Урок 67/10. Механічна робота та енергія (гра-подорож до «країни Механічна робота та енергія»).
Мета:
Освітня . Узагальнити та систематизувати знання учнів про механічну роботу, енергію та прості механізми, продовжити формувати вміння знаходити роботу і енергію при розв’язуванні задач, визначати ККД механізмів на практиці.
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички розв’язування експериментальних задач, вміння працювати з додатковою літературою. Продовжити розвивати в учнів базові компетентності:
навчальні, соціальні, інформаційні, загальнокультурні.
Виховна . Виховувати вміння працювати індивідуально, отримувати задоволення від колективної праці, пов’язаної з процесом мислення.
Тип уроку. Інтегрований урок - гра узагальнення та систематизації знань з теми: «Механічна робота і енергія».
Прилади та матеріали: дерев’яні бруски, тягарці, динамометри, важіль, похила площина, блоки, лінійки, картки з завданнями – малюнками, портрет Архімеда і Геракла, картки з назвами команд, мультимедійне забезпечення, учнівські презентації.
Форми і методи роботи: використовуються інтерактивні методи навчання:
рольова гра-подорож, в якій беруть участь 4 команди(«Механічна робота», «Енергія», «Потужність», «Прості механізми») по 5 учнів, які обирають ролі «теоретиків», «експериментаторів», «кмітливих», «практиків», «пізнайків», «поетів»; «капітанів»;метод проектів . Презентація Урок 67.10
Людина повинна знати, що незрозуміле можна зрозуміти,
бо тоді вона не буде розмірковувати над цим.
Й.В.Гете
Хід уроку
1.Організація класу.
Учні розділяються на команди, обирають собі ролі , які вони будуть виконувати у грі.
2.Мотивація. Оголошення теми і мети уроку.
Форма роботи: бесіда з учнями.
Вступне слово учителя.
Сьогодні на уроці ми узагальнимо та систематизуємо ваші знання з теми «Механічна робота і енергія». Для цього ми з вами відправимось у подорож до країни «Механічна робота і енергія». Де на вашу думку знаходиться ця країна? Чи знаєте ви коли людина вперше побувала на Місяці?
Заслуховуються відповіді учнів.
Учень. 20 червня 1969 р. американські астронавти на космічному кораблі «Аполлон-11» досягли Місяця та опустились на його поверхню. Астронавти Амстронг й Олдрін провели 2.5 год. на поверхні Місяця.
Учитель. Ми з вами живемо у ХХІ сторіччі, тому оберемо найсучасніший космічний корабель та відправимось у подорож на Місяць шляхом «равлика», який розробив українець Юрій Кондратюк, а американські вчені використали його винахід.
Ми вже з вами на поверхні Місяця, з якої добре видно нашу блакитну Землю. Подорожувати Місяцем будемо на місяцеході.(Розповідь учителя супроводжується показом слайдів).
Вам, шановні учні , я пропоную стати космічними дослідниками і відправитись в міжнародну експедицію, тому назви команд написані українською та англійською мовами. Кожен з вас покаже свої знання з теорії, при розв’язуванні експериментальних та якісних задач, вміння працювати в команді, на які ви поділились заздалегідь. Наша гра розпочинається! Дослідники ,не забувайте, що в грі діють закони: закон часу та закон чіткості і чесності!
3.Інтерактивна вправа. Проведення гри – подорожі.
Станція «Розминка».
Форма роботи: командна гра учнів.
Гру проводить учитель, який задає по два запитання командам (питання висвітлюються на слайдах).(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал).
Перелік можливих запитань для команд.
-
Що називають роботою?
-
Якою буквою позначають роботу?
-
Яка основна одиниця вимірювання роботи?
-
Яку формулу для визначення роботи ви знаєте?
-
Що називають потужністю?
-
Якою літерою позначають потужність?
-
Яка основна одиниця вимірювання потужності?
-
За якою формулою можна обчислити потужність?
-
Що називають простими механізмами?
-
Що таке важіль?
-
Що називають блоком?
-
Які бувають блоки?
-
Яка між ними різниця?
-
Для чого призначена похила площина?
-
Що називають енергією?
-
Які види енергії вам відомі?
-
Якою літерою позначають енергію?
-
Одиниця вимірювання енергії?
-
Від чого залежить потенціальна енергія?
-
Від чого залежить кінетична енергія?
-
Що називають плечем сили?
-
Що розуміють під моментом сили?
-
Сформулюй «золоте правило механіки»?
-
Що таке ККД механізму?
Станція «Теоретична».
Форма роботи: робота учнів у парах.
«Теоретики» отримують завдання скласти узагальнюючу блок-схему до теми «Механічна робота і енергія».(Конкурс оцінюється в 10 балів).
На слайді показується блок-схема і учні можуть здійснити перевірку виконання ними завдання.
Станція «Експериментальна».
Форма роботи: індивідуальна робота учнів біля дошки та на місцях.
Від кожної команди змагаються «експериментатори» в розв’язуванні задач, яку самі обирають. Учні працюють самостійно на місцях, а потім презентують розв’язані задачі класу.(Відповідь оцінюється в 10 балів).
Завдання.
-
Визначити ККД рухомого блоку.
-
Визначити ККД нерухомого блоку.
-
Визначити ККД важеля.
-
Визначити ККД похилої площини.
Станція «Кмітлива».
Форма роботи:робота учнів у парах.
Команди розв’язують ребуси, з якими працюють «кмітливі» учні та «поети» на місцях. Розгадані ребуси перевіряються журі.(Відповідь оцінюється в 10 балів).
Відповіді на запитання ребусів показуються на слайді.
( Потужність) ( Енергія)
( Робота ) ( Енергія )
Станція «Практична».
Форма роботи:індивідуальна робота учнів.
Змагаються «практики», які розв’язують задачі на карточках .(Правильне розв’язання оцінюється в 10 балів).
На слайді показуються критерії оцінювання задач. Учитель пропонує учням здійснити взаємоперевірку розв’язаних задач.
Задачі записуються учнями у зошити.
Задача 1. Плечі важеля мають довжину 25 см і 40 см. Менша з двох ветрикальних сил, що діють на важіль, дорівнює 40 Н. Чому дорівнює друга сила, якщо важіль перебуває у рівновазі ?
Задача 2. Кінь тягне сани, прикладаючи силу 100Н. З якою швидкістю тягне кінь сани, якщо потужність становить 300 Вт.
Задача 3. На скільки змінилася потенціальна енергія тіла масою 2 кг, якщо воно впало з висоти 10 м до висоти 3 м?
Задача 4. Висота похилої площини дорівнює 1 м, а довжина – 10 м. Щоб підняти цією площиною вантаж масою 150 кг, потрібна сила
250 Н. Визначте ККД похилої площини.
Станція «Пізнавальна».
Метод навчання: метод проектів.
Учні «пізнайки» презентують міні – проекти, в яких розповідають де використовуються вивчені теми. (Оцінювання проектів здійснюється за розробленими критеріями учнями та журі, максимальна оцінка 12 балів).
Критерії оцінювання усних презентацій показується на слайді.
Теми проектів.
1. Робота і потужність.
2. Прості механізми в природі і техніці.
3. Закон збереження енергії в природі і техніці.
4. Використання ККД механізмів в техніці.
Станція «Поетична».
Форма роботи: індивідуальні виступи учнів.
Учні зачитують вірші присвячені явищам, фізикам про які вони дізнались з даного розділу.(Виступи оцінюються журі).
4.Підведення підсумків уроку.
Станція «Підсумкова».
Форма роботи:бесіда з учнями.
Учитель підводить підсумок уроку. Наша подорож на Місяць закінчується. Ми знаходимось на станції підсумкова, але й тут на нас чекає загадка. На станції стоїть будинок , на фундаменті якого написано слово «Знання», а на покрівлі «Наука». Що це означає? (Заслуховуються думки учнів).
Учитель підводить підсумок бесіди. Будь яка наука будується на знаннях, практиці. Наша подорож – це ще одна цеглинка у міцний фундамент ваших знань.
Проводиться підрахунок балів команд. Журі оголошує результати гри. Нагороджується команда - переможець гри та активні учні. Учитель оголошує оцінки , отримані учнями за урок.
5.Домашнє завдання.
Скласти ребуси, кросворди з теми, фізичні казки, оформити проекти.