МЕНТАЛЬНІ КАРТИ ЯК ФОРМА ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ І ЕКОЛОГІЇ: ПЕРЕВАГИ І ПЕРСПЕКТИВИ

Про матеріал
у статті розкрито переваги використання ментальних карт на уроках біології і екології та інструменти для їх створення; наведено приклади використання ментальних карт, створених за допомогою сервісу SpiderScribe
Перегляд файлу

ПАРАЩУК Тетяна Володимирівна,

викладач біології і екології,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Сокирянське вище професійне училище

 

МЕНТАЛЬНІ КАРТИ ЯК ФОРМА ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ І ЕКОЛОГІЇ: ПЕРЕВАГИ І ПЕРСПЕКТИВИ

 

Анотація: у статті розкрито переваги використання ментальних карт на уроках біології і екології та інструменти для їх створення; наведено приклади використання ментальних карт, створених за допомогою сервісу SpiderScribe.

Ключові слова: майндмеппінг, ментальні карти, інтелект-карти, карти знань.

 

Сучасна  освіта – це суцільний потік інформації, і часто учням буває дуже складно виділити в інформації головне. Останнім часом значно зріс об’єм навчальних матеріалів і вимоги до якості його засвоєння. Тому з’являється потреба в застосуванні методу «згортання» великих блоків інформації до найголовніших понять.

Досить ефективною формою візуалізації навчального матеріалу у педагогічному процесі сьогодні є технологія створення ментальних карт (інтелект-карт, карт пам'яті).

Ментальні карти та їх призначення

Теорія інтелект-карт народилася на початку 70-х років ХХ століття завдяки відомому англійському психологу Тоні Б’юзену. Б’юзен розробив технологію мислення та запам’ятовування інформації, яку він назвав «інтелект-карти» («mind maps»).

        Інтелект-карти можна порівняти з картами міста. Основна ідея (питання, проблема) інтелект-карти нагадують центр міста; головні широкі вулиці, що йдуть від центра міста, – це основні думки; вужчі вулиці, чи відгалуження – другорядні думки і т.д.; малюнками можна позначити та найцікавіші ідеї в розумовій карті.

Інтелект-карта дозволяє від початку організовувати інформацію так, щоб мозку було легко працювати з нею. За допомогою такої карти кожен зможе швидше та легше запам’ятовувати та згадувати потрібні факти (порівняно з традиційними записами).         Застосування ментальних карт допомагає мислити абсолютно по-новому, максимально використовуючи обидві півкулі головного мозку.

Ментальні карти  - спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Також може розглядатися як зручна техніка альтернативного запису.

Інструменти для побудови ментальних карт

Серед доступних в мережі Інтернет веб-сервісів для створення ментальних карт найзручнішими у використанні є:

Сoogle — www.coggle.it

Xmind — www.xmind.net

MindMeister — www.mindmeister.com

BubblUs — www.bubbl.us

Popplet — http://popplet.com/

SpiderScribe — www.spiderscribe.net

В своїй роботі для створення ментальних карт я використовую веб-сервіс SpiderScribe. За допомогою цього сервісу можна не тільки візуалізувати ідеї, але й супроводити їх зображеннями, документами та календарями. Сервіс підтримує роботу декількох людей над однією «мапою розуму».

Створення ментальної карти за допомогою  сервісу     SpiderScribe

Крок 1. Переходимо на головну сторінку SpiderScribe — www.spiderscribe.net

Крок 2. Зареєструватися чи увійти під своїм логіном та паролем. Обираємо безкоштовний варіант «PERsonal».

Крок 3. Знайомство з шаблоном рис. 1).

 

Рис. 1. Шаблон ментальної карти.

Крок 4. Створити свою карту, дати назву, описати.

 

Ефективність використання  ментальних карт на уроках біології                                           .        На уроках варто використовувати ментальні карти для: розробки проектів різної складності на практичних заняттях, створенні презентацій, «мозкового штурму», розвитку інтелектуальних здібностей учнів під час підготовки до олімпіади тощо. Інтелект-карти можуть використовуватися в навчальному процесі у самоосвітній діяльності викладача, підготовки матеріалу з певної теми, вирішення творчих завдань, для тренування творчого мислення, креативності, розвитку творчої уяви тощо.

Ментальні карти корисно використовувати на уроках узагальнення з будь-якого предмету. Узагальнення даних по темі відображається на одному зображенні, вся інформація з навчальної теми трансформується в асоціативні зв’язки навчальних понять.

Так, наприклад, логічно провести урок з застосуванням ментальної карти при вивченні теми «Симбіоз та його форми», 11 клас (рис. 2).

Рис. 2. Схема ментальної карти до теми: «Симбіоз та його форми»

Метод інтелект-карт розвиває логіку та вміння згортати весь навчальний матеріал до самого найважливішого, підвищує якість та інтенсивність навчання, тренує пам’ять. Окрім того, карту знань можна будувати під час конспектування великих по об’єму тем – замість довгих конспектів та витрат часу для запису матеріалів учень формує лише одну блок-схему (рис. 3).

Рис. 3. Схема ментальної карти до теми: «Форми прояву адаптацій»

Ментальна карта допомагає реалізувати один із принципів педагогіки – принцип наочності, а також дає змогу охопити одним поглядом тему, саме блок-схема показує все найвагоміше в асоціативних порівняннях та зв’язках (рис. 4).

Рис. 4. Схема ментальної карти до теми: «Морфологічні адаптації»

З метою активізації навчально-пізнавальної діяльності доцільно пропонувати учням самостійно складати певні частини ментальної карти, які стосуються вивченого теоретичного матеріалу. Така практика розвиває в учнів пам'ять, стійкість уваги, викликає зацікавленість. Ментальна карта заохочує вивчення матеріалу таким чином, що пов’язуються усі блоки матеріалу, який вивчається на уроці. Після складання ментальних карт учні мають коментувати свої дії, намагатись за допомогою карти розкрити сутність матеріалу теми.

Робота з ментальною картою є різновидом діяльності викладача та учнів з питань візуалізації. Візуалізація допомагає зробити предмет цікавим та зрозумілим для учнів, робота з ментальними картами є одним з шляхів підвищення зацікавленості учнів предметом. Ментальні карти сприймаються краще, ніж звичайні схеми, графіки, таблиці, тексти, тому що вони краще відповідають структурі мислення – асоціативного, ієрархічного та візуального. Графічний метод представлення інформації зацікавлює учнів, дозволяє їм краще запам’ятати та засвоїти навчальний матеріал з предмет Зрозуміло, що карти не замінять таблиць, малюнків, графіків, а можуть ефективно доповнити їх. Очевидно, що плюсів використання ментальних карт в організації навчальної діяльності значно більше, ніж недоліків.                                  

Висновок. Отже, ментальні карти доцільно використовувати при вивченні предмету на таких етапах уроку:

  • Вивчення нового матеріалу – при використанні ментальної карти складні поняття можуть бути пояснені та представлені в систематичному вигляді.
  • Закріплення матеріалу – використання ментальних карт допомагає закріпити формування нових понять, явищ, подій. Це дає можливість візуалізувати ключові поняття та узагальнити їх взаємозв’язок.
  • Повторення теми – за допомогою ментальних карт можна виявити, який матеріал був не засвоєний учнями.

Таким чином, карти знань — це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації даних у наочній формі. Їх можна використати, щоб фіксувати думки та ідеї, коли ви роздумуєте над яким-небудь завданням. І навпаки, вони дозволяють так оформити інформацію, що мозок легко буде її сприймати. Бо карти знань відображають природний спосіб мислення.

Користь застосування майндмеппінгу в освіті очевидна. Заслужений учитель України В. Ф. Шаталов ще в минулому столітті ввів поняття – «опорно-графічний конспект», який необхідно використовувати для послідовного, логічного розкриття теми та розвитку творчого мислення учнів. З часом метод опорної графіки і метод майндмеппінгу почали використовувати ті ж основоположні принципи і застосовуватись для досягнення найважливіших педагогічних цілей. За допомогою ментальних карт викладач може: пояснити нову тему; систематизувати, візуалізувати, структурувати інформацію; організовувати й проводити контроль знань; використовувати інтелект-карти як план свого виступу: узагальнювати знання: створювати опорні алгоритми дій тощо. Ментальні карти відображають природний спосіб мислення людського мозку, і саме тому вони інтуїтивно зрозумілі та мають велику цінність для навчання. Ментальні карти пов’язують процес пам’яті й творчості, що особливо важливо для організації процесу навчання на уроках.

Отже, ментальні карти в освіті – сучасний і дієвий спосіб викладання навчального матеріалу, який зробить будь-який урок цікавим і пізнавальним, а також дозволить учням краще засвоїти матеріал. Застосування інтелект- карт у навчанні може дати величезні позитивні результати, оскільки учні вчаться вибирати, структурувати і запам’ятовувати ключову інформацію, а також відтворювати її в подальшому. Ментальні карти допомагають розвивати креативне і критичне мислення, пам’ять і увагу, а також зробити процес навчання цікавішим і результативнішим.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Калініна Л.М., Носкова М.В. Google-сервіси для вчителя. Перші кроки новачка / Л.М. Калініна, М.В. Носкова: Навчальний посібник. – Львів, ЗУКЦ, 2013. – 182 с.
  2. Кіндрат І. Використання інтелект-карт у плануванні та організації освітнього процесу / І. Кіндрат // Нова пед. думка. – 2012. – № 4. – С. 153-156.
  3. Найдьонова А. В. Інтелект-карти як інструмент ефективної роботи з інформацією [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.calameo.com/read/004373434dec4e2bf2b83 50
  4. Позднякова Т. Є. Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології: [науково-методичний посібник] / Т. Є. Позднякова. – Рівне: РОІППО, 2018. – 50 с.

 

docx
Додано
16 червня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку