«Механічні коливання та хвилі»
Брейн-ринг між командами груп
Мета:
Тип уроку: нестандартний
Обладнання:пружинний та математичний маятники, комп’ютерна презентація, мультимедійна система, канцелярські прилади, модель ДВЗ.
Структура уроку
1. Представлення команд ,журі.
2. Представлення капітанів .
3. Теоретичний тур.
4. Тур «Увага, на екран…?»
5. Розв’язати задачу…
6. Історичні винахідники (домашнє завдання).
7. Презентація «Математичний маятник»
8. Експериментальна задача .
9. Конкурс капітанів. Професія.
10.Увага «Чорна скринька!»
11.Підсумок. Оцінка журі.
Хід уроку
Клас заздалегідь підготовлений: група розділена на З команди; стоять окремо З парти із назвами команд. Учні займають свої місця. Капітани обирають свої команди.
1 етап:
а) Рух або процеси, які повторюються через певні проміжки часу? Називається…(коливаннями)
б) Приклади коливань?(маятники, рух небесних світил, автомобіль на ресорах, крила птаха, биття серця, корабельна хвиля )
в) Демонстрація коливань за допомогою приладів на столі:
- вантаж на пружині
- нитяний маятник
- модель ДВЗ
-метроном
г) Час одного коливання…(період коливань, Тс)
д) Кількість коливань за одиницю часу…
2 етап:
а) Коливання, які відбуваються в системі під дією внутрішніх сил, називають… (вільними), демонстрація - пружинний маятник.
б) Коливання під дією зовнішніх періодичних сил називають…. (вимушеними), поршень ДВЗ.
в) Кількість коливань за 2П секунд…(циклічна частота w, рад ' С)
г) Максимальне зміщення вид положення рівноваги…(амплітуда коливань, А,м)
д) Коливання, під час яких координата тіла, шо коливається, змінюється з часом за законом синуса або косинус, називають…(гармонічними).
3 етап:
а) Математичний маятник?(шо це,та формула)
б) Пружиний маятник?(тіло, зокріплене на пружині, формула)
в) Поширення коливань у пружньому середовищі….(звук…)
г) Інфразвук-це (V>16 Гц, землетруси)
д) Ультразвук-це(V<20 000 Гц )-собаки,кажани, дельфіни.
- 4 фото мехоничних коливань ;
- 4 фото інфразвуку;
- 4 фото ультразвуку.
5.Розв'яжи задачу.
Задача 1.
Знайти період коливаннь математичного маятника, якщо довжина нитки маятника становить 1 М.
Задача 2.
Визначити період коливаннь тягарця, що має массу 100г, підвішеного до пружини, коефіціент пружності якої 10 Н,М.
Задача 3.
В океанах довжина хвилі сягає 300м, а період коливань 15С. Яка швидкість поширення такої хвилі?
6. Історичні винахідники.
Член кожної команди розповідає про вчених, які зробили наукові внески у вивченні даної теми: Гюй'генс, Герц, Томсон.
7.Презентація «Математичний маятник»
8.Робота з підручником.
Команди на швидкість виконують вправу 22, підручника Є.В.Коршак, 6 завдання.
9. Експериментальна задача.
Маятник завдовжки _ см за _ с робить _ коливань.
Чому дорівнює прискорення вільного падіння?
Розв'язання:
g - ? |
|
l = t= N= |
10.Конкурс капітанів. Зв’язок із професією.
11. «Чорна скринька»
У стародавньому Китаї в ролі цього пристрою застосовувалися градуйовані паличкі із суміші смоли і тирси, до яких ниткою прив’язувався вантаж. Паличкі підпалювалися, і коли вона догорала до нитки, вантаж падав на металеву підставку. Що це за пристрій?
Рефлексія. Дякую за увагу!