Мета: познайомити слухачів майстер –класу із методами ейдетики – нової освітньої технології практичного використання у навчальному процесі, що дає змогу комфортно та легко здобувати знання; розвивати образне мислення, пам'ять, уяву, увагу; виховувати інтерес до інноваційних технологій. Матеріали та обладнання: ІКТ, картина осінь, тактильні картки, ілюстрації персонажів із мульфільмів, ємкості із вмістом різних запахів, картки на визначення нюхових асоціацій, сліпі окуляри, різнокольорові картки.
- Доброго дня , шановні колеги! Ми раді вітати вас, на майстер класі з ейдетики. Усі ми знаємо, що багато уваги приділено вихованню свідомого активного здобувача освіти. Це дитина, яка повинна вміти і хотіти пізнати світ, яка не прагне до готових рішень і моделей поведінки, а хоче відкривати його самостійно: на дотик, смак і запах; почути всі його звуки й мелодії. На сучасному етапі життя дитина має справу зі значними потоками інформації та стрімким темпом життя, і їй необхідно докладати величезних зусиль для запам'ятовування.
Звичайно, всі помітили, з якою легкістю дитина запам'ятовує фрази з мультфільмів, рекламних роликів, слова з пісень. І скільки їй доводиться прикласти зусиль, щоб вивчити вірш. До того ж, вивчений вірш забувається через тиждень – два, а улюблені фрази дитина пам'ятає місяцями. І це тому, що діти сприймають і запам'ятовують інформацію через світ образів. Нашу пам'ять можна уявити у вигляді великої комори. Коли ми заходимо туди і бачимо величезну купу різноманітих речей, що ми витягнемо? Найбільш яскраві речі які привертають наш погляд. Якщо ми своєю фантазією розфарбуємо необхідну нам інформацію, то витягнути її зі своєї «комори» буде набагато простіше, адже всі «речі», які там зберігаються, будуть
кольоровими та незвичайними. Як зазначив автор численних методик Ігор Матюгін, що «Пам'ять – це мистецтво, яке потребує щоденного тренування, але водночас є приємним заняттям, яке приносить задоволення». Про те, як це зробити, ми спробуємо знайти відповідь на сьогоднішньому майстер-класі.
• Ейдетика - це характер пам'яті, заснований переважно на зорові враження, що дозволяє утримувати і відтворювати живий образ, сприйнятого раннього явища або предмета.• Термін «ейдетизму» і «ейдетика» були Введено в науку сербським вченим Віктором Урбанчіча в 1907 році, який з'ясував, що це специфічний вид пам'яті, Який здатний на образному рівні відтворювати предмети або явища.• На сьогоднішній день спостерігається посилена увага дослідників до вивчення та застосування ейдетичної методики. Це питання вивчали такі вчені: Л. Виготський, О. Лурія, Г. Чепурний, З. Хало, І. Матюгін, Є. Антощук, Е. Дехтяренко та інші.
Сьогодні ми хочемо вас познайомити з іграми, які засновані на методах ейдетики. Все навчання повинно проходити в грі. Ось як сказав про це Сухомлинський - «Придивимося уважно, яке місце займає гра в житті дитини ... Для нього гра - це найсерйозніша справа». У грі розкривається перед дітьми світ, розкриваються творчі здібності особистості. Без них немає, і не може бути повноцінного розумового розвитку. Всі ігри мають спільне завдання - розвиток образної пам'яті, уваги, мислення, уяви і т. д. Ігри подібного плану дуже подобаються дітям, вони з задоволенням знаходять правильні відповіді на поставлені питання.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Рівень. Не бачу0 Ледве помітні контури, які швидко зникають1 Чіткий чорно-білий образ, але нестійкий 2 Стійкий чорно-білий образ3 Стійкий кольоровий образ4 Стійкий кольоровий образ бачите з відкритими очима5 Можете змінювати його колір , форму і т. д.6
- Оцініть зараз, який рівень розвитку образної пам'яті у вас переважає? Якщо вам вдалося яскраво уявити зображення квітки, то ви маєте схильність до формування навички швидкого запам'ятовування виликого обсягу інформації, якщо вам це не вдалося, то цьому можна навчитися. У дорослих з образами складніше. Як покращити запам'ятовування? Одним із шляхів є розвиток образної пам'яті, образного мислення та уяви – тобто використання методики ейдетики. Ми поговоримо не просто про пам'ять, а про образну пам'ять.
У чому ж полягає секрет ейдетики? У тому, що наші діти краще сприймають, а отже запам'ятовують інформацію через світ образів. Вчені довели, що образне мислення закладене в дитині від природи. Ми вчимо дітей бачити певний образ. на уявному екрані, чути притаманний йому звук, відчути запах, відтворювати в пам'яті відчуття дотику. Перші п'ять – сім років життя права півкуля мозку розвивається в малят сильніше, тому уява відіграє дуже важливу роль в житті малюка. Логічне мислення і тренування пам'яті зазвичай гарні, але для досягнення високих результатів потрібно скористатись ейдетикою.
Основні цілі методики: Розвиток зорової і тактильної пам'яті, образного мислення, уяви, уваги, розвиток мови;Активізація ресурсів пізнавальних процесів;Стимулювання ініціативності;Виховання впевненості в собі, а також боротьба зі страхом перед незвіданим;Виявлення і розвиток здібностей.
Гра на розвиток зорової пам'ятіГра "Дівчинка із козеням"Мета: вчити учасників майстер-класу помічати та запам'ятовувати деталі картини, відповідати на запитання ведучого. Розвивати увагу, логічне мислення, вміння висловлювати свою думку. Виховувати інтерес до зображувальної діяльності. Матеріал: картина «Дівчинка із козеням».
Ейдетизм – це здатність дуже яскраво уявити собі предмет, якого немає в полі нашого зору. Для ейдетики практично не існує нездібних дітей. Науково доведено, що 40% людей планети є активними ейдетиками, а 60 % - латентними. Традиції ейдетики сягають своїм корінням в епоху античності. Давні греки вважали, що людина думає, мислить – ейдосами – образами. У її розумі, як на восковій табличці. Виникають відбитки – образи того, про що вона думає, говорить, і в такому вигляді утримується в пам'яті. Тому втрата образу (за асоціацією – його стирання) здавна характеризує забування.
Уперше термін «ейдетика» був озвучений німецьким психологом Еріхом Йєншем, а поширення і глибокого вивчення набув у дослідженнях видатного психолога О. Р. Лурії, який поділив методики запам'ятовування на два основних напрямки:1) мнемотехніка (методи, у основі яких лежать вербально-логічне мислення);2)ейдетика (методи, засновані на конкретно-уявному мисленні).
А зараз, ми пропонуємо пограти в таку гру «Кулачок-пальчик», що розраховано на ту частину мозку, яка відповідає за образне мислення. Отже, ліва рука – показуємо, що все у нас супер, все добре, а права рука – великий пальчик ховаємо в кулачок. Тепер робимо хлопок , і тепер міняємо місцями. Потім прискорюємо темп гри. Такі ігри теж розвивають пам'ять. Виявляється, що руками теж можна розвивати пам'ять.
Ейдетика пропонує будувати роботу з дітьми на основі: Вільних асоціацій, пов’язаних з предметними образами;Тактильних асоціацій; Предметних асоціацій;Смакових асоціацій;Нюхових асоціацій;Асоціацій пов'язаних з геометричними фігурами;Асоціацій, викликаних друдлами;Звукових асоціацій. Кольорові асоціацііЗараз спробуємо, детальніше розглянути кожну з вищезгаданих асоціацій.
Вільні асоціації. Вільні асоціації пов’язані з предметними образами. З самої назви «вільні асоціації» випливає, що під час занять з цього напрямку не можна використовувати ніяких предметних зображень. Та в дітей ще недостатньо сформовані уявлення про навколишній світ і замало життєвого досвіду для того, щоб будувати асоціативні зв’язки самостійно.
Тактильні асоціації. Скажи мені – і я забуду,Покажи мені – і я запам’ятаю,Дай доторкнутися – і я зрозумію. Саме такий підхід в роботі з дітьми став підґрунтям такого виду асоціативного мислення, як тактильні асоціації. Тут криються психологічні особливості дітей, які пізнаючи світ, тільки того і прагнуть щоб подивитися, понюхати, обмацати і перевірити на міцність, а то й «спробувати на зуб». (Гра з мішечком)
Предметні асоціації. Цей вид асоціацій передбачає встановлення зв’язків предметів або між собою, або за їхніми ознаками. Для виконання цього прийому необхідно мати набір різних предметів: трубочку, папірець, шматочок тканини, монету, шишку, каштан, камінець, ґудзик тощо. Зорові орієнтири, зокрема предметні зображення, не потрібні.
Смакові асоціації. Мабуть, не знайдеться жодного педагога серед нас, який би не грав зі дітьми у гру «Відгадай на смак». Але ейдетичний напрямок не передбачає вгадувати. Запитання буде таке ж, як раніше: «Про що ви подували?». Для цього виду роботи не потрібні реальні смакові відчуття - смаки ми уявляємо: солодке, кисле, гірке, солоне; температурні якості: гаряче і холодне.
«В мене є щось солодке і холодне. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Морозиво) «В мене є щось солодке і гаряче. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Чай) «В мене є щось гірке і тверде. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Перець червоний)«В мене є щось гаряче і кисле. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Борщ )«В мене є щось кисле і соковите. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Лимон)
«В мене є щось соковите і пекуче . Про які продукти чи страви ви подумали?». (Цибуля) «В мене є щось рідке і гірке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Ліки) «В мене є щось пухке і солодке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Манка)«В мене є щось солодке і соковите. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Мандаринка )«В мене є щось солодке і гірке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Чорний шоколад)
Нюхові асоціації. Нюховий аналізатор – це, мабуть, найсильніший з усіх названих. Тому залучаючи його до роботи, потрібно бути особливо обережним, оскільки здатність сприймати різні аромати ще не достатньо вивчена. Для роботи знадобляться предметні зображення та нюхові коробочки з різними ароматами. Питання знов звучатиме так само: «Про що ви подумали, відчувши цей запах?».
Асоціації пов'язані з геометричними фігурами. Для цього виду роботи вам знадобляться картинки із зображеннями геометричних фігур та різноманітних предметів. Запитання ставте анологічно: « У мене є круг. Про які предмети ви подумали?»Не забувайте про аргументацію, спонукайте дітей вчитися пояснювати, чому вона обрала саме той предмет. Дітям потрібно спочатку дати змогу попередньо вивчити форму предметів, а під час гри пропонувати зорові підказки – предметні картинки. Ці ігри стимулюють мовну активність, роблять дітей сміливішими, формують уміння відстоювати власну думку.
Асоціації за друдлами. Друдл – це загадка, головоломка, малюнок, про який неможливо чітко сказати, що це таке. Простота та невизначеність друдлів створюють невичерпний простір для породження потоків асоціативних образів, пов’язаних з будь-якою сферою навколишньої реальності. Винайшов дудли Роджер Прайс. Його книги в 1950-х роках були надзвичайно популярні .
Виділяють три можливих напрямки використання друдлів: для приємного проведення часу, під час розгадування кросвордів або інших головоломок; у тестуванні і дослідженні пізнавальних здібностей людини; для свідомого розвитку творчих здібностей та гнучкості мислення. Використання друдлів в роботі сприяє розвитку асоціативного та дивергентного мислення, пам’яті, вчить знаходити нестандартні підходи до вирішення різноманітних завдань.