Про матеріал
На сучасному етапі ця тема є актуальною, тому що сучасні діти, приходячи до школи в перший клас, мають велике навантаження, з яким іноді їм важко впоратися. Тому нам, вчителям необхідно приділяти максимум уваги здоров’ю наших вихованців.
________ Ще Сухомлинський сказав «Турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у власні сили…»
________ На цій зустрічі ми пропонуємо згадати деякий теоретичний матеріал з даної теми, та поділитися практичним майстер класом з вправами, укладеними нами в посібник, який Вам і презентуємо для подальшого використання на уроках.
_______ У наш час життя, здоров’я людини як найвищі цінності згідно з Конституцією України є показниками цивілізованості суспільства, головним критерієм ефективності діяльності всіх без винятку його сфер. Не викликає сумніву, що в розв’язанні проблеми формування здоров’я людини як стану її повного благополуччя в усіх аспектах – фізичному, психічному, соціальному й духовному – пріоритетне значення має школа. Ідеями виховання здорового покоління пронизані найважливіші завдання сучасної шкільної освіти (Закон України «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті», Державна програма «Діти України», Державний стандарт початкової загальної освіти. Сучасна школа турбується станом здоров’я учнів. І це справедливо.
________ Стан здоров’я дітей у сучасній Україні викликає занепокоєння. Про це свідчать матеріали засобів масової інформації, а також статистичні дані. За результатами досліджень Інституту педіатрії, акушерства та гінекології України значно погіршився стан здоров’я дітей молодшого шкільного віку.
_________ Так, 70 % дітей вже мають порушення стану здоров’я, а 30 %— хронічні захворювання; понад половину дітей цього віку мають таку розумову та фізичну працездатність, що не відповідає їхньому фізичному та психічному навантаженню в школі.
________ Тому нам слід звернути свою особливу увагу на питання збереження здоров’я школярів. Для цього під час навчального процесутреба стежити за своєчасною зміною статичної напруги під час письма та читання (фізкультхвилинки, вправи для корекціїзору, музичні паузи); забезпечувати зміну різних видів навчальної діяльності, намагатися використовувати наочність з урахуванням вимог гігієни; використовувати позитивні емоції, які полегшують засвоєння матеріалу, що в свою чергу зменшує втому, стимулює вищу нервову діяльність, покращує психологічний клімат у класі.
_________ Метою здоров'язбережувальної компетентності є забезпечити учневі можливість збереження здоров'я за період навчання в школі, сформувати у нього необхідні для цього знання, навчити використовувати отримані знання в сучасному житті.
________ Фізкультхвилинки. Їх використання на уроках не є для кожного вчителя новизною. В нашій збірці ми пропонуємо різноманітність таких вправ, які ви, можете застосовувати на уроках.
_______ Проблема погіршення зору у динаміці навчального процесу не є новою. Несправедливість у тому, що зорову патологію найчастіше отримують найбільш працьовиті школярі. Ефективність засобів щодо збереження зору дітей залежить не тільки від лікарів, а й від нас, вчителів. Під час уроку буде доцільним включати вправи на релаксацію для очей. Вправи виконуються колективно та тільки стоячи. Необхідно переключати фокус зору, дивитися хоча б 2 хвилини у далину, потім треба заплющити очі на 1-2 хвилини, дати їм відпочити. Ця проста вправа знімає втому, тимчасово розслаблює м’язи очей. Бажано кожній вправі надавати характеру гри.
________ Вашій увазі декілька вправ.
Side to Side Eye Movement
Stand or sit up right. Look straight ahead. Without moving your head, look to the left. Focus on what you see. Then look to the right. Focus on what you see. Move your eyes side to side 5 times. Repeat this cycle 3 times.
__________ Massage One
Close your eyes. Then squeeze your eyes shut tightly. Keep them squeezed shut for 2-3 seconds. Relax the muscles around your eyes. Squeeze your eyes shut again. Repeat 10 times.
_________ Concentration Two
Sit up straight. Look straight ahead. Gaze at the tip of your nose for a few seconds. Then look straight ahead again. Change this focus 5 times. Repeat this cycle 3 times.
__________ Massage Two
Close your eyes. Gently touch your eyelids and massage your eyes with circular movements. Press lightly. Don’t try to press too hard.Make 10 circular movements, first clockwise then counterclockwise
Well done!
________ Ще один момент, на який ми хотіли б звернути Вашу увагу – це руки, пальчики дитини. І декілька слів про пальчикову гімнастику.
________ «Розум дитини перебуває на кінчиках її пальців.» В.Сухомлинський
Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини.
Рука, пальці, долоні - чи не головні органи, що приводять у рух механізм розумової діяльності дитини.
Діти, у яких краще розвинені дрібні рухи рук, мають більш розвинений мозок, особливо ті його відділи, які відповідають за мову. Інакше кажучи, чим краще розвинені пальчики дітей, тим простіше їм буде засвоювати мову.
________ За своєю суттю пальчикові ігри - це масаж і гімнастика для рук, а іноді і для ніг. Пальчикова гімнастика – дуже гарний засіб відпочинку після письмових вправ, особливо у молодшому шкільному віці.
Гра з пальцями - це інсценівка будь-яких римованих історій чи казок за допомогою пальців та долонь. Відпрацьовується спритність, вміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на певній діяльності.
Головна мета пальчикових ігор - переключення уваги, поліпшення координації та дрібної моторики, що безпосередньо впливає на розумовий розвиток дитини.
Результатом є відновлення стійкості уваги, підняття загального тонусу, підвищення працездатності.
При повторенні віршованих рядків і одночасному русі пальцями у молодших школярів формується правильна вимова звуків, вміння швидко і чітко говорити, вдосконалюється пам'ять, здатність узгоджувати рухи і мова.
_________ до усіх пальчикових ігор, міні-вистав можна без особливих зусиль виготовити пальчикові ляльки. Пропонуємо вашій увазі невеличку вправу для першого класу, коли вивчаємо привітання на прощання – знайомство.
Two little birds, sitting in a tree – [hold up a finger from each hand]
My name's Lucy. [bend one finger as if it's talking]
My name's Lee. [bend the other finger as if it's talking]
Hello, Lucy. [address the first finger]
Hello, Lee. [address the second finger]
Goodbye, Lucy. [put the hand of the first finger behind your back]
Goodbye, Lee. [put the hand of the second finger behind your back]
________ Не новиною є відеоролики, мультфільми для пальчикової гімнастики. Ось один із них.
Finger family
Daddy finger, daddy finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Mommy finger, Mommy finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Brother finger, Brother finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Sister finger, Sister finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Baby finger, Baby finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
_________ Мова тіла. Використання мови тіла на уроці англійської мови робить навчання цікавим, створює в учнів бадьорий настрій, допомагає подолати труднощі у засвоєнні нового матеріалу, а також допомагає зміцнити здоров’я чи навіть уникнути найпоширеніших захворювань дітей, таких як порушення постави і т.д. Діти виконують рухи й озвучують їх одночасно. Їм усе зрозуміло, тому що мова й рухи переплітаються.
_________ Ми часто, як справжні англійці, починаємо нашу бесіду з обговорення погоди. Допомогти дітям запам’ятати необхідну лексику та забезпечити виконання фізичних вправ для зміцнення спинних мязів можна, супроводжуючи мову такими рухами:
It’s sunny. Руками показуємо велике, кругле сонце.
It’s cloudy. «Малюємо» руками над головою хмари.
It’s windy. Розмахуємо руками з одного боку в інший, зображаючи вітер.
It’s rainy. Різко «струшуємо» краплі дощику з рук.
It’s snowy. Поволі хвилеподібно опускаємо руки зверху вниз, зображаючи падаючий сніг.
It’s wet. «Тьопаємо» по калюжах, різко піднімаючи ноги.
It’s cold. Обхвачуємо себе руками, зіщулившись від холоду.
It’s hot. Обмахуємося «при сильній жарі»
Діти із задоволенням «показують» погоду, активно рухаються, навіть не помічаючи, що навчаються досить складної лексики.
________ Окремо можна виділити і Body writing letters, де дітки власним тілом показують вивчені літери. Тут і працює уява, і рухається тіло.
________ Ігри та ігрова терапія Гру традиційно пов’язують з дитинством. Переступаючи шкільний поріг, дитина починає процес навчання. Але ігрова діяльність продовжується, хоча змінюється її характер.
Роль гри у молодшому шкільному віці велика ще тому, що у процесі ігрової діяльності поряд з розумовим розвитком здійснюється й фізичне виховання. Уроки з використанням ігор є здоров’язберігаючими, здоров’яформуючими та здоров’язміцнюючими. А також виконуючи правила гри, учні привчаються зосереджуватися, контролювати свою поведінку, в результаті чого виховується воля, формуються дисциплінованість, вміння .
__________ Музикотерапія Поговоримо про музику. Звук – це енергія. Ви напевно знаєте , що важливою складовою у вивченні англійської мови є відпрацювання звуків, правильної вимови. Відпрацювання вимови окремих звуків можна використати як «Звукову гімнастику», яка діє за принципом вібраційного масажу та тренуванню дихальних м’язів та діафрагми. На думку лікарів різні звуки мають різну вібрацію, яка по різному впливає на наше самопочуття.
___________ Вимовляємо звуки:
«і:» - вібрують голосові зв’язки, гортань та вуха, виникають коливання у голові, із тіла виводяться шкідливі вібрації, покращується слух;
«а:» - змушує вібрувати груди, активує всю звукову гаму в організмі, дає команду всім його клітинам налаштуватися на роботу;
«е» - очисник організму, він створює бар’єр навколо людини для захисту від енергоінформаційного забруднення;
«n» - змушує вібрувати головний мозок, активує його праву півкулю, покращує інтуїцію та розвиває творчі здібності;
«p-b» - енергійна вимова цих звуків укріпляє м’язи губ;
«t-d» - укріпляє м’язи язика;
«k-g» - укріпляє м’язи порожнини глотки;
__________На початку нашої зустрічі ви чули музику. В музиці знаходиться величезний здоров’язміцнюючий потенціал. Музика знімає стреси, стимулює роботу мозку, підвищує засвоєння, сприяє естетичному вихованню. Заняття засобами музикотерапії спрямовані на моделювання позитивного емоційного стану дитини.
Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви. Доцільно використовувати музичний супровід під час уроків у 1 – 4 класах, вони залишаються у пам’яті набагато довше.
Дуже важливо правильно підібрати музику, тому що смаки вчителя та учня суттєво відрізняються. Якщо на сучасному уроці часто використовується класична музика, це скоріш викличе роздратування серед дітей. Існує безліч нейтральної музики, звуки живої природи.
У своїй збірці ми уклали «Музичну аптечку», якою радимо користуватися та ,можливо, доповнювати. Там ви знайдете твори та мелодії на зняття стресу, підвищення рівня працездатності, зменшення тривоги та непевності, зняття роздратування та розчарування, покращення самопочуття та настрою.
_________ «А до чого ж тут квіти, запахи, аромати?» - запитаєте Ви.
Ароматам теж приділяється вагоме значення. Чому? В основі аромотерапії лежить принцип впливу на людину натуральних ефірних масел, які впливають на підвищення імунітету та знищують мікроорганізми – збудники інфекцій. Ефірні масла діють антивірусно. Елементи аромотерапії можна застосувати і на уроці. Враховуючи різну дію різноманітності аромомасел можна як активізувати роботу мозку дитини на уроці, так і дати ії можливість відпочити. Але не застосовуйте одночасно декілька масел, а також враховуйте особливості кожної дитини класу, групи.
________ Пропонуємо підбірку аромомасел на допомогу вчителю:
• лимон підвищує працездатність, знижує сонливість, яка виникає від перенапруження, позитивно впливає на зір;
• апельсин підвищує концентрацію уваги, знижує відчуття страху, невпевненості, нервового напруження.
• Щоб зняти тривожність, використовують ефірні масла бергамоту та м’яти.
• Щоб зняти почутя напруження беруть масло герані, лаванди, іланг-ілангу.
• Стимулюючі ефірні масла – це грейпфрут та розмарин.
__________ Кольоротерапія. Звичайно ж Ви помічали, що діти, особливо початкової школи, залюбки малюють та розфарбовують. Багато завдань для початкової ланки формуються на використанні кольорів. Кольори мають вплив на організм, нервову систему та психіку людини.
Як же впливають кольори на організм?
Червоний – надає впевненості, заряджає енергією.
Жовтий – надає оптимізму, життєвої сили, бадьорить.
Зелений- заспокоює, врівноважує.
Синій – допомагає сконцентруватися.
Блакитний – знімає втому очей та м’язів.
Фіолетовий – піднімає інтуїцію, стимулює інтелект.
Помаранчевий – підвищує настрій, зміцнює волю.
Рожевий – заспокоює, додає мрійливості.
Білий – нейтральний колір, колір очищення.
Чорний – колір самотності, іноді байдужий.
__________ Як же працювати з кольорами на уроках англійської мови? Наприклад візьмемо червоний колір.
На уроках англійської мови для стимуляції роботи, як хвилинки релаксації можна використовувати різні картинки червоного кольору. Учні протягом 1-2 хвилин дивляться і називають зображення англійською мовою. Слова потрібної теми написані червоним кольором. Учні працюють зі словами.
___________Як вид релаксації та фізкультхвилинки можна використовувати різні пісеньки з певним кольором.
Little heart,
Little heat,
Little red heard,
Smile at me,
Smile at us,
Smile at everyone.
Учні отримують червоні сердечка , малюють посмішку та співають разом цю пісеьку.
Висновок
Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від вчителя англійської мови не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості школярів початкової ланки, їх індивідуальні характеристики. Крім того, кожен педагог повинен планувати такі види роботи, які сприятимуть зниженню втоми учнів.
Слід пам’ятати, що психологічний стан і психологічне здоров’я школярів впливає і на фізичне здоров’я. Велике значення для попередження втоми є чітка організація навчальної праці.
Здоров'я дитини – поняття різнобічне і складне. Ми - педагоги зобов’язані допомогти нашим учням бути здоровими, творчо обдарованими та навчити їх як розвинути і реалізувати свої можливості.