МЕНТАЛЬНА АРИФМЕТИКА
Ментальна арифметика має мало спільного з тією арифметикою, яку всім нам викладали в школі. Це зовсім не вивчення правил рахунку, а розвиток певних навичок і тренування мислення. Діти, які займаються нею, набувають навичок швидкого рахунку та вільного виконання усно складних математичних операцій, але це не є головною метою. Дана методика не нова, хоча в навчальних центрах використовується відносно недавно.
Ментальна арифметика - комплекс занять, під час яких діти:
У результаті цього активізується робота правої півкулі мозку. Обчислення ж відбувається в лівій півкулі. І завдяки тому, що мозок працює гармонійно, інтелектуальні здібності дитини розвиваються.
Опанувавши ментальну арифметику, дитина 5 років може обчислювати складні арифметичні приклади без калькулятора і одночасно читати вірш. Крім цього, у даної програми є ще безліч переваг:
Головне завдання ментальної арифметики - навчити злагоджено працювати обидві півкулі мозку. Це дозволяє виконувати одночасно кілька різних завдань, критично осмислювати інформацію, постійно вдосконалювати свій інтелект, швидко приймати рішення в нестандартних ситуаціях.
Напевно, ви не раз бачили відеоролики, у яких дітвора дошкільного або молодшого шкільного віку примудряється одночасно малювати, усно лічити й розповідати вірші. Або демонструє рівень інтелекту, властивий лише дорослій людині з вищою технічною освітою.
Коли мова йде про методику навчання, батьки схильні вірити не красивим описам, а науковим фактам, які доводять її ефективність. Учені всього світу не раз експериментально підтверджували, що при роботі правої та лівої півкуль головного мозку «у зв'язці» - результативність навчання зростає в кілька разів. Дослідження проводилися за участі дорослих і дітей.
Ліва півкуля відповідальна за логічність міркувань і точність інформації, а права - за образність та уяву. Якщо вони задіяні в роботу одночасно, можна використовувати мозок на повну потужність і значно збільшити інтелектуальні здібності. Причому, чим менше вік того, кого навчають, тим кращими будуть результати.
Дана методика активно використовується в 60 країнах світу. В Японії вона є невід'ємною частиною шкільної програми. Сьогодні навчанням дітей з використанням ментальної арифметики в нашій країні займаються лише кілька десятків установ, у тому числі центр інтелектуального розвитку SMARTUM. Застосовується вона як додатковий позашкільний матеріал для загального розвитку дітей.
Насправді ж цій методиці кілька сотень років. Її початок прийнято відраховувати з часів появи китайських суаньпань, перша згадка про які датується 190 роком. Згодом ця дерев'яна рахівниця удосконалювалися і поліпшувалися. А в XVI столітті в Японії стали застосовувати соробан - рахункову дошку, яка сьогодні вважається об'єктом культурної спадщини світу. Її використання покладено в основу методики навчання ментальної арифметики.
Спочатку дитина вчиться рахувати на абакус. Вона пальцями перебирає кісточки на рахівницях і складає-віднімає числа. Потім, опанувавши даний спосіб, учень уявляє абакус усно. Але при цьому дитина так само працює пальцями, тільки перебирає вже уявні кісточки. Після того, як дитина опанує прості обчислення, вона вчиться рахувати й одночасно виконувати деякі інші дії: читати вірш або робити фізичні вправи. Потім, як правило за рік, діти переходять на більш складний рівень: вони навчаються множити і ділити на абакус. На третьому році починаються найскладніші арифметичні операції: наприклад, знаходження квадратного або кубічного кореня.
Інтелект - ознака розвиненого мислення. Без постійного вдосконалення й отримання нових навичок неможливим є не тільки розвиток мислення, але навіть підтримування його на досягнутому рівні.
Інтелектуально розвинена дитина вміє:
Максимальний ефект ментальна арифметика дає в дошкільному віці, коли у малюка ще не сформувалися певні стереотипи мислення й активно працюють нейронні зв'язки у мозку.