З досвіду роботи Кудрявець Світлани,
вчителя фізики Харківської гімназії №136
Тема. Механічний рух. Траєкторія. Шлях. Рівномірний прямолінійний рух.
Мета уроку: забезпечити осмислення понять «траєкторія, шлях, переміщення, швидкість». Удосконалити знання та експериментальні вміння учнів щодо вимірювань. Формувати навички роботи з вимірювальними приладами. Розвивати дослідницькі здібності та логічне мислення.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: 1. Відносність спокою і руху.
2. Траєкторії руху різних тіл. Відносність траєкторії.(Модель руху планет; годинники.)
3. Вимірювання пройденого шляху.
План викладу нового матеріалу: 1. Механічний рух.
2 . Відносність спокою і руху.
3. Траєкторія руху.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань і вмінь.
1. Перевірка домашнього практичного завдання: учні виміряли у кроках відстань від домівки до школи.
- Яка довжина кроку?
- Якими вимірювальними приладами користувались?
- Чому дорівнює відстань у кілометрах, у метрах, у сантиметрах?
Висновок: довжину можна вимірювати за допомогою різних приладів, велику відстань краще вимірювати у метрах, дуже велику відстань – у кілометрах
2. Фронтальна бесіда:
1. Що таке механічний рух?
2. Для чого обирають тіло відліку?
3. Чи може бути одне й те саме тіло нерухомим і рухомим?
4. Чому в тумані, коли не видно берегів річки , не можна визначити напрям руху човна?
3. Розглянемо схему руху пасажира ( на дошці )
Київ ( о19.00) Вінниця (о 1.00 год.) Одеса (о 7.30 год.)
Житомир (о 21.30 год.)
4. Висновок
5. Повідомлення учнів про тему і мету уроку
II. Отримання нових знань і вмінь .
1. Розповідь учителя.
Механічний рух відбувається не тільки в просторі. Недостатньо назвати точки простору, в яких перебувало тіло. Важливо вказати послідовність цих точок. Механічний рух не можна описати, не вказавши час. Рух і час - нероздільні.
Час, як будь-яку фізичну величину, можна виміряти за допомогою спеціальних приладів. Прилади називаються годинниками, вони бувають природні та штучні.
2. Демонстрація годинників, які використовуються у побуті.
3. Перегляд комп’ютерних слайдів, запропонованих навчально – комп’ютерною програмою «Рух і взаємодія тіл» (Kvazar-Micro, фізика, 7 кл.). Завдання для учнів:
- Що положено в основу роботи природних годинників? (рух Сонця, Місяця, Землі).
4. Бесіда. Сонце сходить і заходить щодня, це пов’язано з рухом Землі.
- Як називається період від сходу до сходу Сонця? ( доба).
Висота Сонця у полудень над горизонтом не залишається сталою, вона неоднакова протягом пор року.
- Яка одиниця вимірювання часу дорівнює 1 рік?
- У якій науці час вимірюють роками?( історії)
У фізиці основною одиницею вимірювання часу є секунда, яка позначається [t]- с.
5. Повторення таблиці одиниць вимірювання часу ( плакат на дошці):
1рік=365 (366) діб
1доба=24 години=1440 хвилин = 86400с
1год=60 хв=3600с
1хв= 60 с
6. Пояснення вчителя. Введення понять «фізичне тіло», «матеріальна точка». Усі тіла , що оточують нас, у фізиці називаються фізичними тілами. Вони складаються з відповідної речовини, яка має певний об’єм і форму. У фізиці застосовують штучний прийом, коли нехтують формою і розмірами тіла і заміняють їх матеріальною точкою.
Фізичні тіла можуть рухатись, такий рух називається механічним. Причому, рух фізичного тіла може бути поступальний або обертальний. Але фізичне тіло може бути й нерухомим.
Рух будь-якого тіла можна розглядати тільки відносно іншого тіла. Для опису руху потрібен годинник, щоб за ним визначати час, коли тіло перебуває в певній точці. Для визначення положення тіла в будь-який момент часу слід обрати тіло відліку. Тіло відліку присутнє в будь-якій задачі про рух тіл – навіть тоді, коли воно явно не згадується. З тілом відліку пов’язана система визначення координат і часу, що разом утворює систему відліку. Називаючи систему відліку, часто для стислості згадують тільки тіло відліку, наприклад: система відліку «Земля» або система відліку «вагон».
7. Бесіда.
- Навести приклади механічного руху тіла. (руху тіла відносно Землі; чи рухається пасажир, який стоїть біля вікна поїзда, що відходить від станції тощо)
- Назвати тіло відліку.
- Що утворює систему відліку у вашому прикладі?
8. Перегляд фільму «Фізика, 7 клас». Завдання:
- Визначити, відносно чого рухаються фізичні тіла.
- Яких шлях пройшов пішохід?
9. Обговорення кадрів фільму. Введення понять «траєкторія руху», «пройдений шлях». Демонстрація руху кульки по жолобу, крейди по класній дошці.
10. Повторення формул для розв’язування задач.
III. Використання отриманих знань і вмінь. Розв’язування задач.
Коментоване
Самоперевірка
IV. Домашнє завдання.
1) Опрацювати параграф «Механічний рух. Траєкторія. Шлях. Рівномірний прямолінійний рух.», запитання після параграфа.
2) Експериментальна вправа «Виміряти час руху зі школи до дому та обчислити швидкість свого руху»