та художньої літератури на прикладі творчості Рюноске Акутагава; повторити такі етичні поняття, як мораль, моральні цінності; дати поняття новели; розкрити своєрідність сюжета та оповіді новели «Павутинка»; розвивати навички усного та зв’язного мовлення, аналізу літературного твору; сприяти вихованню відповідальності за свої вчинки, а також формуванню толерантного ставлення до людей інших релігій (зокрема буддизму)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу


«Людина по-справжньому стає людиною тільки в момент прийняття рішення»

Пауль Тілліх

 

                                                Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1.Слово вчителя.
- Сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку до країни, яку називають «країною сонця що сходить». Це найсхідніша держава і вона першою на землі зустрічає сонце. Ця країна має  самобутню культуру, традиції, літературу, релігію. Декілька цікавих фактів про «країну сонця».
- Надаю слово учням, які підготували матеріал до нашого уроку.
Учень 1.

-Економіка Японії є третьою за величиною і поступається лише Китаю і США.

-Площа Японії становить 377 972 км². З цього числа 70% займають гори, і виходить, що на території, що залишилася проживають 127 мільйонів людей. 

-Токіо, столиця Японії, а також найбільше місто. Інші великі міста Осака, Наґоя і Саппоро.

-Токіо так само є найдорожчим містом для життя у світі.

-Японія складається приблизно з 6 800 островів. Чотири головні острови - Хонсю, Кюсю, Сікоку і Хоккайдо - включають 97% від загальної площі земель Японії.

Учень 2.

-У Японії розташовано понад 200 вулканів, а найвищим діючим вулканом є гора Фудзі.

-Дзен-буддизм є найпоширенішою формою буддизму в Японії.

-Населення складається з 98% етнічних японців.

-Методика виховання дітей в Японії є унікальною і не схожа ні на одну з країн.

-Японія є батьківщиною різних видів бойових мистецтв, таких як карате, дзюдо, сумо, ніндзюцу, Кендо, Дзю-дзюцу, айкідо та інших.

-Японія налічує 18 лауреатів Нобелівської премії.

- А ще Японія славиться талановитими людьми, і один із них - класик японської літератури відомий своїми новелами Рюноске Акутагава, з творчістю якого ми познайомимося на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

ІІІ. Робота над темою

ЛОТОСИ ЗАЛИШИЛИСЯ БАЙДУЖИМИ
1. Виступ бібліографів, які ознайомлять з біографією Рюноске Акутагава.
1. Майбутній письменник народився ( 1 березня 1892 – 24 липня 1927) в годину Дракона дня Дракона року Дракона, і тому його назвали Рюноске (перший ієрогліф означає «дракон»).
Рюноске народився, коли батькові було сорок два роки, а матері – тридцять три. Слідуючи старовинним звичаям, батьки зробили вигляд, ніби хлопчика їм підкинули, і віддали його на виховання в будинок старшої сестри матері, яка хоч і була одружена, але дітей не мала.
Все це було зроблено з забобонних міркувань, оскільки в Японії вважається не дуже-то гарною прикметою, коли батькам новонародженого за тридцять років.
2. Рюноске навчався в токійській школі, закінчив її в числі кращих, поступає в коледж вивчати англійську літературу. Після закінчення коледжу поступає на англійське відділення Токійського університету. Заняття в університеті розчарували починаючого літератора – лекції виявилися нецікавими, і він перестав їх відвідувати, захопившись виданням журналу «Сінс». З 1916 року викладав англійську мову в Морському механічному училищі. Своє життя в ці роки згодом опише в циклі новел про вчителя Ясукіті – чесній, але кілька непутящій людині, яка потрапляє в різні кумедні історії. Своїй майбутній дружині він писав,що люто ненавидить викладання: « Варто мені побачити обличчя учнів, як відразу ж охоплює туга, і тут вже нічого не поробиш. Але зате я моментально оживаю, коли переді мною папір, книги, перо і гарний тютюн.» Тим не менше це були найбільш плідні роки в його житті – за дев’ять місяців він створив близько двадцяти новел, есе та статей. В цей час працює в газеті.
3.  Мати письменника померла від тяжкої душевної хвороби в 33 роки, коли письменнику не було й року. І чим ближче письменник підходив до того віку, в якому померла мати, тим більше страшився, що з ним може трапитися те саме. Душевна напруга досягла кульмінації, коли письменника, який майже не вставав з-за робочого столу, почало мучити безсоння. Побороти його вдавалося, лише застосовуючи щоразу більші дози снодійного. Проте кожну мить, коли розум Акутагави прояснювався, він писав. Навіть у день самогубства, 24 липня 1927 року, він працював над рукописом. Це був передсмертний “Лист другу”, в якому Акутагава вирішив докладно описати психологію самогубця. А вранці Акутагаву Рюноске знайшли мертвим. Друзів та близьких його вчинок шокував, проте не здивував: останні кілька років життя він так багато говорив і писав про самогубство, що всі просто звикли до цього. Після довгих і болісних роздумів про спосіб і місце смерті письменник вирішив прийняти смертельну дозу снодійного…

 

2. Виразне читання новели «Павутинка».
3. Словникова робота.

Будда – буквально «осяяний». Стан Будди – вищий стан святості. Будда не був богом, він був людиною. Вивчав філософію і шукав остаточну істину. Справжнє ім’я його – Сіддхартха Гаутамі, жив приблизно у 567-488 роках до н. е. Проповідував учення про спасіння.

Рі – міра довжини, дорівнює 3,9 км.

Голкова гора – згідно з японською міфологією, гора в пеклі.

   Ріка Сандзу – згідно з японською міфологією, ріка, яку переходять грішники, до того, як потрапити до пекла.
4.Бесіда за змістом твору.
- Яке в вас  враження від прочитаного? (Це філософський твір, який допомагає нам зрозуміти, що навіть завзятий злочинець може проявити милосердя, завдяки якому Бог дає шанс врятуватись від пекла, але коли людина рятується самотужки, вона втрачає можливість врятуватися через егоїзм.)
  - Коли та де відбуваються події новели? Зачитайте. («Одного дня самотній Будда знічев'я походжав берегом озера Лотосів. Білосніжні, як перли, квіти на воді із своїх золотистих тичинок ненастанно ширили навкруги невимовно приємні пахощі. У раю був ранок.

Будда пройшов понад озером, потім став і крізь листя лотосів, що вкривали поверхню води, подивився вниз. Під озером було пекло, а тому крізь прозору, як кришталь, товщу води, наче в стереоскопі, ясно прозирала ріка Сандзунокава й Шпиляста гора.» Дія відбувається вранці, в райському саду та в пеклі).

- Чим відрізняється уявлення про рай в буддизмі і християнстві?

(За християнськими канонами загробне життя ділиться на два етапи: до другого пришестя Ісуса душі знаходяться в раю і пеклі, кожна відповідно до своїх земних діянь. А після пришестя грішники залишаться на колишньому місці, а праведники повернуться з неба на змінену і благословенну Землю.

Буддизм відрізняється від інших світових релігій тим, що не визначає «хороші» і «погані» вчинки. Це вірування вчить розуміти зв'язки між причиною і наслідком, коли людина - сама собі суддя, і тільки від усвідомлення свого нинішньої життя залежатиме майбутнє переродження. Тому у буддистів немає раю і пекла, а вічне існування подається у вигляді нескінченного ланцюжка реінкарнацій.)

- Що може символізувати ранок? (Початок нового, схід сонця, надія, переродження душі…).
- Хто є головними героями новели? (Будда, Кандата).
- Хто такий Будда? (Будда – основоположник релігії буддизму; духовний вчитель, здатний вивести душі із кола страждань (душі померлих, обтяжені скоєними злочинами, тонуть в океані сансари).
-Де терпів люті муки Кандата? (В пеклі. В Кривавому озері)                              --За які гріхи він опинився в пеклі? Знайдіть у тексті. (Кандата, великий лиходій, за життя вбивав людей, підпалював їхні оселі й учинив чимало інших злочинів.)                                                                                                                        -Хто спустив «сріблясту нитку… далеко-далеко вниз, до самого пекла»? (Будда)      

-  Поясніть, чому Будда спустив Кандаті саме павутинку ( а не нитку, цибулинку чи гілочку)?  (Кандата врятував павучка.)

    -Які почуття охопили Кандату, коли він побачив сріблясту павутинку?

«Вздрівши над головою павутинку, Кандата на радощах аж сплеснув у долоні: вчепившись за неї, напевне, можна далеко полізти, навіть з пекла вибратися. Якщо все піде на лад, то і в раю можна опинитися.»

  -Чому Кандата вирішив перепочити на сріблястій павутині? Поясніть слова «не одна тисяча рі».

(Кандата зупинився там, де починався його шлях. Рі – міра довжини (3,9 км).

   - Чого злякався Кандата?

«Слідом за ним, як мурашня, по павутинці вгору п'ялася сила-силенна грішників. Спостерігши таке видовище, Кандата, зляканий чи, може, приголомшений, на якусь хвилю розгублено роззявив рота і кліпав очима. Тонка павутинка, що ледве витримувала його одного, напевне увірветься під тягарем такої безлічі людей.»

    -Чому він закричав: «Гей, грішники! Це моя павутинка. Хто вам дозволив чіплятися за неї? Ану, спускайтеся вниз!»(Кандата мав черстве серце, гординю, зверхність, був егоїстичною та злою людиною…)

  •                        - Чому лопнула павутинка саме над Кандатою? Чим відрізняються духовні закони від фізичних? ((Павутинка – срібна. А срібло – благородний метал, темніє від великої кількості негативних емоцій і вчинків. Темніє – значить, псується, тому сам Кандата винен у тому, що повернувся в пекло.

             В духовних законах  все дається по вірі, з точки зору православної традиції   і з міри просвітлення –  з точки зору буддизму).

 -Що завадило вилізти Кандаті із пекла? За які гріхи покараний Кандата?

(Мабуть, жалюгідним здався йому Кандата, який намагався тільки сам вилізти з пекла, але був заслужено покараний за своє черстве серце і знову опинився в безодні)

   -Які гріхи людей засуджуються у новелі? (Гординя, зверхність, егоїзм, зло)

   -Як сприйняв падіння Кандати Будда?Як сприймається падіння людини святими в християнстві?(«Обличчя Будди посмутніло і він пустився йти далі»)

 -  Що уособлює образ Будди у творі «Павутинка»: покарання, любов, помсту, справедливість, покірність…? (Справедливість)

-Як у новелі втілено одну із провідних ідей буддизму – справедливість? Злочин і кара в буддизмі.

(Кандата прощенню не підлягає: він не досягнув просвітленості)

-Чому в раю Лотос залишився байдужим до падіння Кандати.

(Як втілення справедливості, досконалості, перемоги над брудом життя Лотос не побачив в Кандаті достойну людину і залишився байдужим (але не засуджуючим ).

-Які важливі питання порушуються в новелі? Моральна справедливість –  чи існує вона?

(Так існує, але люди часто залишаються «глухими і сліпими невігласами», тому не розуміють, що в світі випадковостей немає. Вони не можуть збагнути зв'язок між причиною  і наслідком)

-Які риси японської національної  культури знайшли відтворення в новелі? (Тісний зв'язок людиний природи, пошуки морального очищення душі, добро і зло, життя і смерть…)

-Яку людину японці вважають невігласом?

точки зору буддизму до всіх гріхів, які є у Кандати ми додаємо невігластво або неуцтво.  Кандата – невіглас. Невіглас вважає ілюзії реальністю і проводить життя в погоні за мізерними цінностями)

-За буддиськими віруваннями чи може бути прощеним Кандата? 

(Ні, поки не досягне стану просвітленості.)

5. Робота з епіграфом.

Зверніть увагу на епіграф: «Людина по-справжньому стає людиною тільки в момент прийняття рішення».

-Як можна розцінити дії й Будди, і Кандати з цієї позиції? (Рішення Будди завжди гуманні, він прагне до досконалості і в людях вміє побачити їхні кращі риси. Кандата знає, що таке добрі вчинки, але випадок із павучком – єдина справа, за яку його можна назвати людиною.)

                                                                                                                           
ІІІ. Підбиття підсумку уроку
1. Бесіда
- Доведіть, що твір Рюноске Акутогава «Павутинка» - новела. (Невеликий за обсягом прозовий твір,незвичайна подія, несподіваний фінал; присутній лаконізм, яскравість,напружений сюжет; чітка композиція, мінімум персонажів, несподівана розв’язка).

- Чому людина в своєму житті має орієнтуватися на моральні цінності? (Коли в житті орієнтуватися на моральні цінності (добро,любов, справедливість, милосердя, порядність), життя наповнюється змістом, а душа людини збагачується. Життю, орієнтованому на добро, не загрожує знищення всього людського в людині).

Один учень запитав свого наставника: - Учителю, що б ти сказав, якби дізнався про моє падіння? - Вставай! - А наступного разу? - Знову вставай! - І скільки це може тривати - все падати і підніматися? - Падай і піднімайся, поки живий! Адже ті, хто упав і не піднявся, мертві.  Суфійські притчі.

Чим ця притча співзвучна новелі «Павутинка»?

  -Хто перекладав українською мовою новелу Акутагави «Павутинка»?

(Іван Дзюба).

 

ІХ. Домашнє завдання
1.Схарактеризуйте образ Кандати

2.Складіть діаманту за твором Акутагави Рюноске «Павутинка» .

(Діаманта – це віршована форма з семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням.

Написання діаманти дає можливість краще зрозуміти суть відмінностей і взаємозв’язок понять, протилежних за значенням.

1 і 7 рядки – іменники,

2 і 6 – два прикметники,

3 і 5 – три дієслова,

4 рядок – два словосполучення або речення з чотирьох слів.

Пекло.

Страшне, вогняне.

Пече, болить, мучить.

Криваве озеро; озеро Лотосів.

Тішить, радує, умиротворює.

Ніжний, квітучий.

Рай)

 

 

 

 

 

doc
Додано
31 березня 2020
Переглядів
14518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку